Line 12... |
Line 12... |
12 |
\pagestyle{fancy} |
12 |
\pagestyle{fancy} |
13 |
\addtolength{\headsep}{30 pt} |
13 |
\addtolength{\headsep}{30 pt} |
14 |
\addtolength{\footskip}{50 pt} |
14 |
\addtolength{\footskip}{50 pt} |
15 |
|
15 |
|
16 |
\fancyfoot{} |
16 |
\fancyfoot{} |
17 |
\fancyfoot{\hspace*{5cm}} |
17 |
%\fancyfoot{\hspace*{5cm}} |
18 |
\fancyfoot[L] |
18 |
\fancyfoot[L] |
19 |
{\includegraphics[width=1.5cm, height=1.5cm]{img/datamatrix.png} \hspace{0.5cm} |
19 |
{\includegraphics[width=1.5cm]{img/datamatrix.png} \begin{tabular}{cc} |
20 |
\begin{tabular}{c} |
- |
|
21 |
pomiceva \\ |
20 |
pomiceva & jichapav \\ |
22 |
kakonjak \\ |
21 |
kakonjak & poskozby\\ |
23 |
hanuson1 \\ |
22 |
hanuson1 & \\ |
24 |
jichapav \\ |
- |
|
25 |
poskozby \\ |
- |
|
26 |
\end{tabular} |
23 |
\end{tabular} |
27 |
} |
24 |
} |
28 |
\fancyfoot[R] {\thepage} |
25 |
\fancyfoot[R] {\thepage} |
29 |
|
26 |
|
30 |
|
27 |
|
Line 119... |
Line 116... |
119 |
|
116 |
|
120 |
\subsubsection{Napájení elektronických subsystémů} |
117 |
\subsubsection{Napájení elektronických subsystémů} |
121 |
|
118 |
|
122 |
Ve vývojové fázi funkčního vzoru je napájení systému řešeno PC ATX zdrojem, ze kterého jsou využity +5 V a +12 V větve. Toto řešení se neukázalo jako příliš optimální vzhledem ke špatné spolehlivosti PC zdrojů při provozu s nízkou zátěží v dalším prototypu bude proto ATX zdroj pravděpodobně nahrazen jiným spínaným zdrojem určeným pro tento druh aplikace. |
119 |
Ve vývojové fázi funkčního vzoru je napájení systému řešeno PC ATX zdrojem, ze kterého jsou využity +5 V a +12 V větve. Toto řešení se neukázalo jako příliš optimální vzhledem ke špatné spolehlivosti PC zdrojů při provozu s nízkou zátěží v dalším prototypu bude proto ATX zdroj pravděpodobně nahrazen jiným spínaným zdrojem určeným pro tento druh aplikace. |
123 |
|
120 |
|
- |
|
121 |
Výhodným řešením by také mohlo být využití fotovoltaických článků, které by v případě umístění na odsuvné střeše bylo možné využít k detekci zakrytí střechy. |
- |
|
122 |
|
124 |
|
123 |
|
125 |
\subsection{Mechanická konstrukce} |
124 |
\subsection{Mechanická konstrukce} |
126 |
|
125 |
|
127 |
Box tvoří plastová krabice o rozměrech 57x39x42 cm, zakoupená v IKEI a bočnice a střecha z polykarbonátu. Výsledné uspořádání připomíná psí boudu a bylo takto navrženo za účelem snadného otevírání střechy. |
126 |
Box tvoří plastová krabice o rozměrech 57x39x42 cm, zakoupená v IKEI a bočnice a střecha z polykarbonátu. Výsledné uspořádání připomíná psí boudu a bylo takto navrženo za účelem snadného otevírání střechy. |
128 |
Bočnice mají tvar obdélníku, na kterém je posazen přesahující rovnoramenný trojúhelník. Obdélníková část je přichycena ke krabici a na trojúhelníkové části je posazena střecha, která je tvořena ze dvou desek. Tyto střešní desky, které se kvůli dešti navzájem trochu překrývají, jsou uvnitř ve vrcholu střechy spojeny páskou. Při přetavení pásky rezistorem, sjedou samovolně střešní desky po bočnicích na zem. Celý systém je znázorněn na obrázku. |
127 |
Bočnice mají tvar obdélníku, na kterém je posazen přesahující rovnoramenný trojúhelník. Obdélníková část je přichycena ke krabici a na trojúhelníkové části je posazena střecha, která je tvořena ze dvou desek. Tyto střešní desky, které se kvůli dešti navzájem trochu překrývají, jsou uvnitř ve vrcholu střechy spojeny páskou. Při přetavení pásky rezistorem, sjedou samovolně střešní desky po bočnicích na zem. Celý systém je znázorněn na obrázku. |
Line 208... |
Line 207... |
208 |
|
207 |
|
209 |
\begin{figure} |
208 |
\begin{figure} |
210 |
\centering |
209 |
\centering |
211 |
\includegraphics[width=10cm]{img/Lahev_helium.jpg} |
210 |
\includegraphics[width=10cm]{img/Lahev_helium.jpg} |
212 |
\caption{Znovuplnitelná lahev na technické plyny} |
211 |
\caption{Znovuplnitelná lahev na technické plyny} |
213 |
\label{fig:redukcni_ventil_vodik} |
212 |
\label{fig:refillable_gas_cilinder} |
214 |
\end{figure} |
213 |
\end{figure} |
215 |
|
214 |
|
216 |
\begin{figure} |
215 |
\begin{figure} |
217 |
\centering |
216 |
\centering |
218 |
\includegraphics[width=10cm]{img/redukcni_ventil_vodik.jpeg} |
217 |
\includegraphics[width=10cm]{img/redukcni_ventil_vodik.jpeg} |
Line 222... |
Line 221... |
222 |
|
221 |
|
223 |
\begin{figure} |
222 |
\begin{figure} |
224 |
\centering |
223 |
\centering |
225 |
\includegraphics[width=10cm]{./img/redukcni-ventil-autogen-kyslik.jpg} |
224 |
\includegraphics[width=10cm]{./img/redukcni-ventil-autogen-kyslik.jpg} |
226 |
\caption{Redukční ventil na kyslík sloužící jako náhrada za vodíkový redukční ventil s levým závitem} |
225 |
\caption{Redukční ventil na kyslík sloužící jako náhrada za vodíkový redukční ventil s levým závitem} |
227 |
\label{fig:redukcni_ventil_vodik} |
226 |
\label{fig:redukcni_ventil_kyslik} |
228 |
\end{figure} |
227 |
\end{figure} |
229 |
|
228 |
|
230 |
|
229 |
|
231 |
Helium je pak dávkováno elektromagnetickým ventilem |
230 |
Helium je pak dávkováno elektromagnetickým ventilem |
232 |
|
231 |
|
Line 327... |
Line 326... |
327 |
\end{figure} |
326 |
\end{figure} |
328 |
|
327 |
|
329 |
|
328 |
|
330 |
\section{Balónová sonda} |
329 |
\section{Balónová sonda} |
331 |
|
330 |
|
- |
|
331 |
Hlavním úkolem meteorologické sondy je v případě použití systému ke zpřesnění dráhy o dopadu meteoritu změření směru a rychlostí větru. Z tohoto hlediska jde proto o meteorologickou sondu označovanou jako \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Rawinsonde}{Rawinsonde}. |
- |
|
332 |
|
332 |
Neletový prototyp sondy bude vyvinut za použití modulů stavebnice |
333 |
Neletový prototyp sondy bude vyvinut za použití modulů stavebnice |
333 |
\href{http://www.mlab.cz/Server/GenIndex/GenIndex.php?lang=cs\&path=/Modules}{MLAB} |
334 |
\href{http://www.mlab.cz/Server/GenIndex/GenIndex.php?lang=cs\&path=/Modules}{MLAB} |
334 |
|
335 |
|
335 |
\href{/doku.php?id=cs:atmegatq32}{ATmegaTQ3201A}, |
336 |
\href{/doku.php?id=cs:atmegatq32}{ATmegaTQ3201A}, |
336 |
\href{/doku.php?id=cs:sdcard}{SDcard01B}, |
337 |
\href{/doku.php?id=cs:sdcard}{SDcard01B}, |
Line 464... |
Line 465... |
464 |
|
465 |
|
465 |
\begin{itemize} |
466 |
\begin{itemize} |
466 |
\item |
467 |
\item |
467 |
Navrhnout bezpečnou sondu, která splní požadavky ÚCL na bezpečnost |
468 |
Navrhnout bezpečnou sondu, která splní požadavky ÚCL na bezpečnost |
468 |
letu. |
469 |
letu. |
469 |
\item |
- |
|
470 |
Řídit stoupání a aktivně zabránit vzniku kolize. (Takový systém by |
470 |
\item Řídit stoupání a aktivně zabránit vzniku kolize. Takový systém by mohl zároveň zjednodušit návrat sondy viz |
471 |
mohl zároveň zjednodušit návrat sondy podobně jako |
- |
|
472 |
\href{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}{zde}) |
471 |
\href{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}{zde}) |
473 |
\item |
- |
|
474 |
Autodestrukce při hrozící srážce. |
472 |
\item Autodestrukce při hrozící srážce. |
475 |
\end{itemize} |
473 |
\end{itemize} |
476 |
|
474 |
|
477 |
\subsection{Meteorologický balón} |
475 |
\subsection{Meteorologický balón} |
- |
|
476 |
Balón pro meteorologickou sondu je samostatný problém neboť sonda stoupá během letu do výšek až 30 km a dochází tak k namáhání balónu rychlou změnou teploty a nízkými teplotami (-60 $^\circ$). Zárověň se přibližně 13x zvětší objem balónu. |
- |
|
477 |
|
- |
|
478 |
Nosné meteorologické balóny jsou proto obvykle vyráběny z latexu. A jsou používány jako tlakové, což znamená, že nosný plyn je uvnitř pod stálým tlakem mírně větším, než je tlak okolního prostředí. Důvod jejich používání je pravděpodobně jednak historický a také důsledkem faktu, že jiné meteorologické balony se běžně komerčně nevyrábějí. Jejich rozměry a parametry jsou však značně mizerné, protože jejich hmotnosti se pohybují v rozsahu stovek gramů, až jednotek kilogramů přičemž nosnost je přibližně srovnatelná s jejich hmotností. |
478 |
|
479 |
|
479 |
\subsubsection{Svařování balónu} |
480 |
\subsubsection{Svařování balónu} |
- |
|
481 |
|
- |
|
482 |
|
480 |
nutno doplnit |
483 |
|
481 |
|
484 |
|
482 |
\subsubsection{Evči zpětný ventil} |
485 |
\subsubsection{Evči zpětný ventil} |
483 |
Při jednom pokusu (původně neúspěšném) o nastavení nohavice pro nafukování a zatavování balónu se nám podařilo přijít na velice zajímavý, překvapivě jednoduchý a efektivní způsob řešení zpětného ventilu \ref{fig:ZpetVentilFoto}. Zatavovací mechanismus bude použit v každém případě, ale jako pojistku lze použít tento ventil. |
486 |
Při jednom pokusu (původně neúspěšném) o nastavení nohavice pro nafukování a zatavování balónu se nám podařilo přijít na velice zajímavý, překvapivě jednoduchý a efektivní způsob řešení zpětného ventilu \ref{fig:ZpetVentilFoto}. Zatavovací mechanismus bude použit v každém případě, ale jako pojistku lze použít tento ventil. |
484 |
|
487 |
|
485 |
V podstatě jde o přerušení nohavice a následné napojení „nasunutím“ jedné části do druhé (obrázek \ref{fig:ZpetVentil}). Pokud nasuneme spodní část do vrchní (připojené k balónu) a upevníme například pomocí lepicí pásky. Budeme schopni balón bez problémů napustit. Ovšem při pokusu balón vypustit zjistíme, že je to téměř nemožné. Ta část nohavice, které je nasunutá uvnitř, se totiž vlivem opačného tlaku vzduchu (nebo jiného plynu) zdeformuje a zablokuje průchod. Tímto způsobem můžeme velice levně, jednoduše a efektivně vytvořit zpětný ventil, který by měl být pro naše účely naprosto dostačující. |
488 |
V podstatě jde o přerušení nohavice a následné napojení „nasunutím“ jedné části do druhé (obrázek \ref{fig:ZpetVentil}). Pokud nasuneme spodní část do vrchní (připojené k balónu) a upevníme například pomocí lepicí pásky. Budeme schopni balón bez problémů napustit. Ovšem při pokusu balón vypustit zjistíme, že je to téměř nemožné. Ta část nohavice, které je nasunutá uvnitř, se totiž vlivem opačného tlaku vzduchu (nebo jiného plynu) zdeformuje a zablokuje průchod. Tímto způsobem můžeme velice levně, jednoduše a efektivně vytvořit zpětný ventil, který by měl být pro naše účely naprosto dostačující. |
Line 544... |
Line 547... |
544 |
Navrhovaná řešení jednotlivých problémů jsou uvedena v technické části vždy u příslušné kapitoly. |
547 |
Navrhovaná řešení jednotlivých problémů jsou uvedena v technické části vždy u příslušné kapitoly. |
545 |
|
548 |
|
546 |
|
549 |
|
547 |
\section{Dosažené výsledky} |
550 |
\section{Dosažené výsledky} |
548 |
|
551 |
|
- |
|
552 |
Byl vyvinut funkční vzor pozemní stanice automatického vypouštěče a demonstrován jeho fungující stav. Tento prototyp poslouží pro další experimenty a k dalšímu zdokonalení konstrukce. |
549 |
|
553 |
|
550 |
\subsection{Možnosti budoucího vývoje zařízení} |
554 |
\subsection{Možnosti budoucího vývoje zařízení} |
551 |
|
555 |
|
552 |
|
- |
|
- |
|
556 |
V produkční verzi zařízení by bylo potřeba zejména vylepšit mechanickou konstrukci vypouštěcího boxu, tak aby byla odolnější proti povětrnostním vlivům. |
- |
|
557 |
Dále by bylo potřebné vylepšit firmware tak, aby časování sekvence fungovalo korektním způsobem. |
553 |
|
558 |
|
554 |
\newpage |
559 |
\newpage |
555 |
|
560 |
|
556 |
\begin{thebibliography}{99} |
561 |
\begin{thebibliography}{99} |
557 |
\bibitem{cement}{například síť CEMeNt} |
562 |
\bibitem{cement}{například síť CEMeNt} |
558 |
\url{http://cement.fireball.sk/} |
563 |
\url{http://cement.fireball.sk/} |
Line 560... |
Line 565... |
560 |
\url{http://www.radiosonde.eu/}, \url{http://www.radiosonda.sk/} |
565 |
\url{http://www.radiosonde.eu/}, \url{http://www.radiosonda.sk/} |
561 |
\bibitem{cocom}{směrnice CoCom} |
566 |
\bibitem{cocom}{směrnice CoCom} |
562 |
\url{http://en.wikipedia.org/wiki/CoCom\#Legacyi} |
567 |
\url{http://en.wikipedia.org/wiki/CoCom\#Legacyi} |
563 |
\bibitem{moguli}{projekt Mogul} |
568 |
\bibitem{moguli}{projekt Mogul} |
564 |
\url{http://cs.wikipedia.org/wiki/Projekt\_Moguli} |
569 |
\url{http://cs.wikipedia.org/wiki/Projekt\_Moguli} |
- |
|
570 |
\bibitem{Parafoil_Return_Vehicle}{Autonomous Parafoil Return Vehicle} |
- |
|
571 |
\url{http://mbed.org/users/lhiggs/notebook/autonomous-parafoil-return-vehicle/} |
565 |
\bibitem {GPS_ublox}{UBLOX. LEA-6 series [online]. 2013 [cit. 2013-05-12]. Dostupné z: http://www.u-blox.com/en/gps-modules/pvt-modules/lea-6-family.html} |
572 |
\bibitem {GPS_ublox}{UBLOX. LEA-6 series [online]. 2013 [cit. 2013-05-12]. Dostupné z: http://www.u-blox.com/en/gps-modules/pvt-modules/lea-6-family.html} |
566 |
\bibitem {ChibiOS/RT}\url{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php} |
573 |
\bibitem {ChibiOS/RT}\url{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php} |
567 |
\end{thebibliography} |
574 |
\end{thebibliography} |
568 |
\end{document} |
- |
|
569 |
|
575 |
\end{document} |
- |
|
576 |
|