Rev 2850 Rev 2852
1 \documentclass[12pt,a4paper,twoside]{article} 1 \documentclass[12pt,a4paper,twoside]{article}
2 \usepackage[colorlinks=true]{hyperref} 2 \usepackage[colorlinks=true]{hyperref}
3 \usepackage[utf8]{inputenc} 3 \usepackage[utf8]{inputenc}
4 \usepackage[czech]{babel} 4 \usepackage[czech]{babel}
5 \usepackage{graphicx} 5 \usepackage{graphicx}
-   6 \usepackage{fancyhdr}
-   7 \usepackage{fullpage}
-   8 \usepackage[top=5cm, bottom=10cm, left=2.5cm, right=2.5cm]{geometry}
6 \textwidth 16cm \textheight 25cm 9 \textwidth 16cm \textheight 20cm
7 \topmargin -1.3cm 10 \topmargin 0cm
8 \oddsidemargin 0cm 11 \oddsidemargin 0cm
9 \pagestyle{empty} 12 \pagestyle{fancy}
-   13 \addtolength{\headsep}{30 pt}
-   14 \addtolength{\footskip}{50 pt}
-   15  
-   16 \fancyfoot{}
-   17 \fancyfoot{\hspace*{5cm}}
-   18 \fancyfoot[L]{\includegraphics[width=1.5cm, height=1.5cm]{img/datamatrix.png} \hspace{0.5cm} pomiceva kakonjak hanuson1 jichapav poskozby}
-   19 \fancyfoot[R] {\thepage}
-   20  
-   21  
10 \begin{document} 22 \begin{document}
11 \title{Šablona MLAB} 23 \title{Technická zpráva - Automatický vypouštěč meteobalónů}
12 \author{Jakub Kákona, kaklik@mlab.cz} 24 \author{Eva Pomíchalová\\ Jakub Kákona\\ Ondřej Hanus\\ Pavel Jícha\\ Zbyněk Poskočil}
13 \maketitle 25 \maketitle
14   26  
-   27  
15 \thispagestyle{empty} 28 \thispagestyle{fancy}
-   29 \newpage
16 \begin{abstract} 30 \begin{abstract}
-   31 \input{abstrakt.txt}
-   32  
17 \end{abstract} 33 \end{abstract}
-   34 \newpage
18   35  
19 %%\begin{figure} [htbp] 36 %%\begin{figure} [htbp]
20 %%\begin{center} 37 %%\begin{center}
21 %%\includegraphics [width=80mm] {SDRX01B_Top_Big.JPG} 38 %%\includegraphics [width=80mm] {SDRX01B_Top_Big.JPG}
22 %%\end{center} 39 %%\end{center}
23 %%\end{figure} 40 %%\end{figure}
24   41  
25 \tableofcontents 42 \tableofcontents
26   -  
27   -  
28 \section{Technické parametry} -  
29 \begin{table}[htbp] -  
30 \begin{center} -  
31 \begin{tabular}{|c|c|c|} -  
32 \hline -  
33 \multicolumn{1}{|c|}{Parametr} & \multicolumn{1}{|c|}{Hodnota} & \multicolumn{1}{|c|}{Poznámka} \\ \hline -  
34 Napájecí napětí analogové části & $\pm$10V & 100mA \\ \hline -  
35 Napájecí napětí digitální části & +5V & 300mA \\ \hline -  
36 Napájecí napětí LNA & do +20V & max 500mA \\ \hline -  
37 Frekvenční rozsah & 0,5 - 200 MHz & Při osazení vybranými součástkami i 450MHz \\ \hline -  
38 IIP3 & $>$ 0dB & Předběžný údaj \\ \hline -  
39 Šumové číslo & $<$ 30dB & \\ \hline -  
40 \end{tabular} -  
41 \end{center} -  
42 \end{table} -  
43   -  
44 \newpage 43 \newpage
45   44  
46   -  
47 \section{Automatický vypouštěč meteobalónů ABL01A} 45 \section{Automatický vypouštěč meteobalónů}
48   46  
49 Celý systém by měl být robotizovaným doplňkem sítě 47 Celý systém by měl být robotizovaným doplňkem sítě
50 \href{/doku.php?id=cs:rmds}{radiových detektorů meteorů}, případně pak i 48 \href{/doku.php?id=cs:rmds}{radiových detektorů meteorů}, případně pak i
51 její vizuální varianty (video pozorování 49 její vizuální varianty (video pozorování
52 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_1}{1)}} a bolidové kamery). 50 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_1}{1)}} a bolidové kamery).
53   51  
54 Účel zařízení je zpřesnit odhad trajektorie temné dráhy meteoritu v 52 Účel zařízení je zpřesnit odhad trajektorie temné dráhy meteoritu v
55 atmosféře zavedením korekcí na proudění vzduchových mas během letu. A 53 atmosféře zavedením korekcí na proudění vzduchových mas během letu. A
56 tím v důsledku zmenšit plochu dopadové elipsy. 54 tím v důsledku zmenšit plochu dopadové elipsy.
57   55  
58 Údaje o proudech v atmosféře budou získány balónovou sondou vypuštěnou 56 Údaje o proudech v atmosféře budou získány balónovou sondou vypuštěnou
59 bezprostředně po detekci průletu bolidu atmosférou. Místo vypuštění 57 bezprostředně po detekci průletu bolidu atmosférou. Místo vypuštění
60 balónové sondy by mělo být zvoleno automaticky na základě odhadu dráhy 58 balónové sondy by mělo být zvoleno automaticky na základě odhadu dráhy
61 meteoru a známých souřadnic balónových sil v síti. 59 meteoru a známých souřadnic balónových sil v síti.
62   60  
63 Důležitou součástí systému je plně robotizovaná vypouštěcí stanice 61 Důležitou součástí systému je plně robotizovaná vypouštěcí stanice
64 (balónové silo), která umožní vypuštění sondy ze známých souřadnic bez 62 (balónové silo), která umožní vypuštění sondy ze známých souřadnic bez
65 zásahu lidské obsluhy. Vedlejším produktem takového vývoje bude zařízení 63 zásahu lidské obsluhy. Vedlejším produktem takového vývoje bude zařízení
66 schopné v budoucnu automatizovat i vypouštění klasických 64 schopné v budoucnu automatizovat i vypouštění klasických
67 meteorologických 65 meteorologických
68 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Radiosonde}{radiosond}. 66 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Radiosonde}{radiosond}.
69   67  
70 \subsection{Pozemní vypousteci box} 68 \subsection{Pozemní vypouštěcí box}
71   69  
72 Pozemní stanici balónové sítě bude tvořit kompaktní krabice obsahující 70 Pozemní stanici balónové sítě bude tvořit kompaktní krabice obsahující
73 techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení musí být 71 techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení musí být
74 konstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků v 72 konstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků v
75 pohotovostním režimu, a čekat na příkaz k vypouštění sondy. 73 pohotovostním režimu, a čekat na příkaz k vypouštění sondy.
76   74  
77 \subsubsection{Technické požadavky} 75 \subsubsection{Technické požadavky}
78   76  
79 Většinu řídící elektroniky lze složit z modulů 77 Většinu řídící elektroniky lze složit z modulů
80 \href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB} 78 \href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB}
81   79  
82 \paragraph{Komunikace se sítí stanic} 80 \paragraph{Komunikace se sítí stanic}
83   81  
84 \begin{itemize} 82 \begin{itemize}
85 \item 83 \item
86 Ethernet - modulem \href{/doku.php?id=cs:eth}{ETH01A} 84 Ethernet - modulem \href{/doku.php?id=cs:eth}{ETH01A}
87 \item 85 \item
88 RS232 - \href{/doku.php?id=cs:rs232single}{RS232SINGLE01A} 86 RS232 - \href{/doku.php?id=cs:rs232single}{RS232SINGLE01A}
89 \item 87 \item
90 GSM (pro odlehlé oblasti) 88 GSM (pro odlehlé oblasti)
91 \end{itemize} 89 \end{itemize}
92 Zároveň bude potřeba také vybavení pro příjem telemetrie z již 90 Zároveň bude potřeba také vybavení pro příjem telemetrie z již
93 vypuštěných radiosond \textsuperscript{\href{\#fn\_\_2}{2)}} z jiných 91 vypuštěných radiosond \textsuperscript{\href{\#fn\_\_2}{2)}} z jiných
94 stanic. 92 stanic.
95   93  
96 Tyto požadavky splňuje modul 94 Tyto požadavky splňuje modul
97 \href{/doku.php?id=cs:stm32f10xrxt}{STM32F10xRxT01A} 95 \href{/doku.php?id=cs:stm32f10xrxt}{STM32F10xRxT01A}
98   96  
99 \paragraph{Napájení systému} 97 \paragraph{Napájení systému}
100   98  
101 \begin{itemize} 99 \begin{itemize}
102 \item 100 \item
103 lokální (stand-alone) - Fotovoltaický panel 101 lokální (stand-alone) - Fotovoltaický panel
104 \item 102 \item
105 Síťové napájení (síťový adaptér + UPS) 103 Síťové napájení (síťový adaptér + UPS)
106 \end{itemize} 104 \end{itemize}
107 \paragraph{Diagnostika poruch} 105 \paragraph{Diagnostika poruch}
108   106  
109 \begin{itemize} 107 \begin{itemize}
110 \item 108 \item
111 Kontrola úspěšného startu (měření vztlaku balónu) 109 Kontrola úspěšného startu (měření vztlaku balónu)
112 \item 110 \item
113 Měření teplot, tlaku plynové náplně, průtoku média do balónu. 111 Měření teplot, tlaku plynové náplně, průtoku média do balónu.
114 \item 112 \item
115 Vlhkost uvnitř krabice (průsak a ztráta vodotěsnosti proražením víka a 113 Vlhkost uvnitř krabice (průsak a ztráta vodotěsnosti proražením víka a
116 podobně) 114 podobně)
117 \end{itemize} 115 \end{itemize}
118 \paragraph{Meteorologická data} 116 \paragraph{Meteorologická data}
119   117  
120 \begin{itemize} 118 \begin{itemize}
121 \item 119 \item
122 Základní meteorologická čidla (teplota, tlak, rychlost větru) - k 120 Základní meteorologická čidla (teplota, tlak, rychlost větru) - k
123 určení možnosti startu. \href{/doku.php?id=cs:aws}{AWS01B} 121 určení možnosti startu. \href{/doku.php?id=cs:aws}{AWS01B}
124 \item 122 \item
125 GPS (pozice stanice a přesný čas) log reportu o startu. 123 GPS (pozice stanice a přesný čas) log reportu o startu.
126 \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A} 124 \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A}
127 \end{itemize} 125 \end{itemize}
128 \paragraph{Mechanická konstrukce} 126 \paragraph{Mechanická konstrukce}
129   127  
130 \begin{itemize} 128 \begin{itemize}
131 \item 129 \item
132 Svařovaná plastová bedna s odstranitelným víkem. Dostatečně těsná, aby 130 Svařovaná plastová bedna s odstranitelným víkem. Dostatečně těsná, aby
133 nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť. 131 nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť.
134 \item 132 \item
135 Konstrukce navržená tak, aby umožnila vypouštění i současných 133 Konstrukce navržená tak, aby umožnila vypouštění i současných
136 profesionálních balónových sond. 134 profesionálních balónových sond.
137 \item 135 \item
138 Aktivace mechanických prvků přepálením vlákna 136 Aktivace mechanických prvků přepálením vlákna
139 \item 137 \item
140 uzavření balónu zatavením hrdla 138 uzavření balónu zatavením hrdla
141 \end{itemize} 139 \end{itemize}
142 \subparagraph{Akční členy} 140 \subparagraph{Akční členy}
143   141  
144 Většina akčních členů by měla být konstruována s důrazem na maximální 142 Většina akčních členů by měla být konstruována s důrazem na maximální
145 spolehlivost. Akční členy proto pravděpodobně budou pružiny s 143 spolehlivost. Akční členy proto pravděpodobně budou pružiny s
146 přepalovacími plastickými pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha 144 přepalovacími PE pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha
147 přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů může 145 přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů může
148 být využit modul \href{/doku.php?id=cs:nfet4x}{NFET4X01B} 146 být využit modul \href{/doku.php?id=cs:nfet4x}{NFET4X01B}
149   147  
150 \hyperdef{}{firmware}{\paragraph{Firmware}\label{firmware}} 148 \hyperdef{}{firmware}{\paragraph{Firmware}\label{firmware}}
151   149  
152 \begin{itemize} 150 \begin{itemize}
153 \item 151 \item
154 Pozemní stanice by měla mít možnost odmítnout vypuštění na základě 152 Pozemní stanice by měla mít možnost odmítnout vypuštění na základě
155 zadané konfigurace jejího majitele. 153 zadané konfigurace jejího majitele.
156 \end{itemize} 154 \end{itemize}
157 Pro zajištění běhu nezávislých procesů by bylo možná vhodné využít 155 Pro zajištění běhu nezávislých procesů by bylo možná vhodné využít
158 \href{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php}{ChibiOS/RT} 156 \href{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php}{ChibiOS/RT}
159   157  
-   158 \begin{figure}
-   159 \centering
-   160 \includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/blokoveschema1.png}
-   161 \caption{Blokové schéma pozemního vypouštěcího boxu}
160 \paragraph{Blokové schéma} 162 \label{fig:blokpozem}
-   163 \end{figure}
161   164  
162   165  
163 \subsection{Balónová sonda} 166 \subsection{Balónová sonda}
164   167  
165 Neletový prototyp sondy bude vyvinut za použití modulů stavebnice 168 Neletový prototyp sondy bude vyvinut za použití modulů stavebnice
166 \href{http://www.mlab.cz/Server/GenIndex/GenIndex.php?lang=cs\&path=/Modules}{MLAB} 169 \href{http://www.mlab.cz/Server/GenIndex/GenIndex.php?lang=cs\&path=/Modules}{MLAB}
167   170  
168 \href{/doku.php?id=cs:atmegatq32}{ATmegaTQ3201A}, 171 \href{/doku.php?id=cs:atmegatq32}{ATmegaTQ3201A},
169 \href{/doku.php?id=cs:sdcard}{SDcard01B}, 172 \href{/doku.php?id=cs:sdcard}{SDcard01B},
170 \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A} 173 \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A}
171   174  
172 \subsubsection{Technické parametry} 175 \subsubsection{Technické parametry}
173   176  
174 GPS na sondě by měla být udržovaná ve stavu FIX, aby pak nedocházelo ke 177 GPS na sondě by měla být udržovaná ve stavu FIX, aby pak nedocházelo ke
175 zpoždění v důsledku čekání na fix. 178 zpoždění v důsledku čekání na fix.
176   179  
177 \paragraph{Komunikace (Telemetrické údaje)} 180 \paragraph{Komunikace (Telemetrické údaje)}
178   181  
179 \begin{itemize} 182 \begin{itemize}
180 \item 183 \item
181 Primárním cílem je měření rychlosti a směru větru ve známých bodech. 184 Primárním cílem je měření rychlosti a směru větru ve známých bodech.
182 \item 185 \item
183 GPS údaje 10Hz, textový výstup 186 GPS údaje 10Hz, textový výstup
184 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA\_0183}{NMEA} 187 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA\_0183}{NMEA}
185 \item 188 \item
186 další veličiny jako teploty, tlaky atd. jsou volitelné. 189 další veličiny jako teploty, tlaky atd. jsou volitelné.
187 \item 190 \item
188 Radio maják a akustický maják? 191 Radio maják a akustický maják?
189 \item 192 \item
190 Radiový přenos telemetrie v pásmu 27-450 MHz: možnost bezlicenčních 193 Radiový přenos telemetrie v pásmu 27-450 MHz: možnost bezlicenčních
191 pásem (SVN: VO-R-16, VO-R-10) 194 pásem (SVN: VO-R-16, VO-R-10)
192 \item 195 \item
193 Radiomoduly: \href{http://www.artbrno.cz}{http://www.artbrno.cz}, 196 Radiomoduly: \href{http://www.artbrno.cz}{http://www.artbrno.cz},
194 \href{http://www.anaren.com}{http://www.anaren.com} 197 \href{http://www.anaren.com}{http://www.anaren.com}
195 \end{itemize} 198 \end{itemize}
196 GPS je potřeba vybrat tak, aby fungovala i ve větších výškách. 199 GPS je potřeba vybrat tak, aby fungovala i ve větších výškách.
197 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_3}{3)}} 200 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_3}{3)}}
198   201  
199 \paragraph{Napájení sondy během letu} 202 \paragraph{Napájení sondy během letu}
200   203  
201 \begin{itemize} 204 \begin{itemize}
202 \item 205 \item
203 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium\_battery}{Lithiový článek} 206 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium\_battery}{Lithiový článek}
204 (negeneruje teplo, minimální provozní teplota je -60 C) 207 (negeneruje teplo, minimální provozní teplota je -60 C)
205 \item 208 \item
206 Hořčíková baterie (generuje teplo pro temperování elektroniky) 209 Hořčíková baterie (generuje teplo pro temperování elektroniky)
207 \item 210 \item
208 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Silver-oxide\_battery}{Stříbro-oxidový 211 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Silver-oxide\_battery}{Stříbro-oxidový
209 článek} Vydrží nižší provozní teploty a je ekologicky nezávadný. 212 článek} Vydrží nižší provozní teploty a je ekologicky nezávadný.
210 \item 213 \item
211 Ideální by bylo použití 214 Ideální by bylo použití
212 \href{https://www.youtube.com/watch?feature=player\_embedded\&v=OtM6XJlynkk}{superkapacitorů} 215 \href{https://www.youtube.com/watch?feature=player\_embedded\&v=OtM6XJlynkk}{superkapacitorů}
213 \end{itemize} 216 \end{itemize}
214 Řešením problému s nízkou teplotou ve vyšších výškách by mohlo být 217 Řešením problému s nízkou teplotou ve vyšších výškách by mohlo být
215 předehřátí sondy při startu. 218 předehřátí sondy při startu.
216   219  
217 \hyperdef{}{konstrukce}{\paragraph{Konstrukce}\label{konstrukce}} 220 \hyperdef{}{konstrukce}{\paragraph{Konstrukce}\label{konstrukce}}
218   221  
219 \begin{itemize} 222 \begin{itemize}
220 \item 223 \item
221 Balón - \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Polyethylen}{PE} pytel 224 Balón - \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Polyethylen}{PE} pytel
222 (kvůli životnosti v zabaleném stavu - guma s časem degraduje) 225 (kvůli životnosti v zabaleném stavu - guma s časem degraduje)
223 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_4}{4)}} 226 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_4}{4)}}
224 \item 227 \item
225 Možnost dálkového odpojení balónu od sondy (ukončení stoupání) 228 Možnost dálkového odpojení balónu od sondy (ukončení stoupání)
226 \item 229 \item
227 Prototyp plněný \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Helium}{heliem}, 230 Prototyp plněný \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Helium}{heliem},
228 i ekologičtější. A vodík navíc lze vyrábět chemicky přímo během 231 i ekologičtější. A vodík navíc lze vyrábět chemicky přímo během
229 vypuštění sondy). 232 vypuštění sondy).
230 \item 233 \item
231 Splnění požadavků na bezpečnost provozu (letovou, majetkovou a 234 Splnění požadavků na bezpečnost provozu (letovou, majetkovou a
232 personální) 235 personální)
233 \end{itemize} 236 \end{itemize}
234 \paragraph{Firmware} 237 \paragraph{Firmware}
235   238  
236 \begin{itemize} 239 \begin{itemize}
237 \item 240 \item
238 Záznam dat v gondole balónu mikroSD karta 241 Záznam dat v gondole balónu mikroSD karta
239 \end{itemize} 242 \end{itemize}
240 \paragraph{Blokové schéma} -  
241   243  
-   244 \begin{figure}
-   245 \centering
-   246 \includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/blokoveschema2.png}
-   247 \caption{Blokové schéma balónové sondy}
-   248 \label{fig:blokpozem}
-   249 \end{figure}
242   250  
243 \subsubsection{Legislativní požadavky} 251 \subsubsection{Legislativní požadavky}
244   252  
245 Pravidla pro lety volných balónů bez pilota jsou definovány v leteckých 253 Pravidla pro lety volných balónů bez pilota jsou definovány v leteckých
246 předpisech L-2 Pravidla létaní, dodatek 5 a R. 254 předpisech L-2 Pravidla létaní, dodatek 5 a R.
247   255  
248 \paragraph{Kategorie balónu} 256 \paragraph{Kategorie balónu}
249   257  
250 Balón by měl spadat do kategorie B2, která je definována jako volný 258 Balón by měl spadat do kategorie B2, která je definována jako volný
251 balón s objemem menším než 3,25 m\^{}3, přičemž žádný z rozměrů balónu 259 balón s objemem menším než 3,25 m\^{}3, přičemž žádný z rozměrů balónu
252 nepřekračuje 2 m. Rozměr 2 m je rozměr při jeho maximálním 260 nepřekračuje 2 m. Rozměr 2 m je rozměr při jeho maximálním
253 naplnění/roztažení. 261 naplnění/roztažení.
254   262  
255 \paragraph{Povolení vyuštění} 263 \paragraph{Povolení vyuštění}
256   264  
257 Užitečné zatížení představují předměty a materiály, které by v případě 265 Užitečné zatížení představují předměty a materiály, které by v případě
258 střetu s letadlem mohly způsobit poškození letadla (zejména prskavky, 266 střetu s letadlem mohly způsobit poškození letadla (zejména prskavky,
259 svítící tyčinky, lámací světla, LED diody apod.) a jakékoliv zatížení o 267 svítící tyčinky, lámací světla, LED diody apod.) a jakékoliv zatížení o
260 hmotnosti přesahující 0,1 kg. Vzhledem k této definici bude nutné mít 268 hmotnosti přesahující 0,1 kg. Vzhledem k této definici bude nutné mít
261 pro provoz balónu povolení. Všechny informace ohledně letu (jako je 269 pro provoz balónu povolení. Všechny informace ohledně letu (jako je
262 datum, čas, místo vypuštění, užitečné zatížení atp.) musí být zveřejněny 270 datum, čas, místo vypuštění, užitečné zatížení atp.) musí být zveřejněny
263 v Letecké informační příručce (AIP). Pro vypuštění ve zvláštních 271 v Letecké informační příručce (AIP). Pro vypuštění ve zvláštních
264 případech, jako je mimořádné pozorování, je potřeba upozornit 272 případech, jako je mimořádné pozorování, je potřeba upozornit
265 prostřednictvím navigační výstrahy formou zprávy NOTAM, která se musí 273 prostřednictvím navigační výstrahy formou zprávy NOTAM, která se musí
266 podat minimálně 24 hodin před vzletem balónu. 274 podat minimálně 24 hodin před vzletem balónu.
267   275  
268 \paragraph{Materiály} 276 \paragraph{Materiály}
269   277  
270 Balón nesmí být plněn hořlavými a výbušnými plyny s výjimkou povolení 278 Balón nesmí být plněn hořlavými a výbušnými plyny s výjimkou povolení
271 ÚCL. Omezení pro materiál antény ani baterií nejsou definovány. Materiál 279 ÚCL. Omezení pro materiál antény ani baterií nejsou definovány. Materiál
272 balónu také není definován, ale při použití balónu o vysoké svítivosti 280 balónu také není definován, ale při použití balónu o vysoké svítivosti
273 nebo zhotoveného z materiálů o velké světelné nebo radarové odrazivosti 281 nebo zhotoveného z materiálů o velké světelné nebo radarové odrazivosti
274 musí být oznámeno nejbližšímu stanovišti letových provozních služeb. 282 musí být oznámeno nejbližšímu stanovišti letových provozních služeb.
275 Materiál (lano, provázek) spojující balón se sondou nesmí vydržet větší 283 Materiál (lano, provázek) spojující balón se sondou nesmí vydržet větší
276 sílu než 230N. 284 sílu než 230N.
277   285  
278 \hyperdef{}{dostup}{\paragraph{Dostup}\label{dostup}} 286 \hyperdef{}{dostup}{\paragraph{Dostup}\label{dostup}}
279   287  
280 Pro dostup nejsou omezení. 288 Pro dostup nejsou omezení.
281   289  
282 \paragraph{Místo vypuštění} 290 \paragraph{Místo vypuštění}
283   291  
284 Omezení se týká všech Zakázaných, Nebezpečných a Omezených prostorů, 292 Omezení se týká všech Zakázaných, Nebezpečných a Omezených prostorů,
285 stejně jako dočasně aktivovaných prostorů v době jejich používaní, s 293 stejně jako dočasně aktivovaných prostorů v době jejich používaní, s
286 výjimkou kdy tak povolí ÚCL nebo kdy je prostor vyhrazen pro let 294 výjimkou kdy tak povolí ÚCL nebo kdy je prostor vyhrazen pro let
287 předmětného balónu. Provoz balónu blízko hranic a letišť je 295 předmětného balónu. Provoz balónu blízko hranic a letišť je
288 problematický, nedoporučuje se. 296 problematický, nedoporučuje se.
289   297  
290 \paragraph{Řešení legislativních problémů} 298 \paragraph{Řešení legislativních problémů}
291   299  
292 \begin{itemize} 300 \begin{itemize}
293 \item 301 \item
294 Navrhnout bezpečnou sondu, která splní požadavky ÚCL na bezpečnost 302 Navrhnout bezpečnou sondu, která splní požadavky ÚCL na bezpečnost
295 letu. 303 letu.
296 \item 304 \item
297 Řídit stoupání a aktivně zabránit vzniku kolize. (Takový systém by 305 Řídit stoupání a aktivně zabránit vzniku kolize. (Takový systém by
298 mohl zároveň zjednodušit návrat sondy podobně jako zde 306 mohl zároveň zjednodušit návrat sondy podobně jako
299 \href{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio} 307 \href{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}{zde})
300 ) -  
301 \item 308 \item
302 Autodestrukce při hrozící srážce. 309 Autodestrukce při hrozící srážce.
303 \end{itemize} 310 \end{itemize}
304 \subsection{Řídící systém sítě} 311 \subsection{Řídící systém sítě}
305   312  
306 \subsubsection{Zpracování dostupných dat} 313 \subsubsection{Zpracování dostupných dat}
307   314  
308 \begin{itemize} 315 \begin{itemize}
309 \item 316 \item
310 Odhad vektoru meteoru v atmosféře 317 Odhad vektoru meteoru v atmosféře
311 \item 318 \item
312 Záznam dostupných meteorologických dat pro pozdější rekonstrukci 319 Záznam dostupných meteorologických dat pro pozdější rekonstrukci
313 (družicové snímky, aktuálně měřené hodnoty ČHMÚ, radarové snímky) 320 (družicové snímky, aktuálně měřené hodnoty ČHMÚ, radarové snímky)
314 \item 321 \item
315 sběr dat z jednotlivých stanic 322 sběr dat z jednotlivých stanic
316 \item 323 \item
317 výpočet vektoru a výškových profilů větru 324 výpočet vektoru a výškových profilů větru
318 \end{itemize} 325 \end{itemize}
319 \subsubsection{Rozhodovací proces} 326 \subsubsection{Rozhodovací proces}
320   327  
321 Použití nějakého skriptovacího jazyka pro popis procesu 328 Použití nějakého skriptovacího jazyka pro popis procesu
322 \href{http://www.ros.org/wiki/}{ROS}? 329 \href{http://www.ros.org/wiki/}{ROS}?
323   330  
324 \begin{itemize} 331 \begin{itemize}
325 \item 332 \item
326 Přidělení příkazu ke startu jednotlivým stanicím. 333 Přidělení příkazu ke startu jednotlivým stanicím.
327 \item 334 \item
328 Přeplánování startu v důsledku neúspěšného vypuštění nebo zamítnutí 335 Přeplánování startu v důsledku neúspěšného vypuštění nebo zamítnutí
329 stanicí. 336 stanicí.
330 \item 337 \item
331 Kontrola potenciálního narušení vzdušného prostoru a zakázaných zón. 338 Kontrola potenciálního narušení vzdušného prostoru a zakázaných zón.
332 \end{itemize} 339 \end{itemize}
333 \subsubsection{Správa systému} 340 \subsubsection{Správa systému}
334   341  
335 \begin{itemize} 342 \begin{itemize}
336 \item 343 \item
337 registrace jednotlivých stanic a správa uživatelů v kooperaci s 344 registrace jednotlivých stanic a správa uživatelů v kooperaci s
338 projektem \href{http://www.astrozor.cz/}{Astrozor} 345 projektem \href{http://www.astrozor.cz/}{Astrozor}
339 \end{itemize} 346 \end{itemize}
340 \hyperdef{}{dokumentace}{\subsection{Dokumentace}\label{dokumentace}} -  
341   -  
342 \subsubsection{Technická dokumentace} -  
343   -  
344 Technická dokumentace projektu je uložena v SVN repozitáři MLAB na -  
345 adrese -  
346 \href{http://svn.mlab.cz/svnmlab/Designs/Measuring\_instruments/ABL01A/}{http://svn.mlab.cz/svnmlab/Designs/Measuring\_instruments/ABL01A/} -  
347   -  
348 \subsubsection{Řízení projektu} -  
349   -  
350 Pro správu úkolů a dohled nad jejich plněním v rámci projektu používáme -  
351 \href{http://www.mlab.cz/redmine/}{Redmine} -  
352   -  
353 Dokumenty a prezentace týkající se řízení projektu jsou ukládány do: -  
354   -  
355 \begin{verbatim} -  
356 svn co https://lynx1.felk.cvut.cz/svn-students/pto/pto-13138-1 svnPTO -  
357 \end{verbatim} -  
358 \subsection{Lidé} -  
359   -  
360 Projekt je realizován týmem několika studentů ČVUT z katedry měření a -  
361 katedry kybernetiky: -  
362   347  
-   348 \section{Problémy a jejich řešení}
-   349 Dosud jsme narazili hned na několik problémů, které ovlivnili naše další rozhodování a realizaci. Mezi ně patří:
363 \begin{itemize} 350 \begin{itemize}
364 \item 351 \item
365 \href{https://usermap.cvut.cz/profile/pomiceva/}{Bc. Eva Pomíchalová} 352 Potíže s legislativou - omezení týkající se povolení vypuštění balónu. Jedná se předně o omezení váhová a materiálová.
366 - Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS) -  
367 \item -  
368 \href{https://usermap.cvut.cz/profile/kakonjak/}{Bc. Jakub Kákona} - -  
369 Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS) -  
370 \item 353 \item
371 \href{https://usermap.cvut.cz/profile/poskozby/}{Bc. Zbyněk Poskočil} 354 Nemožnost použití vodíku - tato možnost byla jednoduše vyloučena.
372 - senzory a měření -  
373 \item 355 \item
374 \href{https://usermap.cvut.cz/profile/hanuson1/}{Bc. Ondřej Hanuš} - 356 Baterie a jejich odolnost vůči mrazu - navrhováno několik variant, v současné době ještě nemáme vybránu jednu konkrétní.
375 Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS) -  
376 \item 357 \item
377 \href{https://usermap.cvut.cz/profile/jichapav/}{Bc. Pavel Jícha} - 358 Dostupnost materiálů - aktuálně potíže s dopravou tlakových lahví s héliem.
378 Kybernetika a robotika -  
379 \end{itemize} 359 \end{itemize}
-   360 Navrhovaná řešení jednotlivých problémů jsou uvedena v technické části vždy u příslušné kapitoly.
-   361  
-   362 \newpage
-   363 \section{Dílčí výsledky a jejich diskuze}
-   364 Naším prvním dílčím výsledkem je několik návrhů řešení jednotlivých částí popsaných výše.
-   365 Dále nalezení konkrétních součástí, jejichž objednávka včetně fyzického zajištění se bude realizovat příští týden.
-   366 Dále se nám podařilo sestrojit prototyp odpalování pružiny pro otevírání víka pozemní vypouštěcí stanice. Tento pokus nejlépe ilustruje toto \href{http://www.mlab.cz/redmine/attachments/download/3/video-2013-03-09-23-43-33.mp4}{video}.
-   367 U tohoto prototypu bylo zjištěno, že doba přepalování je poměrně dlouhá, což není vhodné. Jedním ze záměrů zhotovitele bylo nezničit odpor, což pravděpodobně nebude možné, aby doba spouštění nebyla příliš dlouhá.
-   368  
-   369 \newpage
380 \hyperdef{}{reference}{\subsection{Reference}\label{reference}} 370 \section{Doporučení pro příští cvičení}
-   371 Tato část není příliš vhodná pro naše komentáře neboť pracujeme na samostatném tématu. Co se týká konkrétně našeho týmu, potřebovali bychom k dispozici patřičně vybavenou laboratoř, ve které bychom mohli provádět realizaci.
-   372 Cvičení jsou jinak vedena zajímavě, hodně zaměřena na standardní samostatnou úlohu, což se nám líbí.
381   373  
-   374 \newpage
382   375  
383 \begin{thebibliography}{99} 376 \begin{thebibliography}{99}
384 \bibitem{DR2G}{Původní konstrukce} 377 \bibitem{cement}{například síť CEMeNt}
-   378 \url{http://cement.fireball.sk/}
-   379 \bibitem{radiosondy}{radiosondy}
385 \href{http:// odkaz na nejakou zajimavou konstrukci}{odkaz na nejakou zajimavou konstrukci} 380 \url{http://www.radiosonde.eu/}, \url{http://www.radiosonda.sk/}
-   381 \bibitem{cocom}{směrnice CoCom}
-   382 \url{http://en.wikipedia.org/wiki/CoCom\#Legacyi}
-   383 \bibitem{moguli}{projekt Mogul}
-   384 \url{http://cs.wikipedia.org/wiki/Projekt\_Moguli}
-   385  
-   386  
386   387  
387 \end{thebibliography} 388 \end{thebibliography}
388 \end{document} 389 \end{document}