0,0 → 1,402 |
\documentclass[12pt,a4paper,twoside]{article} |
\usepackage[colorlinks=true]{hyperref} |
\usepackage[utf8]{inputenc} |
\usepackage[czech]{babel} |
\usepackage{graphicx} |
\textwidth 16cm \textheight 25cm |
\topmargin -1.3cm |
\oddsidemargin 0cm |
\pagestyle{empty} |
\begin{document} |
\title{Šablona MLAB} |
\author{Jakub Kákona, kaklik@mlab.cz} |
\maketitle |
|
\thispagestyle{empty} |
\begin{abstract} |
\end{abstract} |
|
%%\begin{figure} [htbp] |
%%\begin{center} |
%%\includegraphics [width=80mm] {SDRX01B_Top_Big.JPG} |
%%\end{center} |
%%\end{figure} |
|
\tableofcontents |
|
|
\section{Technické parametry} |
\begin{table}[htbp] |
\begin{center} |
\begin{tabular}{|c|c|c|} |
\hline |
\multicolumn{1}{|c|}{Parametr} & \multicolumn{1}{|c|}{Hodnota} & \multicolumn{1}{|c|}{Poznámka} \\ \hline |
Napájecí napětí analogové části & $\pm$10V & 100mA \\ \hline |
Napájecí napětí digitální části & +5V & 300mA \\ \hline |
Napájecí napětí LNA & do +20V & max 500mA \\ \hline |
Frekvenční rozsah & 0,5 - 200 MHz & Při osazení vybranými součástkami i 450MHz \\ \hline |
IIP3 & $>$ 0dB & Předběžný údaj \\ \hline |
Šumové číslo & $<$ 30dB & \\ \hline |
\end{tabular} |
\end{center} |
\end{table} |
|
\newpage |
\section{Popis konstrukce} |
|
\subsection{Zapojení} |
|
\subsection{Odrušení} |
|
\subsection{Mechanická konstrukce} |
|
\section{Výroba a testování} |
|
\subsubsection{Osazení} |
|
\subsubsection{Nastavení} |
|
\section{Programové vybavení} |
|
\section{Automatický vypouštěč meteobalónů ABL01A} |
|
Celý systém by měl být robotizovaným doplňkem sítě |
\href{/doku.php?id=cs:rmds}{radiových detektorů meteorů}, případně pak i |
její vizuální varianty (video pozorování |
\textsuperscript{\href{\#fn\_\_1}{1)}} a bolidové kamery). |
|
Účel zařízení je zpřesnit odhad trajektorie temné dráhy meteoritu v |
atmosféře zavedením korekcí na proudění vzduchových mas během letu. A |
tím v důsledku zmenšit plochu dopadové elipsy. |
|
Údaje o proudech v atmosféře budou získány balónovou sondou vypuštěnou |
bezprostředně po detekci průletu bolidu atmosférou. Místo vypuštění |
balónové sondy by mělo být zvoleno automaticky na základě odhadu dráhy |
meteoru a známých souřadnic balónových sil v síti. |
|
Důležitou součástí systému je plně robotizovaná vypouštěcí stanice |
(balónové silo), která umožní vypuštění sondy ze známých souřadnic bez |
zásahu lidské obsluhy. Vedlejším produktem takového vývoje bude zařízení |
schopné v budoucnu automatizovat i vypouštění klasických |
meteorologických |
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/Radiosonde}{radiosond}. |
|
\subsection{Pozemní vypousteci box} |
|
Pozemní stanici balónové sítě bude tvořit kompaktní krabice obsahující |
techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení musí být |
konstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků v |
pohotovostním režimu, a čekat na příkaz k vypouštění sondy. |
|
\subsubsection{Technické požadavky} |
|
Většinu řídící elektroniky lze složit z modulů |
\href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB} |
|
\paragraph{Komunikace se sítí stanic} |
|
\begin{itemize} |
\item |
Ethernet - modulem \href{/doku.php?id=cs:eth}{ETH01A} |
\item |
RS232 - \href{/doku.php?id=cs:rs232single}{RS232SINGLE01A} |
\item |
GSM (pro odlehlé oblasti) |
\end{itemize} |
Zároveň bude potřeba také vybavení pro příjem telemetrie z již |
vypuštěných radiosond \textsuperscript{\href{\#fn\_\_2}{2)}} z jiných |
stanic. |
|
Tyto požadavky splňuje modul |
\href{/doku.php?id=cs:stm32f10xrxt}{STM32F10xRxT01A} |
|
\paragraph{Napájení systému} |
|
\begin{itemize} |
\item |
lokální (stand-alone) - Fotovoltaický panel |
\item |
Síťové napájení (síťový adaptér + UPS) |
\end{itemize} |
\paragraph{Diagnostika poruch} |
|
\begin{itemize} |
\item |
Kontrola úspěšného startu (měření vztlaku balónu) |
\item |
Měření teplot, tlaku plynové náplně, průtoku média do balónu. |
\item |
Vlhkost uvnitř krabice (průsak a ztráta vodotěsnosti proražením víka a |
podobně) |
\end{itemize} |
\paragraph{Meteorologická data} |
|
\begin{itemize} |
\item |
Základní meteorologická čidla (teplota, tlak, rychlost větru) - k |
určení možnosti startu. \href{/doku.php?id=cs:aws}{AWS01B} |
\item |
GPS (pozice stanice a přesný čas) log reportu o startu. |
\href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A} |
\end{itemize} |
\paragraph{Mechanická konstrukce} |
|
\begin{itemize} |
\item |
Svařovaná plastová bedna s odstranitelným víkem. Dostatečně těsná, aby |
nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť. |
\item |
Konstrukce navržená tak, aby umožnila vypouštění i současných |
profesionálních balónových sond. |
\item |
Aktivace mechanických prvků přepálením vlákna |
\item |
uzavření balónu zatavením hrdla |
\end{itemize} |
\subparagraph{Akční členy} |
|
Většina akčních členů by měla být konstruována s důrazem na maximální |
spolehlivost. Akční členy proto pravděpodobně budou pružiny s |
přepalovacími plastickými pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha |
přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů může |
být využit modul \href{/doku.php?id=cs:nfet4x}{NFET4X01B} |
|
\hyperdef{}{firmware}{\paragraph{Firmware}\label{firmware}} |
|
\begin{itemize} |
\item |
Pozemní stanice by měla mít možnost odmítnout vypuštění na základě |
zadané konfigurace jejího majitele. |
\end{itemize} |
Pro zajištění běhu nezávislých procesů by bylo možná vhodné využít |
\href{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php}{ChibiOS/RT} |
|
\paragraph{Blokové schéma} |
|
|
\subsection{Balónová sonda} |
|
Neletový prototyp sondy bude vyvinut za použití modulů stavebnice |
\href{http://www.mlab.cz/Server/GenIndex/GenIndex.php?lang=cs\&path=/Modules}{MLAB} |
|
\href{/doku.php?id=cs:atmegatq32}{ATmegaTQ3201A}, |
\href{/doku.php?id=cs:sdcard}{SDcard01B}, |
\href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A} |
|
\subsubsection{Technické parametry} |
|
GPS na sondě by měla být udržovaná ve stavu FIX, aby pak nedocházelo ke |
zpoždění v důsledku čekání na fix. |
|
\paragraph{Komunikace (Telemetrické údaje)} |
|
\begin{itemize} |
\item |
Primárním cílem je měření rychlosti a směru větru ve známých bodech. |
\item |
GPS údaje 10Hz, textový výstup |
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA\_0183}{NMEA} |
\item |
další veličiny jako teploty, tlaky atd. jsou volitelné. |
\item |
Radio maják a akustický maják? |
\item |
Radiový přenos telemetrie v pásmu 27-450 MHz: možnost bezlicenčních |
pásem (SVN: VO-R-16, VO-R-10) |
\item |
Radiomoduly: \href{http://www.artbrno.cz}{http://www.artbrno.cz}, |
\href{http://www.anaren.com}{http://www.anaren.com} |
\end{itemize} |
GPS je potřeba vybrat tak, aby fungovala i ve větších výškách. |
\textsuperscript{\href{\#fn\_\_3}{3)}} |
|
\paragraph{Napájení sondy během letu} |
|
\begin{itemize} |
\item |
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium\_battery}{Lithiový článek} |
(negeneruje teplo, minimální provozní teplota je -60 C) |
\item |
Hořčíková baterie (generuje teplo pro temperování elektroniky) |
\item |
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/Silver-oxide\_battery}{Stříbro-oxidový |
článek} Vydrží nižší provozní teploty a je ekologicky nezávadný. |
\item |
Ideální by bylo použití |
\href{https://www.youtube.com/watch?feature=player\_embedded\&v=OtM6XJlynkk}{superkapacitorů} |
\end{itemize} |
Řešením problému s nízkou teplotou ve vyšších výškách by mohlo být |
předehřátí sondy při startu. |
|
\hyperdef{}{konstrukce}{\paragraph{Konstrukce}\label{konstrukce}} |
|
\begin{itemize} |
\item |
Balón - \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Polyethylen}{PE} pytel |
(kvůli životnosti v zabaleném stavu - guma s časem degraduje) |
\textsuperscript{\href{\#fn\_\_4}{4)}} |
\item |
Možnost dálkového odpojení balónu od sondy (ukončení stoupání) |
\item |
Prototyp plněný \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Helium}{heliem}, |
i ekologičtější. A vodík navíc lze vyrábět chemicky přímo během |
vypuštění sondy). |
\item |
Splnění požadavků na bezpečnost provozu (letovou, majetkovou a |
personální) |
\end{itemize} |
\paragraph{Firmware} |
|
\begin{itemize} |
\item |
Záznam dat v gondole balónu mikroSD karta |
\end{itemize} |
\paragraph{Blokové schéma} |
|
|
\subsubsection{Legislativní požadavky} |
|
Pravidla pro lety volných balónů bez pilota jsou definovány v leteckých |
předpisech L-2 Pravidla létaní, dodatek 5 a R. |
|
\paragraph{Kategorie balónu} |
|
Balón by měl spadat do kategorie B2, která je definována jako volný |
balón s objemem menším než 3,25 m\^{}3, přičemž žádný z rozměrů balónu |
nepřekračuje 2 m. Rozměr 2 m je rozměr při jeho maximálním |
naplnění/roztažení. |
|
\paragraph{Povolení vyuštění} |
|
Užitečné zatížení představují předměty a materiály, které by v případě |
střetu s letadlem mohly způsobit poškození letadla (zejména prskavky, |
svítící tyčinky, lámací světla, LED diody apod.) a jakékoliv zatížení o |
hmotnosti přesahující 0,1 kg. Vzhledem k této definici bude nutné mít |
pro provoz balónu povolení. Všechny informace ohledně letu (jako je |
datum, čas, místo vypuštění, užitečné zatížení atp.) musí být zveřejněny |
v Letecké informační příručce (AIP). Pro vypuštění ve zvláštních |
případech, jako je mimořádné pozorování, je potřeba upozornit |
prostřednictvím navigační výstrahy formou zprávy NOTAM, která se musí |
podat minimálně 24 hodin před vzletem balónu. |
|
\paragraph{Materiály} |
|
Balón nesmí být plněn hořlavými a výbušnými plyny s výjimkou povolení |
ÚCL. Omezení pro materiál antény ani baterií nejsou definovány. Materiál |
balónu také není definován, ale při použití balónu o vysoké svítivosti |
nebo zhotoveného z materiálů o velké světelné nebo radarové odrazivosti |
musí být oznámeno nejbližšímu stanovišti letových provozních služeb. |
Materiál (lano, provázek) spojující balón se sondou nesmí vydržet větší |
sílu než 230N. |
|
\hyperdef{}{dostup}{\paragraph{Dostup}\label{dostup}} |
|
Pro dostup nejsou omezení. |
|
\paragraph{Místo vypuštění} |
|
Omezení se týká všech Zakázaných, Nebezpečných a Omezených prostorů, |
stejně jako dočasně aktivovaných prostorů v době jejich používaní, s |
výjimkou kdy tak povolí ÚCL nebo kdy je prostor vyhrazen pro let |
předmětného balónu. Provoz balónu blízko hranic a letišť je |
problematický, nedoporučuje se. |
|
\paragraph{Řešení legislativních problémů} |
|
\begin{itemize} |
\item |
Navrhnout bezpečnou sondu, která splní požadavky ÚCL na bezpečnost |
letu. |
\item |
Řídit stoupání a aktivně zabránit vzniku kolize. (Takový systém by |
mohl zároveň zjednodušit návrat sondy podobně jako zde |
\href{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio} |
) |
\item |
Autodestrukce při hrozící srážce. |
\end{itemize} |
\subsection{Řídící systém sítě} |
|
\subsubsection{Zpracování dostupných dat} |
|
\begin{itemize} |
\item |
Odhad vektoru meteoru v atmosféře |
\item |
Záznam dostupných meteorologických dat pro pozdější rekonstrukci |
(družicové snímky, aktuálně měřené hodnoty ČHMÚ, radarové snímky) |
\item |
sběr dat z jednotlivých stanic |
\item |
výpočet vektoru a výškových profilů větru |
\end{itemize} |
\subsubsection{Rozhodovací proces} |
|
Použití nějakého skriptovacího jazyka pro popis procesu |
\href{http://www.ros.org/wiki/}{ROS}? |
|
\begin{itemize} |
\item |
Přidělení příkazu ke startu jednotlivým stanicím. |
\item |
Přeplánování startu v důsledku neúspěšného vypuštění nebo zamítnutí |
stanicí. |
\item |
Kontrola potenciálního narušení vzdušného prostoru a zakázaných zón. |
\end{itemize} |
\subsubsection{Správa systému} |
|
\begin{itemize} |
\item |
registrace jednotlivých stanic a správa uživatelů v kooperaci s |
projektem \href{http://www.astrozor.cz/}{Astrozor} |
\end{itemize} |
\hyperdef{}{dokumentace}{\subsection{Dokumentace}\label{dokumentace}} |
|
\subsubsection{Technická dokumentace} |
|
Technická dokumentace projektu je uložena v SVN repozitáři MLAB na |
adrese |
\href{http://svn.mlab.cz/svnmlab/Designs/Measuring\_instruments/ABL01A/}{http://svn.mlab.cz/svnmlab/Designs/Measuring\_instruments/ABL01A/} |
|
\subsubsection{Řízení projektu} |
|
Pro správu úkolů a dohled nad jejich plněním v rámci projektu používáme |
\href{http://www.mlab.cz/redmine/}{Redmine} |
|
Dokumenty a prezentace týkající se řízení projektu jsou ukládány do: |
|
\begin{verbatim} |
svn co https://lynx1.felk.cvut.cz/svn-students/pto/pto-13138-1 svnPTO |
\end{verbatim} |
\subsection{Lidé} |
|
Projekt je realizován týmem několika studentů ČVUT z katedry měření a |
katedry kybernetiky: |
|
\begin{itemize} |
\item |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/pomiceva/}{Bc. Eva Pomíchalová} |
- Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS) |
\item |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/kakonjak/}{Bc. Jakub Kákona} - |
Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS) |
\item |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/poskozby/}{Bc. Zbyněk Poskočil} |
- senzory a měření |
\item |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/hanuson1/}{Bc. Ondřej Hanuš} - |
Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS) |
\item |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/jichapav/}{Bc. Pavel Jícha} - |
Kybernetika a robotika |
\end{itemize} |
\hyperdef{}{reference}{\subsection{Reference}\label{reference}} |
|
|
\begin{thebibliography}{99} |
\bibitem{DR2G}{Původní konstrukce} |
\href{http:// odkaz na nejakou zajimavou konstrukci}{odkaz na nejakou zajimavou konstrukci} |
|
\end{thebibliography} |
\end{document} |