Line 1... |
Line 1... |
1 |
\documentclass[12pt,a4paper,twoside]{article} |
1 |
\documentclass[12pt,a4paper,twoside]{article} |
2 |
\usepackage[colorlinks=true]{hyperref} |
2 |
\usepackage[colorlinks=true]{hyperref} |
3 |
\usepackage[utf8]{inputenc} |
3 |
\usepackage[utf8]{inputenc} |
4 |
\usepackage[czech]{babel} |
4 |
\usepackage[czech]{babel} |
5 |
\usepackage{graphicx} |
5 |
\usepackage{graphicx} |
- |
|
6 |
\usepackage{fancyhdr} |
- |
|
7 |
\usepackage{fullpage} |
- |
|
8 |
\usepackage[top=5cm, bottom=10cm, left=2.5cm, right=2.5cm]{geometry} |
6 |
\textwidth 16cm \textheight 25cm |
9 |
\textwidth 16cm \textheight 20cm |
7 |
\topmargin -1.3cm |
10 |
\topmargin 0cm |
8 |
\oddsidemargin 0cm |
11 |
\oddsidemargin 0cm |
9 |
\pagestyle{empty} |
12 |
\pagestyle{fancy} |
- |
|
13 |
\addtolength{\headsep}{30 pt} |
- |
|
14 |
\addtolength{\footskip}{50 pt} |
- |
|
15 |
|
- |
|
16 |
\fancyfoot{} |
- |
|
17 |
\fancyfoot{\hspace*{5cm}} |
- |
|
18 |
\fancyfoot[L]{\includegraphics[width=1.5cm, height=1.5cm]{img/datamatrix.png} \hspace{0.5cm} pomiceva kakonjak hanuson1 jichapav poskozby} |
- |
|
19 |
\fancyfoot[R] {\thepage} |
- |
|
20 |
|
- |
|
21 |
|
10 |
\begin{document} |
22 |
\begin{document} |
11 |
\title{Šablona MLAB} |
23 |
\title{Technická zpráva - Automatický vypouštěč meteobalónů} |
12 |
\author{Jakub Kákona, kaklik@mlab.cz} |
24 |
\author{Eva Pomíchalová\\ Jakub Kákona\\ Ondřej Hanus\\ Pavel Jícha\\ Zbyněk Poskočil} |
13 |
\maketitle |
25 |
\maketitle |
14 |
|
26 |
|
- |
|
27 |
|
15 |
\thispagestyle{empty} |
28 |
\thispagestyle{fancy} |
- |
|
29 |
\newpage |
16 |
\begin{abstract} |
30 |
\begin{abstract} |
- |
|
31 |
\input{abstrakt.txt} |
- |
|
32 |
|
17 |
\end{abstract} |
33 |
\end{abstract} |
- |
|
34 |
\newpage |
18 |
|
35 |
|
19 |
%%\begin{figure} [htbp] |
36 |
%%\begin{figure} [htbp] |
20 |
%%\begin{center} |
37 |
%%\begin{center} |
21 |
%%\includegraphics [width=80mm] {SDRX01B_Top_Big.JPG} |
38 |
%%\includegraphics [width=80mm] {SDRX01B_Top_Big.JPG} |
22 |
%%\end{center} |
39 |
%%\end{center} |
23 |
%%\end{figure} |
40 |
%%\end{figure} |
24 |
|
41 |
|
25 |
\tableofcontents |
42 |
\tableofcontents |
26 |
|
- |
|
27 |
|
- |
|
28 |
\section{Technické parametry} |
- |
|
29 |
\begin{table}[htbp] |
- |
|
30 |
\begin{center} |
- |
|
31 |
\begin{tabular}{|c|c|c|} |
- |
|
32 |
\hline |
- |
|
33 |
\multicolumn{1}{|c|}{Parametr} & \multicolumn{1}{|c|}{Hodnota} & \multicolumn{1}{|c|}{Poznámka} \\ \hline |
- |
|
34 |
Napájecí napětí analogové části & $\pm$10V & 100mA \\ \hline |
- |
|
35 |
Napájecí napětí digitální části & +5V & 300mA \\ \hline |
- |
|
36 |
Napájecí napětí LNA & do +20V & max 500mA \\ \hline |
- |
|
37 |
Frekvenční rozsah & 0,5 - 200 MHz & Při osazení vybranými součástkami i 450MHz \\ \hline |
- |
|
38 |
IIP3 & $>$ 0dB & Předběžný údaj \\ \hline |
- |
|
39 |
Šumové číslo & $<$ 30dB & \\ \hline |
- |
|
40 |
\end{tabular} |
- |
|
41 |
\end{center} |
- |
|
42 |
\end{table} |
- |
|
43 |
|
- |
|
44 |
\newpage |
43 |
\newpage |
45 |
|
44 |
|
46 |
|
- |
|
47 |
\section{Automatický vypouštěč meteobalónů ABL01A} |
45 |
\section{Automatický vypouštěč meteobalónů} |
48 |
|
46 |
|
49 |
Celý systém by měl být robotizovaným doplňkem sítě |
47 |
Celý systém by měl být robotizovaným doplňkem sítě |
50 |
\href{/doku.php?id=cs:rmds}{radiových detektorů meteorů}, případně pak i |
48 |
\href{/doku.php?id=cs:rmds}{radiových detektorů meteorů}, případně pak i |
51 |
její vizuální varianty (video pozorování |
49 |
její vizuální varianty (video pozorování |
52 |
\textsuperscript{\href{\#fn\_\_1}{1)}} a bolidové kamery). |
50 |
\textsuperscript{\href{\#fn\_\_1}{1)}} a bolidové kamery). |
Line 65... |
Line 63... |
65 |
zásahu lidské obsluhy. Vedlejším produktem takového vývoje bude zařízení |
63 |
zásahu lidské obsluhy. Vedlejším produktem takového vývoje bude zařízení |
66 |
schopné v budoucnu automatizovat i vypouštění klasických |
64 |
schopné v budoucnu automatizovat i vypouštění klasických |
67 |
meteorologických |
65 |
meteorologických |
68 |
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/Radiosonde}{radiosond}. |
66 |
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/Radiosonde}{radiosond}. |
69 |
|
67 |
|
70 |
\subsection{Pozemní vypousteci box} |
68 |
\subsection{Pozemní vypouštěcí box} |
71 |
|
69 |
|
72 |
Pozemní stanici balónové sítě bude tvořit kompaktní krabice obsahující |
70 |
Pozemní stanici balónové sítě bude tvořit kompaktní krabice obsahující |
73 |
techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení musí být |
71 |
techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení musí být |
74 |
konstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků v |
72 |
konstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků v |
75 |
pohotovostním režimu, a čekat na příkaz k vypouštění sondy. |
73 |
pohotovostním režimu, a čekat na příkaz k vypouštění sondy. |
Line 141... |
Line 139... |
141 |
\end{itemize} |
139 |
\end{itemize} |
142 |
\subparagraph{Akční členy} |
140 |
\subparagraph{Akční členy} |
143 |
|
141 |
|
144 |
Většina akčních členů by měla být konstruována s důrazem na maximální |
142 |
Většina akčních členů by měla být konstruována s důrazem na maximální |
145 |
spolehlivost. Akční členy proto pravděpodobně budou pružiny s |
143 |
spolehlivost. Akční členy proto pravděpodobně budou pružiny s |
146 |
přepalovacími plastickými pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha |
144 |
přepalovacími PE pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha |
147 |
přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů může |
145 |
přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů může |
148 |
být využit modul \href{/doku.php?id=cs:nfet4x}{NFET4X01B} |
146 |
být využit modul \href{/doku.php?id=cs:nfet4x}{NFET4X01B} |
149 |
|
147 |
|
150 |
\hyperdef{}{firmware}{\paragraph{Firmware}\label{firmware}} |
148 |
\hyperdef{}{firmware}{\paragraph{Firmware}\label{firmware}} |
151 |
|
149 |
|
Line 155... |
Line 153... |
155 |
zadané konfigurace jejího majitele. |
153 |
zadané konfigurace jejího majitele. |
156 |
\end{itemize} |
154 |
\end{itemize} |
157 |
Pro zajištění běhu nezávislých procesů by bylo možná vhodné využít |
155 |
Pro zajištění běhu nezávislých procesů by bylo možná vhodné využít |
158 |
\href{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php}{ChibiOS/RT} |
156 |
\href{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php}{ChibiOS/RT} |
159 |
|
157 |
|
- |
|
158 |
\begin{figure} |
- |
|
159 |
\centering |
- |
|
160 |
\includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/blokoveschema1.png} |
- |
|
161 |
\caption{Blokové schéma pozemního vypouštěcího boxu} |
160 |
\paragraph{Blokové schéma} |
162 |
\label{fig:blokpozem} |
- |
|
163 |
\end{figure} |
161 |
|
164 |
|
162 |
|
165 |
|
163 |
\subsection{Balónová sonda} |
166 |
\subsection{Balónová sonda} |
164 |
|
167 |
|
165 |
Neletový prototyp sondy bude vyvinut za použití modulů stavebnice |
168 |
Neletový prototyp sondy bude vyvinut za použití modulů stavebnice |
Line 235... |
Line 238... |
235 |
|
238 |
|
236 |
\begin{itemize} |
239 |
\begin{itemize} |
237 |
\item |
240 |
\item |
238 |
Záznam dat v gondole balónu mikroSD karta |
241 |
Záznam dat v gondole balónu mikroSD karta |
239 |
\end{itemize} |
242 |
\end{itemize} |
240 |
\paragraph{Blokové schéma} |
- |
|
241 |
|
243 |
|
- |
|
244 |
\begin{figure} |
- |
|
245 |
\centering |
- |
|
246 |
\includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/blokoveschema2.png} |
- |
|
247 |
\caption{Blokové schéma balónové sondy} |
- |
|
248 |
\label{fig:blokpozem} |
- |
|
249 |
\end{figure} |
242 |
|
250 |
|
243 |
\subsubsection{Legislativní požadavky} |
251 |
\subsubsection{Legislativní požadavky} |
244 |
|
252 |
|
245 |
Pravidla pro lety volných balónů bez pilota jsou definovány v leteckých |
253 |
Pravidla pro lety volných balónů bez pilota jsou definovány v leteckých |
246 |
předpisech L-2 Pravidla létaní, dodatek 5 a R. |
254 |
předpisech L-2 Pravidla létaní, dodatek 5 a R. |
Line 293... |
Line 301... |
293 |
\item |
301 |
\item |
294 |
Navrhnout bezpečnou sondu, která splní požadavky ÚCL na bezpečnost |
302 |
Navrhnout bezpečnou sondu, která splní požadavky ÚCL na bezpečnost |
295 |
letu. |
303 |
letu. |
296 |
\item |
304 |
\item |
297 |
Řídit stoupání a aktivně zabránit vzniku kolize. (Takový systém by |
305 |
Řídit stoupání a aktivně zabránit vzniku kolize. (Takový systém by |
298 |
mohl zároveň zjednodušit návrat sondy podobně jako zde |
306 |
mohl zároveň zjednodušit návrat sondy podobně jako |
299 |
\href{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio} |
307 |
\href{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}{zde}) |
300 |
) |
- |
|
301 |
\item |
308 |
\item |
302 |
Autodestrukce při hrozící srážce. |
309 |
Autodestrukce při hrozící srážce. |
303 |
\end{itemize} |
310 |
\end{itemize} |
304 |
\subsection{Řídící systém sítě} |
311 |
\subsection{Řídící systém sítě} |
305 |
|
312 |
|
Line 335... |
Line 342... |
335 |
\begin{itemize} |
342 |
\begin{itemize} |
336 |
\item |
343 |
\item |
337 |
registrace jednotlivých stanic a správa uživatelů v kooperaci s |
344 |
registrace jednotlivých stanic a správa uživatelů v kooperaci s |
338 |
projektem \href{http://www.astrozor.cz/}{Astrozor} |
345 |
projektem \href{http://www.astrozor.cz/}{Astrozor} |
339 |
\end{itemize} |
346 |
\end{itemize} |
340 |
\hyperdef{}{dokumentace}{\subsection{Dokumentace}\label{dokumentace}} |
- |
|
341 |
|
- |
|
342 |
\subsubsection{Technická dokumentace} |
- |
|
343 |
|
- |
|
344 |
Technická dokumentace projektu je uložena v SVN repozitáři MLAB na |
- |
|
345 |
adrese |
- |
|
346 |
\href{http://svn.mlab.cz/svnmlab/Designs/Measuring\_instruments/ABL01A/}{http://svn.mlab.cz/svnmlab/Designs/Measuring\_instruments/ABL01A/} |
- |
|
347 |
|
- |
|
348 |
\subsubsection{Řízení projektu} |
- |
|
349 |
|
- |
|
350 |
Pro správu úkolů a dohled nad jejich plněním v rámci projektu používáme |
- |
|
351 |
\href{http://www.mlab.cz/redmine/}{Redmine} |
- |
|
352 |
|
- |
|
353 |
Dokumenty a prezentace týkající se řízení projektu jsou ukládány do: |
- |
|
354 |
|
- |
|
355 |
\begin{verbatim} |
- |
|
356 |
svn co https://lynx1.felk.cvut.cz/svn-students/pto/pto-13138-1 svnPTO |
- |
|
357 |
\end{verbatim} |
- |
|
358 |
\subsection{Lidé} |
- |
|
359 |
|
- |
|
360 |
Projekt je realizován týmem několika studentů ČVUT z katedry měření a |
- |
|
361 |
katedry kybernetiky: |
- |
|
362 |
|
347 |
|
- |
|
348 |
\section{Problémy a jejich řešení} |
- |
|
349 |
Dosud jsme narazili hned na několik problémů, které ovlivnili naše další rozhodování a realizaci. Mezi ně patří: |
363 |
\begin{itemize} |
350 |
\begin{itemize} |
364 |
\item |
351 |
\item |
365 |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/pomiceva/}{Bc. Eva Pomíchalová} |
352 |
Potíže s legislativou - omezení týkající se povolení vypuštění balónu. Jedná se předně o omezení váhová a materiálová. |
366 |
- Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS) |
- |
|
367 |
\item |
- |
|
368 |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/kakonjak/}{Bc. Jakub Kákona} - |
- |
|
369 |
Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS) |
- |
|
370 |
\item |
353 |
\item |
371 |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/poskozby/}{Bc. Zbyněk Poskočil} |
354 |
Nemožnost použití vodíku - tato možnost byla jednoduše vyloučena. |
372 |
- senzory a měření |
- |
|
373 |
\item |
355 |
\item |
374 |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/hanuson1/}{Bc. Ondřej Hanuš} - |
356 |
Baterie a jejich odolnost vůči mrazu - navrhováno několik variant, v současné době ještě nemáme vybránu jednu konkrétní. |
375 |
Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS) |
- |
|
376 |
\item |
357 |
\item |
377 |
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/jichapav/}{Bc. Pavel Jícha} - |
358 |
Dostupnost materiálů - aktuálně potíže s dopravou tlakových lahví s héliem. |
378 |
Kybernetika a robotika |
- |
|
379 |
\end{itemize} |
359 |
\end{itemize} |
- |
|
360 |
Navrhovaná řešení jednotlivých problémů jsou uvedena v technické části vždy u příslušné kapitoly. |
- |
|
361 |
|
- |
|
362 |
\newpage |
- |
|
363 |
\section{Dílčí výsledky a jejich diskuze} |
- |
|
364 |
Naším prvním dílčím výsledkem je několik návrhů řešení jednotlivých částí popsaných výše. |
- |
|
365 |
Dále nalezení konkrétních součástí, jejichž objednávka včetně fyzického zajištění se bude realizovat příští týden. |
- |
|
366 |
Dále se nám podařilo sestrojit prototyp odpalování pružiny pro otevírání víka pozemní vypouštěcí stanice. Tento pokus nejlépe ilustruje toto \href{http://www.mlab.cz/redmine/attachments/download/3/video-2013-03-09-23-43-33.mp4}{video}. |
- |
|
367 |
U tohoto prototypu bylo zjištěno, že doba přepalování je poměrně dlouhá, což není vhodné. Jedním ze záměrů zhotovitele bylo nezničit odpor, což pravděpodobně nebude možné, aby doba spouštění nebyla příliš dlouhá. |
- |
|
368 |
|
- |
|
369 |
\newpage |
380 |
\hyperdef{}{reference}{\subsection{Reference}\label{reference}} |
370 |
\section{Doporučení pro příští cvičení} |
- |
|
371 |
Tato část není příliš vhodná pro naše komentáře neboť pracujeme na samostatném tématu. Co se týká konkrétně našeho týmu, potřebovali bychom k dispozici patřičně vybavenou laboratoř, ve které bychom mohli provádět realizaci. |
- |
|
372 |
Cvičení jsou jinak vedena zajímavě, hodně zaměřena na standardní samostatnou úlohu, což se nám líbí. |
381 |
|
373 |
|
- |
|
374 |
\newpage |
382 |
|
375 |
|
383 |
\begin{thebibliography}{99} |
376 |
\begin{thebibliography}{99} |
384 |
\bibitem{DR2G}{Původní konstrukce} |
377 |
\bibitem{cement}{například síť CEMeNt} |
- |
|
378 |
\url{http://cement.fireball.sk/} |
- |
|
379 |
\bibitem{radiosondy}{radiosondy} |
385 |
\href{http:// odkaz na nejakou zajimavou konstrukci}{odkaz na nejakou zajimavou konstrukci} |
380 |
\url{http://www.radiosonde.eu/}, \url{http://www.radiosonda.sk/} |
- |
|
381 |
\bibitem{cocom}{směrnice CoCom} |
- |
|
382 |
\url{http://en.wikipedia.org/wiki/CoCom\#Legacyi} |
- |
|
383 |
\bibitem{moguli}{projekt Mogul} |
- |
|
384 |
\url{http://cs.wikipedia.org/wiki/Projekt\_Moguli} |
- |
|
385 |
|
- |
|
386 |
|
386 |
|
387 |
|
387 |
\end{thebibliography} |
388 |
\end{thebibliography} |
388 |
\end{document} |
389 |
\end{document} |
389 |
|
390 |
|