Rev Author Line No. Line
2992 pomiceva 1 \documentclass[12pt,a4paper,twoside]{article}
2 \usepackage[colorlinks=true]{hyperref}
3 \usepackage[utf8]{inputenc}
4 \usepackage[czech]{babel}
5 \usepackage{graphicx}
6 \usepackage{fancyhdr}
7 \usepackage{fullpage}
8 \usepackage[top=5cm, bottom=10cm, left=2.5cm, right=2.5cm]{geometry}
9 \usepackage{pdfpages}
10 \textwidth 16cm \textheight 20cm
11 \topmargin 0cm
12 \oddsidemargin 0cm
13 \pagestyle{fancy}
14 \addtolength{\headsep}{30 pt}
15 \addtolength{\footskip}{50 pt}
16  
17 %\fancyfoot{}
18 %\fancyfoot{\hspace*{5cm}}
19 %\fancyfoot[L]{\hspace{0.5cm} pomiceva}
20 %\fancyfoot[R] {\thepage}
21  
22  
23 \begin{document}
24 \title{FMECA Automatického vypouštěče meteorologických balónů}
25 \author{Eva Pomíchalová}
26 \maketitle
27  
28  
29 \thispagestyle{fancy}
30 \newpage
31 %\begin{abstract}
32 %\input{abstrakt.txt}
33  
34 %\end{abstract}
35 \newpage
36  
37 %%\begin{figure} [htbp]
38 %%\begin{center}
39 %%\includegraphics [width=80mm] {SDRX01B_Top_Big.JPG}
40 %%\end{center}
41 %%\end{figure}
42  
43 \tableofcontents
44 \newpage
45  
46 \section{Úvod do problematiky}
47  
48 Celý systém by měl být robotizovaným doplňkem sítě
49 \href{/doku.php?id=cs:rmds}{radiových detektorů meteorů}, případně pak i
50 její vizuální varianty (video pozorování
51 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_1}{1)}} a bolidové kamery).
52  
53 Účelem zařízení je zpřesnění odhadu trajektorie temné dráhy meteorů v
54 atmosféře zavedením korekcí na proudění vzduchových mas během letu. A
55 tím v důsledku zmenšit plochu dopadové elipsy.
56  
57 Údaje o proudech v atmosféře budou získány balónovou sondou vypuštěnou
58 bezprostředně po detekci průletu bolidu atmosférou. Místo vypuštění
59 balónové sondy by mělo být zvoleno automaticky na základě odhadu dráhy
60 meteoru a známých souřadnic balónových sil v síti.
61  
62 Důležitou součástí systému je plně robotizovaná vypouštěcí stanice
63 (balónové silo), která umožní vypuštění sondy ze známých souřadnic bez
64 zásahu lidské obsluhy. Vedlejším produktem takového vývoje bude zařízení
65 schopné v budoucnu automatizovat i vypouštění klasických
66 meteorologických
67 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Radiosonde}{radiosond}.
68  
69 Pozemní stanici balónové sítě je tvořena kompaktním boxem obsahujícím
70 techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení musí být
71 konstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků v
72 pohotovostním režimu, a čekat na příkaz k vypouštění sondy.
73  
74 Více technických detailů obsahuje dokument Technický popis Automatického vypouštěče meteorologických balónů [\ref{sec:TechPop}]
75  
76 \section{FMECA}
77  
78 FMECA neboli Failure mode, effects, and criticality analysis je analýza
79 způsobů, důsledků a kritičnosti poruch. Jedná se o rozšíření metody FMEA (Failure mode, and effects analysis) o odhad kritičnosti důsledků poruch a pravděpodobnosti jejich uskutečnění.
80  
81 Tento dokument obsahuje stručný popis tvorby této analýzy na projektu Automatikého vypouštěče meteorologických balónů, jehož základní popis je uveden výše.
82  
83 Kompletní tabulky FMECA jsou obsaženy v příloze [\ref{sec:FMECA}]
84 Pravděpodobnost uskutečnění poruch je označena třídou odpovídající tabulce {\ref{fig:tridy}}. Odhad kritičnosti poruch byl rozděle do čtyř tříd podle definicí {\ref{fig:intenzity}}.
85  
86 \begin{figure}
87 \centering
88 \includegraphics[width=13cm, height=9cm]{img/TridyNasledku.png}
89 \caption{Rozdělení tříd následků}
90 \label{fig:tridy}
91 \end{figure}
92  
93 \begin{figure}
94 \centering
95 \includegraphics[width=15cm, height=5cm]{img/IntenzityPoruch.png}
96 \caption{Rozdělení intenzit poruch}
97 \label{fig:intenzity}
98 \end{figure}
99  
100 \subsection{Tvorba analýzy}
101 Vzhledem k tomu, že demo verzi pozemního vypouštěcí boxu se již podařilo úspěšně zkonstruovat, lze analýzu rozdělit na dvě části, respektive dvě tabulky. První tabulka obsahuje rozbor samotného prototypu, druhá potom rozbor dalších částí, které jsou obsaženy v návrhu (Technická specifikace [\ref{sec:TechPop}]).
102  
103 \subsection{Závěry}
104 \subsubsection{DEMO verze neboli prototyp}
105 Jediné zabezpečení již realizované DEMO verze je provedeno pomocí Checklistu [\ref{sec:CheckList}], který provádí členové týmu osobně. Tato verze je neustále pod dohledem týmu, který na ní provádí testy a byly na ní kladeny požadavky na velmi nízkou finanční náročnost.
106  
107 Na prototypu je technicky řešena pouze detekce:
108 \begin{itemize}
109 \item
110 otevření střechy boxu
111 \item
112 spuštění přítlačného mechanismu pro zatavení nohavice balónu
113 \end{itemize}
114 Pokud je detekováno takovéto selhání, proces přepalování se prodlouží a po definovaném čase ukončí. Je zde zavedena zpětná vazba a další fáze procesu jsou pozastaveny dokud není fáze označena za úspěšnou. Hlavním účelem této detekce a zpětné vazby je zabránění selhání tím, že se prodlouží čas přepalování pomocí odporů (tím se zvýší šance na úspěch). Dalším účelem je zastavení procesu v případě selhání některé části. Pokud by proces pokračoval, mohlo by dojít k poškození jednotlivých částí autovypouštěče (například balónu, odporů, atd.).
115  
116 \subsubsection{Finální verze boxu}
117 Finální verze vypouštěcího boxu je rozšířena o další části, které popisuje druhá tabulka FMECA [\ref{sec:FMECA}].
118 V této verzi bude samozřejmě nutné rozšířit detekci a zavést vhodná opatření proti poruchám (v tabulce sloupec "Navrhovaná opatření proti poruše").
119  
120 \subsubsection{Vyhodnocení analýzy}
2993 pomiceva 121 Z analýzy FMECA vyplývá, že nejslabším článkem jsou přírodní vlivy (zapadání sněhem, hmyz) a lidský faktor (zcizení boxu). Tomu bude zamezeno umístěním boxů na soukromé pozemky (zahrada rodinného domu), kde bude chráněn před zvěří a navíc může být velmi často vizuálně kontrolován majitelem pozemku.
2992 pomiceva 122  
123 Druhým největším problémem je poškození, či přerušení napájení řídící elektroniky. Ve finální verzi boxu bude toto řešeno pravidelnými odezvami hlavnímu systému.
124  
125 Menší riziko nesou zbývající elektronické a mechanické součásti boxu. Tyto součásti jsou již z velké části kontrolovány čidly a pro finální verzi boxu se předpokládá úplné pokrytí těchto rizik.
126  
127 Ostatní poruchy jsou z hlediska pravděpodobnosti výskytu a kritičnosti dopadu zanedbatelné. Pro finální verzi boxu je také z hlediska rizik důležitá komunikace s hlavním systémem (respektive se sítí stanic). V případě výpadku sítě během odesílání může dojít ke ztrátě naměřených dat. Toto lze řešit zálohováním dat přímo ve vypouštěcím boxu.
128  
129  
130  
131 \appendix
132 \newpage
133 \section{Příloha}\label{sec:TechPop}
134 \includepdf[pages={1,2,3,4,5,6,7,8,9,10}]{TechnickyPopis.pdf}
135  
136 \newpage
137 \section{Příloha - FMECA}\label{sec:FMECA}
138 \includepdf[pages={1,2,3}]{FMECAtabulka.pdf}
139  
140 \newpage
141 \section{Příloha - Checklist}\label{sec:CheckList}
142 \input{Checklist.txt}
143  
144 \end{document}