Line 110... |
Line 110... |
110 |
Základní meteorologické veličiny nutné pro rozhodnutí o startu jsou snímány lokálně (teplota, tlak, relativní vlhkost, směr rychlost větru) jsou snímány meteostanicí \href{http://wiki.mlab.cz/doku.php?id=cs:aws}{AWS01B} a lokálně zaznamenáván společně s údaji z \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A} (pozice stanice a přesný čas) logu a reportu o průběhu startu. |
110 |
Základní meteorologické veličiny nutné pro rozhodnutí o startu jsou snímány lokálně (teplota, tlak, relativní vlhkost, směr rychlost větru) jsou snímány meteostanicí \href{http://wiki.mlab.cz/doku.php?id=cs:aws}{AWS01B} a lokálně zaznamenáván společně s údaji z \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A} (pozice stanice a přesný čas) logu a reportu o průběhu startu. |
111 |
|
111 |
|
112 |
|
112 |
|
113 |
\subsubsection{Mechanická konstrukce} |
113 |
\subsubsection{Mechanická konstrukce} |
114 |
|
114 |
|
115 |
Svařovaná plastová bedna s odstranitelným víkem. Dostatečně těsná, aby |
115 |
Box tvoří plastová krabice o rozměrech 57x39x42 cm, zakoupená v IKEI a bočnice a střecha z polykarbonátu. Výsledné uspořádání připomíná psí boudu a bylo takto navrženo za účelem snadného otevírání střechy. |
116 |
nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť. |
- |
|
117 |
Konstrukce navržená tak, aby umožnila vypouštění i současných |
- |
|
118 |
profesionálních balónových sond. |
116 |
Bočnice mají tvar obdélníku, na kterém je posazen přesahující rovnoramenný trojúhelník. Obdélníková část je přichycena ke krabici a na trojúhelníkové části je posazena střecha, která je tvořena ze dvou desek. Tyto střešní desky, které se kvůli dešti navzájem trochu překrývají, jsou uvnitř ve vrcholu střechy spojeny páskou. Při přetavení pásky rezistorem, sjedou samovolně střešní desky po bočnicích na zem. Celý systém je znázorněn na obrázku. |
119 |
Aktivace mechanických prvků přepálením vlákna |
- |
|
120 |
uzavření balónu zatavením hrdla |
- |
|
121 |
|
- |
|
122 |
|
117 |
|
123 |
\subparagraph{Akční členy} |
118 |
\paragraph{Akční členy} |
124 |
|
119 |
|
125 |
Většina akčních členů je konstruována s důrazem na maximální |
120 |
Většina akčních členů je konstruována s důrazem na maximální |
126 |
spolehlivost. Akční členy proto jsou pružiny s |
121 |
spolehlivost. Akční členy proto jsou pružiny s |
127 |
přepalovacími PE pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha |
122 |
přepalovacími PE pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha |
128 |
přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů |
123 |
přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů |
Line 138... |
Line 133... |
138 |
\includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/odpalovac2.jpg} |
133 |
\includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/odpalovac2.jpg} |
139 |
\caption{Odpalovač víka} |
134 |
\caption{Odpalovač víka} |
140 |
\label{fig:odpalovac} |
135 |
\label{fig:odpalovac} |
141 |
\end{figure} |
136 |
\end{figure} |
142 |
|
137 |
|
- |
|
138 |
V produkční vepSvařovaná plastová bedna Dostatečně těsná, aby |
- |
|
139 |
nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť. |
- |
|
140 |
Konstrukce navržená tak, aby umožnila vypouštění i současných |
- |
|
141 |
profesionálních balónových sond. |
- |
|
142 |
Aktivace mechanických prvků přepálením vlákna |
- |
|
143 |
uzavření balónu zatavením hrdla |
- |
|
144 |
|
- |
|
145 |
Jiná možnost otevření střechy, je použít panty. Tyto panty by, držely střešní desky v zavřené poloze a po přepálení pásky rezistorem, by se tyto desky vyklopily do stran, jak je znázorněno na obrázku. Pohyb, který by střešní desky musely vykonat, by byl zajištěn pružinami. Nejvhodnější řešení by bylo použít zkrutnou pružinu, u každého pantu. |
- |
|
146 |
|
- |
|
147 |
\section{Uzavírací mechanismus balónu} |
- |
|
148 |
|
- |
|
149 |
Jako uzavírací a vypouštěcí systém balónu je použito odporové svařování. Umístěné v lisovacím mechanismu to má za úkol secvaknout nohavici balónu, která přivádí nosný plyn do balónu a následně ji příčně přetavit. Tím dojde k uzavření přívodu do balónu a zároveň k odpoutání balónu od uzavíracího systému. K uvolnění balónu je potřeba dostatečný vztlak, jenž přetrhne natavený materiál a uzavřený balón pak začne stoupat. |
- |
|
150 |
Lis je tvořen pohyblivou přítlačnou plochou a pevnou zarážkou s odporovým drátem. Přítlačná plocho je schopna posuvného pohybu po kolejnicích s přírazem k pevné zarážce. O přítlak se starají 2 pružiny umístěné na kolejnicích za plošinou, jak je vidět na obrázku. |
- |
|
151 |
Pro snadnější rozevírání lisu a jeho spuštění je použit naviják, který přitahuje přítlačnou plošinu. Po dostatečném rozevření lisu, je naviják zajištěn páskou, která je vedena přes rezistor. Lis je aktivován tak, že rezistor přetaví pásku, zajišťující naviják. Naviják se uvolní a pružiny sevřou lis. |
- |
|
152 |
Na pevné zarážce je natažen odporový dráty, který má za úkol přetavit nohavici secvaknutou lisem. Aby nedošlo k příliš rychlému přetavení nohavice, je přes odporový drát přetažen pauzovací papír. Pro lepší účinnost systému je pauzovacím papírem potažena i přítlačná plošina. Pauzovací papír se postará o lepší rozložení tepla a zároveň brání přilepení nohavice k lisu. |
- |
|
153 |
Pro správnou funkci lisu je důležitá poloha, ve které dosedá přítlačná plošina k zarážce. Přítlačná plošina musí dosedat tak, aby její horní hrana byla v zákrytu s horní hranou odporového drátu. Pokud by plošina dosedala výše, došlo by sice k přetavení, ale balón by se nedokázal vlastní silou odpoutat od systému, protože by byl stále držen lisem. Pokud by plošina dosedala níže, nedošlo by k správnému uzavření a odpoutání balónu. Z těchto důvodů je nutné, aby plošina dosedala přesně na hraně odporového drátu a mohlo tak dojít k správnému uzavření balónu a jeho následnému odpoutání. Správné dosednutí je znázorněno na obrázku. |
- |
|
154 |
|
- |
|
155 |
|
143 |
|
156 |
|
144 |
\section{Firmware pozemní stanice} |
157 |
\section{Firmware pozemní stanice} |
145 |
\label{Box_firmware} |
158 |
\label{Box_firmware} |
146 |
|
159 |
|
147 |
\subsection{Real-time operační systém} |
160 |
\subsection{Real-time operační systém} |
Line 486... |
Line 499... |
486 |
|
499 |
|
487 |
V podstatě jde o přerušení nohavice a následné napojení „nasunutím“ jedné části do druhé (obrázek \ref{fig:ZpetVentil}). Pokud nasuneme spodní část do vrchní (připojené k balónu) a upevníme například pomocí lepicí pásky. Budeme schopni balón bez problémů napustit. Ovšem při pokusu balón vypustit zjistíme, že je to téměř nemožné. Ta část nohavice, které je nasunutá uvnitř, se totiž vlivem opačného tlaku vzduchu (nebo jiného plynu) zdeformuje a zablokuje průchod. Tímto způsobem můžeme velice levně, jednoduše a efektivně vytvořit zpětný ventil, který by měl být pro naše účely naprosto dostačující. |
500 |
V podstatě jde o přerušení nohavice a následné napojení „nasunutím“ jedné části do druhé (obrázek \ref{fig:ZpetVentil}). Pokud nasuneme spodní část do vrchní (připojené k balónu) a upevníme například pomocí lepicí pásky. Budeme schopni balón bez problémů napustit. Ovšem při pokusu balón vypustit zjistíme, že je to téměř nemožné. Ta část nohavice, které je nasunutá uvnitř, se totiž vlivem opačného tlaku vzduchu (nebo jiného plynu) zdeformuje a zablokuje průchod. Tímto způsobem můžeme velice levně, jednoduše a efektivně vytvořit zpětný ventil, který by měl být pro naše účely naprosto dostačující. |
488 |
|
501 |
|
489 |
\begin{figure} |
502 |
\begin{figure} |
490 |
\centering |
503 |
\centering |
491 |
\includegraphics[width=10cm]{img/ZpetnyVentilFoto.jpg} |
504 |
\includegraphics[width=10cm]{./img/ZpetnyVentilFoto.JPG} |
492 |
\caption{Zpětný ventil v nohavici balónu - foto} |
505 |
\caption{Zpětný ventil v nohavici balónu - foto} |
493 |
\label{fig:ZpetVentilFoto} |
506 |
\label{fig:ZpetVentilFoto} |
494 |
\end{figure} |
507 |
\end{figure} |
495 |
|
508 |
|
496 |
\begin{figure} |
509 |
\begin{figure} |
497 |
\centering |
510 |
\centering |
498 |
\includegraphics[width=10cm]{img/ZpetnyVentil.png} |
511 |
\includegraphics[width=10cm]{./img/ZpetnyVentil.png} |
499 |
\caption{Zpětný ventil v nohavici balónu} |
512 |
\caption{Zpětný ventil v nohavici balónu} |
500 |
\label{fig:ZpetVentil} |
513 |
\label{fig:ZpetVentil} |
501 |
\end{figure} |
514 |
\end{figure} |
502 |
|
515 |
|
503 |
|
516 |
|