Rev 3026 Rev 3027
Line 13... Line 13...
13 \addtolength{\headsep}{30 pt} 13 \addtolength{\headsep}{30 pt}
14 \addtolength{\footskip}{50 pt} 14 \addtolength{\footskip}{50 pt}
15   15  
16 \fancyfoot{} 16 \fancyfoot{}
17 \fancyfoot{\hspace*{5cm}} 17 \fancyfoot{\hspace*{5cm}}
-   18 \fancyfoot[L]
18 \fancyfoot[L]{\includegraphics[width=1.5cm, height=1.5cm]{img/datamatrix.png} \hspace{0.5cm} pomiceva kakonjak hanuson1 jichapav poskozby} 19 {\includegraphics[width=1.5cm, height=1.5cm]{img/datamatrix.png} \hspace{0.5cm}
-   20 \begin{tabular}{c}
-   21 pomiceva \\
-   22 kakonjak \\
-   23 hanuson1 \\
-   24 jichapav \\
-   25 poskozby \\
-   26 \end{tabular}
-   27 }
19 \fancyfoot[R] {\thepage} 28 \fancyfoot[R] {\thepage}
20   29  
21   30  
22 \begin{document} 31 \begin{document}
23 \title{Technická zpráva - Automatický vypouštěč meteobalónů} 32 \title{Technická zpráva - Automatický vypouštěč meteobalónů}
Line 76... Line 85...
76 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Radiosonde}{radiosond}. 85 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Radiosonde}{radiosond}.
77   86  
78 \subsubsection{Automatické vypouštění meteorologických radiosond} 87 \subsubsection{Automatické vypouštění meteorologických radiosond}
79   88  
80   89  
81 \subsection{Automatické vypouštění plynových balónů} 90 \subsection{Stav automatického vypouštění plynových balónů}
82   91  
83   92  
84 \section{Pozemní vypouštěcí box} 93 \section{Pozemní vypouštěcí box}
85   94  
86 Pozemní stanici balónové sítě tvoří kompaktní krabice obsahující 95 Pozemní stanici balónové sítě tvoří kompaktní krabice obsahující
87 techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení je 96 techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení je
88 konstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků v 97 konstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků v
89 pohotovostním režimu, a čekat na příkaz k vypouštění sondy. 98 pohotovostním režimu, a čekat na příkaz k vypouštění sondy.
90   99  
91 \subsection{Technické parametry} 100 \subsection{Potřebné parametry}
92   101  
93 Většina řídící elektroniky je složena z modulů 102 Většina řídící elektroniky je složena z modulů
94 \href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB} 103 \href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB}
95   104  
96 Komunikace s řídícím systémem sítě stanic je aktuálně řešena terminálem na RS232 tvořeného modulem \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/RS232SINGLE01A}{RS232SINGLE01A} respektive jeho USB variantou \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/USB232R01B}{USB232R01B}. Další možnosti připojení jsou následující: 105 Komunikace s řídícím systémem sítě stanic je aktuálně řešena terminálem na RS232 tvořeného modulem \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/RS232SINGLE01A}{RS232SINGLE01A} respektive jeho USB variantou \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/USB232R01B}{USB232R01B}. Další možnosti připojení jsou následující:
Line 104... Line 113...
104 \end{itemize} 113 \end{itemize}
105   114  
106 Jako hlavní řídící MCU této jednotky byl vybrán ARM STM32F103R8T v modulu 115 Jako hlavní řídící MCU této jednotky byl vybrán ARM STM32F103R8T v modulu
107 \href{/doku.php?id=cs:stm32f10xrxt}{STM32F10xRxT01A}. Firmware je pak dále popsán v kapitole \ref{Box_firmware}. 116 \href{/doku.php?id=cs:stm32f10xrxt}{STM32F10xRxT01A}. Firmware je pak dále popsán v kapitole \ref{Box_firmware}.
108   117  
-   118 \subsection{Elektronika pozemní stanice}
-   119  
109 \subsection{Napájení elektronických subsystémů} 120 \subsubsection{Napájení elektronických subsystémů}
110   121  
111 Ve vývojové fázi funkčního vzoru je napájení systému řešeno PC ATX zdrojem, ze kterého jsou využity +5 V a +12 V větve. Toto řešení se neukázalo jako příliš optimální vzhledem ke špatné spolehlivosti PC zdrojů při provozu s nízkou zátěží v dalším prototypu bude proto ATX zdroj pravděpodobně nahrazen jiným spínaným zdrojem určeným pro tento druh aplikace. 122 Ve vývojové fázi funkčního vzoru je napájení systému řešeno PC ATX zdrojem, ze kterého jsou využity +5 V a +12 V větve. Toto řešení se neukázalo jako příliš optimální vzhledem ke špatné spolehlivosti PC zdrojů při provozu s nízkou zátěží v dalším prototypu bude proto ATX zdroj pravděpodobně nahrazen jiným spínaným zdrojem určeným pro tento druh aplikace.
112   123  
113   124  
114 \subsection{Mechanická konstrukce} 125 \subsection{Mechanická konstrukce}
Line 156... Line 167...
156 \includegraphics[width=15cm]{./img/uzaviraci_mechanismus.jpg} 167 \includegraphics[width=15cm]{./img/uzaviraci_mechanismus.jpg}
157 \caption{Nákres uzavíracího mechanismu balónu} 168 \caption{Nákres uzavíracího mechanismu balónu}
158 \label{fig:uzaviraci_mechanismus_nakres} 169 \label{fig:uzaviraci_mechanismus_nakres}
159 \end{figure} 170 \end{figure}
160   171  
-   172 \subsubsection{Napouštěcí systém balónu}
-   173  
-   174 Pneumatika napouštěče balónu řeší problém dávkování nosného plynu do balónu. Pro experimenty s funkčním vzorem přístroje byl jako nosný plyn vybráno helium, jako bezpečný inertní plyn.
-   175  
-   176 Pro dávkování nosného plynu do balónu byly uvažovány dva koncepty.
-   177  
-   178 \begin{enumerate}
-   179 \item Použití jednorázové plynové kartuše naplněné právě potřebným množstvím plynu.
-   180 \item Použití opakovaně plnitelné tlakové lahve
-   181 \end{enumerate}
-   182  
-   183 \paragraph{Tlaková nádoba}
-   184  
-   185 Pro první případ uvažující jednorázovou plynovou náplň byla vybrána tlaková nádoba zobrazena na obrázku \ref{fig:helium}. Její původní plánované využití je pro miniautogeny a je plněna tlakem 100 bar. Výhodou je výstupní šroubení M10x1 a uzavírání tlačným kuželovým ventilem, který by mělo být možné uvolňovat šroubovacím mechanismem. Například s pružně uloženým trnem
-   186  
-   187 \begin{figure}
-   188 \centering
-   189 \includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/Kartuse_s_heliem.png}
-   190 \caption{Konstrukce ventilu plynové kartuše s héliem}
-   191 \label{fig:helium}
-   192 \end{figure}
-   193  
-   194 V originálním uspořádání je tlačný kuželový ventil otevírán redukčním ventilem, který je vidět na obrázku \ref{fig:ventil_autogen}
-   195  
-   196 \begin{figure}
-   197 \centering
-   198 \includegraphics[width=10cm]{img/Redukcni_ventil.png}
-   199 \caption{Redukční ventil}
-   200 \label{fig:ventil_autogen}
-   201 \end{figure}
-   202  
-   203 Ten kromě kuželu a přítlačné pružiny obsahuje ještě i zpětný ventil s hadičníkem, který lze z těla redukčního ventilu odšroubovat.
-   204  
-   205 Pro konstrukci prototypu napouštěče balónu jsme ale potřebovali opakovaně experimentovat s procesem napouštění a problém opakovaného naplnění plynové kartuše a otevírání kuželového ventilu se nepodařilo z časových důvodů vhodně vyřešit.
-   206  
-   207 Z toho důvodu byla použita opakovatelně plnitelná tlaková nádoba v kombinaci s klasickým redukčním ventilem na kyslík.
-   208  
-   209 \begin{figure}
-   210 \centering
-   211 \includegraphics[width=10cm]{img/Lahev_helium.jpg}
-   212 \caption{Znovuplnitelná lahev na technické plyny}
-   213 \label{fig:redukcni_ventil_vodik}
-   214 \end{figure}
-   215  
-   216 \begin{figure}
-   217 \centering
-   218 \includegraphics[width=10cm]{img/redukcni_ventil_vodik.jpeg}
-   219 \caption{Redukční ventil na vodík - tento ventil byl pořízen s očekáváním lepších parametrů, než ventil kyslíkový, má však ale levý závit. (Jako všechny ventily pro hořlavé plyny splňující normu)}
-   220 \label{fig:redukcni_ventil_vodik}
-   221 \end{figure}
-   222  
-   223 \begin{figure}
-   224 \centering
-   225 \includegraphics[width=10cm]{./img/redukcni-ventil-autogen-kyslik.jpg}
-   226 \caption{Redukční ventil na kyslík sloužící jako náhrada za vodíkový redukční ventil s levým závitem}
-   227 \label{fig:redukcni_ventil_vodik}
-   228 \end{figure}
-   229  
-   230  
-   231 Helium je pak dávkováno elektromagnetickým ventilem
-   232  
-   233 \begin{figure}
-   234 \centering
-   235 \includegraphics[width=10cm]{img/elektromagneticky_ventil.jpg}
-   236 \caption{Elektromagnetický dávkovací ventil}
-   237 \label{fig:elmag_ventil}
-   238 \end{figure}
-   239  
-   240 Toto uspořádání má značnou nevýhodu, že helium je pod stálým tlakem ve značném objemu aparatury a vlivem netěsností a difuze skrz materiály s nízkou hustotou, jako jsou například hadice, nebo pryžová těsnění z ní tak postupně uniká.
-   241  
-   242 Toto chování bylo demonstrováno při zkouškách prototypu natlakováním asi 1m dlouhé hadice s průměrem 6 mm přes redukční ventil na jejím druhém konci pak byl připojený manometr na kterém bylo možné sledovat klesání tlaku v hadici. Kdy tlak z původních 0,4 MPa klesl během několika desítek minut na 0,2 MPa. A pak dále přes noc až k nule. Hadice byla k regulačnímu ventilu a manometru připojena kvalitními nástrčnými šroubeními pro technické plyny se závity těsněnými teflonovou páskou.
-   243  
-   244 Je tedy jasné, že systém se stále otevřenou tlakovou lahví a regulačním ventilem nemůže být použit v produkční verzi zařízení, neboť nelze zaručit trvanlivost náplně v tlakové nádobě po delší dobu.
-   245  
-   246  
161 \subsection{Diagnostika stavu systému} 247 \subsection{Diagnostika stavu systému}
162   248  
163 \begin{itemize} 249 \begin{itemize}
164 \item 250 \item
165 Kontrola úspěšného startu (měření vztlaku balónu) 251 Kontrola úspěšného startu (měření vztlaku balónu)
Line 248... Line 334...
248   334  
249 \href{/doku.php?id=cs:atmegatq32}{ATmegaTQ3201A}, 335 \href{/doku.php?id=cs:atmegatq32}{ATmegaTQ3201A},
250 \href{/doku.php?id=cs:sdcard}{SDcard01B}, 336 \href{/doku.php?id=cs:sdcard}{SDcard01B},
251 \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A} 337 \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A}
252   338  
253 \subsection{Technické parametry} 339 \subsection{Potřebné parametry}
254   340  
255 GPS na sondě by měla být udržovaná ve stavu FIX, aby pak nedocházelo ke 341 GPS na sondě by měla být udržovaná ve stavu FIX, aby pak nedocházelo ke
256 zpoždění v důsledku čekání na fix. 342 zpoždění v důsledku čekání na fix.
257   343  
258 \paragraph{Komunikace (Telemetrické údaje)} 344 \paragraph{Komunikace (Telemetrické údaje)}
Line 455... Line 541...
455 Baterie a jejich odolnost vůči mrazu - navrhováno několik variant, v současné době ještě nemáme vybránu jednu konkrétní. 541 Baterie a jejich odolnost vůči mrazu - navrhováno několik variant, v současné době ještě nemáme vybránu jednu konkrétní.
456   542  
457 Dostupnost materiálů - aktuálně potíže s dopravou tlakových lahví s héliem. 543 Dostupnost materiálů - aktuálně potíže s dopravou tlakových lahví s héliem.
458 Navrhovaná řešení jednotlivých problémů jsou uvedena v technické části vždy u příslušné kapitoly. 544 Navrhovaná řešení jednotlivých problémů jsou uvedena v technické části vždy u příslušné kapitoly.
459   545  
460 \section{Pneumatická část napouštěcího systému} -  
461   -  
462 Pneumatika napouštěče balónu řeší problém dávkování nosného plynu do balónu. Pro experimenty s funkčním vzorem přístroje byl jako nosný plyn vybráno helium, jako bezpečný inertní plyn. -  
463   -  
464 Pro dávkování nosného plynu do balónu byly uvažovány dva koncepty. -  
465   -  
466 \begin{enumerate} -  
467 \item Použití jednorázové plynové kartuše naplněné právě potřebným množstvím plynu. -  
468 \item Použití opakovaně plnitelné tlakové lahve -  
469 \end{enumerate} -  
470   -  
471 \subsection{Tlaková nádoba} -  
472   -  
473 Pro první případ uvažující jednorázovou plynovou náplň byla vybrána tlaková nádoba zobrazena na obrázku \ref{fig:helium}. Její původní plánované využití je pro miniautogeny a je plněna tlakem 100 bar. Výhodou je výstupní šroubení M10x1 a uzavírání tlačným kuželovým ventilem, který by mělo být možné uvolňovat šroubovacím mechanismem. Například s pružně uloženým trnem -  
474   -  
475 \begin{figure} -  
476 \centering -  
477 \includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/Kartuse_s_heliem.png} -  
478 \caption{Konstrukce ventilu plynové kartuše s héliem} -  
479 \label{fig:helium} -  
480 \end{figure} -  
481   -  
482 V originálním uspořádání je tlačný kuželový ventil otevírán redukčním ventilem, který je vidět na obrázku \ref{fig:ventil_autogen} -  
483   -  
484 \begin{figure} -  
485 \centering -  
486 \includegraphics[width=10cm]{img/Redukcni_ventil.png} -  
487 \caption{Redukční ventil} -  
488 \label{fig:ventil_autogen} -  
489 \end{figure} -  
490   -  
491 Ten kromě kuželu a přítlačné pružiny obsahuje ještě i zpětný ventil s hadičníkem, který lze z těla redukčního ventilu odšroubovat. -  
492   -  
493 Pro konstrukci prototypu napouštěče balónu jsme ale potřebovali opakovaně experimentovat s procesem napouštění a problém opakovaného naplnění plynové kartuše a otevírání kuželového ventilu se nepodařilo z časových důvodů vhodně vyřešit. -  
494   -  
495 Z toho důvodu byla použita opakovatelně plnitelná tlaková nádoba v kombinaci s klasickým redukčním ventilem na kyslík. -  
496   546  
497 \begin{figure} -  
498 \centering -  
499 \includegraphics[width=10cm]{img/Lahev_helium.jpg} -  
500 \caption{Znovuplnitelná lahev na technické plyny} -  
501 \label{fig:redukcni_ventil_vodik} -  
502 \end{figure} -  
503   -  
504 \begin{figure} -  
505 \centering -  
506 \includegraphics[width=10cm]{img/redukcni_ventil_vodik.jpeg} -  
507 \caption{Redukční ventil na vodík - tento ventil byl pořízen s očekáváním lepších parametrů, než ventil kyslíkový, má však ale levý závit. (Jako všechny ventily pro hořlavé plyny splňující normu)} -  
508 \label{fig:redukcni_ventil_vodik} -  
509 \end{figure} -  
510   -  
511 \begin{figure} -  
512 \centering -  
513 \includegraphics[width=10cm]{./img/redukcni-ventil-autogen-kyslik.jpg} -  
514 \caption{Redukční ventil na kyslík sloužící jako náhrada za vodíkový redukční ventil s levým závitem} -  
515 \label{fig:redukcni_ventil_vodik} -  
516 \end{figure} -  
517   -  
518   -  
519 Helium je pak dávkováno elektromagnetickým ventilem -  
520   -  
521 \begin{figure} -  
522 \centering -  
523 \includegraphics[width=10cm]{img/elektromagneticky_ventil.jpg} -  
524 \caption{Elektromagnetický dávkovací ventil} 547 \section{Dosažené výsledky}
525 \label{fig:elmag_ventil} -  
526 \end{figure} -  
527   548  
528 Toto uspořádání má značnou nevýhodu, že helium je pod stálým tlakem ve značném objemu aparatury a vlivem netěsností a difuze skrz materiály s nízkou hustotou, jako jsou například hadice, nebo pryžová těsnění z ní tak postupně uniká. -  
529   549  
530 Toto chování bylo demonstrováno při zkouškách prototypu natlakováním asi 1m dlouhé hadice s průměrem 6 mm přes redukční ventil na jejím druhém konci pak byl připojený manometr na kterém bylo možné sledovat klesání tlaku v hadici. Kdy tlak z původních 0,4 MPa klesl během několika desítek minut na 0,2 MPa. A pak dále přes noc až k nule. Hadice byla k regulačnímu ventilu a manometru připojena kvalitními nástrčnými šroubeními pro technické plyny se závity těsněnými teflonovou páskou. 550 \subsection{Možnosti budoucího vývoje zařízení}
531   551  
532 Je tedy jasné, že systém se stále otevřenou tlakovou lahví a regulačním ventilem nemůže být použit v produkční verzi zařízení, neboť nelze zaručit trvanlivost náplně v tlakové nádobě po delší dobu. -  
533   552  
534 \section{Dosažené výsledky} -  
535   553  
536 \newpage 554 \newpage
537   555  
538 \begin{thebibliography}{99} 556 \begin{thebibliography}{99}
539 \bibitem{cement}{například síť CEMeNt} 557 \bibitem{cement}{například síť CEMeNt}