1 |
\documentclass[12pt,a4paper,twoside]{article} |
1 |
\documentclass[12pt,a4paper,twoside]{article} |
2 |
\usepackage[colorlinks=true]{hyperref} |
2 |
\usepackage[colorlinks=true]{hyperref} |
3 |
\usepackage[utf8]{inputenc} |
3 |
\usepackage[utf8]{inputenc} |
4 |
\usepackage[czech]{babel} |
4 |
\usepackage[czech]{babel} |
5 |
\usepackage{graphicx} |
5 |
\usepackage{graphicx} |
6 |
\textwidth 16cm \textheight 25cm |
6 |
\textwidth 16cm \textheight 25cm |
7 |
\topmargin -1.3cm |
7 |
\topmargin -1.3cm |
8 |
\oddsidemargin 0cm |
8 |
\oddsidemargin 0cm |
9 |
\pagestyle{empty} |
9 |
\pagestyle{empty} |
10 |
\begin{document} |
10 |
\begin{document} |
11 |
\title{Šablona MLAB} |
11 |
\title{Šablona MLAB} |
12 |
\author{Jakub Kákona, kaklik@mlab.cz} |
12 |
\author{Jakub Kákona, kaklik@mlab.cz} |
13 |
\maketitle |
13 |
\maketitle |
14 |
|
14 |
|
15 |
\thispagestyle{empty} |
15 |
\thispagestyle{empty} |
16 |
\begin{abstract} |
16 |
\begin{abstract} |
17 |
\end{abstract} |
17 |
\end{abstract} |
18 |
|
18 |
|
19 |
%%\begin{figure} [htbp] |
19 |
%%\begin{figure} [htbp] |
20 |
%%\begin{center} |
20 |
%%\begin{center} |
21 |
%%\includegraphics [width=80mm] {SDRX01B_Top_Big.JPG} |
21 |
%%\includegraphics [width=80mm] {SDRX01B_Top_Big.JPG} |
22 |
%%\end{center} |
22 |
%%\end{center} |
23 |
%%\end{figure} |
23 |
%%\end{figure} |
24 |
|
24 |
|
25 |
\tableofcontents |
25 |
\tableofcontents |
26 |
|
26 |
|
27 |
|
27 |
|
28 |
\section{Technické parametry} |
28 |
\section{Technické parametry} |
29 |
\begin{table}[htbp] |
29 |
\begin{table}[htbp] |
30 |
\begin{center} |
30 |
\begin{center} |
31 |
\begin{tabular}{|c|c|c|} |
31 |
\begin{tabular}{|c|c|c|} |
32 |
\hline |
32 |
\hline |
33 |
\multicolumn{1}{|c|}{Parametr} & \multicolumn{1}{|c|}{Hodnota} & \multicolumn{1}{|c|}{Poznámka} \\ \hline |
33 |
\multicolumn{1}{|c|}{Parametr} & \multicolumn{1}{|c|}{Hodnota} & \multicolumn{1}{|c|}{Poznámka} \\ \hline |
34 |
Napájecí napětí analogové části & $\pm$10V & 100mA \\ \hline |
34 |
Napájecí napětí analogové části & $\pm$10V & 100mA \\ \hline |
35 |
Napájecí napětí digitální části & +5V & 300mA \\ \hline |
35 |
Napájecí napětí digitální části & +5V & 300mA \\ \hline |
36 |
Napájecí napětí LNA & do +20V & max 500mA \\ \hline |
36 |
Napájecí napětí LNA & do +20V & max 500mA \\ \hline |
37 |
Frekvenční rozsah & 0,5 - 200 MHz & Při osazení vybranými součástkami i 450MHz \\ \hline |
37 |
Frekvenční rozsah & 0,5 - 200 MHz & Při osazení vybranými součástkami i 450MHz \\ \hline |
38 |
IIP3 & $>$ 0dB & Předběžný údaj \\ \hline |
38 |
IIP3 & $>$ 0dB & Předběžný údaj \\ \hline |
39 |
Šumové číslo & $<$ 30dB & \\ \hline |
39 |
Šumové číslo & $<$ 30dB & \\ \hline |
40 |
\end{tabular} |
40 |
\end{tabular} |
41 |
\end{center} |
41 |
\end{center} |
42 |
\end{table} |
42 |
\end{table} |
43 |
|
43 |
|
44 |
\newpage |
44 |
\newpage |
45 |
\section{Popis konstrukce} |
- |
|
46 |
|
45 |
|
47 |
\subsection{Zapojení} |
- |
|
48 |
|
- |
|
49 |
\subsection{Odrušení} |
- |
|
50 |
|
- |
|
51 |
\subsection{Mechanická konstrukce} |
- |
|
52 |
|
- |
|
53 |
\section{Výroba a testování} |
- |
|
54 |
|
- |
|
55 |
\subsubsection{Osazení} |
- |
|
56 |
|
- |
|
57 |
\subsubsection{Nastavení} |
- |
|
58 |
|
- |
|
59 |
\section{Programové vybavení} |
- |
|
60 |
|
46 |
|
61 |
\section{Automatický vypouštěč meteobalónů ABL01A} |
47 |
\section{Automatický vypouštěč meteobalónů ABL01A} |
62 |
|
48 |
|
63 |
Celý systém by měl být robotizovaným doplňkem sítě |
49 |
Celý systém by měl být robotizovaným doplňkem sítě |
64 |
\href{/doku.php?id=cs:rmds}{radiových detektorů meteorů}, případně pak i |
50 |
\href{/doku.php?id=cs:rmds}{radiových detektorů meteorů}, případně pak i |
65 |
její vizuální varianty (video pozorování |
51 |
její vizuální varianty (video pozorování |
66 |
\textsuperscript{\href{\#fn\_\_1}{1)}} a bolidové kamery). |
52 |
\textsuperscript{\href{\#fn\_\_1}{1)}} a bolidové kamery). |
67 |
|
53 |
|
68 |
Účel zařízení je zpřesnit odhad trajektorie temné dráhy meteoritu v |
54 |
Účel zařízení je zpřesnit odhad trajektorie temné dráhy meteoritu v |
69 |
atmosféře zavedením korekcí na proudění vzduchových mas během letu. A |
55 |
atmosféře zavedením korekcí na proudění vzduchových mas během letu. A |
70 |
tím v důsledku zmenšit plochu dopadové elipsy. |
56 |
tím v důsledku zmenšit plochu dopadové elipsy. |
71 |
|
57 |
|
72 |
Údaje o proudech v atmosféře budou získány balónovou sondou vypuštěnou |
58 |
Údaje o proudech v atmosféře budou získány balónovou sondou vypuštěnou |
73 |
bezprostředně po detekci průletu bolidu atmosférou. Místo vypuštění |
59 |
bezprostředně po detekci průletu bolidu atmosférou. Místo vypuštění |
74 |
balónové sondy by mělo být zvoleno automaticky na základě odhadu dráhy |
60 |
balónové sondy by mělo být zvoleno automaticky na základě odhadu dráhy |
75 |
meteoru a známých souřadnic balónových sil v síti. |
61 |
meteoru a známých souřadnic balónových sil v síti. |
76 |
|
62 |
|
77 |
Důležitou součástí systému je plně robotizovaná vypouštěcí stanice |
63 |
Důležitou součástí systému je plně robotizovaná vypouštěcí stanice |
78 |
(balónové silo), která umožní vypuštění sondy ze známých souřadnic bez |
64 |
(balónové silo), která umožní vypuštění sondy ze známých souřadnic bez |
79 |
zásahu lidské obsluhy. Vedlejším produktem takového vývoje bude zařízení |
65 |
zásahu lidské obsluhy. Vedlejším produktem takového vývoje bude zařízení |
80 |
schopné v budoucnu automatizovat i vypouštění klasických |
66 |
schopné v budoucnu automatizovat i vypouštění klasických |
81 |
meteorologických |
67 |
meteorologických |
82 |
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/Radiosonde}{radiosond}. |
68 |
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/Radiosonde}{radiosond}. |
83 |
|
69 |
|
84 |
\subsection{Pozemní vypousteci box} |
70 |
\subsection{Pozemní vypousteci box} |
85 |
|
71 |
|
86 |
Pozemní stanici balónové sítě bude tvořit kompaktní krabice obsahující |
72 |
Pozemní stanici balónové sítě bude tvořit kompaktní krabice obsahující |
87 |
techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení musí být |
73 |
techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení musí být |
88 |
konstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků v |
74 |
konstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků v |
89 |
pohotovostním režimu, a čekat na příkaz k vypouštění sondy. |
75 |
pohotovostním režimu, a čekat na příkaz k vypouštění sondy. |
90 |
|
76 |
|
91 |
\subsubsection{Technické požadavky} |
77 |
\subsubsection{Technické požadavky} |
92 |
|
78 |
|
93 |
Většinu řídící elektroniky lze složit z modulů |
79 |
Většinu řídící elektroniky lze složit z modulů |
94 |
\href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB} |
80 |
\href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB} |
95 |
|
81 |
|
96 |
\paragraph{Komunikace se sítí stanic} |
82 |
\paragraph{Komunikace se sítí stanic} |
97 |
|
83 |
|
98 |
\begin{itemize} |
84 |
\begin{itemize} |
99 |
\item |
85 |
\item |
100 |
Ethernet - modulem \href{/doku.php?id=cs:eth}{ETH01A} |
86 |
Ethernet - modulem \href{/doku.php?id=cs:eth}{ETH01A} |
101 |
\item |
87 |
\item |
102 |
RS232 - \href{/doku.php?id=cs:rs232single}{RS232SINGLE01A} |
88 |
RS232 - \href{/doku.php?id=cs:rs232single}{RS232SINGLE01A} |
103 |
\item |
89 |
\item |
104 |
GSM (pro odlehlé oblasti) |
90 |
GSM (pro odlehlé oblasti) |
105 |
\end{itemize} |
91 |
\end{itemize} |
106 |
Zároveň bude potřeba také vybavení pro příjem telemetrie z již |
92 |
Zároveň bude potřeba také vybavení pro příjem telemetrie z již |
107 |
vypuštěných radiosond \textsuperscript{\href{\#fn\_\_2}{2)}} z jiných |
93 |
vypuštěných radiosond \textsuperscript{\href{\#fn\_\_2}{2)}} z jiných |
108 |
stanic. |
94 |
stanic. |
109 |
|
95 |
|
110 |
Tyto požadavky splňuje modul |
96 |
Tyto požadavky splňuje modul |
111 |
\href{/doku.php?id=cs:stm32f10xrxt}{STM32F10xRxT01A} |
97 |
\href{/doku.php?id=cs:stm32f10xrxt}{STM32F10xRxT01A} |
112 |
|
98 |
|
113 |
\paragraph{Napájení systému} |
99 |
\paragraph{Napájení systému} |
114 |
|
100 |
|
115 |
\begin{itemize} |
101 |
\begin{itemize} |
116 |
\item |
102 |
\item |
117 |
lokální (stand-alone) - Fotovoltaický panel |
103 |
lokální (stand-alone) - Fotovoltaický panel |
118 |
\item |
104 |
\item |
119 |
Síťové napájení (síťový adaptér + UPS) |
105 |
Síťové napájení (síťový adaptér + UPS) |
120 |
\end{itemize} |
106 |
\end{itemize} |
121 |
\paragraph{Diagnostika poruch} |
107 |
\paragraph{Diagnostika poruch} |
122 |
|
108 |
|
123 |
\begin{itemize} |
109 |
\begin{itemize} |
124 |
\item |
110 |
\item |
125 |
Kontrola úspěšného startu (měření vztlaku balónu) |
111 |
Kontrola úspěšného startu (měření vztlaku balónu) |
126 |
\item |
112 |
\item |
127 |
Měření teplot, tlaku plynové náplně, průtoku média do balónu. |
113 |
Měření teplot, tlaku plynové náplně, průtoku média do balónu. |
128 |
\item |
114 |
\item |
129 |
Vlhkost uvnitř krabice (průsak a ztráta vodotěsnosti proražením víka a |
115 |
Vlhkost uvnitř krabice (průsak a ztráta vodotěsnosti proražením víka a |
130 |
podobně) |
116 |
podobně) |
131 |
\end{itemize} |
117 |
\end{itemize} |
132 |
\paragraph{Meteorologická data} |
118 |
\paragraph{Meteorologická data} |
133 |
|
119 |
|
134 |
\begin{itemize} |
120 |
\begin{itemize} |
135 |
\item |
121 |
\item |
136 |
Základní meteorologická čidla (teplota, tlak, rychlost větru) - k |
122 |
Základní meteorologická čidla (teplota, tlak, rychlost větru) - k |
137 |
určení možnosti startu. \href{/doku.php?id=cs:aws}{AWS01B} |
123 |
určení možnosti startu. \href{/doku.php?id=cs:aws}{AWS01B} |
138 |
\item |
124 |
\item |
139 |
GPS (pozice stanice a přesný čas) log reportu o startu. |
125 |
GPS (pozice stanice a přesný čas) log reportu o startu. |
140 |
\href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A} |
126 |
\href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A} |
141 |
\end{itemize} |
127 |
\end{itemize} |
142 |
\paragraph{Mechanická konstrukce} |
128 |
\paragraph{Mechanická konstrukce} |
143 |
|
129 |
|
144 |
\begin{itemize} |
130 |
\begin{itemize} |
145 |
\item |
131 |
\item |
146 |
Svařovaná plastová bedna s odstranitelným víkem. Dostatečně těsná, aby |
132 |
Svařovaná plastová bedna s odstranitelným víkem. Dostatečně těsná, aby |
147 |
nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť. |
133 |
nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť. |
148 |
\item |
134 |
\item |
149 |
Konstrukce navržená tak, aby umožnila vypouštění i současných |
135 |
Konstrukce navržená tak, aby umožnila vypouštění i současných |
150 |
profesionálních balónových sond. |
136 |
profesionálních balónových sond. |
151 |
\item |
137 |
\item |
152 |
Aktivace mechanických prvků přepálením vlákna |
138 |
Aktivace mechanických prvků přepálením vlákna |
153 |
\item |
139 |
\item |
154 |
uzavření balónu zatavením hrdla |
140 |
uzavření balónu zatavením hrdla |
155 |
\end{itemize} |
141 |
\end{itemize} |
156 |
\subparagraph{Akční členy} |
142 |
\subparagraph{Akční členy} |
157 |
|
143 |
|
158 |
Většina akčních členů by měla být konstruována s důrazem na maximální |
144 |
Většina akčních členů by měla být konstruována s důrazem na maximální |
159 |
spolehlivost. Akční členy proto pravděpodobně budou pružiny s |
145 |
spolehlivost. Akční členy proto pravděpodobně budou pružiny s |
160 |
přepalovacími plastickými pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha |
146 |
přepalovacími plastickými pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha |
161 |
přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů může |
147 |
přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů může |
162 |
být využit modul \href{/doku.php?id=cs:nfet4x}{NFET4X01B} |
148 |
být využit modul \href{/doku.php?id=cs:nfet4x}{NFET4X01B} |
163 |
|
149 |
|
164 |
\hyperdef{}{firmware}{\paragraph{Firmware}\label{firmware}} |
150 |
\hyperdef{}{firmware}{\paragraph{Firmware}\label{firmware}} |
165 |
|
151 |
|
166 |
\begin{itemize} |
152 |
\begin{itemize} |
167 |
\item |
153 |
\item |
168 |
Pozemní stanice by měla mít možnost odmítnout vypuštění na základě |
154 |
Pozemní stanice by měla mít možnost odmítnout vypuštění na základě |
169 |
zadané konfigurace jejího majitele. |
155 |
zadané konfigurace jejího majitele. |
170 |
\end{itemize} |
156 |
\end{itemize} |
171 |
Pro zajištění běhu nezávislých procesů by bylo možná vhodné využít |
157 |
Pro zajištění běhu nezávislých procesů by bylo možná vhodné využít |
172 |
\href{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php}{ChibiOS/RT} |
158 |
\href{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php}{ChibiOS/RT} |
173 |
|
159 |
|
174 |
\paragraph{Blokové schéma} |
160 |
\paragraph{Blokové schéma} |
175 |
|
161 |
|
176 |
|
162 |
|
177 |
\subsection{Balónová sonda} |
163 |
\subsection{Balónová sonda} |
178 |
|
164 |
|
179 |
Neletový prototyp sondy bude vyvinut za použití modulů stavebnice |
165 |
Neletový prototyp sondy bude vyvinut za použití modulů stavebnice |
180 |
\href{http://www.mlab.cz/Server/GenIndex/GenIndex.php?lang=cs\&path=/Modules}{MLAB} |
166 |
\href{http://www.mlab.cz/Server/GenIndex/GenIndex.php?lang=cs\&path=/Modules}{MLAB} |
181 |
|
167 |
|
182 |
\href{/doku.php?id=cs:atmegatq32}{ATmegaTQ3201A}, |
168 |
\href{/doku.php?id=cs:atmegatq32}{ATmegaTQ3201A}, |
183 |
\href{/doku.php?id=cs:sdcard}{SDcard01B}, |
169 |
\href{/doku.php?id=cs:sdcard}{SDcard01B}, |
184 |
\href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A} |
170 |
\href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A} |
185 |
|
171 |
|
186 |
\subsubsection{Technické parametry} |
172 |
\subsubsection{Technické parametry} |
187 |
|
173 |
|
188 |
GPS na sondě by měla být udržovaná ve stavu FIX, aby pak nedocházelo ke |
174 |
GPS na sondě by měla být udržovaná ve stavu FIX, aby pak nedocházelo ke |
189 |
zpoždění v důsledku čekání na fix. |
175 |
zpoždění v důsledku čekání na fix. |
190 |
|
176 |
|
191 |
\paragraph{Komunikace (Telemetrické údaje)} |
177 |
\paragraph{Komunikace (Telemetrické údaje)} |
192 |
|
178 |
|
193 |
\begin{itemize} |
179 |
\begin{itemize} |
194 |
\item |
180 |
\item |
195 |
Primárním cílem je měření rychlosti a směru větru ve známých bodech. |
181 |
Primárním cílem je měření rychlosti a směru větru ve známých bodech. |
196 |
\item |
182 |
\item |
197 |
GPS údaje 10Hz, textový výstup |
183 |
GPS údaje 10Hz, textový výstup |
198 |
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA\_0183}{NMEA} |
184 |
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA\_0183}{NMEA} |
199 |
\item |
185 |
\item |
200 |
další veličiny jako teploty, tlaky atd. jsou volitelné. |
186 |
další veličiny jako teploty, tlaky atd. jsou volitelné. |
201 |
\item |
187 |
\item |
202 |
Radio maják a akustický maják? |
188 |
Radio maják a akustický maják? |
203 |
\item |
189 |
\item |
204 |
Radiový přenos telemetrie v pásmu 27-450 MHz: možnost bezlicenčních |
190 |
Radiový přenos telemetrie v pásmu 27-450 MHz: možnost bezlicenčních |
205 |
pásem (SVN: VO-R-16, VO-R-10) |
191 |
pásem (SVN: VO-R-16, VO-R-10) |
206 |
\item |
192 |
\item |
207 |
Radiomoduly: \href{http://www.artbrno.cz}{http://www.artbrno.cz}, |
193 |
Radiomoduly: \href{http://www.artbrno.cz}{http://www.artbrno.cz}, |
208 |
\href{http://www.anaren.com}{http://www.anaren.com} |
194 |
\href{http://www.anaren.com}{http://www.anaren.com} |
209 |
\end{itemize} |
195 |
\end{itemize} |
210 |
GPS je potřeba vybrat tak, aby fungovala i ve větších výškách. |
196 |
GPS je potřeba vybrat tak, aby fungovala i ve větších výškách. |
211 |
\textsuperscript{\href{\#fn\_\_3}{3)}} |
197 |
\textsuperscript{\href{\#fn\_\_3}{3)}} |
212 |
|
198 |
|
213 |
\paragraph{Napájení sondy během letu} |
199 |
\paragraph{Napájení sondy během letu} |
214 |
|
200 |
|
215 |
\begin{itemize} |
201 |
\begin{itemize} |
216 |
\item |
202 |
\item |
217 |
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium\_battery}{Lithiový článek} |
203 |
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium\_battery}{Lithiový článek} |
218 |
(negeneruje teplo, minimální provozní teplota je -60 C) |
204 |
(negeneruje teplo, minimální provozní teplota je -60 C) |
219 |
\item |
205 |
\item |
220 |
Hořčíková baterie (generuje teplo pro temperování elektroniky) |
206 |
Hořčíková baterie (generuje teplo pro temperování elektroniky) |
221 |
\item |
207 |
\item |
222 |
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/Silver-oxide\_battery}{Stříbro-oxidový |
208 |
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/Silver-oxide\_battery}{Stříbro-oxidový |
223 |
článek} Vydrží nižší provozní teploty a je ekologicky nezávadný. |
209 |
článek} Vydrží nižší provozní teploty a je ekologicky nezávadný. |
224 |
\item |
210 |
\item |
225 |
Ideální by bylo použití |
211 |
Ideální by bylo použití |
226 |
\href{https://www.youtube.com/watch?feature=player\_embedded\&v=OtM6XJlynkk}{superkapacitorů} |
212 |
\href{https://www.youtube.com/watch?feature=player\_embedded\&v=OtM6XJlynkk}{superkapacitorů} |
227 |
\end{itemize} |
213 |
\end{itemize} |
228 |
Řešením problému s nízkou teplotou ve vyšších výškách by mohlo být |
214 |
Řešením problému s nízkou teplotou ve vyšších výškách by mohlo být |
229 |
předehřátí sondy při startu. |
215 |
předehřátí sondy při startu. |
230 |
|
216 |
|
231 |
\hyperdef{}{konstrukce}{\paragraph{Konstrukce}\label{konstrukce}} |
217 |
\hyperdef{}{konstrukce}{\paragraph{Konstrukce}\label{konstrukce}} |
232 |
|
218 |
|
233 |
\begin{itemize} |
219 |
\begin{itemize} |
234 |
\item |
220 |
\item |
235 |
Balón - \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Polyethylen}{PE} pytel |
221 |
Balón - \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Polyethylen}{PE} pytel |
236 |
(kvůli životnosti v zabaleném stavu - guma s časem degraduje) |
222 |
(kvůli životnosti v zabaleném stavu - guma s časem degraduje) |
237 |
\textsuperscript{\href{\#fn\_\_4}{4)}} |
223 |
\textsuperscript{\href{\#fn\_\_4}{4)}} |
238 |
\item |
224 |
\item |
239 |
Možnost dálkového odpojení balónu od sondy (ukončení stoupání) |
225 |
Možnost dálkového odpojení balónu od sondy (ukončení stoupání) |
240 |
\item |
226 |
\item |
241 |
Prototyp plněný \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Helium}{heliem}, |
227 |
Prototyp plněný \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Helium}{heliem}, |
242 |
i ekologičtější. A vodík navíc lze vyrábět chemicky přímo během |
228 |
i ekologičtější. A vodík navíc lze vyrábět chemicky přímo během |
243 |
vypuštění sondy). |
229 |
vypuštění sondy). |
244 |
\item |
230 |
\item |
245 |
Splnění požadavků na bezpečnost provozu (letovou, majetkovou a |
231 |
Splnění požadavků na bezpečnost provozu (letovou, majetkovou a |
246 |
personální) |
232 |
personální) |
247 |
\end{itemize} |
233 |
\end{itemize} |
248 |
\paragraph{Firmware} |
234 |
\paragraph{Firmware} |
249 |
|
235 |
|
250 |
\begin{itemize} |
236 |
\begin{itemize} |
251 |
\item |
237 |
\item |
252 |
Záznam dat v gondole balónu mikroSD karta |
238 |
Záznam dat v gondole balónu mikroSD karta |
253 |
\end{itemize} |
239 |
\end{itemize} |
254 |
\paragraph{Blokové schéma} |
240 |
\paragraph{Blokové schéma} |
255 |
|
241 |
|
256 |
|
242 |
|
257 |
\subsubsection{Legislativní požadavky} |
243 |
\subsubsection{Legislativní požadavky} |
258 |
|
244 |
|
259 |
Pravidla pro lety volných balónů bez pilota jsou definovány v leteckých |
245 |
Pravidla pro lety volných balónů bez pilota jsou definovány v leteckých |
260 |
předpisech L-2 Pravidla létaní, dodatek 5 a R. |
246 |
předpisech L-2 Pravidla létaní, dodatek 5 a R. |
261 |
|
247 |
|
262 |
\paragraph{Kategorie balónu} |
248 |
\paragraph{Kategorie balónu} |
263 |
|
249 |
|
264 |
Balón by měl spadat do kategorie B2, která je definována jako volný |
250 |
Balón by měl spadat do kategorie B2, která je definována jako volný |
265 |
balón s objemem menším než 3,25 m\^{}3, přičemž žádný z rozměrů balónu |
251 |
balón s objemem menším než 3,25 m\^{}3, přičemž žádný z rozměrů balónu |
266 |
nepřekračuje 2 m. Rozměr 2 m je rozměr při jeho maximálním |
252 |
nepřekračuje 2 m. Rozměr 2 m je rozměr při jeho maximálním |
267 |
naplnění/roztažení. |
253 |
naplnění/roztažení. |
268 |
|
254 |
|
269 |
\paragraph{Povolení vyuštění} |
255 |
\paragraph{Povolení vyuštění} |
270 |
|
256 |
|
271 |
Užitečné zatížení představují předměty a materiály, které by v případě |
257 |
Užitečné zatížení představují předměty a materiály, které by v případě |
272 |
střetu s letadlem mohly způsobit poškození letadla (zejména prskavky, |
258 |
střetu s letadlem mohly způsobit poškození letadla (zejména prskavky, |
273 |
svítící tyčinky, lámací světla, LED diody apod.) a jakékoliv zatížení o |
259 |
svítící tyčinky, lámací světla, LED diody apod.) a jakékoliv zatížení o |
274 |
hmotnosti přesahující 0,1 kg. Vzhledem k této definici bude nutné mít |
260 |
hmotnosti přesahující 0,1 kg. Vzhledem k této definici bude nutné mít |
275 |
pro provoz balónu povolení. Všechny informace ohledně letu (jako je |
261 |
pro provoz balónu povolení. Všechny informace ohledně letu (jako je |
276 |
datum, čas, místo vypuštění, užitečné zatížení atp.) musí být zveřejněny |
262 |
datum, čas, místo vypuštění, užitečné zatížení atp.) musí být zveřejněny |
277 |
v Letecké informační příručce (AIP). Pro vypuštění ve zvláštních |
263 |
v Letecké informační příručce (AIP). Pro vypuštění ve zvláštních |
278 |
případech, jako je mimořádné pozorování, je potřeba upozornit |
264 |
případech, jako je mimořádné pozorování, je potřeba upozornit |
279 |
prostřednictvím navigační výstrahy formou zprávy NOTAM, která se musí |
265 |
prostřednictvím navigační výstrahy formou zprávy NOTAM, která se musí |
280 |
podat minimálně 24 hodin před vzletem balónu. |
266 |
podat minimálně 24 hodin před vzletem balónu. |
281 |
|
267 |
|
282 |
\paragraph{Materiály} |
268 |
\paragraph{Materiály} |
283 |
|
269 |
|
284 |
Balón nesmí být plněn hořlavými a výbušnými plyny s výjimkou povolení |
270 |
Balón nesmí být plněn hořlavými a výbušnými plyny s výjimkou povolení |
285 |
ÚCL. Omezení pro materiál antény ani baterií nejsou definovány. Materiál |
271 |
ÚCL. Omezení pro materiál antény ani baterií nejsou definovány. Materiál |
286 |
balónu také není definován, ale při použití balónu o vysoké svítivosti |
272 |
balónu také není definován, ale při použití balónu o vysoké svítivosti |
287 |
nebo zhotoveného z materiálů o velké světelné nebo radarové odrazivosti |
273 |
nebo zhotoveného z materiálů o velké světelné nebo radarové odrazivosti |
288 |
musí být oznámeno nejbližšímu stanovišti letových provozních služeb. |
274 |
musí být oznámeno nejbližšímu stanovišti letových provozních služeb. |
289 |
Materiál (lano, provázek) spojující balón se sondou nesmí vydržet větší |
275 |
Materiál (lano, provázek) spojující balón se sondou nesmí vydržet větší |
290 |
sílu než 230N. |
276 |
sílu než 230N. |
291 |
|
277 |
|
292 |
\hyperdef{}{dostup}{\paragraph{Dostup}\label{dostup}} |
278 |
\hyperdef{}{dostup}{\paragraph{Dostup}\label{dostup}} |
293 |
|
279 |
|
294 |
Pro dostup nejsou omezení. |
280 |
Pro dostup nejsou omezení. |
295 |
|
281 |
|
296 |
\paragraph{Místo vypuštění} |
282 |
\paragraph{Místo vypuštění} |
297 |
|
283 |
|
298 |
Omezení se týká všech Zakázaných, Nebezpečných a Omezených prostorů, |
284 |
Omezení se týká všech Zakázaných, Nebezpečných a Omezených prostorů, |
299 |
stejně jako dočasně aktivovaných prostorů v době jejich používaní, s |
285 |
stejně jako dočasně aktivovaných prostorů v době jejich používaní, s |
300 |
výjimkou kdy tak povolí ÚCL nebo kdy je prostor vyhrazen pro let |
286 |
výjimkou kdy tak povolí ÚCL nebo kdy je prostor vyhrazen pro let |
301 |
předmětného balónu. Provoz balónu blízko hranic a letišť je |
287 |
předmětného balónu. Provoz balónu blízko hranic a letišť je |
302 |
problematický, nedoporučuje se. |
288 |
problematický, nedoporučuje se. |
303 |
|
289 |
|
304 |
\paragraph{Řešení legislativních problémů} |
290 |
\paragraph{Řešení legislativních problémů} |
305 |
|
291 |
|
306 |
\begin{itemize} |
292 |
\begin{itemize} |
307 |
\item |
293 |
\item |
308 |
Navrhnout bezpečnou sondu, která splní požadavky ÚCL na bezpečnost |
294 |
Navrhnout bezpečnou sondu, která splní požadavky ÚCL na bezpečnost |
309 |
letu. |
295 |
letu. |
310 |
\item |
296 |
\item |
311 |
Řídit stoupání a aktivně zabránit vzniku kolize. (Takový systém by |
297 |
Řídit stoupání a aktivně zabránit vzniku kolize. (Takový systém by |
312 |
mohl zároveň zjednodušit návrat sondy podobně jako zde |
298 |
mohl zároveň zjednodušit návrat sondy podobně jako zde |
313 |
\href{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio} |
299 |
\href{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio} |
314 |
) |
300 |
) |
315 |
\item |
301 |
\item |
316 |
Autodestrukce při hrozící srážce. |
302 |
Autodestrukce při hrozící srážce. |
317 |
\end{itemize} |
303 |
\end{itemize} |
318 |
\subsection{Řídící systém sítě} |
304 |
\subsection{Řídící systém sítě} |
319 |
|
305 |
|
320 |
\subsubsection{Zpracování dostupných dat} |
306 |
\subsubsection{Zpracování dostupných dat} |
321 |
|
307 |
|
322 |
\begin{itemize} |
308 |
\begin{itemize} |
323 |
\item |
309 |
\item |
324 |
Odhad vektoru meteoru v atmosféře |
310 |
Odhad vektoru meteoru v atmosféře |
325 |
\item |
311 |
\item |
326 |
Záznam dostupných meteorologických dat pro pozdější rekonstrukci |
312 |
Záznam dostupných meteorologických dat pro pozdější rekonstrukci |
327 |
(družicové snímky, aktuálně měřené hodnoty ČHMÚ, radarové snímky) |
313 |
(družicové snímky, aktuálně měřené hodnoty ČHMÚ, radarové snímky) |
328 |
\item |
314 |
\item |
329 |
sběr dat z jednotlivých stanic |
315 |
sběr dat z jednotlivých stanic |
330 |
\item |
316 |
\item |
331 |
výpočet vektoru a výškových profilů větru |
317 |
výpočet vektoru a výškových profilů větru |
332 |
\end{itemize} |
318 |
\end{itemize} |
333 |
\subsubsection{Rozhodovací proces} |
319 |
\subsubsection{Rozhodovací proces} |
334 |
|
320 |
|
335 |
Použití nějakého skriptovacího jazyka pro popis procesu |
321 |
Použití nějakého skriptovacího jazyka pro popis procesu |
336 |
\href{http://www.ros.org/wiki/}{ROS}? |
322 |
\href{http://www.ros.org/wiki/}{ROS}? |
337 |
|
323 |
|
338 |
\begin{itemize} |
324 |
\begin{itemize} |
339 |
\item |
325 |
\item |
340 |
Přidělení příkazu ke startu jednotlivým stanicím. |
326 |
Přidělení příkazu ke startu jednotlivým stanicím. |
341 |
\item |
327 |
\item |
342 |
Přeplánování startu v důsledku neúspěšného vypuštění nebo zamítnutí |
328 |
Přeplánování startu v důsledku neúspěšného vypuštění nebo zamítnutí |
343 |
stanicí. |
329 |
stanicí. |
344 |
\item |
330 |
\item |
345 |
Kontrola potenciálního narušení vzdušného prostoru a zakázaných zón. |
331 |
Kontrola potenciálního narušení vzdušného prostoru a zakázaných zón. |
346 |
\end{itemize} |
332 |
\end{itemize} |
347 |
\subsubsection{Správa systému} |
333 |
\subsubsection{Správa systému} |
348 |
|
334 |
|
349 |
\begin{itemize} |
335 |
\begin{itemize} |
350 |
\item |
336 |
\item |
351 |
registrace jednotlivých stanic a správa uživatelů v kooperaci s |
337 |
registrace jednotlivých stanic a správa uživatelů v kooperaci s |
352 |
projektem \href{http://www.astrozor.cz/}{Astrozor} |
338 |
projektem \href{http://www.astrozor.cz/}{Astrozor} |
353 |
\end{itemize} |
339 |
\end{itemize} |
354 |
\hyperdef{}{dokumentace}{\subsection{Dokumentace}\label{dokumentace}} |
340 |
\hyperdef{}{dokumentace}{\subsection{Dokumentace}\label{dokumentace}} |
355 |
|
341 |
|
356 |
\subsubsection{Technická dokumentace} |
342 |
\subsubsection{Technická dokumentace} |
357 |
|
343 |
|
358 |
Technická dokumentace projektu je uložena v SVN repozitáři MLAB na |
344 |
Technická dokumentace projektu je uložena v SVN repozitáři MLAB na |
359 |
adrese |
345 |
adrese |
360 |
\href{http://svn.mlab.cz/svnmlab/Designs/Measuring\_instruments/ABL01A/}{http://svn.mlab.cz/svnmlab/Designs/Measuring\_instruments/ABL01A/} |
346 |
\href{http://svn.mlab.cz/svnmlab/Designs/Measuring\_instruments/ABL01A/}{http://svn.mlab.cz/svnmlab/Designs/Measuring\_instruments/ABL01A/} |
361 |
|
347 |
|
362 |
\subsubsection{Řízení projektu} |
348 |
\subsubsection{Řízení projektu} |
363 |
|
349 |
|
364 |
Pro správu úkolů a dohled nad jejich plněním v rámci projektu používáme |
350 |
Pro správu úkolů a dohled nad jejich plněním v rámci projektu používáme |
365 |
\href{http://www.mlab.cz/redmine/}{Redmine} |
351 |
\href{http://www.mlab.cz/redmine/}{Redmine} |
366 |
|
352 |
|
367 |
Dokumenty a prezentace týkající se řízení projektu jsou ukládány do: |
353 |
Dokumenty a prezentace týkající se řízení projektu jsou ukládány do: |
368 |
|
354 |
|
369 |
\begin{verbatim} |
355 |
\begin{verbatim} |
370 |
svn co https://lynx1.felk.cvut.cz/svn-students/pto/pto-13138-1 svnPTO |
356 |
svn co https://lynx1.felk.cvut.cz/svn-students/pto/pto-13138-1 svnPTO |
371 |
\end{verbatim} |
357 |
\end{verbatim} |
372 |
\subsection{Lidé} |
358 |
\subsection{Lidé} |
373 |
|
359 |
|
374 |
Projekt je realizován týmem několika studentů ČVUT z katedry měření a |
360 |
Projekt je realizován týmem několika studentů ČVUT z katedry měření a |
375 |
katedry kybernetiky: |
361 |
katedry kybernetiky: |
376 |
|
362 |
|
377 |
\begin{itemize} |
363 |
\begin{itemize} |
378 |
\item |
364 |
\item |
379 |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/pomiceva/}{Bc. Eva Pomíchalová} |
365 |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/pomiceva/}{Bc. Eva Pomíchalová} |
380 |
- Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS) |
366 |
- Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS) |
381 |
\item |
367 |
\item |
382 |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/kakonjak/}{Bc. Jakub Kákona} - |
368 |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/kakonjak/}{Bc. Jakub Kákona} - |
383 |
Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS) |
369 |
Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS) |
384 |
\item |
370 |
\item |
385 |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/poskozby/}{Bc. Zbyněk Poskočil} |
371 |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/poskozby/}{Bc. Zbyněk Poskočil} |
386 |
- senzory a měření |
372 |
- senzory a měření |
387 |
\item |
373 |
\item |
388 |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/hanuson1/}{Bc. Ondřej Hanuš} - |
374 |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/hanuson1/}{Bc. Ondřej Hanuš} - |
389 |
Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS) |
375 |
Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS) |
390 |
\item |
376 |
\item |
391 |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/jichapav/}{Bc. Pavel Jícha} - |
377 |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/jichapav/}{Bc. Pavel Jícha} - |
392 |
Kybernetika a robotika |
378 |
Kybernetika a robotika |
393 |
\end{itemize} |
379 |
\end{itemize} |
394 |
\hyperdef{}{reference}{\subsection{Reference}\label{reference}} |
380 |
\hyperdef{}{reference}{\subsection{Reference}\label{reference}} |
395 |
|
381 |
|
396 |
|
382 |
|
397 |
\begin{thebibliography}{99} |
383 |
\begin{thebibliography}{99} |
398 |
\bibitem{DR2G}{Původní konstrukce} |
384 |
\bibitem{DR2G}{Původní konstrukce} |
399 |
\href{http:// odkaz na nejakou zajimavou konstrukci}{odkaz na nejakou zajimavou konstrukci} |
385 |
\href{http:// odkaz na nejakou zajimavou konstrukci}{odkaz na nejakou zajimavou konstrukci} |
400 |
|
386 |
|
401 |
\end{thebibliography} |
387 |
\end{thebibliography} |
402 |
\end{document} |
388 |
\end{document} |