Rev 3008 Rev 3009
1 \documentclass[12pt,a4paper,twoside]{article} 1 \documentclass[12pt,a4paper,twoside]{article}
2 \usepackage[colorlinks=true]{hyperref} 2 \usepackage[colorlinks=true]{hyperref}
3 \usepackage[utf8]{inputenc} 3 \usepackage[utf8]{inputenc}
4 \usepackage[czech]{babel} 4 \usepackage[czech]{babel}
5 \usepackage{graphicx} 5 \usepackage{graphicx}
6 \usepackage{fancyhdr} 6 \usepackage{fancyhdr}
7 \usepackage{fullpage} 7 \usepackage{fullpage}
8 \usepackage[top=5cm, bottom=10cm, left=2.5cm, right=2.5cm]{geometry} 8 \usepackage[top=5cm, bottom=10cm, left=2.5cm, right=2.5cm]{geometry}
9 \textwidth 16cm \textheight 20cm 9 \textwidth 16cm \textheight 20cm
10 \topmargin 0cm 10 \topmargin 0cm
11 \oddsidemargin 0cm 11 \oddsidemargin 0cm
12 \pagestyle{fancy} 12 \pagestyle{fancy}
13 \addtolength{\headsep}{30 pt} 13 \addtolength{\headsep}{30 pt}
14 \addtolength{\footskip}{50 pt} 14 \addtolength{\footskip}{50 pt}
15   15  
16 \fancyfoot{} 16 \fancyfoot{}
17 \fancyfoot{\hspace*{5cm}} 17 \fancyfoot{\hspace*{5cm}}
18 \fancyfoot[L]{\includegraphics[width=1.5cm, height=1.5cm]{img/datamatrix.png} \hspace{0.5cm} pomiceva kakonjak hanuson1 jichapav poskozby} 18 \fancyfoot[L]{\includegraphics[width=1.5cm, height=1.5cm]{img/datamatrix.png} \hspace{0.5cm} pomiceva kakonjak hanuson1 jichapav poskozby}
19 \fancyfoot[R] {\thepage} 19 \fancyfoot[R] {\thepage}
20   20  
21   21  
22 \begin{document} 22 \begin{document}
23 \title{Technická zpráva - Automatický vypouštěč meteobalónů} 23 \title{Technická zpráva - Automatický vypouštěč meteobalónů}
24 \author{Eva Pomíchalová\\ Jakub Kákona\\ Ondřej Hanus\\ Pavel Jícha\\ Zbyněk Poskočil} 24 \author{Eva Pomíchalová\\ Jakub Kákona\\ Ondřej Hanus\\ Pavel Jícha\\ Zbyněk Poskočil}
25 \maketitle 25 \maketitle
26   26  
27   27  
28 \thispagestyle{fancy} 28 \thispagestyle{fancy}
29 \newpage 29 \newpage
30 \begin{abstract} 30 \begin{abstract}
31 \input{abstrakt.txt} 31 \input{abstrakt.txt}
32   32  
33 \end{abstract} 33 \end{abstract}
34 \newpage 34 \newpage
35   35  
36 %%\begin{figure} [htbp] 36 %%\begin{figure} [htbp]
37 %%\begin{center} 37 %%\begin{center}
38 %%\includegraphics [width=80mm] {SDRX01B_Top_Big.JPG} 38 %%\includegraphics [width=80mm] {SDRX01B_Top_Big.JPG}
39 %%\end{center} 39 %%\end{center}
40 %%\end{figure} 40 %%\end{figure}
41   41  
42 \tableofcontents 42 \tableofcontents
43 \newpage 43 \newpage
44   44  
45 \section{Automatický vypouštěč meteobalónů} 45 \section{Automatický vypouštěč meteobalónů}
46   46  
47 Celý systém by měl být robotizovaným doplňkem sítě 47 Celý systém by měl být robotizovaným doplňkem sítě
48 \href{http://wiki.mlab.cz/doku.php?id=cs:rmds}{radiových detektorů meteorů}, případně pak i 48 \href{http://wiki.mlab.cz/doku.php?id=cs:rmds}{radiových detektorů meteorů}, případně pak i
49 její vizuální varianty (video pozorování a bolidové kamery). 49 její vizuální varianty (video pozorování a bolidové kamery).
50   50  
51 Účel zařízení je zpřesnit odhad trajektorie temné dráhy meteoritu v 51 Účel zařízení je zpřesnit odhad trajektorie temné dráhy meteoritu v
52 atmosféře zavedením korekcí na proudění vzduchových mas během letu. A 52 atmosféře zavedením korekcí na proudění vzduchových mas během letu. A
53 tím v důsledku zmenšit plochu dopadové elipsy meteoritu na zemský povrch. 53 tím v důsledku zmenšit plochu dopadové elipsy meteoritu na zemský povrch.
54   54  
55 Údaje o proudech v atmosféře budou získány balónovou sondou vypuštěnou 55 Údaje o proudech v atmosféře budou získány balónovou sondou vypuštěnou
56 bezprostředně po detekci průletu bolidu atmosférou. Místo vypuštění 56 bezprostředně po detekci průletu bolidu atmosférou. Místo vypuštění
57 balónové sondy by mělo být zvoleno automaticky na základě odhadu dráhy 57 balónové sondy by mělo být zvoleno automaticky na základě odhadu dráhy
58 meteoru a známých souřadnic balónových sil v síti. 58 meteoru a známých souřadnic balónových sil v síti.
59   59  
60 Důležitou součástí systému je plně robotizovaná vypouštěcí stanice 60 Důležitou součástí systému je plně robotizovaná vypouštěcí stanice
61 (balónové silo), která umožní vypuštění sondy ze známých souřadnic bez 61 (balónové silo), která umožní vypuštění sondy ze známých souřadnic bez
62 zásahu lidské obsluhy. Vedlejším produktem takového vývoje bude zařízení 62 zásahu lidské obsluhy. Vedlejším produktem takového vývoje bude zařízení
63 schopné v budoucnu automatizovat i vypouštění klasických 63 schopné v budoucnu automatizovat i vypouštění klasických
64 meteorologických 64 meteorologických
65 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Radiosonde}{radiosond}. 65 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Radiosonde}{radiosond}.
66   66  
67 \subsection{Pozemní vypouštěcí box} 67 \subsection{Pozemní vypouštěcí box}
68   68  
69 Pozemní stanici balónové sítě tvoří kompaktní krabice obsahující 69 Pozemní stanici balónové sítě tvoří kompaktní krabice obsahující
70 techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení je 70 techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení je
71 konstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků v 71 konstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků v
72 pohotovostním režimu, a čekat na příkaz k vypouštění sondy. 72 pohotovostním režimu, a čekat na příkaz k vypouštění sondy.
73   73  
74 \subsubsection{Technické parametry} 74 \subsubsection{Technické parametry}
75   75  
76 Většina řídící elektroniky je složena z modulů 76 Většina řídící elektroniky je složena z modulů
77 \href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB} 77 \href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB}
78   78  
79 Komunikace s řídícím systémem sítě stanic je aktuálně řešena terminálem na RS232 tvořeného modulem \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/RS232SINGLE01A}{RS232SINGLE01A} respektive jeho USB variantou \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/USB232R01B}{USB232R01B}. Další možnosti připojení jsou následující: 79 Komunikace s řídícím systémem sítě stanic je aktuálně řešena terminálem na RS232 tvořeného modulem \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/RS232SINGLE01A}{RS232SINGLE01A} respektive jeho USB variantou \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/USB232R01B}{USB232R01B}. Další možnosti připojení jsou následující:
80   80  
81 \begin{itemize} 81 \begin{itemize}
82 \item -  
83 Ethernet - modulem \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/ETH01A}{ETH01A} 82 \item Ethernet - modul \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/ETH01A}{ETH01A}
84 \item -  
85 Konvertor z TTL na sběrnici CAN \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/TTLCAN01B}{TTLCAN01B} 83 \item Konvertor z TTL na sběrnici CAN \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/TTLCAN01B}{TTLCAN01B}
86 \item -  
87 Konvertor z TTL na sběrnici RS485. \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/TTLRS48501A}{TTLRS48501A} 84 \item Konvertor z TTL na sběrnici RS485. \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/TTLRS48501A}{TTLRS48501A}
88 \item -  
89 GSM (pro odlehlé oblasti) 85 \item GSM výhodné pro odlehlé oblasti a odesílání informací o poruchách.
-   86 \item USB - je přímo osazeno na použitém řídícím modulu a lze jej použít jako servisní terminál a k aktualizaci firmwaru pomocí bootloaderu.
90 \end{itemize} 87 \end{itemize}
91   88  
92 Jako hlavní řídící MCU této jednotky byl vybrán ARM STM32F103R8T v modulu 89 Jako hlavní řídící MCU této jednotky byl vybrán ARM STM32F103R8T v modulu
93 \href{/doku.php?id=cs:stm32f10xrxt}{STM32F10xRxT01A} 90 \href{/doku.php?id=cs:stm32f10xrxt}{STM32F10xRxT01A}. Firmware je pak dále popsán v kapitole \ref{Box_firmware}.
94   91  
95 \paragraph{Napájení systému} 92 \paragraph{Napájení systému}
96   93  
97 Ve vývojové fázi funkčního vzoru je napájení systému řešeno PC ATX zdrojem, ze kterého jsou využity +5 V a +12 V větve. Toto řešení se neukázalo jako příliš optimální vzhledem ke špatné spolehlivosti PC zdrojů při provozu s nízkou zátěží v dalším prototypu bude proto ATX zdroj pravděpodobně nahrazen jiným spínaným zdrojem určeným pro tento druh aplikace. 94 Ve vývojové fázi funkčního vzoru je napájení systému řešeno PC ATX zdrojem, ze kterého jsou využity +5 V a +12 V větve. Toto řešení se neukázalo jako příliš optimální vzhledem ke špatné spolehlivosti PC zdrojů při provozu s nízkou zátěží v dalším prototypu bude proto ATX zdroj pravděpodobně nahrazen jiným spínaným zdrojem určeným pro tento druh aplikace.
98   95  
99 \subsubsection{Diagnostika poruch} 96 \subsubsection{Diagnostika poruch}
100   97  
101 \begin{itemize} 98 \begin{itemize}
102 \item 99 \item
103 Kontrola úspěšného startu (měření vztlaku balónu) 100 Kontrola úspěšného startu (měření vztlaku balónu)
104 \item 101 \item
105 Měření teplot, tlaku plynové náplně, průtoku média do balónu. 102 Měření teplot, tlaku plynové náplně, průtoku média do balónu.
106 \item 103 \item
107 Vlhkost uvnitř krabice (průsak a ztráta vodotěsnosti proražením víka a 104 Vlhkost uvnitř krabice (průsak a ztráta vodotěsnosti proražením víka a
108 podobně) 105 podobně)
109 \end{itemize} 106 \end{itemize}
110   107  
111 \subsubsection{Meteorologická data} 108 \subsubsection{Meteorologická data}
112   109  
113 Základní meteorologické veličiny nutné pro rozhodnutí o startu jsou snímány lokálně (teplota, tlak, relativní vlhkost, směr rychlost větru) jsou snímány meteostanicí \href{http://wiki.mlab.cz/doku.php?id=cs:aws}{AWS01B} a lokálně zaznamenáván společně s údaji z \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A} (pozice stanice a přesný čas) logu a reportu o průběhu startu. 110 Základní meteorologické veličiny nutné pro rozhodnutí o startu jsou snímány lokálně (teplota, tlak, relativní vlhkost, směr rychlost větru) jsou snímány meteostanicí \href{http://wiki.mlab.cz/doku.php?id=cs:aws}{AWS01B} a lokálně zaznamenáván společně s údaji z \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A} (pozice stanice a přesný čas) logu a reportu o průběhu startu.
114   111  
115   112  
116 \subsubsection{Mechanická konstrukce} 113 \subsubsection{Mechanická konstrukce}
117   114  
118 Svařovaná plastová bedna s odstranitelným víkem. Dostatečně těsná, aby 115 Svařovaná plastová bedna s odstranitelným víkem. Dostatečně těsná, aby
119 nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť. 116 nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť.
120 Konstrukce navržená tak, aby umožnila vypouštění i současných 117 Konstrukce navržená tak, aby umožnila vypouštění i současných
121 profesionálních balónových sond. 118 profesionálních balónových sond.
122 Aktivace mechanických prvků přepálením vlákna 119 Aktivace mechanických prvků přepálením vlákna
123 uzavření balónu zatavením hrdla 120 uzavření balónu zatavením hrdla
124   121  
125   122  
126 \subparagraph{Akční členy} 123 \subparagraph{Akční členy}
127   124  
128 Většina akčních členů je konstruována s důrazem na maximální 125 Většina akčních členů je konstruována s důrazem na maximální
129 spolehlivost. Akční členy proto jsou pružiny s 126 spolehlivost. Akční členy proto jsou pružiny s
130 přepalovacími PE pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha 127 přepalovacími PE pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha
131 přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů 128 přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů
132 je využit modul \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/NFET4X01B}{NFET4X01B} 129 je využit modul \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/NFET4X01B}{NFET4X01B}
133   130  
-   131 Dále se nám podařilo sestrojit prototyp odpalování pružiny pro otevírání víka pozemní vypouštěcí stanice. Tento pokus nejlépe ilustruje toto
-   132  
-   133 \href{http://www.mlab.cz/redmine/attachments/download/3/video-2013-03-09-23-43-33.mp4}{video}.
-   134  
-   135 U tohoto prototypu bylo zjištěno, že doba přepalování je poměrně dlouhá, což není vhodné. Jedním ze záměrů zhotovitele bylo nezničit odpor, což pravděpodobně nebude možné, aby doba spouštění nebyla příliš dlouhá.
-   136 \begin{figure}[hbtp]
-   137 \centering
-   138 \includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/odpalovac2.jpg}
-   139 \caption{Odpalovač víka}
-   140 \label{fig:odpalovac}
-   141 \end{figure}
-   142  
-   143  
134 \section{Firmware pozemní stanice} 144 \section{Firmware pozemní stanice}
-   145 \label{Box_firmware}
135   146  
136 \subsection{Real-time operační systém} 147 \subsection{Real-time operační systém}
137 Pro ovládání celého systému byl zvolen real-time operační systém (RTOS). Ten byl zvolen především pro zjednušení programování vypouštěče, konkrétně nastavování periférií procesoru a řízení vícevláknové aplikace na něm běžící.\\ 148 Pro ovládání celého systému byl zvolen real-time operační systém (RTOS). Ten byl zvolen především pro zjednušení programování vypouštěče, konkrétně nastavování periférií procesoru a řízení vícevláknové aplikace na něm běžící.\\
138 Jako RTOS pro tuto aplikaci tak byl zvolen ChibiOS, který splňuje standardní požadavky na RTOS a také s ním máme zkušenosti s programováním jiných aplikací pod procesory ARM a ovládáním modulů \href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB}. 149 Jako RTOS pro tuto aplikaci tak byl zvolen ChibiOS, který splňuje standardní požadavky na RTOS a také s ním máme zkušenosti s programováním jiných aplikací pod procesory ARM a ovládáním modulů \href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB}.
-   150  
139 \subsection{Vysvětlení funkce firmwaru} 151 \subsection{Vysvětlení funkce firmwaru}
-   152  
140 Aplikace pro ovládání odpalování se dá rozdělit na čtyři funkční bloky, které jsou realizovány pomocí vláken. Funkční diagram je zobrazen na Obr. \ref{fig:Diag_firmware}. V následujících kapitolách bude podrobněji rozebrána funkce jednotlivých vláken aplikace. 153 Aplikace pro ovládání odpalování se dá rozdělit na čtyři funkční bloky, které jsou realizovány pomocí vláken. Funkční diagram je zobrazen na Obr. \ref{fig:Diag_firmware}. V následujících kapitolách bude podrobněji rozebrána funkce jednotlivých vláken aplikace.
141 \subsubsection{Blikání LED} 154 \subsubsection{Blikání LED}
142 V tomto vlákně je realizované prosté blikání LED, které slouží pro signalizaci běhu programu. Mezi tím, kdy dioda svítí a nebo je vypnutá je vlákno uspáno. Tím je vyřešeno jak časování tak úspora prostředků procesoru. 155 V tomto vlákně je realizované prosté blikání LED, které slouží pro signalizaci běhu programu. Mezi tím, kdy dioda svítí a nebo je vypnutá je vlákno uspáno. Tím je vyřešeno jak časování tak úspora prostředků procesoru.
143 \subsubsection{Vypouštění} 156 \subsubsection{Vypouštění}
144 Toto vlákno se stará o kompletní sekvenci pro vypuštění balónu. Po spuštění a inicializaci proměnných spadne program do nekonečné smyčky ve které je následně uspán a čeká na probuzení. To nastane ve třech případech:\\ 157 Toto vlákno se stará o kompletní sekvenci pro vypuštění balónu. Po spuštění a inicializaci proměnných spadne program do nekonečné smyčky ve které je následně uspán a čeká na probuzení. To nastane ve třech případech:\\
145 \begin{enumerate} 158 \begin{enumerate}
146 \item Příjem příkazu pro odpal 159 \item Příjem příkazu pro odpal
147 \item Příjem příkazu pro zrušení odpalu 160 \item Příjem příkazu pro zrušení odpalu
148 \item Probuzení od časovače 161 \item Probuzení od časovače
149 \end{enumerate} 162 \end{enumerate}
150 Ad. 1. Po příjmu příkazu, který zahajuje celou sekvenci odpalování se vypíše na terminál zpráva o zahájení vypouštění a sepne se pin, na kterém je připojen aktuátor, který otevírá víko krabice, ve které je balón uložen (v době vykonávání každého kroku je na terminál vypisována informace o tom, kolik procent z daného kroku je již vykonáno). Pomocí koncového spínače je snímána informace o tom, zda se střecha opravdu otevřela, pokud se tak nestalo, je celá sekvence ukončena. Pokud snímač indikuje otevření střechy, přistupuje se k dalším kroku.\\ 163 Ad. 1. Po příjmu příkazu, který zahajuje celou sekvenci odpalování se vypíše na terminál zpráva o zahájení vypouštění a sepne se pin, na kterém je připojen aktuátor, který otevírá víko krabice, ve které je balón uložen (v době vykonávání každého kroku je na terminál vypisována informace o tom, kolik procent z daného kroku je již vykonáno). Pomocí koncového spínače je snímána informace o tom, zda se střecha opravdu otevřela, pokud se tak nestalo, je celá sekvence ukončena. Pokud snímač indikuje otevření střechy, přistupuje se k dalším kroku.\\
151 Tím je otevření ventilu a tím pádem zahájení napouštění balónu. Tento krok není nijak v současné chvíli zpětnovazebně snímán - je dán pouze čas kdy je ventil otevřen. Do budoucna bychom rádi použili měření průtoku k získání informace, zda je balón opravdu napuštěn daným množstvím plynu.\\ 164 Tím je otevření ventilu a tím pádem zahájení napouštění balónu. Tento krok není nijak v současné chvíli zpětnovazebně snímán - je dán pouze čas kdy je ventil otevřen. Do budoucna bychom rádi použili měření průtoku k získání informace, zda je balón opravdu napuštěn daným množstvím plynu.\\
152 Třetím krokem celé sekvence je přepálení plastové pojistky, která spouští tavící lis. Po pevně dané časové prodlevě, která by měla stačit pro přetavení, je pomocí koncového spínače zjištěno, zda se pojistka přetavila. Pokud ano, pokračuje se posledním krokem, pokud ne, dochází opět k přerušení odpalovací sekvence a návrat do výchozího stavu.\\ 165 Třetím krokem celé sekvence je přepálení plastové pojistky, která spouští tavící lis. Po pevně dané časové prodlevě, která by měla stačit pro přetavení, je pomocí koncového spínače zjištěno, zda se pojistka přetavila. Pokud ano, pokračuje se posledním krokem, pokud ne, dochází opět k přerušení odpalovací sekvence a návrat do výchozího stavu.\\
153 Posledním krokem je zatavení naplněného balónu. V tomto kroku je opět nadefinován čas, po který dochází k zatavování balónu pomocí odporového drátu. Po uplynutí nadefinované doby je balón zataven a na terminál je vypsána informace o ukončení vypouštění a všechny výstupy jsou v neaktivním stavu.\\ 166 Posledním krokem je zatavení naplněného balónu. V tomto kroku je opět nadefinován čas, po který dochází k zatavování balónu pomocí odporového drátu. Po uplynutí nadefinované doby je balón zataven a na terminál je vypsána informace o ukončení vypouštění a všechny výstupy jsou v neaktivním stavu.\\
154 Ad. 2. V případě příjmu zprávy, která přikazuje ukončení procesu odpalování, se deaktivují výstupy aktivní během vypouštění a uživatel je informován o úspěšném přerušení celé sekvence.\\ 167 Ad. 2. V případě příjmu zprávy, která přikazuje ukončení procesu odpalování, se deaktivují výstupy aktivní během vypouštění a uživatel je informován o úspěšném přerušení celé sekvence.\\
155 Ad. 3. Pro přesné časování během celého procesu odpalování je využito funkce časovače. Ten se v každém kroku odpalování sepne na určitou dobu, která je celočíselným násobkem celkové doby, kterou se čeká v daném kroku. Tento postup byl zvolen z toho důvodu, aby mohla být průběžně aktualizována zpráva pro uživatele vyjadřující čas, který zbývá do ukončení daného úkolu. 168 Ad. 3. Pro přesné časování během celého procesu odpalování je využito funkce časovače. Ten se v každém kroku odpalování sepne na určitou dobu, která je celočíselným násobkem celkové doby, kterou se čeká v daném kroku. Tento postup byl zvolen z toho důvodu, aby mohla být průběžně aktualizována zpráva pro uživatele vyjadřující čas, který zbývá do ukončení daného úkolu.
156   169  
157 \subsubsection{Příjem příkazu od uživatele} 170 \subsubsection{Příjem příkazu od uživatele}
158   171  
159 Pro komunikaci s uživatelem je využito sériové linky. Ta se využívá jak pro informování uživatele o aktuálním stavu programu tak zároveň k příjmu příkazů od uživatele. Celý algoritmus příjmu příkazu spočívá ve vyčítání znaků zadaných uživatelem znak za znakem až do té chvíle, kdy je stisknut ENTER a nebo je překročena maximální délka příkazu. Poté se buď zadaný příkaz dekóduje a následně provede a nebo je vypsána informace, že příkaz nebyl rozeznán. 172 Pro komunikaci s uživatelem je využito sériové linky. Ta se využívá jak pro informování uživatele o aktuálním stavu programu tak zároveň k příjmu příkazů od uživatele. Celý algoritmus příjmu příkazu spočívá ve vyčítání znaků zadaných uživatelem znak za znakem až do té chvíle, kdy je stisknut ENTER a nebo je překročena maximální délka příkazu. Poté se buď zadaný příkaz dekóduje a následně provede a nebo je vypsána informace, že příkaz nebyl rozeznán.
160   173  
161 \subsubsection{Příjem dat z GPS modulu} 174 \subsubsection{Příjem dat z GPS modulu}
162   175  
163 Posledním vláknem využívaném ve firmwaru vypouštěče je vlákno, které se stará o příjem a dekódování NMEA zprávy posílané po sériové lince z GPS modulu 176 Posledním vláknem využívaném ve firmwaru vypouštěče je vlákno, které se stará o příjem a dekódování NMEA zprávy posílané po sériové lince z GPS modulu
164 \cite{GPS_ublox}. Každou vteřinu je vyčítána NMEA zpráva a z ní je vybrána GPRMC zpráva, ze které je následně získána informace o aktuálním čase, datu a poloze stanice. Tato informace slouží jednak pro přesné logování událostí a zároveň v budoucnu pro snadné lokalizování vypouštěcí stanice.\subsection{Uživatelské rozhraní terminálu} 177 \cite{GPS_ublox}. Každou vteřinu je vyčítána NMEA zpráva a z ní je vybrána GPRMC zpráva, ze které je následně získána informace o aktuálním čase, datu a poloze stanice. Tato informace slouží jednak pro přesné logování událostí a zároveň v budoucnu pro snadné lokalizování vypouštěcí stanice.\subsection{Uživatelské rozhraní terminálu}
165 Při spuštění terminálu se po resetu programu procesoru vypíše úvodní zpráva s nápovědou, na kterých výstupních pinech procesoru jsou připojeny jednotlivé akční členy. Poté program přechází do pohotovostního režimu a čeká na příkaz od uživatele. Tyto příkazy jsou: 178 Při spuštění terminálu se po resetu programu procesoru vypíše úvodní zpráva s nápovědou, na kterých výstupních pinech procesoru jsou připojeny jednotlivé akční členy. Poté program přechází do pohotovostního režimu a čeká na příkaz od uživatele. Tyto příkazy jsou:
166   179  
167 \begin{enumerate} 180 \begin{enumerate}
168 \item odpal 181 \item odpal
169 \item zrus (nebo písmeno "s") 182 \item zrus (nebo písmeno "s")
170 \item help 183 \item help
171 \item check 184 \item check
172 \end{enumerate} 185 \end{enumerate}
173   186  
174 Příkaz \textbf{odpal} spustí vypouštěcí sekvenci probuzením daného vlákna pro vypouštění. Příkaz \textbf{zrus} zastaví vypouštěcí sekvenci, pokud byla zahájena a informuje o tom výpisem o ukončení vypouštění. Zároveň jde vypouštění zrušit okamžitě stisknutím "s" bez nutnosti potvrzovat příkaz enterem. Příkaz \textbf{help} vypíše stejnou úvodní zprávu jako po resetu programu. Poslední příkaz \textbf{check}, lze použít pro kontrolu stavu vypouštěče před začátkem vypouštění. Po zadání tohoto příkazu jsou na terminál vypsány informace o aktuálních stavech použitých senzorů. Lze tak například zkontrolovat, že střecha není zajištěna, nebo že je lis již spuštěn. 187 Příkaz \textbf{odpal} spustí vypouštěcí sekvenci probuzením daného vlákna pro vypouštění. Příkaz \textbf{zrus} zastaví vypouštěcí sekvenci, pokud byla zahájena a informuje o tom výpisem o ukončení vypouštění. Zároveň jde vypouštění zrušit okamžitě stisknutím "s" bez nutnosti potvrzovat příkaz enterem. Příkaz \textbf{help} vypíše stejnou úvodní zprávu jako po resetu programu. Poslední příkaz \textbf{check}, lze použít pro kontrolu stavu vypouštěče před začátkem vypouštění. Po zadání tohoto příkazu jsou na terminál vypsány informace o aktuálních stavech použitých senzorů. Lze tak například zkontrolovat, že střecha není zajištěna, nebo že je lis již spuštěn.
175   188  
176 \begin{figure}[hbtp] 189 \begin{figure}[hbtp]
177 \begin{center} 190 \begin{center}
178 \includegraphics[height=200mm]{./img/program_flow.png} 191 \includegraphics[height=200mm]{./img/program_flow.png}
179 \caption{Funkční diagram firmwaru Automatického vypouštěče} 192 \caption{Funkční diagram firmwaru Automatického vypouštěče}
180 \label{fig:Diag_firmware} 193 \label{fig:Diag_firmware}
181 \end{center} 194 \end{center}
182 \end{figure} 195 \end{figure}
183   196  
184   197  
185 \begin{figure} 198 \begin{figure}
186 \begin{center} 199 \begin{center}
187 \includegraphics[width=10cm] {./img/Schema_ARM.png} 200 \includegraphics[width=10cm] {./img/Schema_ARM.png}
188 \caption{Blokové schéma pozemního vypouštěcího boxu} 201 \caption{Blokové schéma pozemního vypouštěcího boxu}
189 \label{fig:blokpozem} 202 \label{fig:blokpozem}
190 \end{center} 203 \end{center}
191 \end{figure} 204 \end{figure}
192   205  
193   206  
194 \subsection{Balónová sonda} 207 \subsection{Balónová sonda}
195   208  
196 Neletový prototyp sondy bude vyvinut za použití modulů stavebnice 209 Neletový prototyp sondy bude vyvinut za použití modulů stavebnice
197 \href{http://www.mlab.cz/Server/GenIndex/GenIndex.php?lang=cs\&path=/Modules}{MLAB} 210 \href{http://www.mlab.cz/Server/GenIndex/GenIndex.php?lang=cs\&path=/Modules}{MLAB}
198   211  
199 \href{/doku.php?id=cs:atmegatq32}{ATmegaTQ3201A}, 212 \href{/doku.php?id=cs:atmegatq32}{ATmegaTQ3201A},
200 \href{/doku.php?id=cs:sdcard}{SDcard01B}, 213 \href{/doku.php?id=cs:sdcard}{SDcard01B},
201 \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A} 214 \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A}
202   215  
203 \subsubsection{Technické parametry} 216 \subsubsection{Technické parametry}
204   217  
205 GPS na sondě by měla být udržovaná ve stavu FIX, aby pak nedocházelo ke 218 GPS na sondě by měla být udržovaná ve stavu FIX, aby pak nedocházelo ke
206 zpoždění v důsledku čekání na fix. 219 zpoždění v důsledku čekání na fix.
207   220  
208 \paragraph{Komunikace (Telemetrické údaje)} 221 \paragraph{Komunikace (Telemetrické údaje)}
209   222  
210 \begin{itemize} 223 \begin{itemize}
211 \item 224 \item
212 Primárním cílem je měření rychlosti a směru větru ve známých bodech. 225 Primárním cílem je měření rychlosti a směru větru ve známých bodech.
213 \item 226 \item
214 GPS údaje 10Hz, textový výstup 227 GPS údaje 10Hz, textový výstup
215 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA\_0183}{NMEA} 228 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA\_0183}{NMEA}
216 \item 229 \item
217 další veličiny jako teploty, tlaky atd. jsou volitelné. 230 další veličiny jako teploty, tlaky atd. jsou volitelné.
218 \item 231 \item
219 Radio maják a akustický maják? 232 Radio maják a akustický maják?
220 \item 233 \item
221 Radiový přenos telemetrie v pásmu 27-450 MHz: možnost bezlicenčních 234 Radiový přenos telemetrie v pásmu 27-450 MHz: možnost bezlicenčních
222 pásem (SVN: VO-R-16, VO-R-10) 235 pásem (SVN: VO-R-16, VO-R-10)
223 \item 236 \item
224 Radiomoduly: \href{http://www.artbrno.cz}{http://www.artbrno.cz}, 237 Radiomoduly: \href{http://www.artbrno.cz}{http://www.artbrno.cz},
225 \href{http://www.anaren.com}{http://www.anaren.com} 238 \href{http://www.anaren.com}{http://www.anaren.com}
226 \end{itemize} 239 \end{itemize}
227 GPS je potřeba vybrat tak, aby fungovala i ve větších výškách. 240 GPS je potřeba vybrat tak, aby fungovala i ve větších výškách.
228 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_3}{3)}} 241 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_3}{3)}}
229   242  
230 \paragraph{Napájení sondy během letu} 243 \paragraph{Napájení sondy během letu}
231   244  
232 \begin{itemize} 245 \begin{itemize}
233 \item 246 \item
234 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium\_battery}{Lithiový článek} 247 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium\_battery}{Lithiový článek}
235 (negeneruje teplo, minimální provozní teplota je -60 C) 248 (negeneruje teplo, minimální provozní teplota je -60 C)
236 \item 249 \item
237 Hořčíková baterie (generuje teplo pro temperování elektroniky) 250 Hořčíková baterie (generuje teplo pro temperování elektroniky)
238 \item 251 \item
239 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Silver-oxide\_battery}{Stříbro-oxidový 252 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Silver-oxide\_battery}{Stříbro-oxidový
240 článek} Vydrží nižší provozní teploty a je ekologicky nezávadný. 253 článek} Vydrží nižší provozní teploty a je ekologicky nezávadný.
241 \item 254 \item
242 Ideální by bylo použití 255 Ideální by bylo použití
243 \href{https://www.youtube.com/watch?feature=player\_embedded\&v=OtM6XJlynkk}{superkapacitorů} 256 \href{https://www.youtube.com/watch?feature=player\_embedded\&v=OtM6XJlynkk}{superkapacitorů}
244 \end{itemize} 257 \end{itemize}
245 Řešením problému s nízkou teplotou ve vyšších výškách by mohlo být 258 Řešením problému s nízkou teplotou ve vyšších výškách by mohlo být
246 předehřátí sondy při startu. 259 předehřátí sondy při startu.
247   260  
248 \hyperdef{}{konstrukce}{\paragraph{Konstrukce}\label{konstrukce}} 261 \hyperdef{}{konstrukce}{\paragraph{Konstrukce}\label{konstrukce}}
249   262  
250 \begin{itemize} 263 \begin{itemize}
251 \item 264 \item
252 Balón - \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Polyethylen}{PE} pytel 265 Balón - \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Polyethylen}{PE} pytel
253 (kvůli životnosti v zabaleném stavu - guma s časem degraduje) 266 (kvůli životnosti v zabaleném stavu - guma s časem degraduje)
254 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_4}{4)}} 267 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_4}{4)}}
255 \item 268 \item
256 Možnost dálkového odpojení balónu od sondy (ukončení stoupání) 269 Možnost dálkového odpojení balónu od sondy (ukončení stoupání)
257 \item 270 \item
258 Prototyp plněný \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Helium}{heliem}, 271 Prototyp plněný \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Helium}{heliem},
259 i ekologičtější. A vodík navíc lze vyrábět chemicky přímo během 272 i ekologičtější. A vodík navíc lze vyrábět chemicky přímo během
260 vypuštění sondy). 273 vypuštění sondy).
261 \item 274 \item
262 Splnění požadavků na bezpečnost provozu (letovou, majetkovou a 275 Splnění požadavků na bezpečnost provozu (letovou, majetkovou a
263 personální) 276 personální)
264 \end{itemize} 277 \end{itemize}
265 \paragraph{Firmware} 278 \paragraph{Firmware}
266   279  
267 \begin{itemize} 280 \begin{itemize}
268 \item 281 \item
269 Záznam dat v gondole balónu mikroSD karta 282 Záznam dat v gondole balónu mikroSD karta
270 \end{itemize} 283 \end{itemize}
271   284  
272 \begin{figure} 285 \begin{figure}
273 \begin{center} 286 \begin{center}
274 \includegraphics[width=10cm]{img/Schema_ATmega.png} 287 \includegraphics[width=10cm]{img/Schema_ATmega.png}
275 \caption{Blokové schéma balónové sondy} 288 \caption{Blokové schéma balónové sondy}
276 \label{fig:blokpozem} 289 \label{fig:blokpozem}
277 \end{center} 290 \end{center}
278 \end{figure} 291 \end{figure}
279   292  
280 \subsubsection{Legislativní požadavky} 293 \subsubsection{Legislativní požadavky}
281   294  
282 Pravidla pro lety volných balónů bez pilota jsou definovány v leteckých 295 Pravidla pro lety volných balónů bez pilota jsou definovány v leteckých
283 předpisech L-2 Pravidla létaní, dodatek 5 a R. 296 předpisech L-2 Pravidla létaní, dodatek 5 a R.
284   297  
285 \paragraph{Kategorie balónu} 298 \paragraph{Kategorie balónu}
286   299  
287 Balón by měl spadat do kategorie B2, která je definována jako volný 300 Balón by měl spadat do kategorie B2, která je definována jako volný
288 balón s objemem menším než 3,25~$m^{3}$, přičemž žádný z rozměrů balónu 301 balón s objemem menším než 3,25~$m^{3}$, přičemž žádný z rozměrů balónu
289 nepřekračuje 2~m. Rozměr 2~m je rozměr při jeho maximálním 302 nepřekračuje 2~m. Rozměr 2~m je rozměr při jeho maximálním
290 naplnění/roztažení. 303 naplnění/roztažení.
291   304  
292 \paragraph{Povolení vypuštění} 305 \paragraph{Povolení vypuštění}
293   306  
294 Užitečné zatížení představují předměty a materiály, které by v případě 307 Užitečné zatížení představují předměty a materiály, které by v případě
295 střetu s letadlem mohly způsobit poškození letadla (zejména prskavky, 308 střetu s letadlem mohly způsobit poškození letadla (zejména prskavky,
296 svítící tyčinky, lámací světla, LED diody apod.) a jakékoliv zatížení o 309 svítící tyčinky, lámací světla, LED diody apod.) a jakékoliv zatížení o
297 hmotnosti přesahující 0,1 kg. Vzhledem k této definici bude nutné mít 310 hmotnosti přesahující 0,1 kg. Vzhledem k této definici bude nutné mít
298 pro provoz balónu povolení. Všechny informace ohledně letu (jako je 311 pro provoz balónu povolení. Všechny informace ohledně letu (jako je
299 datum, čas, místo vypuštění, užitečné zatížení atp.) musí být zveřejněny 312 datum, čas, místo vypuštění, užitečné zatížení atp.) musí být zveřejněny
300 v Letecké informační příručce (AIP). Pro vypuštění ve zvláštních 313 v Letecké informační příručce (AIP). Pro vypuštění ve zvláštních
301 případech, jako je mimořádné pozorování, je potřeba upozornit 314 případech, jako je mimořádné pozorování, je potřeba upozornit
302 prostřednictvím navigační výstrahy formou zprávy NOTAM, která se musí 315 prostřednictvím navigační výstrahy formou zprávy NOTAM, která se musí
303 podat minimálně 24 hodin před vzletem balónu. 316 podat minimálně 24 hodin před vzletem balónu.
304   317  
305 \paragraph{Materiály} 318 \paragraph{Materiály}
306   319  
307 Balón nesmí být plněn hořlavými a výbušnými plyny s výjimkou povolení 320 Balón nesmí být plněn hořlavými a výbušnými plyny s výjimkou povolení
308 ÚCL. Omezení pro materiál antény ani baterií nejsou definovány. Materiál 321 ÚCL. Omezení pro materiál antény ani baterií nejsou definovány. Materiál
309 balónu také není definován, ale při použití balónu o vysoké svítivosti 322 balónu také není definován, ale při použití balónu o vysoké svítivosti
310 nebo zhotoveného z materiálů o velké světelné nebo radarové odrazivosti 323 nebo zhotoveného z materiálů o velké světelné nebo radarové odrazivosti
311 musí být oznámeno vypuštění balónu nejbližšímu stanovišti letových provozních služeb. 324 musí být oznámeno vypuštění balónu nejbližšímu stanovišti letových provozních služeb.
312 Materiál (lano, provázek) spojující balón se sondou nesmí vydržet větší 325 Materiál (lano, provázek) spojující balón se sondou nesmí vydržet větší
313 sílu než 230~N. 326 sílu než 230~N.
314   327  
315 \hyperdef{}{dostup}{\paragraph{Dostup}\label{dostup}} 328 \hyperdef{}{dostup}{\paragraph{Dostup}\label{dostup}}
316   329  
317 Pro dostup nejsou omezení. 330 Pro dostup nejsou omezení.
318   331  
319 \paragraph{Místo vypuštění} 332 \paragraph{Místo vypuštění}
320   333  
321 Omezení se týká všech Zakázaných, Nebezpečných a Omezených prostorů, 334 Omezení se týká všech Zakázaných, Nebezpečných a Omezených prostorů,
322 stejně jako dočasně aktivovaných prostorů v době jejich používaní, s 335 stejně jako dočasně aktivovaných prostorů v době jejich používaní, s
323 výjimkou kdy tak povolí ÚCL nebo kdy je prostor vyhrazen pro let 336 výjimkou kdy tak povolí ÚCL nebo kdy je prostor vyhrazen pro let
324 předmětného balónu. Provoz balónu blízko hranic a letišť je 337 předmětného balónu. Provoz balónu blízko hranic a letišť je
325 problematický, nedoporučuje se. 338 problematický, nedoporučuje se.
326   339  
327 \paragraph{Řešení legislativních problémů} 340 \paragraph{Řešení legislativních problémů}
328   341  
329 \begin{itemize} 342 \begin{itemize}
330 \item 343 \item
331 Navrhnout bezpečnou sondu, která splní požadavky ÚCL na bezpečnost 344 Navrhnout bezpečnou sondu, která splní požadavky ÚCL na bezpečnost
332 letu. 345 letu.
333 \item 346 \item
334 Řídit stoupání a aktivně zabránit vzniku kolize. (Takový systém by 347 Řídit stoupání a aktivně zabránit vzniku kolize. (Takový systém by
335 mohl zároveň zjednodušit návrat sondy podobně jako 348 mohl zároveň zjednodušit návrat sondy podobně jako
336 \href{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}{zde}) 349 \href{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}{zde})
337 \item 350 \item
338 Autodestrukce při hrozící srážce. 351 Autodestrukce při hrozící srážce.
339 \end{itemize} 352 \end{itemize}
340 \subsection{Řídící systém sítě} 353 \subsection{Řídící systém sítě}
341   354  
342 \subsubsection{Zpracování dostupných dat} 355 \subsubsection{Zpracování dostupných dat}
343   356  
344 \begin{itemize} 357 \begin{itemize}
345 \item 358 \item
346 Odhad vektoru meteoru v atmosféře 359 Odhad vektoru meteoru v atmosféře
347 \item 360 \item
348 Záznam dostupných meteorologických dat pro pozdější rekonstrukci 361 Záznam dostupných meteorologických dat pro pozdější rekonstrukci
349 (družicové snímky, aktuálně měřené hodnoty ČHMÚ, radarové snímky) 362 (družicové snímky, aktuálně měřené hodnoty ČHMÚ, radarové snímky)
350 \item 363 \item
351 Sběr dat z jednotlivých stanic 364 Sběr dat z jednotlivých stanic
352 \item 365 \item
353 Výpočet vektoru a výškových profilů větru 366 Výpočet vektoru a výškových profilů větru
354 \end{itemize} 367 \end{itemize}
355 \subsubsection{Rozhodovací proces} 368 \subsubsection{Rozhodovací proces}
356   369  
357 Použití nějakého skriptovacího jazyka pro popis procesu 370 Použití nějakého skriptovacího jazyka pro popis procesu
358 \href{http://www.ros.org/wiki/}{ROS}? 371 \href{http://www.ros.org/wiki/}{ROS}?
359   372  
360 \begin{itemize} 373 \begin{itemize}
361 \item 374 \item
362 Přidělení příkazu ke startu jednotlivým stanicím. 375 Přidělení příkazu ke startu jednotlivým stanicím.
363 \item 376 \item
364 Přeplánování startu v důsledku neúspěšného vypuštění nebo zamítnutí 377 Přeplánování startu v důsledku neúspěšného vypuštění nebo zamítnutí
365 stanicí. 378 stanicí.
366 \item 379 \item
367 Kontrola potenciálního narušení vzdušného prostoru a zakázaných zón. 380 Kontrola potenciálního narušení vzdušného prostoru a zakázaných zón.
368 \end{itemize} 381 \end{itemize}
369 \subsubsection{Správa systému} 382 \subsubsection{Správa systému}
370   383  
371 \begin{itemize} 384 \begin{itemize}
372 \item 385 \item
373 Registrace jednotlivých stanic a správa uživatelů v kooperaci s 386 Registrace jednotlivých stanic a správa uživatelů v kooperaci s
374 projektem \href{http://www.astrozor.cz/}{Astrozor} 387 projektem \href{http://www.astrozor.cz/}{Astrozor}
375 \end{itemize} 388 \end{itemize}
376   389  
377 \section{Problémy a jejich řešení} 390 \section{Problémy a jejich řešení}
-   391  
378 Dosud jsme narazili hned na několik problémů, které ovlivnili naše další rozhodování a realizaci. Mezi ně patří: 392 Dosud jsme narazili hned na několik problémů, které ovlivnili naše další rozhodování a realizaci. Mezi ně patří:
379 \begin{itemize} 393 \begin{itemize}
380 \item 394 \item
381 Potíže s legislativou - omezení týkající se povolení vypuštění balónu. Jedná se předně o omezení váhová a materiálová. 395 Potíže s legislativou - omezení týkající se povolení vypuštění balónu. Jedná se předně o omezení váhová a materiálová.
382 \item 396 \item
383 Nemožnost použití vodíku - tato možnost byla jednoduše vyloučena. 397 Nemožnost použití vodíku - tato možnost byla jednoduše vyloučena.
384 \item 398 \item
385 Baterie a jejich odolnost vůči mrazu - navrhováno několik variant, v současné době ještě nemáme vybránu jednu konkrétní. 399 Baterie a jejich odolnost vůči mrazu - navrhováno několik variant, v současné době ještě nemáme vybránu jednu konkrétní.
386 \item 400 \item
387 Dostupnost materiálů - aktuálně potíže s dopravou tlakových lahví s héliem. 401 Dostupnost materiálů - aktuálně potíže s dopravou tlakových lahví s héliem.
388 \end{itemize} 402 \end{itemize}
389 Navrhovaná řešení jednotlivých problémů jsou uvedena v technické části vždy u příslušné kapitoly. 403 Navrhovaná řešení jednotlivých problémů jsou uvedena v technické části vždy u příslušné kapitoly.
390   404  
391 \newpage -  
392 \section{Dílčí výsledky a jejich diskuze} 405 \section{Pneumatická část napouštěcího systému}
-   406  
393 Naším prvním dílčím výsledkem je několik návrhů řešení jednotlivých částí popsaných výše. 407 Pneumatika napouštěče balónu řeší problém dávkování nosného plynu do balónu. Pro experimenty s funkčním vzorem přístroje byl jako nosný plyn vybráno helium, jako bezpečný inertní plyn.
-   408  
394 Dále nalezení konkrétních součástí, jejichž objednávka včetně fyzického zajištění se bude realizovat příští týden. 409 Pro dávkování nosného plynu do balónu byly uvažovány dva koncepty.
395 Dále se nám podařilo sestrojit prototyp odpalování pružiny pro otevírání víka pozemní vypouštěcí stanice. Tento pokus nejlépe ilustruje toto \href{http://www.mlab.cz/redmine/attachments/download/3/video-2013-03-09-23-43-33.mp4}{video}. -  
396 U tohoto prototypu bylo zjištěno, že doba přepalování je poměrně dlouhá, což není vhodné. Jedním ze záměrů zhotovitele bylo nezničit odpor, což pravděpodobně nebude možné, aby doba spouštění nebyla příliš dlouhá. -  
-   410  
397 \begin{figure}[hbtp] 411 \begin{enumerate}
398 \centering -  
399 \includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/odpalovac2.jpg} 412 \item Použití jednorázové plynové kartuše naplněné právě potřebným množstvím plynu.
400 \caption{Odpalovač víka} 413 \item Použití opakovaně plnitelné tlakové lahve
401 \label{fig:odpalovac} 414 \end{enumerate}
-   415  
402 \end{figure} 416 \subsection{Tlaková nádoba}
-   417  
-   418 Pro první případ uvažující jednorázovou plynovou náplň byla vybrána tlaková nádoba zobrazena na obrázku \ref{fig:helium}
403   419  
404 \begin{figure} 420 \begin{figure}
405 \centering 421 \centering
406 \includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/Kartuse_s_heliem.png} 422 \includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/Kartuse_s_heliem.png}
407 \caption{Lahev hélia} 423 \caption{kartuse_helium}
408 \label{fig:helium} 424 \label{fig:helium}
409 \end{figure} 425 \end{figure}
410   426  
411 \begin{figure} 427 \begin{figure}
412 \centering 428 \centering
413 \includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/Redukcni_ventil.png} 429 \includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/Redukcni_ventil.png}
414 \caption{Redukční ventil} 430 \caption{Redukční ventil}
415 \label{fig:ventil} 431 \label{fig:ventil}
416 \end{figure} 432 \end{figure}
417   433  
418 \newpage 434  
419 \section{Doporučení pro příští cvičení} -  
420 Tato část není příliš vhodná pro naše komentáře neboť pracujeme na samostatném tématu. Co se týká konkrétně našeho týmu, potřebovali bychom k dispozici patřičně vybavenou laboratoř, ve které bychom mohli provádět realizaci. -  
421 Cvičení jsou jinak vedena zajímavě, hodně zaměřena na standardní samostatnou úlohu, což nám vyhovuje. -  
-   435  
422   436  
423 \newpage 437 \newpage
424   438  
425 \begin{thebibliography}{99} 439 \begin{thebibliography}{99}
426 \bibitem{cement}{například síť CEMeNt} 440 \bibitem{cement}{například síť CEMeNt}
427 \url{http://cement.fireball.sk/} 441 \url{http://cement.fireball.sk/}
428 \bibitem{radiosondy}{radiosondy} 442 \bibitem{radiosondy}{radiosondy}
429 \url{http://www.radiosonde.eu/}, \url{http://www.radiosonda.sk/} 443 \url{http://www.radiosonde.eu/}, \url{http://www.radiosonda.sk/}
430 \bibitem{cocom}{směrnice CoCom} 444 \bibitem{cocom}{směrnice CoCom}
431 \url{http://en.wikipedia.org/wiki/CoCom\#Legacyi} 445 \url{http://en.wikipedia.org/wiki/CoCom\#Legacyi}
432 \bibitem{moguli}{projekt Mogul} 446 \bibitem{moguli}{projekt Mogul}
433 \url{http://cs.wikipedia.org/wiki/Projekt\_Moguli} 447 \url{http://cs.wikipedia.org/wiki/Projekt\_Moguli}
434 \bibitem {GPS_ublox}{UBLOX. LEA-6 series [online]. 2013 [cit. 2013-05-12]. Dostupné z: http://www.u-blox.com/en/gps-modules/pvt-modules/lea-6-family.html} 448 \bibitem {GPS_ublox}{UBLOX. LEA-6 series [online]. 2013 [cit. 2013-05-12]. Dostupné z: http://www.u-blox.com/en/gps-modules/pvt-modules/lea-6-family.html}
435 \bibitem {ChibiOS/RT}\url{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php} 449 \bibitem {ChibiOS/RT}\url{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php}
436 \end{thebibliography} 450 \end{thebibliography}
437 \end{document} 451 \end{document}