Rev 3017 Rev 3024
Line 110... Line 110...
110 Základní meteorologické veličiny nutné pro rozhodnutí o startu jsou snímány lokálně (teplota, tlak, relativní vlhkost, směr rychlost větru) jsou snímány meteostanicí \href{http://wiki.mlab.cz/doku.php?id=cs:aws}{AWS01B} a lokálně zaznamenáván společně s údaji z \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A} (pozice stanice a přesný čas) logu a reportu o průběhu startu. 110 Základní meteorologické veličiny nutné pro rozhodnutí o startu jsou snímány lokálně (teplota, tlak, relativní vlhkost, směr rychlost větru) jsou snímány meteostanicí \href{http://wiki.mlab.cz/doku.php?id=cs:aws}{AWS01B} a lokálně zaznamenáván společně s údaji z \href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A} (pozice stanice a přesný čas) logu a reportu o průběhu startu.
111   111  
112   112  
113 \subsubsection{Mechanická konstrukce} 113 \subsubsection{Mechanická konstrukce}
114   114  
115 Svařovaná plastová bedna s odstranitelným víkem. Dostatečně těsná, aby 115 Box tvoří plastová krabice o rozměrech 57x39x42 cm, zakoupená v IKEI a bočnice a střecha z polykarbonátu. Výsledné uspořádání připomíná psí boudu a bylo takto navrženo za účelem snadného otevírání střechy.
116 nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť. -  
117 Konstrukce navržená tak, aby umožnila vypouštění i současných -  
118 profesionálních balónových sond. 116 Bočnice mají tvar obdélníku, na kterém je posazen přesahující rovnoramenný trojúhelník. Obdélníková část je přichycena ke krabici a na trojúhelníkové části je posazena střecha, která je tvořena ze dvou desek. Tyto střešní desky, které se kvůli dešti navzájem trochu překrývají, jsou uvnitř ve vrcholu střechy spojeny páskou. Při přetavení pásky rezistorem, sjedou samovolně střešní desky po bočnicích na zem. Celý systém je znázorněn na obrázku.
119 Aktivace mechanických prvků přepálením vlákna -  
120 uzavření balónu zatavením hrdla -  
121   -  
122   117  
123 \subparagraph{Akční členy} 118 \paragraph{Akční členy}
124   119  
125 Většina akčních členů je konstruována s důrazem na maximální 120 Většina akčních členů je konstruována s důrazem na maximální
126 spolehlivost. Akční členy proto jsou pružiny s 121 spolehlivost. Akční členy proto jsou pružiny s
127 přepalovacími PE pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha 122 přepalovacími PE pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha
128 přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů 123 přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů
Line 138... Line 133...
138 \includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/odpalovac2.jpg} 133 \includegraphics[width=10cm, height=8cm]{img/odpalovac2.jpg}
139 \caption{Odpalovač víka} 134 \caption{Odpalovač víka}
140 \label{fig:odpalovac} 135 \label{fig:odpalovac}
141 \end{figure} 136 \end{figure}
142   137  
-   138 V produkční vepSvařovaná plastová bedna Dostatečně těsná, aby
-   139 nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť.
-   140 Konstrukce navržená tak, aby umožnila vypouštění i současných
-   141 profesionálních balónových sond.
-   142 Aktivace mechanických prvků přepálením vlákna
-   143 uzavření balónu zatavením hrdla
-   144  
-   145 Jiná možnost otevření střechy, je použít panty. Tyto panty by, držely střešní desky v zavřené poloze a po přepálení pásky rezistorem, by se tyto desky vyklopily do stran, jak je znázorněno na obrázku. Pohyb, který by střešní desky musely vykonat, by byl zajištěn pružinami. Nejvhodnější řešení by bylo použít zkrutnou pružinu, u každého pantu.
-   146  
-   147 \section{Uzavírací mechanismus balónu}
-   148  
-   149 Jako uzavírací a vypouštěcí systém balónu je použito odporové svařování. Umístěné v lisovacím mechanismu to má za úkol secvaknout nohavici balónu, která přivádí nosný plyn do balónu a následně ji příčně přetavit. Tím dojde k uzavření přívodu do balónu a zároveň k odpoutání balónu od uzavíracího systému. K uvolnění balónu je potřeba dostatečný vztlak, jenž přetrhne natavený materiál a uzavřený balón pak začne stoupat.
-   150 Lis je tvořen pohyblivou přítlačnou plochou a pevnou zarážkou s odporovým drátem. Přítlačná plocho je schopna posuvného pohybu po kolejnicích s přírazem k pevné zarážce. O přítlak se starají 2 pružiny umístěné na kolejnicích za plošinou, jak je vidět na obrázku.
-   151 Pro snadnější rozevírání lisu a jeho spuštění je použit naviják, který přitahuje přítlačnou plošinu. Po dostatečném rozevření lisu, je naviják zajištěn páskou, která je vedena přes rezistor. Lis je aktivován tak, že rezistor přetaví pásku, zajišťující naviják. Naviják se uvolní a pružiny sevřou lis.
-   152 Na pevné zarážce je natažen odporový dráty, který má za úkol přetavit nohavici secvaknutou lisem. Aby nedošlo k příliš rychlému přetavení nohavice, je přes odporový drát přetažen pauzovací papír. Pro lepší účinnost systému je pauzovacím papírem potažena i přítlačná plošina. Pauzovací papír se postará o lepší rozložení tepla a zároveň brání přilepení nohavice k lisu.
-   153 Pro správnou funkci lisu je důležitá poloha, ve které dosedá přítlačná plošina k zarážce. Přítlačná plošina musí dosedat tak, aby její horní hrana byla v zákrytu s horní hranou odporového drátu. Pokud by plošina dosedala výše, došlo by sice k přetavení, ale balón by se nedokázal vlastní silou odpoutat od systému, protože by byl stále držen lisem. Pokud by plošina dosedala níže, nedošlo by k správnému uzavření a odpoutání balónu. Z těchto důvodů je nutné, aby plošina dosedala přesně na hraně odporového drátu a mohlo tak dojít k správnému uzavření balónu a jeho následnému odpoutání. Správné dosednutí je znázorněno na obrázku.
-   154  
-   155  
143   156  
144 \section{Firmware pozemní stanice} 157 \section{Firmware pozemní stanice}
145 \label{Box_firmware} 158 \label{Box_firmware}
146   159  
147 \subsection{Real-time operační systém} 160 \subsection{Real-time operační systém}
Line 486... Line 499...
486   499  
487 V podstatě jde o přerušení nohavice a následné napojení „nasunutím“ jedné části do druhé (obrázek \ref{fig:ZpetVentil}). Pokud nasuneme spodní část do vrchní (připojené k balónu) a upevníme například pomocí lepicí pásky. Budeme schopni balón bez problémů napustit. Ovšem při pokusu balón vypustit zjistíme, že je to téměř nemožné. Ta část nohavice, které je nasunutá uvnitř, se totiž vlivem opačného tlaku vzduchu (nebo jiného plynu) zdeformuje a zablokuje průchod. Tímto způsobem můžeme velice levně, jednoduše a efektivně vytvořit zpětný ventil, který by měl být pro naše účely naprosto dostačující. 500 V podstatě jde o přerušení nohavice a následné napojení „nasunutím“ jedné části do druhé (obrázek \ref{fig:ZpetVentil}). Pokud nasuneme spodní část do vrchní (připojené k balónu) a upevníme například pomocí lepicí pásky. Budeme schopni balón bez problémů napustit. Ovšem při pokusu balón vypustit zjistíme, že je to téměř nemožné. Ta část nohavice, které je nasunutá uvnitř, se totiž vlivem opačného tlaku vzduchu (nebo jiného plynu) zdeformuje a zablokuje průchod. Tímto způsobem můžeme velice levně, jednoduše a efektivně vytvořit zpětný ventil, který by měl být pro naše účely naprosto dostačující.
488   501  
489 \begin{figure} 502 \begin{figure}
490 \centering 503 \centering
491 \includegraphics[width=10cm]{img/ZpetnyVentilFoto.jpg} 504 \includegraphics[width=10cm]{./img/ZpetnyVentilFoto.JPG}
492 \caption{Zpětný ventil v nohavici balónu - foto} 505 \caption{Zpětný ventil v nohavici balónu - foto}
493 \label{fig:ZpetVentilFoto} 506 \label{fig:ZpetVentilFoto}
494 \end{figure} 507 \end{figure}
495   508  
496 \begin{figure} 509 \begin{figure}
497 \centering 510 \centering
498 \includegraphics[width=10cm]{img/ZpetnyVentil.png} 511 \includegraphics[width=10cm]{./img/ZpetnyVentil.png}
499 \caption{Zpětný ventil v nohavici balónu} 512 \caption{Zpětný ventil v nohavici balónu}
500 \label{fig:ZpetVentil} 513 \label{fig:ZpetVentil}
501 \end{figure} 514 \end{figure}
502   515  
503   516