15,7 → 15,16 |
|
\fancyfoot{} |
\fancyfoot{\hspace*{5cm}} |
\fancyfoot[L]{\includegraphics[width=1.5cm, height=1.5cm]{img/datamatrix.png} \hspace{0.5cm} pomiceva kakonjak hanuson1 jichapav poskozby} |
\fancyfoot[L] |
{\includegraphics[width=1.5cm, height=1.5cm]{img/datamatrix.png} \hspace{0.5cm} |
\begin{tabular}{c} |
pomiceva \\ |
kakonjak \\ |
hanuson1 \\ |
jichapav \\ |
poskozby \\ |
\end{tabular} |
} |
\fancyfoot[R] {\thepage} |
|
|
78,7 → 87,7 |
\subsubsection{Automatické vypouštění meteorologických radiosond} |
|
|
\subsection{Automatické vypouštění plynových balónů} |
\subsection{Stav automatického vypouštění plynových balónů} |
|
|
\section{Pozemní vypouštěcí box} |
88,7 → 97,7 |
konstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků v |
pohotovostním režimu, a čekat na příkaz k vypouštění sondy. |
|
\subsection{Technické parametry} |
\subsection{Potřebné parametry} |
|
Většina řídící elektroniky je složena z modulů |
\href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB} |
106,8 → 115,10 |
Jako hlavní řídící MCU této jednotky byl vybrán ARM STM32F103R8T v modulu |
\href{/doku.php?id=cs:stm32f10xrxt}{STM32F10xRxT01A}. Firmware je pak dále popsán v kapitole \ref{Box_firmware}. |
|
\subsection{Napájení elektronických subsystémů} |
\subsection{Elektronika pozemní stanice} |
|
\subsubsection{Napájení elektronických subsystémů} |
|
Ve vývojové fázi funkčního vzoru je napájení systému řešeno PC ATX zdrojem, ze kterého jsou využity +5 V a +12 V větve. Toto řešení se neukázalo jako příliš optimální vzhledem ke špatné spolehlivosti PC zdrojů při provozu s nízkou zátěží v dalším prototypu bude proto ATX zdroj pravděpodobně nahrazen jiným spínaným zdrojem určeným pro tento druh aplikace. |
|
|
158,6 → 169,81 |
\label{fig:uzaviraci_mechanismus_nakres} |
\end{figure} |
|
\subsubsection{Napouštěcí systém balónu} |
|
Pneumatika napouštěče balónu řeší problém dávkování nosného plynu do balónu. Pro experimenty s funkčním vzorem přístroje byl jako nosný plyn vybráno helium, jako bezpečný inertní plyn. |
|
Pro dávkování nosného plynu do balónu byly uvažovány dva koncepty. |
|
\begin{enumerate} |
\item Použití jednorázové plynové kartuše naplněné právě potřebným množstvím plynu. |
\item Použití opakovaně plnitelné tlakové lahve |
\end{enumerate} |
|
\paragraph{Tlaková nádoba} |
|
Pro první případ uvažující jednorázovou plynovou náplň byla vybrána tlaková nádoba zobrazena na obrázku \ref{fig:helium}. Její původní plánované využití je pro miniautogeny a je plněna tlakem 100 bar. Výhodou je výstupní šroubení M10x1 a uzavírání tlačným kuželovým ventilem, který by mělo být možné uvolňovat šroubovacím mechanismem. Například s pružně uloženým trnem |
|
\begin{figure} |
\centering |
\includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/Kartuse_s_heliem.png} |
\caption{Konstrukce ventilu plynové kartuše s héliem} |
\label{fig:helium} |
\end{figure} |
|
V originálním uspořádání je tlačný kuželový ventil otevírán redukčním ventilem, který je vidět na obrázku \ref{fig:ventil_autogen} |
|
\begin{figure} |
\centering |
\includegraphics[width=10cm]{img/Redukcni_ventil.png} |
\caption{Redukční ventil} |
\label{fig:ventil_autogen} |
\end{figure} |
|
Ten kromě kuželu a přítlačné pružiny obsahuje ještě i zpětný ventil s hadičníkem, který lze z těla redukčního ventilu odšroubovat. |
|
Pro konstrukci prototypu napouštěče balónu jsme ale potřebovali opakovaně experimentovat s procesem napouštění a problém opakovaného naplnění plynové kartuše a otevírání kuželového ventilu se nepodařilo z časových důvodů vhodně vyřešit. |
|
Z toho důvodu byla použita opakovatelně plnitelná tlaková nádoba v kombinaci s klasickým redukčním ventilem na kyslík. |
|
\begin{figure} |
\centering |
\includegraphics[width=10cm]{img/Lahev_helium.jpg} |
\caption{Znovuplnitelná lahev na technické plyny} |
\label{fig:redukcni_ventil_vodik} |
\end{figure} |
|
\begin{figure} |
\centering |
\includegraphics[width=10cm]{img/redukcni_ventil_vodik.jpeg} |
\caption{Redukční ventil na vodík - tento ventil byl pořízen s očekáváním lepších parametrů, než ventil kyslíkový, má však ale levý závit. (Jako všechny ventily pro hořlavé plyny splňující normu)} |
\label{fig:redukcni_ventil_vodik} |
\end{figure} |
|
\begin{figure} |
\centering |
\includegraphics[width=10cm]{./img/redukcni-ventil-autogen-kyslik.jpg} |
\caption{Redukční ventil na kyslík sloužící jako náhrada za vodíkový redukční ventil s levým závitem} |
\label{fig:redukcni_ventil_vodik} |
\end{figure} |
|
|
Helium je pak dávkováno elektromagnetickým ventilem |
|
\begin{figure} |
\centering |
\includegraphics[width=10cm]{img/elektromagneticky_ventil.jpg} |
\caption{Elektromagnetický dávkovací ventil} |
\label{fig:elmag_ventil} |
\end{figure} |
|
Toto uspořádání má značnou nevýhodu, že helium je pod stálým tlakem ve značném objemu aparatury a vlivem netěsností a difuze skrz materiály s nízkou hustotou, jako jsou například hadice, nebo pryžová těsnění z ní tak postupně uniká. |
|
Toto chování bylo demonstrováno při zkouškách prototypu natlakováním asi 1m dlouhé hadice s průměrem 6 mm přes redukční ventil na jejím druhém konci pak byl připojený manometr na kterém bylo možné sledovat klesání tlaku v hadici. Kdy tlak z původních 0,4 MPa klesl během několika desítek minut na 0,2 MPa. A pak dále přes noc až k nule. Hadice byla k regulačnímu ventilu a manometru připojena kvalitními nástrčnými šroubeními pro technické plyny se závity těsněnými teflonovou páskou. |
|
Je tedy jasné, že systém se stále otevřenou tlakovou lahví a regulačním ventilem nemůže být použit v produkční verzi zařízení, neboť nelze zaručit trvanlivost náplně v tlakové nádobě po delší dobu. |
|
|
\subsection{Diagnostika stavu systému} |
|
\begin{itemize} |
250,7 → 336,7 |
\href{/doku.php?id=cs:sdcard}{SDcard01B}, |
\href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A} |
|
\subsection{Technické parametry} |
\subsection{Potřebné parametry} |
|
GPS na sondě by měla být udržovaná ve stavu FIX, aby pak nedocházelo ke |
zpoždění v důsledku čekání na fix. |
457,82 → 543,14 |
Dostupnost materiálů - aktuálně potíže s dopravou tlakových lahví s héliem. |
Navrhovaná řešení jednotlivých problémů jsou uvedena v technické části vždy u příslušné kapitoly. |
|
\section{Pneumatická část napouštěcího systému} |
|
Pneumatika napouštěče balónu řeší problém dávkování nosného plynu do balónu. Pro experimenty s funkčním vzorem přístroje byl jako nosný plyn vybráno helium, jako bezpečný inertní plyn. |
\section{Dosažené výsledky} |
|
Pro dávkování nosného plynu do balónu byly uvažovány dva koncepty. |
|
\begin{enumerate} |
\item Použití jednorázové plynové kartuše naplněné právě potřebným množstvím plynu. |
\item Použití opakovaně plnitelné tlakové lahve |
\end{enumerate} |
\subsection{Možnosti budoucího vývoje zařízení} |
|
\subsection{Tlaková nádoba} |
|
Pro první případ uvažující jednorázovou plynovou náplň byla vybrána tlaková nádoba zobrazena na obrázku \ref{fig:helium}. Její původní plánované využití je pro miniautogeny a je plněna tlakem 100 bar. Výhodou je výstupní šroubení M10x1 a uzavírání tlačným kuželovým ventilem, který by mělo být možné uvolňovat šroubovacím mechanismem. Například s pružně uloženým trnem |
|
\begin{figure} |
\centering |
\includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/Kartuse_s_heliem.png} |
\caption{Konstrukce ventilu plynové kartuše s héliem} |
\label{fig:helium} |
\end{figure} |
|
V originálním uspořádání je tlačný kuželový ventil otevírán redukčním ventilem, který je vidět na obrázku \ref{fig:ventil_autogen} |
|
\begin{figure} |
\centering |
\includegraphics[width=10cm]{img/Redukcni_ventil.png} |
\caption{Redukční ventil} |
\label{fig:ventil_autogen} |
\end{figure} |
|
Ten kromě kuželu a přítlačné pružiny obsahuje ještě i zpětný ventil s hadičníkem, který lze z těla redukčního ventilu odšroubovat. |
|
Pro konstrukci prototypu napouštěče balónu jsme ale potřebovali opakovaně experimentovat s procesem napouštění a problém opakovaného naplnění plynové kartuše a otevírání kuželového ventilu se nepodařilo z časových důvodů vhodně vyřešit. |
|
Z toho důvodu byla použita opakovatelně plnitelná tlaková nádoba v kombinaci s klasickým redukčním ventilem na kyslík. |
|
\begin{figure} |
\centering |
\includegraphics[width=10cm]{img/Lahev_helium.jpg} |
\caption{Znovuplnitelná lahev na technické plyny} |
\label{fig:redukcni_ventil_vodik} |
\end{figure} |
|
\begin{figure} |
\centering |
\includegraphics[width=10cm]{img/redukcni_ventil_vodik.jpeg} |
\caption{Redukční ventil na vodík - tento ventil byl pořízen s očekáváním lepších parametrů, než ventil kyslíkový, má však ale levý závit. (Jako všechny ventily pro hořlavé plyny splňující normu)} |
\label{fig:redukcni_ventil_vodik} |
\end{figure} |
|
\begin{figure} |
\centering |
\includegraphics[width=10cm]{./img/redukcni-ventil-autogen-kyslik.jpg} |
\caption{Redukční ventil na kyslík sloužící jako náhrada za vodíkový redukční ventil s levým závitem} |
\label{fig:redukcni_ventil_vodik} |
\end{figure} |
|
|
Helium je pak dávkováno elektromagnetickým ventilem |
|
\begin{figure} |
\centering |
\includegraphics[width=10cm]{img/elektromagneticky_ventil.jpg} |
\caption{Elektromagnetický dávkovací ventil} |
\label{fig:elmag_ventil} |
\end{figure} |
|
Toto uspořádání má značnou nevýhodu, že helium je pod stálým tlakem ve značném objemu aparatury a vlivem netěsností a difuze skrz materiály s nízkou hustotou, jako jsou například hadice, nebo pryžová těsnění z ní tak postupně uniká. |
|
Toto chování bylo demonstrováno při zkouškách prototypu natlakováním asi 1m dlouhé hadice s průměrem 6 mm přes redukční ventil na jejím druhém konci pak byl připojený manometr na kterém bylo možné sledovat klesání tlaku v hadici. Kdy tlak z původních 0,4 MPa klesl během několika desítek minut na 0,2 MPa. A pak dále přes noc až k nule. Hadice byla k regulačnímu ventilu a manometru připojena kvalitními nástrčnými šroubeními pro technické plyny se závity těsněnými teflonovou páskou. |
|
Je tedy jasné, že systém se stále otevřenou tlakovou lahví a regulačním ventilem nemůže být použit v produkční verzi zařízení, neboť nelze zaručit trvanlivost náplně v tlakové nádobě po delší dobu. |
|
\section{Dosažené výsledky} |
|
\newpage |
|
\begin{thebibliography}{99} |