Rev Author Line No. Line
2849 kaklik 1 \documentclass[12pt,a4paper,twoside]{article}
2 \usepackage[colorlinks=true]{hyperref}
3 \usepackage[utf8]{inputenc}
4 \usepackage[czech]{babel}
5 \usepackage{graphicx}
6 \textwidth 16cm \textheight 25cm
7 \topmargin -1.3cm
8 \oddsidemargin 0cm
9 \pagestyle{empty}
10 \begin{document}
11 \title{Šablona MLAB}
12 \author{Jakub Kákona, kaklik@mlab.cz}
13 \maketitle
14  
15 \thispagestyle{empty}
16 \begin{abstract}
17 \end{abstract}
18  
19 %%\begin{figure} [htbp]
20 %%\begin{center}
21 %%\includegraphics [width=80mm] {SDRX01B_Top_Big.JPG}
22 %%\end{center}
23 %%\end{figure}
24  
25 \tableofcontents
26  
27  
28 \section{Technické parametry}
29 \begin{table}[htbp]
30 \begin{center}
31 \begin{tabular}{|c|c|c|}
32 \hline
33 \multicolumn{1}{|c|}{Parametr} & \multicolumn{1}{|c|}{Hodnota} & \multicolumn{1}{|c|}{Poznámka} \\ \hline
34 Napájecí napětí analogové části & $\pm$10V & 100mA \\ \hline
35 Napájecí napětí digitální části & +5V & 300mA \\ \hline
36 Napájecí napětí LNA & do +20V & max 500mA \\ \hline
37 Frekvenční rozsah & 0,5 - 200 MHz & Při osazení vybranými součástkami i 450MHz \\ \hline
38 IIP3 & $>$ 0dB & Předběžný údaj \\ \hline
39 Šumové číslo & $<$ 30dB & \\ \hline
40 \end{tabular}
41 \end{center}
42 \end{table}
43  
44 \newpage
45  
46  
47 \section{Automatický vypouštěč meteobalónů ABL01A}
48  
49 Celý systém by měl být robotizovaným doplňkem sítě
50 \href{/doku.php?id=cs:rmds}{radiových detektorů meteorů}, případně pak i
51 její vizuální varianty (video pozorování
52 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_1}{1)}} a bolidové kamery).
53  
54 Účel zařízení je zpřesnit odhad trajektorie temné dráhy meteoritu v
55 atmosféře zavedením korekcí na proudění vzduchových mas během letu. A
56 tím v důsledku zmenšit plochu dopadové elipsy.
57  
58 Údaje o proudech v atmosféře budou získány balónovou sondou vypuštěnou
59 bezprostředně po detekci průletu bolidu atmosférou. Místo vypuštění
60 balónové sondy by mělo být zvoleno automaticky na základě odhadu dráhy
61 meteoru a známých souřadnic balónových sil v síti.
62  
63 Důležitou součástí systému je plně robotizovaná vypouštěcí stanice
64 (balónové silo), která umožní vypuštění sondy ze známých souřadnic bez
65 zásahu lidské obsluhy. Vedlejším produktem takového vývoje bude zařízení
66 schopné v budoucnu automatizovat i vypouštění klasických
67 meteorologických
68 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Radiosonde}{radiosond}.
69  
70 \subsection{Pozemní vypousteci box}
71  
72 Pozemní stanici balónové sítě bude tvořit kompaktní krabice obsahující
73 techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení musí být
74 konstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků v
75 pohotovostním režimu, a čekat na příkaz k vypouštění sondy.
76  
77 \subsubsection{Technické požadavky}
78  
79 Většinu řídící elektroniky lze složit z modulů
80 \href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB}
81  
82 \paragraph{Komunikace se sítí stanic}
83  
84 \begin{itemize}
85 \item
86 Ethernet - modulem \href{/doku.php?id=cs:eth}{ETH01A}
87 \item
88 RS232 - \href{/doku.php?id=cs:rs232single}{RS232SINGLE01A}
89 \item
90 GSM (pro odlehlé oblasti)
91 \end{itemize}
92 Zároveň bude potřeba také vybavení pro příjem telemetrie z již
93 vypuštěných radiosond \textsuperscript{\href{\#fn\_\_2}{2)}} z jiných
94 stanic.
95  
96 Tyto požadavky splňuje modul
97 \href{/doku.php?id=cs:stm32f10xrxt}{STM32F10xRxT01A}
98  
99 \paragraph{Napájení systému}
100  
101 \begin{itemize}
102 \item
103 lokální (stand-alone) - Fotovoltaický panel
104 \item
105 Síťové napájení (síťový adaptér + UPS)
106 \end{itemize}
107 \paragraph{Diagnostika poruch}
108  
109 \begin{itemize}
110 \item
111 Kontrola úspěšného startu (měření vztlaku balónu)
112 \item
113 Měření teplot, tlaku plynové náplně, průtoku média do balónu.
114 \item
115 Vlhkost uvnitř krabice (průsak a ztráta vodotěsnosti proražením víka a
116 podobně)
117 \end{itemize}
118 \paragraph{Meteorologická data}
119  
120 \begin{itemize}
121 \item
122 Základní meteorologická čidla (teplota, tlak, rychlost větru) - k
123 určení možnosti startu. \href{/doku.php?id=cs:aws}{AWS01B}
124 \item
125 GPS (pozice stanice a přesný čas) log reportu o startu.
126 \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A}
127 \end{itemize}
128 \paragraph{Mechanická konstrukce}
129  
130 \begin{itemize}
131 \item
132 Svařovaná plastová bedna s odstranitelným víkem. Dostatečně těsná, aby
133 nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť.
134 \item
135 Konstrukce navržená tak, aby umožnila vypouštění i současných
136 profesionálních balónových sond.
137 \item
138 Aktivace mechanických prvků přepálením vlákna
139 \item
140 uzavření balónu zatavením hrdla
141 \end{itemize}
142 \subparagraph{Akční členy}
143  
144 Většina akčních členů by měla být konstruována s důrazem na maximální
145 spolehlivost. Akční členy proto pravděpodobně budou pružiny s
146 přepalovacími plastickými pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha
147 přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů může
148 být využit modul \href{/doku.php?id=cs:nfet4x}{NFET4X01B}
149  
150 \hyperdef{}{firmware}{\paragraph{Firmware}\label{firmware}}
151  
152 \begin{itemize}
153 \item
154 Pozemní stanice by měla mít možnost odmítnout vypuštění na základě
155 zadané konfigurace jejího majitele.
156 \end{itemize}
157 Pro zajištění běhu nezávislých procesů by bylo možná vhodné využít
158 \href{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php}{ChibiOS/RT}
159  
160 \paragraph{Blokové schéma}
161  
162  
163 \subsection{Balónová sonda}
164  
165 Neletový prototyp sondy bude vyvinut za použití modulů stavebnice
166 \href{http://www.mlab.cz/Server/GenIndex/GenIndex.php?lang=cs\&path=/Modules}{MLAB}
167  
168 \href{/doku.php?id=cs:atmegatq32}{ATmegaTQ3201A},
169 \href{/doku.php?id=cs:sdcard}{SDcard01B},
170 \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A}
171  
172 \subsubsection{Technické parametry}
173  
174 GPS na sondě by měla být udržovaná ve stavu FIX, aby pak nedocházelo ke
175 zpoždění v důsledku čekání na fix.
176  
177 \paragraph{Komunikace (Telemetrické údaje)}
178  
179 \begin{itemize}
180 \item
181 Primárním cílem je měření rychlosti a směru větru ve známých bodech.
182 \item
183 GPS údaje 10Hz, textový výstup
184 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA\_0183}{NMEA}
185 \item
186 další veličiny jako teploty, tlaky atd. jsou volitelné.
187 \item
188 Radio maják a akustický maják?
189 \item
190 Radiový přenos telemetrie v pásmu 27-450 MHz: možnost bezlicenčních
191 pásem (SVN: VO-R-16, VO-R-10)
192 \item
193 Radiomoduly: \href{http://www.artbrno.cz}{http://www.artbrno.cz},
194 \href{http://www.anaren.com}{http://www.anaren.com}
195 \end{itemize}
196 GPS je potřeba vybrat tak, aby fungovala i ve větších výškách.
197 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_3}{3)}}
198  
199 \paragraph{Napájení sondy během letu}
200  
201 \begin{itemize}
202 \item
203 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium\_battery}{Lithiový článek}
204 (negeneruje teplo, minimální provozní teplota je -60 C)
205 \item
206 Hořčíková baterie (generuje teplo pro temperování elektroniky)
207 \item
208 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Silver-oxide\_battery}{Stříbro-oxidový
209 článek} Vydrží nižší provozní teploty a je ekologicky nezávadný.
210 \item
211 Ideální by bylo použití
212 \href{https://www.youtube.com/watch?feature=player\_embedded\&v=OtM6XJlynkk}{superkapacitorů}
213 \end{itemize}
214 Řešením problému s nízkou teplotou ve vyšších výškách by mohlo být
215 předehřátí sondy při startu.
216  
217 \hyperdef{}{konstrukce}{\paragraph{Konstrukce}\label{konstrukce}}
218  
219 \begin{itemize}
220 \item
221 Balón - \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Polyethylen}{PE} pytel
222 (kvůli životnosti v zabaleném stavu - guma s časem degraduje)
223 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_4}{4)}}
224 \item
225 Možnost dálkového odpojení balónu od sondy (ukončení stoupání)
226 \item
227 Prototyp plněný \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Helium}{heliem},
228 i ekologičtější. A vodík navíc lze vyrábět chemicky přímo během
229 vypuštění sondy).
230 \item
231 Splnění požadavků na bezpečnost provozu (letovou, majetkovou a
232 personální)
233 \end{itemize}
234 \paragraph{Firmware}
235  
236 \begin{itemize}
237 \item
238 Záznam dat v gondole balónu mikroSD karta
239 \end{itemize}
240 \paragraph{Blokové schéma}
241  
242  
243 \subsubsection{Legislativní požadavky}
244  
245 Pravidla pro lety volných balónů bez pilota jsou definovány v leteckých
246 předpisech L-2 Pravidla létaní, dodatek 5 a R.
247  
248 \paragraph{Kategorie balónu}
249  
250 Balón by měl spadat do kategorie B2, která je definována jako volný
251 balón s objemem menším než 3,25 m\^{}3, přičemž žádný z rozměrů balónu
252 nepřekračuje 2 m. Rozměr 2 m je rozměr při jeho maximálním
253 naplnění/roztažení.
254  
255 \paragraph{Povolení vyuštění}
256  
257 Užitečné zatížení představují předměty a materiály, které by v případě
258 střetu s letadlem mohly způsobit poškození letadla (zejména prskavky,
259 svítící tyčinky, lámací světla, LED diody apod.) a jakékoliv zatížení o
260 hmotnosti přesahující 0,1 kg. Vzhledem k této definici bude nutné mít
261 pro provoz balónu povolení. Všechny informace ohledně letu (jako je
262 datum, čas, místo vypuštění, užitečné zatížení atp.) musí být zveřejněny
263 v Letecké informační příručce (AIP). Pro vypuštění ve zvláštních
264 případech, jako je mimořádné pozorování, je potřeba upozornit
265 prostřednictvím navigační výstrahy formou zprávy NOTAM, která se musí
266 podat minimálně 24 hodin před vzletem balónu.
267  
268 \paragraph{Materiály}
269  
270 Balón nesmí být plněn hořlavými a výbušnými plyny s výjimkou povolení
271 ÚCL. Omezení pro materiál antény ani baterií nejsou definovány. Materiál
272 balónu také není definován, ale při použití balónu o vysoké svítivosti
273 nebo zhotoveného z materiálů o velké světelné nebo radarové odrazivosti
274 musí být oznámeno nejbližšímu stanovišti letových provozních služeb.
275 Materiál (lano, provázek) spojující balón se sondou nesmí vydržet větší
276 sílu než 230N.
277  
278 \hyperdef{}{dostup}{\paragraph{Dostup}\label{dostup}}
279  
280 Pro dostup nejsou omezení.
281  
282 \paragraph{Místo vypuštění}
283  
284 Omezení se týká všech Zakázaných, Nebezpečných a Omezených prostorů,
285 stejně jako dočasně aktivovaných prostorů v době jejich používaní, s
286 výjimkou kdy tak povolí ÚCL nebo kdy je prostor vyhrazen pro let
287 předmětného balónu. Provoz balónu blízko hranic a letišť je
288 problematický, nedoporučuje se.
289  
290 \paragraph{Řešení legislativních problémů}
291  
292 \begin{itemize}
293 \item
294 Navrhnout bezpečnou sondu, která splní požadavky ÚCL na bezpečnost
295 letu.
296 \item
297 Řídit stoupání a aktivně zabránit vzniku kolize. (Takový systém by
298 mohl zároveň zjednodušit návrat sondy podobně jako zde
299 \href{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}
300 )
301 \item
302 Autodestrukce při hrozící srážce.
303 \end{itemize}
304 \subsection{Řídící systém sítě}
305  
306 \subsubsection{Zpracování dostupných dat}
307  
308 \begin{itemize}
309 \item
310 Odhad vektoru meteoru v atmosféře
311 \item
312 Záznam dostupných meteorologických dat pro pozdější rekonstrukci
313 (družicové snímky, aktuálně měřené hodnoty ČHMÚ, radarové snímky)
314 \item
315 sběr dat z jednotlivých stanic
316 \item
317 výpočet vektoru a výškových profilů větru
318 \end{itemize}
319 \subsubsection{Rozhodovací proces}
320  
321 Použití nějakého skriptovacího jazyka pro popis procesu
322 \href{http://www.ros.org/wiki/}{ROS}?
323  
324 \begin{itemize}
325 \item
326 Přidělení příkazu ke startu jednotlivým stanicím.
327 \item
328 Přeplánování startu v důsledku neúspěšného vypuštění nebo zamítnutí
329 stanicí.
330 \item
331 Kontrola potenciálního narušení vzdušného prostoru a zakázaných zón.
332 \end{itemize}
333 \subsubsection{Správa systému}
334  
335 \begin{itemize}
336 \item
337 registrace jednotlivých stanic a správa uživatelů v kooperaci s
338 projektem \href{http://www.astrozor.cz/}{Astrozor}
339 \end{itemize}
340 \hyperdef{}{dokumentace}{\subsection{Dokumentace}\label{dokumentace}}
341  
342 \subsubsection{Technická dokumentace}
343  
344 Technická dokumentace projektu je uložena v SVN repozitáři MLAB na
345 adrese
346 \href{http://svn.mlab.cz/svnmlab/Designs/Measuring\_instruments/ABL01A/}{http://svn.mlab.cz/svnmlab/Designs/Measuring\_instruments/ABL01A/}
347  
348 \subsubsection{Řízení projektu}
349  
350 Pro správu úkolů a dohled nad jejich plněním v rámci projektu používáme
351 \href{http://www.mlab.cz/redmine/}{Redmine}
352  
353 Dokumenty a prezentace týkající se řízení projektu jsou ukládány do:
354  
355 \begin{verbatim}
356 svn co https://lynx1.felk.cvut.cz/svn-students/pto/pto-13138-1 svnPTO
357 \end{verbatim}
358 \subsection{Lidé}
359  
360 Projekt je realizován týmem několika studentů ČVUT z katedry měření a
361 katedry kybernetiky:
362  
363 \begin{itemize}
364 \item
365 \href{https://usermap.cvut.cz/profile/pomiceva/}{Bc. Eva Pomíchalová}
366 - Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS)
367 \item
368 \href{https://usermap.cvut.cz/profile/kakonjak/}{Bc. Jakub Kákona} -
369 Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS)
370 \item
371 \href{https://usermap.cvut.cz/profile/poskozby/}{Bc. Zbyněk Poskočil}
372 - senzory a měření
373 \item
374 \href{https://usermap.cvut.cz/profile/hanuson1/}{Bc. Ondřej Hanuš} -
375 Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS)
376 \item
377 \href{https://usermap.cvut.cz/profile/jichapav/}{Bc. Pavel Jícha} -
378 Kybernetika a robotika
379 \end{itemize}
380 \hyperdef{}{reference}{\subsection{Reference}\label{reference}}
381  
382  
383 \begin{thebibliography}{99}
384 \bibitem{DR2G}{Původní konstrukce}
385 \href{http:// odkaz na nejakou zajimavou konstrukci}{odkaz na nejakou zajimavou konstrukci}
386  
387 \end{thebibliography}
388 \end{document}