Rev Author Line No. Line
2849 kaklik 1 \documentclass[12pt,a4paper,twoside]{article}
2 \usepackage[colorlinks=true]{hyperref}
3 \usepackage[utf8]{inputenc}
4 \usepackage[czech]{babel}
5 \usepackage{graphicx}
2852 pomiceva 6 \usepackage{fancyhdr}
7 \usepackage{fullpage}
8 \usepackage[top=5cm, bottom=10cm, left=2.5cm, right=2.5cm]{geometry}
9 \textwidth 16cm \textheight 20cm
10 \topmargin 0cm
2849 kaklik 11 \oddsidemargin 0cm
2852 pomiceva 12 \pagestyle{fancy}
13 \addtolength{\headsep}{30 pt}
14 \addtolength{\footskip}{50 pt}
15  
16 \fancyfoot{}
17 \fancyfoot{\hspace*{5cm}}
18 \fancyfoot[L]{\includegraphics[width=1.5cm, height=1.5cm]{img/datamatrix.png} \hspace{0.5cm} pomiceva kakonjak hanuson1 jichapav poskozby}
19 \fancyfoot[R] {\thepage}
20  
21  
2849 kaklik 22 \begin{document}
2852 pomiceva 23 \title{Technická zpráva - Automatický vypouštěč meteobalónů}
24 \author{Eva Pomíchalová\\ Jakub Kákona\\ Ondřej Hanus\\ Pavel Jícha\\ Zbyněk Poskočil}
2849 kaklik 25 \maketitle
26  
2852 pomiceva 27  
28 \thispagestyle{fancy}
29 \newpage
2849 kaklik 30 \begin{abstract}
2852 pomiceva 31 \input{abstrakt.txt}
32  
2849 kaklik 33 \end{abstract}
2852 pomiceva 34 \newpage
2849 kaklik 35  
36 %%\begin{figure} [htbp]
37 %%\begin{center}
38 %%\includegraphics [width=80mm] {SDRX01B_Top_Big.JPG}
39 %%\end{center}
40 %%\end{figure}
41  
42 \tableofcontents
43 \newpage
44  
2852 pomiceva 45 \section{Automatický vypouštěč meteobalónů}
2849 kaklik 46  
47 Celý systém by měl být robotizovaným doplňkem sítě
48 \href{/doku.php?id=cs:rmds}{radiových detektorů meteorů}, případně pak i
49 její vizuální varianty (video pozorování
50 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_1}{1)}} a bolidové kamery).
51  
52 Účel zařízení je zpřesnit odhad trajektorie temné dráhy meteoritu v
53 atmosféře zavedením korekcí na proudění vzduchových mas během letu. A
54 tím v důsledku zmenšit plochu dopadové elipsy.
55  
56 Údaje o proudech v atmosféře budou získány balónovou sondou vypuštěnou
57 bezprostředně po detekci průletu bolidu atmosférou. Místo vypuštění
58 balónové sondy by mělo být zvoleno automaticky na základě odhadu dráhy
59 meteoru a známých souřadnic balónových sil v síti.
60  
61 Důležitou součástí systému je plně robotizovaná vypouštěcí stanice
62 (balónové silo), která umožní vypuštění sondy ze známých souřadnic bez
63 zásahu lidské obsluhy. Vedlejším produktem takového vývoje bude zařízení
64 schopné v budoucnu automatizovat i vypouštění klasických
65 meteorologických
66 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Radiosonde}{radiosond}.
67  
2852 pomiceva 68 \subsection{Pozemní vypouštěcí box}
2849 kaklik 69  
70 Pozemní stanici balónové sítě bude tvořit kompaktní krabice obsahující
71 techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení musí být
72 konstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků v
73 pohotovostním režimu, a čekat na příkaz k vypouštění sondy.
74  
75 \subsubsection{Technické požadavky}
76  
77 Většinu řídící elektroniky lze složit z modulů
78 \href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB}
79  
80 \paragraph{Komunikace se sítí stanic}
81  
82 \begin{itemize}
83 \item
84 Ethernet - modulem \href{/doku.php?id=cs:eth}{ETH01A}
85 \item
86 RS232 - \href{/doku.php?id=cs:rs232single}{RS232SINGLE01A}
87 \item
88 GSM (pro odlehlé oblasti)
89 \end{itemize}
90 Zároveň bude potřeba také vybavení pro příjem telemetrie z již
91 vypuštěných radiosond \textsuperscript{\href{\#fn\_\_2}{2)}} z jiných
92 stanic.
93  
94 Tyto požadavky splňuje modul
95 \href{/doku.php?id=cs:stm32f10xrxt}{STM32F10xRxT01A}
96  
97 \paragraph{Napájení systému}
98  
99 \begin{itemize}
100 \item
101 lokální (stand-alone) - Fotovoltaický panel
102 \item
103 Síťové napájení (síťový adaptér + UPS)
104 \end{itemize}
105 \paragraph{Diagnostika poruch}
106  
107 \begin{itemize}
108 \item
109 Kontrola úspěšného startu (měření vztlaku balónu)
110 \item
111 Měření teplot, tlaku plynové náplně, průtoku média do balónu.
112 \item
113 Vlhkost uvnitř krabice (průsak a ztráta vodotěsnosti proražením víka a
114 podobně)
115 \end{itemize}
116 \paragraph{Meteorologická data}
117  
118 \begin{itemize}
119 \item
120 Základní meteorologická čidla (teplota, tlak, rychlost větru) - k
121 určení možnosti startu. \href{/doku.php?id=cs:aws}{AWS01B}
122 \item
123 GPS (pozice stanice a přesný čas) log reportu o startu.
124 \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A}
125 \end{itemize}
126 \paragraph{Mechanická konstrukce}
127  
128 \begin{itemize}
129 \item
130 Svařovaná plastová bedna s odstranitelným víkem. Dostatečně těsná, aby
131 nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť.
132 \item
133 Konstrukce navržená tak, aby umožnila vypouštění i současných
134 profesionálních balónových sond.
135 \item
136 Aktivace mechanických prvků přepálením vlákna
137 \item
138 uzavření balónu zatavením hrdla
139 \end{itemize}
140 \subparagraph{Akční členy}
141  
142 Většina akčních členů by měla být konstruována s důrazem na maximální
143 spolehlivost. Akční členy proto pravděpodobně budou pružiny s
2852 pomiceva 144 přepalovacími PE pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha
2849 kaklik 145 přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů může
146 být využit modul \href{/doku.php?id=cs:nfet4x}{NFET4X01B}
147  
3002 kaklik 148 \section{Firmware}
2849 kaklik 149  
3002 kaklik 150 \subsection{Real-time operační systém}
151 Pro ovládání celého systému byl zvolen real-time operační systém (ROS). Ten byl zvolen především pro zjednušení programování vypouštěče, konkrétně nastavování periférií procesoru a řízení vícevláknové aplikace na něm běžící.\\
152 Jako ROS pro tuto aplikaci tak byl zvolen ChibiOS, který splňuje standardní požadavky na ROS a také s ním máme zkušenosti s programováním jiných aplikací pod procesory ARM.
153 \subsection{Vysvětlení funkce firmwaru}
154 Aplikace pro ovládání odpalování se dá rozdělit na čtyři funkční bloky, které jsou realizovány pomocí vláken. Funkční diagram je zobrazen na Obr. \cite{Diag_firmware}. V následujících kapitolách bude podrobněji rozebrána funkce jednotlivých vláken aplikace.
155 \subsubsection{Blikání LED}
156 V tomto vlákně je realizované prosté blikání LED, které slouží pro signalizaci běhu programu. Mezi tím, kdy dioda svítí a nebo je vypnutá je vlákno uspáno. Tím je vyřešeno jak časování tak úspora prostředků procesoru.
157 \subsubsection{Vypouštění}
158 Toto vlákno se stará o kompletní sekvenci pro vypuštění balónu. Po spuštění a inicializaci proměnných spadne program do nekonečné smyčky ve které je následně uspán a čeká na probuzení. To nastane ve třech případech:\\
159 \begin{enumerate}
160 \item Příjem příkazu pro odpal
161 \item Příjem příkazu pro zrušení odpalu
162 \item Probuzení od časovače
163 \end{enumerate}
164 Ad. 1. Po příjmu příkazu, který zahajuje celou sekvenci odpalování se vypíše na terminál zpráva o zahájení vypouštění a sepne se pin, na kterém je připojen aktuátor, který otevírá víko krabice, ve které je balón uložen (v době vykonávání každého kroku je na terminál vypisována informace o tom, kolik procent z daného kroku je již vykonáno). Pomocí koncového spínače je snímána informace o tom, zda se střecha opravdu otevřela, pokud se tak nestalo, je celá sekvence ukončena. Pokud snímač indikuje otevření střechy, přistupuje se k dalším kroku.\\
165 Tím je otevření ventilu a tím pádem zahájení napouštění balónu. Tento krok není nijak v současné chvíli zpětnovazebně snímán - je dán pouze čas kdy je ventil otevřen. Do budoucna bychom rádi použili měření průtoku k získání informace, zda je balón opravdu napuštěn daným množstvím plynu.\\
166 Třetím krokem celé sekvence je přepálení plastové pojistky, která spouští tavící lis. Po pevně dané časové prodlevě, která by měla stačit pro přetavení, je pomocí koncového spínače zjištěno, zda se pojistka přetavila. Pokud ano, pokračuje se posledním krokem, pokud ne, dochází opět k přerušení sekvence a návrat do výchozího stavu.\\
167 Posledním krokem je zatavení naplněného balónu. V tomto kroku je opět nadefinován čas, po který dochází k zatavování balónu pomocí odporového drátu. Po uplynutí nadefinované doby je balón zataven a na terminál je vypsána informace o ukončení vypouštění a všechny výstupy jsou v neaktivním stavu.\\
168 Ad. 2. V případě příjmu zprávy, která přikazuje ukončení procesu odpalování, se deaktivují výstupy aktivní během vypouštění a uživatel je informován o úspěšném přerušení celé sekvence.\\
169 Ad. 3. Pro přesné časování během celého procesu odpalování je využito funkce časovače. Ten se v každém kroku odpalování sepne na určitou dobu, která je celočíselným násobkem celkové doby, kterou se čeká v daném kroku. Tento postup byl zvolen z toho důvodu, aby mohla být průběžně aktualizována zpráva pro uživatele vyjadřující čas, který zbývá do ukončení daného úkolu.
170 \subsubsection{Příjem příkazu od uživatele}
171 Pro komunikaci s uživatelem je využito sériové linky. Ta se využívá jak pro informování uživatele o aktuálním stavu programu tak zároveň k příjmu příkazů od uživatele. Celý algoritmus příjmu příkazu spočívá ve vyčítání znaků zadaných uživatelem znak za znakem až do té chvíle, kdy je stisknut ENTER a nebo je překročena maximální délka příkazu. Poté se buď zadaný příkaz dekóduje a následně provede a nebo je vypsána informace, že příkaz nebyl rozeznán.
172 \subsubsection{Příjem dat z GPS modulu}
173 Posledním vláknem využívaném ve firmwaru vypouštěče je vlákno, které se stará o příjem a dekódování NMEA zprávy posílané po sériové lince z GPS modulu
174 \cite{GPS_ublox}. Každou vteřinu je vyčítána NMEA zpráva a z ní je vybrána GPRMC zpráva, ze které je následně získána informace o aktuálním čase, datu a poloze stanice. Tato informace slouží jednat pro přesné logování událostí a zároveň v budoucnu pro snadné lokalizování vypouštěcí stanice.\subsection{Uživatelské rozhraní terminálu}
175 Při spuštění terminálu se po resetu programu procesoru vypíše úvodní zpráva s nápovědou, na které výstupní kontakty procesoru jsou připojeny jednotlivé akční členy. Následně je program v pohotovostním režimu a očekává příkaz. Jednotlivé příkazy jsou:\\
176 \begin{enumerate}
177 \item odpal
178 \item zrus (nebo písmeno "s")
179 \item help
180 \item check
181 \end{enumerate}
182 Příkaz \textbf{odpal} spustí vypouštěcí sekvenci probuzením daného vlákna pro vypouštění. Příkaz \textbf{zrus} zastaví vypouštěcí sekvenci, pokud byla zahájena a indormuje o tom výpisem o ukončení vypouštění. Zároveň jde vypouštění zrušit okamžitě stisknutím "s" bez nutnosti potvrzovat příkaz enterem. Příkaz \textbf{help} vypíše stejnou úvodní zprávu jako po resetu programu. Poslední příkaz \textbf{check} lze použít pro kontrolu stavu vypouštěče před začátkem vypouštění. Po zadání tohoto příkazu jsou na terminál vypsány informace o aktuálních stavech použitých senzorů. Lze tak například zkontrolovat, že střecha není zajištěna, nebo že je lis již spuštěn.
2849 kaklik 183  
3002 kaklik 184 \begin{figure}[hbtp]
185 \centering
186 \includegraphics[scale=0.6]{./img/program_flow.png}
187 \caption{Funkční diagram firmwaru Automatického vypouštěče}
188 \label{Diag_firmware}
189 \end{figure}
190  
191  
2852 pomiceva 192 \begin{figure}
193 \centering
194 \includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/blokoveschema1.png}
195 \caption{Blokové schéma pozemního vypouštěcího boxu}
196 \label{fig:blokpozem}
197 \end{figure}
2849 kaklik 198  
199  
200 \subsection{Balónová sonda}
201  
202 Neletový prototyp sondy bude vyvinut za použití modulů stavebnice
203 \href{http://www.mlab.cz/Server/GenIndex/GenIndex.php?lang=cs\&path=/Modules}{MLAB}
204  
205 \href{/doku.php?id=cs:atmegatq32}{ATmegaTQ3201A},
206 \href{/doku.php?id=cs:sdcard}{SDcard01B},
207 \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A}
208  
209 \subsubsection{Technické parametry}
210  
211 GPS na sondě by měla být udržovaná ve stavu FIX, aby pak nedocházelo ke
212 zpoždění v důsledku čekání na fix.
213  
214 \paragraph{Komunikace (Telemetrické údaje)}
215  
216 \begin{itemize}
217 \item
218 Primárním cílem je měření rychlosti a směru větru ve známých bodech.
219 \item
220 GPS údaje 10Hz, textový výstup
221 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA\_0183}{NMEA}
222 \item
223 další veličiny jako teploty, tlaky atd. jsou volitelné.
224 \item
225 Radio maják a akustický maják?
226 \item
227 Radiový přenos telemetrie v pásmu 27-450 MHz: možnost bezlicenčních
228 pásem (SVN: VO-R-16, VO-R-10)
229 \item
230 Radiomoduly: \href{http://www.artbrno.cz}{http://www.artbrno.cz},
231 \href{http://www.anaren.com}{http://www.anaren.com}
232 \end{itemize}
233 GPS je potřeba vybrat tak, aby fungovala i ve větších výškách.
234 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_3}{3)}}
235  
236 \paragraph{Napájení sondy během letu}
237  
238 \begin{itemize}
239 \item
240 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium\_battery}{Lithiový článek}
241 (negeneruje teplo, minimální provozní teplota je -60 C)
242 \item
243 Hořčíková baterie (generuje teplo pro temperování elektroniky)
244 \item
245 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Silver-oxide\_battery}{Stříbro-oxidový
246 článek} Vydrží nižší provozní teploty a je ekologicky nezávadný.
247 \item
248 Ideální by bylo použití
249 \href{https://www.youtube.com/watch?feature=player\_embedded\&v=OtM6XJlynkk}{superkapacitorů}
250 \end{itemize}
251 Řešením problému s nízkou teplotou ve vyšších výškách by mohlo být
252 předehřátí sondy při startu.
253  
254 \hyperdef{}{konstrukce}{\paragraph{Konstrukce}\label{konstrukce}}
255  
256 \begin{itemize}
257 \item
258 Balón - \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Polyethylen}{PE} pytel
259 (kvůli životnosti v zabaleném stavu - guma s časem degraduje)
260 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_4}{4)}}
261 \item
262 Možnost dálkového odpojení balónu od sondy (ukončení stoupání)
263 \item
264 Prototyp plněný \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Helium}{heliem},
265 i ekologičtější. A vodík navíc lze vyrábět chemicky přímo během
266 vypuštění sondy).
267 \item
268 Splnění požadavků na bezpečnost provozu (letovou, majetkovou a
269 personální)
270 \end{itemize}
271 \paragraph{Firmware}
272  
273 \begin{itemize}
274 \item
275 Záznam dat v gondole balónu mikroSD karta
276 \end{itemize}
277  
2852 pomiceva 278 \begin{figure}
279 \centering
280 \includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/blokoveschema2.png}
281 \caption{Blokové schéma balónové sondy}
282 \label{fig:blokpozem}
283 \end{figure}
2849 kaklik 284  
285 \subsubsection{Legislativní požadavky}
286  
287 Pravidla pro lety volných balónů bez pilota jsou definovány v leteckých
288 předpisech L-2 Pravidla létaní, dodatek 5 a R.
289  
290 \paragraph{Kategorie balónu}
291  
292 Balón by měl spadat do kategorie B2, která je definována jako volný
293 balón s objemem menším než 3,25 m\^{}3, přičemž žádný z rozměrů balónu
294 nepřekračuje 2 m. Rozměr 2 m je rozměr při jeho maximálním
295 naplnění/roztažení.
296  
297 \paragraph{Povolení vyuštění}
298  
299 Užitečné zatížení představují předměty a materiály, které by v případě
300 střetu s letadlem mohly způsobit poškození letadla (zejména prskavky,
301 svítící tyčinky, lámací světla, LED diody apod.) a jakékoliv zatížení o
302 hmotnosti přesahující 0,1 kg. Vzhledem k této definici bude nutné mít
303 pro provoz balónu povolení. Všechny informace ohledně letu (jako je
304 datum, čas, místo vypuštění, užitečné zatížení atp.) musí být zveřejněny
305 v Letecké informační příručce (AIP). Pro vypuštění ve zvláštních
306 případech, jako je mimořádné pozorování, je potřeba upozornit
307 prostřednictvím navigační výstrahy formou zprávy NOTAM, která se musí
308 podat minimálně 24 hodin před vzletem balónu.
309  
310 \paragraph{Materiály}
311  
312 Balón nesmí být plněn hořlavými a výbušnými plyny s výjimkou povolení
313 ÚCL. Omezení pro materiál antény ani baterií nejsou definovány. Materiál
314 balónu také není definován, ale při použití balónu o vysoké svítivosti
315 nebo zhotoveného z materiálů o velké světelné nebo radarové odrazivosti
316 musí být oznámeno nejbližšímu stanovišti letových provozních služeb.
317 Materiál (lano, provázek) spojující balón se sondou nesmí vydržet větší
318 sílu než 230N.
319  
320 \hyperdef{}{dostup}{\paragraph{Dostup}\label{dostup}}
321  
322 Pro dostup nejsou omezení.
323  
324 \paragraph{Místo vypuštění}
325  
326 Omezení se týká všech Zakázaných, Nebezpečných a Omezených prostorů,
327 stejně jako dočasně aktivovaných prostorů v době jejich používaní, s
328 výjimkou kdy tak povolí ÚCL nebo kdy je prostor vyhrazen pro let
329 předmětného balónu. Provoz balónu blízko hranic a letišť je
330 problematický, nedoporučuje se.
331  
332 \paragraph{Řešení legislativních problémů}
333  
334 \begin{itemize}
335 \item
336 Navrhnout bezpečnou sondu, která splní požadavky ÚCL na bezpečnost
337 letu.
338 \item
339 Řídit stoupání a aktivně zabránit vzniku kolize. (Takový systém by
2852 pomiceva 340 mohl zároveň zjednodušit návrat sondy podobně jako
341 \href{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}{zde})
2849 kaklik 342 \item
343 Autodestrukce při hrozící srážce.
344 \end{itemize}
345 \subsection{Řídící systém sítě}
346  
347 \subsubsection{Zpracování dostupných dat}
348  
349 \begin{itemize}
350 \item
351 Odhad vektoru meteoru v atmosféře
352 \item
353 Záznam dostupných meteorologických dat pro pozdější rekonstrukci
354 (družicové snímky, aktuálně měřené hodnoty ČHMÚ, radarové snímky)
355 \item
356 sběr dat z jednotlivých stanic
357 \item
358 výpočet vektoru a výškových profilů větru
359 \end{itemize}
360 \subsubsection{Rozhodovací proces}
361  
362 Použití nějakého skriptovacího jazyka pro popis procesu
363 \href{http://www.ros.org/wiki/}{ROS}?
364  
365 \begin{itemize}
366 \item
367 Přidělení příkazu ke startu jednotlivým stanicím.
368 \item
369 Přeplánování startu v důsledku neúspěšného vypuštění nebo zamítnutí
370 stanicí.
371 \item
372 Kontrola potenciálního narušení vzdušného prostoru a zakázaných zón.
373 \end{itemize}
374 \subsubsection{Správa systému}
375  
376 \begin{itemize}
377 \item
378 registrace jednotlivých stanic a správa uživatelů v kooperaci s
379 projektem \href{http://www.astrozor.cz/}{Astrozor}
380 \end{itemize}
381  
2852 pomiceva 382 \section{Problémy a jejich řešení}
383 Dosud jsme narazili hned na několik problémů, které ovlivnili naše další rozhodování a realizaci. Mezi ně patří:
2849 kaklik 384 \begin{itemize}
385 \item
2852 pomiceva 386 Potíže s legislativou - omezení týkající se povolení vypuštění balónu. Jedná se předně o omezení váhová a materiálová.
2849 kaklik 387 \item
2852 pomiceva 388 Nemožnost použití vodíku - tato možnost byla jednoduše vyloučena.
2849 kaklik 389 \item
2852 pomiceva 390 Baterie a jejich odolnost vůči mrazu - navrhováno několik variant, v současné době ještě nemáme vybránu jednu konkrétní.
2849 kaklik 391 \item
2852 pomiceva 392 Dostupnost materiálů - aktuálně potíže s dopravou tlakových lahví s héliem.
2849 kaklik 393 \end{itemize}
2852 pomiceva 394 Navrhovaná řešení jednotlivých problémů jsou uvedena v technické části vždy u příslušné kapitoly.
2849 kaklik 395  
2852 pomiceva 396 \newpage
397 \section{Dílčí výsledky a jejich diskuze}
398 Naším prvním dílčím výsledkem je několik návrhů řešení jednotlivých částí popsaných výše.
399 Dále nalezení konkrétních součástí, jejichž objednávka včetně fyzického zajištění se bude realizovat příští týden.
400 Dále se nám podařilo sestrojit prototyp odpalování pružiny pro otevírání víka pozemní vypouštěcí stanice. Tento pokus nejlépe ilustruje toto \href{http://www.mlab.cz/redmine/attachments/download/3/video-2013-03-09-23-43-33.mp4}{video}.
401 U tohoto prototypu bylo zjištěno, že doba přepalování je poměrně dlouhá, což není vhodné. Jedním ze záměrů zhotovitele bylo nezničit odpor, což pravděpodobně nebude možné, aby doba spouštění nebyla příliš dlouhá.
2854 pomiceva 402 \begin{figure}[hbtp]
2853 pomiceva 403 \centering
404 \includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/odpalovac2.jpg}
405 \caption{Odpalovač víka}
406 \label{fig:odpalovac}
407 \end{figure}
2849 kaklik 408  
2853 pomiceva 409 \begin{figure}
410 \centering
411 \includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/Kartuse_s_heliem.png}
412 \caption{Lahev hélia}
413 \label{fig:helium}
414 \end{figure}
415  
416 \begin{figure}
417 \centering
418 \includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/Redukcni_ventil.png}
419 \caption{Redukční ventil}
420 \label{fig:ventil}
421 \end{figure}
422  
2852 pomiceva 423 \newpage
424 \section{Doporučení pro příští cvičení}
425 Tato část není příliš vhodná pro naše komentáře neboť pracujeme na samostatném tématu. Co se týká konkrétně našeho týmu, potřebovali bychom k dispozici patřičně vybavenou laboratoř, ve které bychom mohli provádět realizaci.
2855 kaklik 426 Cvičení jsou jinak vedena zajímavě, hodně zaměřena na standardní samostatnou úlohu, což nám vyhovuje.
2852 pomiceva 427  
428 \newpage
429  
2849 kaklik 430 \begin{thebibliography}{99}
2852 pomiceva 431 \bibitem{cement}{například síť CEMeNt}
432 \url{http://cement.fireball.sk/}
433 \bibitem{radiosondy}{radiosondy}
434 \url{http://www.radiosonde.eu/}, \url{http://www.radiosonda.sk/}
435 \bibitem{cocom}{směrnice CoCom}
436 \url{http://en.wikipedia.org/wiki/CoCom\#Legacyi}
437 \bibitem{moguli}{projekt Mogul}
438 \url{http://cs.wikipedia.org/wiki/Projekt\_Moguli}
3002 kaklik 439 \bibitem {GPS_ublox}{UBLOX. LEA-6 series [online]. 2013 [cit. 2013-05-12]. Dostupné z: http://www.u-blox.com/en/gps-modules/pvt-modules/lea-6-family.html}
440 \bibitem {ChibiOS/RT}\url{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php}
2849 kaklik 441 \end{thebibliography}
442 \end{document}