Line 12... |
Line 12... |
12 |
\pagestyle{fancy} |
12 |
\pagestyle{fancy} |
13 |
\addtolength{\headsep}{30 pt} |
13 |
\addtolength{\headsep}{30 pt} |
14 |
\addtolength{\footskip}{50 pt} |
14 |
\addtolength{\footskip}{50 pt} |
15 |
|
15 |
|
16 |
\fancyfoot{} |
16 |
\fancyfoot{} |
17 |
%\fancyfoot{\hspace*{5cm}} |
- |
|
18 |
\fancyfoot[L] |
17 |
\fancyfoot[L] |
19 |
{\includegraphics[width=1.5cm]{img/datamatrix.png} \begin{tabular}{cc} |
18 |
{\raisebox{-0.75cm}{\includegraphics[width=1.5cm]{img/datamatrix.png}} \begin{tabular}{cc} |
20 |
pomiceva & jichapav \\ |
19 |
pomiceva & jichapav \\ |
21 |
kakonjak & poskozby\\ |
20 |
kakonjak & poskozby\\ |
22 |
hanuson1 & \\ |
21 |
hanuson1 & \\ |
23 |
\end{tabular} |
22 |
\end{tabular} |
24 |
} |
23 |
} |
Line 53... |
Line 52... |
53 |
|
52 |
|
54 |
\subsubsection{Síť pro detekci dopadu meteorů} |
53 |
\subsubsection{Síť pro detekci dopadu meteorů} |
55 |
|
54 |
|
56 |
\begin{figure} |
55 |
\begin{figure} |
57 |
\centering |
56 |
\centering |
58 |
\includegraphics[width=15cm, height=9cm]{img/SchemaCeleSiteCZ.png} |
57 |
\includegraphics[width=15cm, height=9cm]{img/SchemaCeleSite.png} |
59 |
\caption{Schéma celé sítě} |
58 |
\caption{Schéma celé sítě} |
60 |
\label{fig:blokcelasit} |
59 |
\label{fig:blokcelasit} |
61 |
\end{figure} |
60 |
\end{figure} |
62 |
|
61 |
|
63 |
Celý systém by měl být robotizovaným doplňkem sítě |
62 |
Celý systém by měl být robotizovaným doplňkem sítě |
64 |
\href{http://wiki.mlab.cz/doku.php?id=cs:rmds}{radiových detektorů meteorů}, případně pak i |
63 |
\href{http://wiki.mlab.cz/doku.php?id=cs:rmds}{radiových detektorů meteorů}, případně pak i |
65 |
její vizuální varianty (video pozorování a bolidové kamery). |
64 |
její vizuální varianty (video pozorování a bolidové kamery). |
66 |
|
65 |
|
67 |
Účel zařízení je zpřesnit odhad trajektorie temné dráhy meteoru v |
66 |
Účel zařízení je zpřesnit odhad trajektorie temné dráhy meteoritu v |
68 |
atmosféře zavedením korekcí na proudění vzduchových mas během letu. A |
67 |
atmosféře zavedením korekcí na proudění vzduchových mas během letu. A |
69 |
tím v důsledku zmenšit plochu dopadové elipsy meteoru na zemský povrch. |
68 |
tím v důsledku zmenšit plochu dopadové elipsy meteoritu na zemský povrch. |
70 |
|
69 |
|
71 |
Údaje o proudech v atmosféře budou získány balónovou sondou vypuštěnou |
70 |
Údaje o proudech v atmosféře budou získány balónovou sondou vypuštěnou |
72 |
bezprostředně po detekci průletu bolidu atmosférou. Místo vypuštění |
71 |
bezprostředně po detekci průletu bolidu atmosférou. Místo vypuštění |
73 |
balónové sondy by mělo být zvoleno automaticky na základě odhadu dráhy |
72 |
balónové sondy by mělo být zvoleno automaticky na základě odhadu dráhy |
74 |
meteoru a známých souřadnic balónových sil v síti. |
73 |
meteoru a známých souřadnic balónových sil v síti. |
Line 80... |
Line 79... |
80 |
meteorologických |
79 |
meteorologických |
81 |
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/Radiosonde}{radiosond}. |
80 |
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/Radiosonde}{radiosond}. |
82 |
|
81 |
|
83 |
\subsubsection{Automatické vypouštění meteorologických radiosond} |
82 |
\subsubsection{Automatické vypouštění meteorologických radiosond} |
84 |
|
83 |
|
85 |
|
- |
|
86 |
\subsection{Stav automatického vypouštění plynových balónů} |
84 |
Meteorologické sondy jsou dnes prakticky výhradně vypouštěny ručně nafouknutím balonu vodíkem, jeho uvázáním na na sondu a vypuštěním. Již dříve však bylo učiněno několik pokusů o automatizaci tohoto procesu \cite{automacic_balloon_launcher}. Avšak zatím žádný nedosáhl praktického nasazení. Což je pravděpodobně způsobeno komplikovaností procesu a zajištěním spolehlivosti tohoto řešení. Náročnost úlohy se podstatně zjednodušuje v případě, že vypouštěcí systém bude konstruován na jednorázové použití, jako je tomu v případě aplikace v síti pro detekci dopadu meteorů. |
87 |
|
- |
|
88 |
|
85 |
|
89 |
\section{Pozemní vypouštěcí box} |
86 |
\section{Pozemní vypouštěcí box} |
90 |
|
87 |
|
91 |
Pozemní stanici balónové sítě tvoří kompaktní krabice obsahující |
88 |
Pozemní stanici balónové sítě tvoří kompaktní krabice obsahující |
92 |
techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení je |
89 |
techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení je |
Line 120... |
Line 117... |
120 |
Výhodným řešením by také mohlo být využití fotovoltaických článků, které by v případě umístění na odsuvné střeše bylo možné využít k detekci zakrytí střechy. |
117 |
Výhodným řešením by také mohlo být využití fotovoltaických článků, které by v případě umístění na odsuvné střeše bylo možné využít k detekci zakrytí střechy. |
121 |
|
118 |
|
122 |
|
119 |
|
123 |
\subsection{Mechanická konstrukce} |
120 |
\subsection{Mechanická konstrukce} |
124 |
|
121 |
|
- |
|
122 |
<<<<<<< .mine |
- |
|
123 |
Box tvoří plastová krabice o rozměrech 57x39x42 cm, zakoupená v IKEI a bočnice a střecha z polykarbonátu. Výsledné uspořádání připomíná psí boudu a bylo takto navrženo za účelem snadného otevírání střechy. |
- |
|
124 |
Bočnice mají tvar obdélníku, na kterém je posazen přesahující rovnoramenný trojúhelník. Obdélníková část je přichycena ke krabici a na trojúhelníkové části je posazena střecha, která je tvořena ze dvou desek. Tyto střešní desky, které se kvůli dešti navzájem trochu překrývají, jsou uvnitř ve vrcholu střechy spojeny páskou. Při přetavení pásky rezistorem, sjedou samovolně střešní desky po bočnicích na zem. Celý systém je znázorněn na obrázku. |
- |
|
125 |
======= |
125 |
Box tvoří plastová krabice o rozměrech 57x39x42 cm, zakoupená v obchodním řetězci IKEA. Bočnice a střecha jsou vyřezány z dutinkového polykarbonátu (menší zátěž, dostatečně pevný). Výsledné uspořádání je vidět na obrázku \ref{fig:box} a bylo takto navrženo za účelem snadného otevírání střechy. |
126 |
Box tvoří plastová krabice o rozměrech 57x39x42 cm, zakoupená v obchodním řetězci IKEA. Bočnice a střecha jsou vyřezány z dutinkového polykarbonátu (menší zátěž, dostatečně pevný). Výsledné uspořádání je vidět na obrázku \ref{fig:box} a bylo takto navrženo za účelem snadného otevírání střechy. |
126 |
|
127 |
|
127 |
Bočnice mají tvar obdélníku, na kterém je posazen přesahující rovnoramenný trojúhelník. Obdélníková část je přichycena ke krabici a na trojúhelníkové části je posazena střecha, která je tvořena ze dvou desek. Tyto střešní desky, které se z důvodu vodotěsnosti navzájem překrývají, jsou uvnitř ve vrcholu střechy spojeny páskou. Při přetavení pásky rezistorem, se spustí vlivem gravitační síly po bočnicích na zem. |
128 |
Bočnice mají tvar obdélníku, na kterém je posazen přesahující rovnoramenný trojúhelník. Obdélníková část je přichycena ke krabici a na trojúhelníkové části je posazena střecha, která je tvořena ze dvou desek. Tyto střešní desky, které se z důvodu vodotěsnosti navzájem překrývají, jsou uvnitř ve vrcholu střechy spojeny páskou. Při přetavení pásky rezistorem, se spustí vlivem gravitační síly po bočnicích na zem. |
128 |
|
- |
|
129 |
\begin{figure}[hbtp] |
- |
|
130 |
\centering |
- |
|
131 |
\includegraphics[width=14cm]{img/box.jpg} |
- |
|
132 |
\caption{Automatický vypouštěcí box} |
- |
|
133 |
\label{fig:box} |
- |
|
134 |
\end{figure} |
129 |
>>>>>>> .r3032 |
135 |
|
130 |
|
136 |
\subsubsection{Akční členy} |
131 |
\subsubsection{Akční členy} |
137 |
|
132 |
|
138 |
Většina akčních členů je konstruována s důrazem na maximální |
133 |
Většina akčních členů je konstruována s důrazem na maximální |
139 |
spolehlivost. Akční členy proto jsou pružiny s |
134 |
spolehlivost. Akční členy proto jsou pružiny s |
Line 152... |
Line 147... |
152 |
\includegraphics[width=10cm]{img/odpalovac2.jpg} |
147 |
\includegraphics[width=10cm]{img/odpalovac2.jpg} |
153 |
\caption{Prototyp pojišťovacího mechanismu} |
148 |
\caption{Prototyp pojišťovacího mechanismu} |
154 |
\label{fig:odpalovac} |
149 |
\label{fig:odpalovac} |
155 |
\end{figure} |
150 |
\end{figure} |
156 |
|
151 |
|
157 |
V produkční verzi by měla být kosntrukce řešena polyfúzně svařovanou plastovou bednou dostatečně těsnou, aby nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť. |
152 |
V produkční verzi by mela být kosntrukce řešena polyfúzně svařovanou plastovou bednou dostatečně těsnou, aby nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť. |
158 |
|
153 |
|
159 |
Rozměry by měly být upraveny tak, aby umožnila vypouštění i současných profesionálních balónových sond. |
154 |
Rozměry by měly být upraveny tak, aby umožnila vypouštění i současných profesionálních balónových sond. |
160 |
|
155 |
|
- |
|
156 |
<<<<<<< .mine |
- |
|
157 |
Jiná možnost otevření střechy, je použít panty. Tyto panty by, držely střešní desky v zavřené poloze a po přepálení pásky rezistorem, by se tyto desky vyklopily do stran, jak je znázorněno na obrázku. Pohyb, který by střešní desky musely vykonat, by byl zajištěn pružinami. Nejvhodnější řešení by bylo použít zkrutnou pružinu, u každého pantu. |
- |
|
158 |
======= |
161 |
Dalším možným řešením otevírání střechy jsou panty. Tyto panty by držely střešní desky v zavřené poloze a po přepálení pásky rezistorem by se tyto desky vyklopily do stran, jak je znázorněno na obrázku \ref{fig:DOPLNIT}. Pohyb, který by střešní desky musely vykonat, by byl zajištěn pružinami. Nejvhodnějším řešením je použití zkrutné pružinu u každého pantu. |
159 |
Dalším možným řešením otevírání střechy jsou panty. Tyto panty by držely střešní desky v zavřené poloze a po přepálení pásky rezistorem by se tyto desky vyklopily do stran, jak je znázorněno na obrázku \ref{fig:DOPLNIT}. Pohyb, který by střešní desky musely vykonat, by byl zajištěn pružinami. Nejvhodnějším řešením je použití zkrutné pružinu u každého pantu. |
- |
|
160 |
>>>>>>> .r3032 |
162 |
|
161 |
|
163 |
\subsubsection{Uzavírací mechanismus balónu} |
162 |
\subsubsection{Uzavírací mechanismus balónu} |
164 |
|
163 |
|
165 |
Jako uzavírací a vypouštěcí systém balónu je použito odporové svařování. Toto svařování je umístěno v lisovacím mechanismu, který má za úkol stisknout nohavici balónu, jež přivádí nosný plyn do balónu. V poslední fázi činnosti tohoto mechanismu je nohavice příčně přetavena. Tím dojde k uzavření přívodu do balónu a zároveň k odpoutání balónu od uzavíracího systému. K uvolnění balónu je potřeba dostatečný vztlak, jenž přetrhne natavený materiál a uzavřený balón pak začne stoupat. |
164 |
Jako uzavírací a vypouštěcí systém balónu je použito odporové svařování. Toto svařování je umístěno v lisovacím mechanismu, který má za úkol stisknout nohavici balónu, jež přivádí nosný plyn do balónu. V poslední fázi činnosti tohoto mechanismu je nohavice příčně přetavena. Tím dojde k uzavření přívodu do balónu a zároveň k odpoutání balónu od uzavíracího systému. K uvolnění balónu je potřeba dostatečný vztlak, jenž přetrhne natavený materiál a uzavřený balón pak začne stoupat. |
166 |
|
165 |
|
Line 487... |
Line 486... |
487 |
\end{itemize} |
486 |
\end{itemize} |
488 |
|
487 |
|
489 |
Bylo zvoleno první řešení, a to navržení bezpečné sondy spadající do kategorie B2. Finální systém bude muset být předložen k posouzení komisi na ÚCL. |
488 |
Bylo zvoleno první řešení, a to navržení bezpečné sondy spadající do kategorie B2. Finální systém bude muset být předložen k posouzení komisi na ÚCL. |
490 |
|
489 |
|
491 |
\subsection{Meteorologický balón} |
490 |
\subsection{Meteorologický balón} |
- |
|
491 |
|
492 |
Balón pro meteorologickou sondu je samostatný problém neboť sonda stoupá během letu do výšek až 30 km a dochází tak k namáhání balónu rychlou změnou teploty a nízkými teplotami (-60 $^\circ$). Zárověň se přibližně 13x zvětší objem balónu. |
492 |
Balón pro meteorologickou sondu je samostatný problém neboť sonda stoupá během letu do výšek až 30 km a dochází tak k namáhání balónu rychlou změnou teploty a nízkými teplotami (-60 $^\circ$). Zárověň se přibližně 13x zvětší objem balónu. |
493 |
|
493 |
|
494 |
Nosné meteorologické balóny jsou proto obvykle vyráběny z latexu. Jsou používány jako tlakové, což znamená, že nosný plyn je uvnitř pod stálým tlakem mírně větším, než je tlak okolního prostředí. Důvod jejich používání je pravděpodobně jednak historický a také důsledkem faktu, že jiné meteorologické balony se běžně komerčně nevyrábějí. Jejich rozměry a parametry jsou však pro toto využití nevyhovující, protože jejich hmotnosti se pohybují v rozsahu stovek gramů až jednotek kilogramů, přičemž nosnost je přibližně srovnatelná s jejich hmotností. |
494 |
Nosné meteorologické balóny jsou proto obvykle vyráběny z latexu. Jsou používány jako tlakové, což znamená, že nosný plyn je uvnitř pod stálým tlakem mírně větším, než je tlak okolního prostředí. Důvod jejich používání je pravděpodobně jednak historický a také důsledkem faktu, že jiné meteorologické balony se běžně komerčně nevyrábějí. Jejich rozměry a parametry jsou však pro toto využití nevyhovující, protože jejich hmotnosti se pohybují v rozsahu stovek gramů až jednotek kilogramů, přičemž nosnost je přibližně srovnatelná s jejich hmotností. |
495 |
|
495 |
|
496 |
\subsubsection{Svařování balónu} |
496 |
\subsubsection{Svařování balónu} |
Line 585... |
Line 585... |
585 |
\url{http://cs.wikipedia.org/wiki/Projekt\_Moguli} |
585 |
\url{http://cs.wikipedia.org/wiki/Projekt\_Moguli} |
586 |
\bibitem{Parafoil_Return_Vehicle}{Autonomous Parafoil Return Vehicle} |
586 |
\bibitem{Parafoil_Return_Vehicle}{Autonomous Parafoil Return Vehicle} |
587 |
\url{http://mbed.org/users/lhiggs/notebook/autonomous-parafoil-return-vehicle/} |
587 |
\url{http://mbed.org/users/lhiggs/notebook/autonomous-parafoil-return-vehicle/} |
588 |
\bibitem {GPS_ublox}{UBLOX. LEA-6 series [online]. 2013 [cit. 2013-05-12]. Dostupné z: http://www.u-blox.com/en/gps-modules/pvt-modules/lea-6-family.html} |
588 |
\bibitem {GPS_ublox}{UBLOX. LEA-6 series [online]. 2013 [cit. 2013-05-12]. Dostupné z: http://www.u-blox.com/en/gps-modules/pvt-modules/lea-6-family.html} |
589 |
\bibitem {ChibiOS/RT}\url{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php} |
589 |
\bibitem {ChibiOS/RT}\url{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php} |
- |
|
590 |
\bibitem{automacic_balloon_launcher}{A Cost Effective Automatic Balloon Launcher} |
- |
|
591 |
\url{http://www.osti.gov/bridge/purl.cover.jsp?purl=/768881-IVNrhd/native/768881.pdf} |
590 |
\end{thebibliography} |
592 |
\end{thebibliography} |
591 |
\end{document} |
593 |
\end{document} |