Rev Author Line No. Line
2849 kaklik 1 \documentclass[12pt,a4paper,twoside]{article}
2 \usepackage[colorlinks=true]{hyperref}
3 \usepackage[utf8]{inputenc}
4 \usepackage[czech]{babel}
5 \usepackage{graphicx}
6 \textwidth 16cm \textheight 25cm
7 \topmargin -1.3cm
8 \oddsidemargin 0cm
9 \pagestyle{empty}
10 \begin{document}
11 \title{Šablona MLAB}
12 \author{Jakub Kákona, kaklik@mlab.cz}
13 \maketitle
14  
15 \thispagestyle{empty}
16 \begin{abstract}
17 \end{abstract}
18  
19 %%\begin{figure} [htbp]
20 %%\begin{center}
21 %%\includegraphics [width=80mm] {SDRX01B_Top_Big.JPG}
22 %%\end{center}
23 %%\end{figure}
24  
25 \tableofcontents
26  
27  
28 \section{Technické parametry}
29 \begin{table}[htbp]
30 \begin{center}
31 \begin{tabular}{|c|c|c|}
32 \hline
33 \multicolumn{1}{|c|}{Parametr} & \multicolumn{1}{|c|}{Hodnota} & \multicolumn{1}{|c|}{Poznámka} \\ \hline
34 Napájecí napětí analogové části & $\pm$10V & 100mA \\ \hline
35 Napájecí napětí digitální části & +5V & 300mA \\ \hline
36 Napájecí napětí LNA & do +20V & max 500mA \\ \hline
37 Frekvenční rozsah & 0,5 - 200 MHz & Při osazení vybranými součástkami i 450MHz \\ \hline
38 IIP3 & $>$ 0dB & Předběžný údaj \\ \hline
39 Šumové číslo & $<$ 30dB & \\ \hline
40 \end{tabular}
41 \end{center}
42 \end{table}
43  
44 \newpage
45 \section{Popis konstrukce}
46  
47 \subsection{Zapojení}
48  
49 \subsection{Odrušení}
50  
51 \subsection{Mechanická konstrukce}
52  
53 \section{Výroba a testování}
54  
55 \subsubsection{Osazení}
56  
57 \subsubsection{Nastavení}
58  
59 \section{Programové vybavení}
60  
61 \section{Automatický vypouštěč meteobalónů ABL01A}
62  
63 Celý systém by měl být robotizovaným doplňkem sítě
64 \href{/doku.php?id=cs:rmds}{radiových detektorů meteorů}, případně pak i
65 její vizuální varianty (video pozorování
66 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_1}{1)}} a bolidové kamery).
67  
68 Účel zařízení je zpřesnit odhad trajektorie temné dráhy meteoritu v
69 atmosféře zavedením korekcí na proudění vzduchových mas během letu. A
70 tím v důsledku zmenšit plochu dopadové elipsy.
71  
72 Údaje o proudech v atmosféře budou získány balónovou sondou vypuštěnou
73 bezprostředně po detekci průletu bolidu atmosférou. Místo vypuštění
74 balónové sondy by mělo být zvoleno automaticky na základě odhadu dráhy
75 meteoru a známých souřadnic balónových sil v síti.
76  
77 Důležitou součástí systému je plně robotizovaná vypouštěcí stanice
78 (balónové silo), která umožní vypuštění sondy ze známých souřadnic bez
79 zásahu lidské obsluhy. Vedlejším produktem takového vývoje bude zařízení
80 schopné v budoucnu automatizovat i vypouštění klasických
81 meteorologických
82 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Radiosonde}{radiosond}.
83  
84 \subsection{Pozemní vypousteci box}
85  
86 Pozemní stanici balónové sítě bude tvořit kompaktní krabice obsahující
87 techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení musí být
88 konstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků v
89 pohotovostním režimu, a čekat na příkaz k vypouštění sondy.
90  
91 \subsubsection{Technické požadavky}
92  
93 Většinu řídící elektroniky lze složit z modulů
94 \href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB}
95  
96 \paragraph{Komunikace se sítí stanic}
97  
98 \begin{itemize}
99 \item
100 Ethernet - modulem \href{/doku.php?id=cs:eth}{ETH01A}
101 \item
102 RS232 - \href{/doku.php?id=cs:rs232single}{RS232SINGLE01A}
103 \item
104 GSM (pro odlehlé oblasti)
105 \end{itemize}
106 Zároveň bude potřeba také vybavení pro příjem telemetrie z již
107 vypuštěných radiosond \textsuperscript{\href{\#fn\_\_2}{2)}} z jiných
108 stanic.
109  
110 Tyto požadavky splňuje modul
111 \href{/doku.php?id=cs:stm32f10xrxt}{STM32F10xRxT01A}
112  
113 \paragraph{Napájení systému}
114  
115 \begin{itemize}
116 \item
117 lokální (stand-alone) - Fotovoltaický panel
118 \item
119 Síťové napájení (síťový adaptér + UPS)
120 \end{itemize}
121 \paragraph{Diagnostika poruch}
122  
123 \begin{itemize}
124 \item
125 Kontrola úspěšného startu (měření vztlaku balónu)
126 \item
127 Měření teplot, tlaku plynové náplně, průtoku média do balónu.
128 \item
129 Vlhkost uvnitř krabice (průsak a ztráta vodotěsnosti proražením víka a
130 podobně)
131 \end{itemize}
132 \paragraph{Meteorologická data}
133  
134 \begin{itemize}
135 \item
136 Základní meteorologická čidla (teplota, tlak, rychlost větru) - k
137 určení možnosti startu. \href{/doku.php?id=cs:aws}{AWS01B}
138 \item
139 GPS (pozice stanice a přesný čas) log reportu o startu.
140 \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A}
141 \end{itemize}
142 \paragraph{Mechanická konstrukce}
143  
144 \begin{itemize}
145 \item
146 Svařovaná plastová bedna s odstranitelným víkem. Dostatečně těsná, aby
147 nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť.
148 \item
149 Konstrukce navržená tak, aby umožnila vypouštění i současných
150 profesionálních balónových sond.
151 \item
152 Aktivace mechanických prvků přepálením vlákna
153 \item
154 uzavření balónu zatavením hrdla
155 \end{itemize}
156 \subparagraph{Akční členy}
157  
158 Většina akčních členů by měla být konstruována s důrazem na maximální
159 spolehlivost. Akční členy proto pravděpodobně budou pružiny s
160 přepalovacími plastickými pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha
161 přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů může
162 být využit modul \href{/doku.php?id=cs:nfet4x}{NFET4X01B}
163  
164 \hyperdef{}{firmware}{\paragraph{Firmware}\label{firmware}}
165  
166 \begin{itemize}
167 \item
168 Pozemní stanice by měla mít možnost odmítnout vypuštění na základě
169 zadané konfigurace jejího majitele.
170 \end{itemize}
171 Pro zajištění běhu nezávislých procesů by bylo možná vhodné využít
172 \href{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php}{ChibiOS/RT}
173  
174 \paragraph{Blokové schéma}
175  
176  
177 \subsection{Balónová sonda}
178  
179 Neletový prototyp sondy bude vyvinut za použití modulů stavebnice
180 \href{http://www.mlab.cz/Server/GenIndex/GenIndex.php?lang=cs\&path=/Modules}{MLAB}
181  
182 \href{/doku.php?id=cs:atmegatq32}{ATmegaTQ3201A},
183 \href{/doku.php?id=cs:sdcard}{SDcard01B},
184 \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A}
185  
186 \subsubsection{Technické parametry}
187  
188 GPS na sondě by měla být udržovaná ve stavu FIX, aby pak nedocházelo ke
189 zpoždění v důsledku čekání na fix.
190  
191 \paragraph{Komunikace (Telemetrické údaje)}
192  
193 \begin{itemize}
194 \item
195 Primárním cílem je měření rychlosti a směru větru ve známých bodech.
196 \item
197 GPS údaje 10Hz, textový výstup
198 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA\_0183}{NMEA}
199 \item
200 další veličiny jako teploty, tlaky atd. jsou volitelné.
201 \item
202 Radio maják a akustický maják?
203 \item
204 Radiový přenos telemetrie v pásmu 27-450 MHz: možnost bezlicenčních
205 pásem (SVN: VO-R-16, VO-R-10)
206 \item
207 Radiomoduly: \href{http://www.artbrno.cz}{http://www.artbrno.cz},
208 \href{http://www.anaren.com}{http://www.anaren.com}
209 \end{itemize}
210 GPS je potřeba vybrat tak, aby fungovala i ve větších výškách.
211 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_3}{3)}}
212  
213 \paragraph{Napájení sondy během letu}
214  
215 \begin{itemize}
216 \item
217 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium\_battery}{Lithiový článek}
218 (negeneruje teplo, minimální provozní teplota je -60 C)
219 \item
220 Hořčíková baterie (generuje teplo pro temperování elektroniky)
221 \item
222 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Silver-oxide\_battery}{Stříbro-oxidový
223 článek} Vydrží nižší provozní teploty a je ekologicky nezávadný.
224 \item
225 Ideální by bylo použití
226 \href{https://www.youtube.com/watch?feature=player\_embedded\&v=OtM6XJlynkk}{superkapacitorů}
227 \end{itemize}
228 Řešením problému s nízkou teplotou ve vyšších výškách by mohlo být
229 předehřátí sondy při startu.
230  
231 \hyperdef{}{konstrukce}{\paragraph{Konstrukce}\label{konstrukce}}
232  
233 \begin{itemize}
234 \item
235 Balón - \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Polyethylen}{PE} pytel
236 (kvůli životnosti v zabaleném stavu - guma s časem degraduje)
237 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_4}{4)}}
238 \item
239 Možnost dálkového odpojení balónu od sondy (ukončení stoupání)
240 \item
241 Prototyp plněný \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Helium}{heliem},
242 i ekologičtější. A vodík navíc lze vyrábět chemicky přímo během
243 vypuštění sondy).
244 \item
245 Splnění požadavků na bezpečnost provozu (letovou, majetkovou a
246 personální)
247 \end{itemize}
248 \paragraph{Firmware}
249  
250 \begin{itemize}
251 \item
252 Záznam dat v gondole balónu mikroSD karta
253 \end{itemize}
254 \paragraph{Blokové schéma}
255  
256  
257 \subsubsection{Legislativní požadavky}
258  
259 Pravidla pro lety volných balónů bez pilota jsou definovány v leteckých
260 předpisech L-2 Pravidla létaní, dodatek 5 a R.
261  
262 \paragraph{Kategorie balónu}
263  
264 Balón by měl spadat do kategorie B2, která je definována jako volný
265 balón s objemem menším než 3,25 m\^{}3, přičemž žádný z rozměrů balónu
266 nepřekračuje 2 m. Rozměr 2 m je rozměr při jeho maximálním
267 naplnění/roztažení.
268  
269 \paragraph{Povolení vyuštění}
270  
271 Užitečné zatížení představují předměty a materiály, které by v případě
272 střetu s letadlem mohly způsobit poškození letadla (zejména prskavky,
273 svítící tyčinky, lámací světla, LED diody apod.) a jakékoliv zatížení o
274 hmotnosti přesahující 0,1 kg. Vzhledem k této definici bude nutné mít
275 pro provoz balónu povolení. Všechny informace ohledně letu (jako je
276 datum, čas, místo vypuštění, užitečné zatížení atp.) musí být zveřejněny
277 v Letecké informační příručce (AIP). Pro vypuštění ve zvláštních
278 případech, jako je mimořádné pozorování, je potřeba upozornit
279 prostřednictvím navigační výstrahy formou zprávy NOTAM, která se musí
280 podat minimálně 24 hodin před vzletem balónu.
281  
282 \paragraph{Materiály}
283  
284 Balón nesmí být plněn hořlavými a výbušnými plyny s výjimkou povolení
285 ÚCL. Omezení pro materiál antény ani baterií nejsou definovány. Materiál
286 balónu také není definován, ale při použití balónu o vysoké svítivosti
287 nebo zhotoveného z materiálů o velké světelné nebo radarové odrazivosti
288 musí být oznámeno nejbližšímu stanovišti letových provozních služeb.
289 Materiál (lano, provázek) spojující balón se sondou nesmí vydržet větší
290 sílu než 230N.
291  
292 \hyperdef{}{dostup}{\paragraph{Dostup}\label{dostup}}
293  
294 Pro dostup nejsou omezení.
295  
296 \paragraph{Místo vypuštění}
297  
298 Omezení se týká všech Zakázaných, Nebezpečných a Omezených prostorů,
299 stejně jako dočasně aktivovaných prostorů v době jejich používaní, s
300 výjimkou kdy tak povolí ÚCL nebo kdy je prostor vyhrazen pro let
301 předmětného balónu. Provoz balónu blízko hranic a letišť je
302 problematický, nedoporučuje se.
303  
304 \paragraph{Řešení legislativních problémů}
305  
306 \begin{itemize}
307 \item
308 Navrhnout bezpečnou sondu, která splní požadavky ÚCL na bezpečnost
309 letu.
310 \item
311 Řídit stoupání a aktivně zabránit vzniku kolize. (Takový systém by
312 mohl zároveň zjednodušit návrat sondy podobně jako zde
313 \href{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}
314 )
315 \item
316 Autodestrukce při hrozící srážce.
317 \end{itemize}
318 \subsection{Řídící systém sítě}
319  
320 \subsubsection{Zpracování dostupných dat}
321  
322 \begin{itemize}
323 \item
324 Odhad vektoru meteoru v atmosféře
325 \item
326 Záznam dostupných meteorologických dat pro pozdější rekonstrukci
327 (družicové snímky, aktuálně měřené hodnoty ČHMÚ, radarové snímky)
328 \item
329 sběr dat z jednotlivých stanic
330 \item
331 výpočet vektoru a výškových profilů větru
332 \end{itemize}
333 \subsubsection{Rozhodovací proces}
334  
335 Použití nějakého skriptovacího jazyka pro popis procesu
336 \href{http://www.ros.org/wiki/}{ROS}?
337  
338 \begin{itemize}
339 \item
340 Přidělení příkazu ke startu jednotlivým stanicím.
341 \item
342 Přeplánování startu v důsledku neúspěšného vypuštění nebo zamítnutí
343 stanicí.
344 \item
345 Kontrola potenciálního narušení vzdušného prostoru a zakázaných zón.
346 \end{itemize}
347 \subsubsection{Správa systému}
348  
349 \begin{itemize}
350 \item
351 registrace jednotlivých stanic a správa uživatelů v kooperaci s
352 projektem \href{http://www.astrozor.cz/}{Astrozor}
353 \end{itemize}
354 \hyperdef{}{dokumentace}{\subsection{Dokumentace}\label{dokumentace}}
355  
356 \subsubsection{Technická dokumentace}
357  
358 Technická dokumentace projektu je uložena v SVN repozitáři MLAB na
359 adrese
360 \href{http://svn.mlab.cz/svnmlab/Designs/Measuring\_instruments/ABL01A/}{http://svn.mlab.cz/svnmlab/Designs/Measuring\_instruments/ABL01A/}
361  
362 \subsubsection{Řízení projektu}
363  
364 Pro správu úkolů a dohled nad jejich plněním v rámci projektu používáme
365 \href{http://www.mlab.cz/redmine/}{Redmine}
366  
367 Dokumenty a prezentace týkající se řízení projektu jsou ukládány do:
368  
369 \begin{verbatim}
370 svn co https://lynx1.felk.cvut.cz/svn-students/pto/pto-13138-1 svnPTO
371 \end{verbatim}
372 \subsection{Lidé}
373  
374 Projekt je realizován týmem několika studentů ČVUT z katedry měření a
375 katedry kybernetiky:
376  
377 \begin{itemize}
378 \item
379 \href{https://usermap.cvut.cz/profile/pomiceva/}{Bc. Eva Pomíchalová}
380 - Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS)
381 \item
382 \href{https://usermap.cvut.cz/profile/kakonjak/}{Bc. Jakub Kákona} -
383 Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS)
384 \item
385 \href{https://usermap.cvut.cz/profile/poskozby/}{Bc. Zbyněk Poskočil}
386 - senzory a měření
387 \item
388 \href{https://usermap.cvut.cz/profile/hanuson1/}{Bc. Ondřej Hanuš} -
389 Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS)
390 \item
391 \href{https://usermap.cvut.cz/profile/jichapav/}{Bc. Pavel Jícha} -
392 Kybernetika a robotika
393 \end{itemize}
394 \hyperdef{}{reference}{\subsection{Reference}\label{reference}}
395  
396  
397 \begin{thebibliography}{99}
398 \bibitem{DR2G}{Původní konstrukce}
399 \href{http:// odkaz na nejakou zajimavou konstrukci}{odkaz na nejakou zajimavou konstrukci}
400  
401 \end{thebibliography}
402 \end{document}