20,15 → 20,18 |
\addtolength{\headsep}{30 pt} |
\addtolength{\footskip}{50 pt} |
|
\setlength{\headheight}{17pt} |
|
\fancyfoot{} |
\fancyfoot[L] |
{\raisebox{-0.75cm}{\includegraphics[width=1.5cm]{img/datamatrix.png}} \footnotesize { \begin{tabular}{cc} |
{\raisebox{-0.75cm}{\includegraphics[width=1.5cm]{./img/datamatrix.png}} \footnotesize { \begin{tabular}{cc} |
pomiceva & jichapav \\ |
kakonjak & poskozby\\ |
hanuson1 & \\ |
\end{tabular}} |
} |
\fancyfoot[R] {\thepage} |
\fancyfoot[C] {\thepage} |
\fancyfoot[R] {\raisebox{-0.75cm}{\includegraphics[height=1.0cm]{./img/Logo_UST.png}}} |
|
|
\begin{document} |
138,17 → 141,19 |
|
Základem prototypu vypouštěče je polypropylenová krabice o rozměrech 57x39x42 cm, z obchodního řetězce IKEA. Bočnice a střecha jsou vyřezány z dutinkového polykarbonátu (má dobrý poměr hmotnosti a pevnosti). Výsledné uspořádání je vidět na obrázku \ref{fig:box} a bylo takto navrženo za účelem snadného a spolehlivého otevírání střechy. |
|
Bočnice mají tvar obdélníku, na kterém je posazen přesahující rovnoramenný trojúhelník. Obdélníková část je přichycena ke krabici a na trojúhelníkové části je posazena střecha, která je tvořena ze dvou desek. V produkční verzi by mela být konstrukce řešena polyfúzně svařovanou plastovou bednou z \gls{PE} desek. Krabice musí být dostatečně utěsněna, aby nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť. Rozměry by měly být upraveny tak, aby umožnila vypouštění i současných profesionálních balónových sond. |
\begin{figure}[hbtp] |
\centering |
\includegraphics[width=10cm]{./img/domecek.JPG} |
\caption{Konstrukční díly pozemního vypouštěcího boxu} |
\label{fig:box} |
\end{figure} |
|
Bočnice mají tvar obdélníku zkombinovaného přesahujícím rovnoramenným trojúhelníkem. Obdélníková část bočnic je přišroubována ke krabici a na trojúhelníkové části je položena střecha, složená ze dvou desek. V produkční verzi by mela být konstrukce spodní části řešena polyfúzně svařovanou plastovou bednou z \gls{PE} desek. Krabice musí být dostatečně utěsněna, aby nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť. Rozměry by měly být upraveny tak, aby umožnila vypouštění i současných profesionálních balónových sond. Boční profil krabice by pravděpodobně mohl být modifikován do trojúhelníku, což by umožnilo lepší kontrolu nad odpadávajícími díly střechy. |
|
|
\subsubsection{Akční členy} |
|
Většina akčních členů je konstruována s důrazem na maximální |
spolehlivost. Akční členy proto jsou pružiny s |
přepalovacími \gls{PE} pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha |
přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů |
je využit modul \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/NFET4X01B}{NFET4X01B} |
Nejdříve byl vyroben prototyp odpalování pružiny pro otevírání víka pozemní vypouštěcí stanice. Na kterém byla demonstrována funkčnost takového řešení. Tento pokus nejlépe ilustruje \href{http://www.mlab.cz/redmine/attachments/download/3/video-2013-03-09-23-43-33.mp4}{dokumentační video}. |
Většina akčních členů je konstruována s důrazem na maximální spolehlivost. Konstrukce akčních členů je převzata z kosmických technologií používaných na družicích Magion, proto jsou použity pružiny s přepalovacími \gls{PE} pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů je využit modul \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/NFET4X01B}{NFET4X01B} Nejdříve byl vyroben prototyp odpalování pružiny pro otevírání víka pozemní vypouštěcí stanice. Na kterém byla demonstrována funkčnost takového řešení. Tento pokus nejlépe ilustruje \href{http://www.mlab.cz/redmine/attachments/download/3/video-2013-03-09-23-43-33.mp4}{dokumentační video}. |
|
U tohoto prototypu bylo zjištěno, že doba přepalování je poměrně dlouhá, v důsledku nízkého topného výkonu rezistoru (47 $\Omega$ @ 12 V) což nebylo vhodné. Bylo to důsledkem snahy zachovat cermetový rezistor pro opakované použití. V dalším experimentu byl rezistor nahrazen \href{http://www.tme.eu/cz/details/m0.4w-10r/metalizovane-rezistory-tht-04w/royal-ohm/mff04ff0100a5/#}{miniaturní verzí} s odporem 10 $\Omega$, avšak v tomto případě došlo při napájení 12 V k okamžitému přepálení odporu bez poškození zajišťovacího pásku. Při použití 5V napájení již odpor vydržel a zároveň k přepálení zajišťovacího pásku došlo do 3s. |
|
322,11 → 327,11 |
|
\subparagraph{Probuzení od časovače} Pro přesné časování během celého procesu odpalování je využito funkce časovače. Ten se v každém kroku odpalování sepne na určitou dobu, která je celočíselným násobkem celkové doby, jež se čeká v daném kroku. Tento postup byl zvolen z toho důvodu, aby mohla být průběžně aktualizována zpráva pro uživatele vyjadřující čas, který zbývá do ukončení daného úkolu. |
|
\paragraph{Příjem příkazu od uživatele} |
\subparagraph{Příjem příkazu od uživatele} |
|
Pro komunikaci s uživatelem je využito sériové linky. Ta se využívá jak pro informování uživatele o aktuálním stavu programu, tak zároveň k příjmu příkazů od uživatele. Celý algoritmus příjmu příkazu spočívá ve vyčítání znaků zadaných uživatelem znak za znakem až do té chvíle, kdy je stisknut ENTER a nebo je překročena maximální délka příkazu. Poté se buď zadaný příkaz dekóduje a následně provede a nebo je vypsána informace, že příkaz nebyl rozeznán. |
|
\paragraph{Příjem dat z GPS modulu} |
\subparagraph{Příjem dat z GPS modulu} |
|
Posledním vláknem využívaném ve firmwaru vypouštěče je vlákno, které se stará o příjem a dekódování NMEA zprávy posílané po sériové lince z GPS modulu |
\cite{GPS_ublox}. Každou vteřinu je vyčítána NMEA zpráva a z ní je vybrána GPRMC zpráva, ze které je následně získána informace o aktuálním čase, datu a poloze stanice. Tato informace slouží jednak pro přesné logování událostí a zároveň v budoucnu pro snadné lokalizování vypouštěcí stanice. |
396,6 → 401,8 |
\end{itemize} |
GPS je potřeba vybrat tak, aby fungovala i ve větších výškáchp což je omezeno směrnicí \href{http://en.wikipedia.org/wiki/CoCom#Legacyi}{CoCom}. |
|
Při realizaci sondy se může stát, že \gls{UCL} bude zavrženo použití \gls{GPS} na palubě sondy a k měření pozice bude nutno využít jinou technologii. Například jednoduchý maják umístěný na sondě a Multilaterace \cite{TDOA} |
|
\subsubsection{Napájení sondy během letu} |
|
\begin{itemize} |
451,7 → 458,7 |
\begin{center} |
\includegraphics[width=10cm]{img/Schema_ATmega.png} |
\caption{Blokové schéma balónové sondy} |
\label{fig:blokpozem} |
\label{fig:balon_sonda} |
\end{center} |
\end{figure} |
|
477,13 → 484,13 |
datum, čas, místo vypuštění, užitečné zatížení atp.) musí být zveřejněny |
v Letecké informační příručce (AIP). Pro vypuštění ve zvláštních |
případech, jako je mimořádné pozorování, je potřeba upozornit |
prostřednictvím navigační výstrahy formou zprávy NOTAM, která se musí |
prostřednictvím navigační výstrahy formou zprávy \gls{NOTAM}, která se musí |
podat minimálně 24 hodin před vzletem balónu. |
|
\paragraph{Materiály} |
|
Balón nesmí být plněn hořlavými a výbušnými plyny s výjimkou povolení |
ÚCL. Omezení pro materiál antény ani baterií nejsou definovány. Materiál |
\gls{UCL}. Omezení pro materiál antény ani baterií nejsou definovány. Materiál |
balónu také není definován, ale při použití balónu o vysoké svítivosti |
nebo zhotoveného z materiálů o velké světelné nebo radarové odrazivosti |
musí být oznámeno vypuštění balónu nejbližšímu stanovišti letových provozních služeb. |
490,15 → 497,14 |
Materiál (lano, provázek) spojující balón se sondou nesmí vydržet větší |
sílu než 230~N. |
|
\hyperdef{}{dostup}{\paragraph{Dostup}\label{dostup}} |
\paragraph{Dostup} |
Pro dostup nejsou právní omezení. |
|
Pro dostup nejsou omezení. |
|
\paragraph{Místo vypuštění} |
|
Omezení se týká všech Zakázaných, Nebezpečných a Omezených prostorů, |
stejně jako dočasně aktivovaných prostorů v době jejich používaní, s |
výjimkou kdy tak povolí ÚCL nebo kdy je prostor vyhrazen pro let |
výjimkou kdy tak povolí \gls{UCL} nebo kdy je prostor vyhrazen pro let |
předmětného balónu. Provoz balónu blízko hranic a letišť je |
problematický, nedoporučuje se. |
|
506,13 → 512,13 |
|
\begin{itemize} |
\item |
Navržení bezpečné sondy, která splní požadavky ÚCL pro kategorii B2. |
Navržení bezpečné sondy, která splní požadavky \gls{UCL} pro kategorii B2. |
\item Řízené stoupání a aktivní zabránění vzniku kolize. Takový systém by mohl zároveň zjednodušit návrat sondy viz |
\href{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}{zde}) |
\item Autodestrukce při hrozící srážce. |
\end{itemize} |
|
Bylo zvoleno první řešení, a to navržení bezpečné sondy spadající do kategorie B2. Finální systém bude muset být předložen k posouzení komisi na ÚCL. |
Bylo zvoleno první řešení, a to navržení bezpečné sondy spadající do kategorie B2. Finální systém bude muset být předložen k posouzení komisi na \gls{UCL}. |
|
\subsection{Meteorologický balón} |
|
554,10 → 560,8 |
\begin{itemize} |
\item |
Odhad vektoru meteoru v atmosféře |
\item Záznam dostupných meteorologických dat pro pozdější rekonstrukci meteorologické situace v průběhu události (družicové snímky, aktuálně měřené hodnoty ČHMÚ, radarové snímky) |
\item |
Záznam dostupných meteorologických dat pro pozdější rekonstrukci |
(družicové snímky, aktuálně měřené hodnoty ČHMÚ, radarové snímky) |
\item |
Sběr dat z jednotlivých stanic |
\item |
Výpočet vektoru a výškových profilů větru |
574,7 → 578,7 |
Přeplánování startu v důsledku neúspěšného vypuštění nebo zamítnutí |
stanicí. |
\item |
Kontrola potenciálního narušení vzdušného prostoru a zakázaných zón. |
Kontrola potenciálního narušení vzdušného prostoru a zakázaných zón na základě modelových předpovědí vycházejících z informací dostupných v době startu sondy. |
\end{itemize} |
\subsection{Správa systému} |
|
602,12 → 606,14 |
\subsection{Doporučení pro další cvičení} |
U tohoto konkrétního projektu byla největším nedostatkem výbava fakultních laboratoří. Balón byl svařován v dílně Fakulty strojní a finální box byl sestavován ve velice dobře vybavené \href{http://macgyver.sh.cvut.cz/}{bastlírně} bloku 9 na Strahově. Poděkování patří především provozovatelům právě této Strahovské dílny, která byla týmu k dispozici bez jakýchkoli komplikací včetně kompletního vybavení. |
|
http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php |
\bibliographystyle{ieeetr} |
\bibliography{zprava.cs} |
\addcontentsline{toc}{section}{Literatura} |
|
\printglossaries |
\glsaddall |
\glsaddall |
|
\vfill |
Projekt byl realizován z prostředků firmy Universal Scientific Technologies s.r.o. |
|
\end{document} |