Rev Author Line No. Line
1920 kaklik 1 <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
2 <html>
3 <head>
4 <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
5 <title> Nástroje </title>
6 <meta name="keywords" content="stavebnice MLAB používané nástroje">
7 <meta name="description" content="Projekt MLAB, Používané nástroje">
8 <!-- AUTOINCLUDE START "Page/Head.cs.ihtml" DO NOT REMOVE -->
9 <link rel="StyleSheet" href="../../../../../Web/CSS/MLAB.css" type="text/css" title="MLAB základní styl">
10 <link rel="StyleSheet" href="../../../../../Web/CSS/MLAB_Print.css" type="text/css" media="print">
11 <link rel="shortcut icon" type="image/x-icon" href="../../../../../Web/PIC/MLAB.ico">
12 <script type="text/javascript" src="../../../../../Web/JS/MLAB_Menu.js"></script>
13 <!-- AUTOINCLUDE END -->
14 </head>
15  
16 <body lang="cs">
17  
18 <!-- AUTOINCLUDE START "Page/Header.cs.ihtml" DO NOT REMOVE -->
19 <!-- ============== HLAVICKA ============== -->
20 <div class="Header">
21 <script type="text/javascript">
22 <!--
23 SetRelativePath("../../../../../");
24 DrawHeader();
25 // -->
26 </script>
27 <noscript>
28 <p><b> Pro zobrazení (vložení) hlavičky je potřeba JavaScript </b></p>
29 </noscript>
30 </div>
31 <!-- AUTOINCLUDE END -->
32  
33 <!-- AUTOINCLUDE START "Page/Menu.cs.ihtml" DO NOT REMOVE -->
34 <!-- ============== MENU ============== -->
35 <div class="Menu">
36 <script type="text/javascript">
37 <!--
38 SetRelativePath("../../../../../");
39 DrawMenu();
40 // -->
41 </script>
42 <noscript>
43 <p><b> Pro zobrazení (vložení) menu je potřeba JavaScript </b></p>
44 </noscript>
45 </div>
46 <!-- AUTOINCLUDE END -->
47  
48 <!-- ============== TEXT ============== -->
49 <div class="Text">
50 <p class="Title">
51 Průvoce pro začátečníky - konstruktéry uživatele
52 </p>
53 <p class=Autor>
54 Jakub Kákona
55 </p>
56 <p class="Subtitle">
57 Na tomto místě najdete základní informace potřebné pro používání systému MLAB ve smyslu vytváření nových
58 konstrukcí z jeho modulů.
59 </p>
60  
61 <h1> Účel systému </h1>
62  
63 <p>
64 MLAB byl vymyšlen proto, aby svým uživatelům ušetřil práci s návrhem elektroniky pro jejich
65 vlastní projekty. Vznikal tak, že opakující se části zařízení byly pečlivě transformovány na moduly.
66 Od toho se odvíjí i způsob jakým je dokumentován. Neboť každý modul má svojí vlastní dokumentaci a zároveň
67 jeho design je takový, aby umožňoval využití co největšího množství jiných modulů.
68 </p>
69  
70  
71 <h2> Konstrukce zařízení </h2>
72  
73 <h3> Koncept </h3>
74  
75 <p>
76 Pro použití stavebnice je tedy potřeba vědět, jaké moduly vybrat. Na to lze uplatnit poměrně jednoduchý
77 postup. Nejdříve je třeba si ujasnit, jaké funkce má vaše zařízení mít - sepište si je na papír.
78 </p>
79  
80 <p>
81 <i>Příklad</i>
82 Mám úžasný nápad, udělat si vlastní elektronický teploměr. Vím, že chci:
83 <> měři
84 </p>
85  
86 <p>
87 Když si budete jistí, že už máte všechny, pokračujte tak, že si od zařízení nakreslíte blokové schéma.
88 </p>
89  
90 <h3> Výběr modulů </h3>
91 <p>
92 Z blokového schéma tedy vidím, že hledám modul mikroprocesoru, LCD, napájení a snímače teploty. Projdu tedy se
93 <a href="/Server/GenIndex/GenIndex.php?lang=cs&path=/Modules" title="výpis modulů">seznam modulů</a> a podívám se, jestli již
94 neexistuje něco se mnou požadovanou funkcí.
95 </p>
96  
97 <h2> Mikroprocesory </h2>
98 <p>
99 Vzhledem k tomu, že dnes již téměř každé elektronické zařízení obsahuje v nějaké formě zabudovaný mikroprocesor, je vhodné se jim více
100 věnovat.
101 </p>
102  
103 <p>
104 Momentálně ve stavebnici existují tři rodiny mikroprocesorů AVR (Atmel), PIC (Microchip) a ARM (ST). Tato situace je důsledkem prostého
105 faktu, že tyto typy mikroprocesorů jsou jednoznačně nejpoužívanější.
106 </p>
107  
108 <h3> AVR </h3>
109 <p>
110 Jde o velmi rozšířenou platformu zvláště mezi klasickými bastlíři, jelikož její hlavní vývojové prostředí (AVRStudio) je
111 dostupné zdarma přímo na stránkách výrobce ATMEL. Jde o klasického zástupce mikroprocesorové architektury
112 <a href="http://cs.wikipedia.org/wiki/RISC" title="Wiki RISC">RISC</a> Mezi obecné vlastnosti těchto mikroprocesorů patří schopnost
113 přímo řešit matematické
114 operace jako násobení, dělení, mocnění. Za to je zaplaceno poněkud vyšší spotřebou. Velkou nevýhodou AVR je ale skutečnost, že
115 jelikož k nim existuje právě pouze volné vývojové prostředí o které se Atmel nijak výrazněji nestará a neudržuje databázi
116 knihoven, tak na internetu vznikají tisíce různých projektů, které jsou navzájem vývojově nekompatibilní právě díky použitým
117 knihovnám. Pro začátečníka tak může být velmi těžké udělat si pořádek v používaných nástrojích.
118 </p>
119  
120 <h3> PIC </h3>
121 <p>
122 Tento typ má proti AVR ještě více redukovanou instrukční sadu, která je u každého konkrétního typu jiná a často proto neumí hardwarově
123 násobit a dělit. Ale na druhou stranu to umožňuje velmi výrazně snížit spotřebu mikroprocesoru. A jsou tak velmi vhodné pro zařízení,
124 kde je kritická vlastní spotřeba. PIC mezi běžnými typy mikroprocesorů vyniká hlavně existencí velmi kvalitních komerčních vývojových
125 nástrojů, jakými je například CCS C compiler. Který má v sobě automaticky zabudovanou i širokou paletu knihoven pro nejrůznější
126 periferie. Volnou alternativou je prostředí MPLAB udržované přímo výrobcem Microchip.
127 </p>
128  
129 <h3> ARM </h3>
130 <p>
131 Jde o velmi výkonné mikroprocesory pracující řádově na desítkách MHz a jejich spotřeba je vyšší než u předchozích dvou. Jejich
132 hlavní výhodou je vysoký výpočetní výkon, který umožňuje zpracovávat relativně velké toky dat (například obraz z malé kamery).
133 Jejich vývojové prostředí je tak na mezi úrovní AVR a PIC existují tedy relativně kvalitní knihovny, avšak programovací
134 prostředí (i komerční) téměř výhradně používají volný kompilátor GNU gcc.
135 </p>
136  
137  
138 </div>
139  
140 <!-- AUTOINCLUDE START "Page/Footer.cs.ihtml" DO NOT REMOVE -->
141 <!-- ============== PATIČKA ============== -->
142 <div class="Footer">
143 <script type="text/javascript">
144 <!--
145 SetRelativePath("../../../../../");
146 DrawFooter();
147 // -->
148 </script>
149 <noscript>
150 <p><b> Pro zobrazení (vložení) hlavičky je potřeba JavaScript </b></p>
151 </noscript>
152 </div>
153 <!-- AUTOINCLUDE END -->
154  
155 </body>
156 </html>