Line 1... |
Line 1... |
1 |
\documentclass[12pt,a4paper,twoside]{article} |
1 |
\documentclass[12pt,a4paper,oneside]{article} |
2 |
\usepackage[colorlinks=true]{hyperref} |
2 |
\usepackage[colorlinks=true]{hyperref} |
3 |
\usepackage[utf8]{inputenc} |
3 |
\usepackage[utf8]{inputenc} |
4 |
\usepackage[czech]{babel} |
4 |
\usepackage[czech]{babel} |
5 |
\usepackage{graphicx} |
5 |
\usepackage{graphicx} |
6 |
\textwidth 16cm \textheight 25cm |
6 |
\textwidth 16cm \textheight 25cm |
Line 22... |
Line 22... |
22 |
\begin{center} |
22 |
\begin{center} |
23 |
\includegraphics [width=80mm] {./img/AWS01B_complete.JPG} |
23 |
\includegraphics [width=80mm] {./img/AWS01B_complete.JPG} |
24 |
\end{center} |
24 |
\end{center} |
25 |
\end{figure} |
25 |
\end{figure} |
26 |
|
26 |
|
- |
|
27 |
\newpage |
27 |
\tableofcontents |
28 |
\tableofcontents |
28 |
|
29 |
|
29 |
|
30 |
|
30 |
\section{Technické parametry} |
31 |
\section{Technické parametry} |
31 |
\begin{table}[htbp] |
32 |
\begin{table}[htbp] |
32 |
\begin{center} |
33 |
\begin{center} |
33 |
\begin{tabular}{|c|c|c|} |
34 |
\begin{tabular}{|c|c|c|} |
34 |
\hline |
35 |
\hline |
35 |
\multicolumn{1}{|c|}{Parametr} & \multicolumn{1}{|c|}{Hodnota} & \multicolumn{1}{|c|}{Poznámka} \\ \hline |
36 |
\multicolumn{1}{|c|}{Parametr} & \multicolumn{1}{|c|}{Hodnota} & \multicolumn{1}{|c|}{Poznámka} \\ \hline |
36 |
Napájecí napětí analogové části & $\pm$10V & 100mA \\ \hline |
- |
|
37 |
Napájecí napětí digitální části & +5V & 300mA \\ \hline |
- |
|
38 |
Napájecí napětí LNA & do +20V & max 500mA \\ \hline |
37 |
Napájecí napětí & +5V & 100mA \\ \hline |
39 |
Frekvenční rozsah & 0,5 - 200 MHz & Při osazení vybranými součástkami i 450MHz \\ \hline |
- |
|
40 |
IIP3 & $>$ 0dB & Předběžný údaj \\ \hline |
38 |
Provozní teplotní rozsah & -40 - 80 & |
41 |
Šumové číslo & $<$ 30dB & \\ \hline |
39 |
\\ \hline |
42 |
\end{tabular} |
40 |
\end{tabular} |
43 |
\end{center} |
41 |
\end{center} |
44 |
\end{table} |
42 |
\end{table} |
45 |
|
43 |
|
46 |
\newpage |
44 |
\newpage |
Line 53... |
Line 51... |
53 |
\subsection{Použité snímače} |
51 |
\subsection{Použité snímače} |
54 |
|
52 |
|
55 |
|
53 |
|
56 |
\subsubsection{Anemometr} |
54 |
\subsubsection{Anemometr} |
57 |
|
55 |
|
58 |
Anemomentr je v původním provedení založený na použití jazýčkového kontaktu spínaného permanentním magnetem ve dvou polohách na otáčku. Toto provedení ale neumožňuje získat žádnou informaci o směru otáčení lopatek anemometru. Nelze proto detekovat poruchu typu chybějící lopatka na oběžném kole. Na základě nerovnoměrnosti rotačního pohybu. Tato porucha může v extrémním případě vést až k falešnému měření, kdy se bude poslední lopatka na oběžném kole vlivem aerodynamických sil kývat okolo spínací polohy jazýčkového kontaktu. Vzhledem k tomu, že rychlost kývání je v důsledku vzniku vírové struktury za lopatkou úměrná rychlosti větru, tak výstup se senzoru se bude podobat měřené hodnotě. |
56 |
Anemometr je v původním provedení založený na použití jazýčkového kontaktu spínaného permanentním magnetem ve dvou polohách na otáčku. Toto provedení ale neumožňuje získat žádnou informaci o směru otáčení lopatek anemometru. Nelze proto detekovat poruchu typu chybějící lopatka na oběžném kole. Na základě nerovnoměrnosti rotačního pohybu. Tato porucha může v extrémním případě vést až k falešnému měření, kdy se bude poslední lopatka na oběžném kole vlivem aerodynamických sil kývat okolo spínací polohy jazýčkového kontaktu. Vzhledem k tomu, že rychlost kývání je v důsledku vzniku vírové struktury za lopatkou úměrná rychlosti větru, tak výstup se senzoru se bude podobat měřené hodnotě. |
- |
|
57 |
|
- |
|
58 |
\begin{figure} [htbp] |
- |
|
59 |
\begin{center} |
- |
|
60 |
\includegraphics [width=80mm] {./img/Anemometer_original.JPG} |
- |
|
61 |
\end{center} |
- |
|
62 |
\caption{Původní řešení anemometru s jazýčkovým kontaktem} |
- |
|
63 |
\end{figure} |
- |
|
64 |
|
- |
|
65 |
Pro účely autodiagnostiky byl anemometr proto upraven výměnou jazýčkového kontaktu za magnetický snímač MAG01A \cite{MAG01A}, který je sice určen pro použití v elektronických kompasech, ale jeho šířka pásma 160 Hz a rozsah měřeného magnetického pole je vyhovující i pro měření otáček anemometru. |
- |
|
66 |
|
- |
|
67 |
\begin{figure} [htbp] |
- |
|
68 |
\begin{center} |
- |
|
69 |
\includegraphics [width=80mm] {./img/Anemometer_modified.JPG} |
- |
|
70 |
\end{center} |
- |
|
71 |
\caption{Modifikovaný anemometr s magnetickým snímačem MAG01A} |
- |
|
72 |
\end{figure} |
59 |
|
73 |
|
60 |
Pro účely autodiagnostiky byl anemometr proto upraven výměnou jazýčkového kontaktu za magnetický snímač MAG01A, který je sice určen pro použití v elektronických kompasech, ale jeho šířka pásma 160 Hz a rozsah měřeného magnetického pole je vyhovující i pro měření otáček anemometru. |
- |
|
61 |
|
74 |
|
62 |
Výhodou této úpravy je, že pak lze ze snímače získat absolutní polohu oběžného kola a změřit rychlost otáčení v libovolné pozici (není proto třeba počítat impulzy a měřit periodu, nebo četnost) měření tak lze provést v konstantním čase nezávisle na rychlosti otáčení. |
75 |
Výhodou této úpravy je, že pak lze ze snímače získat absolutní polohu oběžného kola a změřit rychlost otáčení v libovolné pozici (není proto třeba počítat impulzy a měřit periodu, nebo četnost) měření tak lze provést v konstantním čase nezávisle na rychlosti otáčení. |
63 |
|
76 |
|
- |
|
77 |
|
64 |
\subsubsection{smer vetru} |
78 |
\subsubsection{Směr větru} |
- |
|
79 |
|
- |
|
80 |
Snímač směru větru v originální konfiguraci obsahuje jazýčkové kontakty, které připojuji vždy jeden z rezistorů do odporového děliče tak, aby poloha praporku byla jednoznačně kódovaná napětím na výstupu. |
- |
|
81 |
|
- |
|
82 |
\begin{figure} [htbp] |
- |
|
83 |
\begin{center} |
- |
|
84 |
\includegraphics [width=80mm] {./img/Wind_direction.JPG} |
- |
|
85 |
\end{center} |
- |
|
86 |
\caption{Jazýčkové kontakty snímající pozici magnetu v rotoru s praporkem} |
- |
|
87 |
\end{figure} |
- |
|
88 |
|
- |
|
89 |
Tento způsob snímání je značně nerobustní a je i nedostatečný pro autodiagnostiku senzoru, protože poskytuje málo informací o pohybu praporku. Proto byl tento snímač nahrazen senzorem magnetického pole \cite{MAG01A} podobně, jako v případě anemometru. |
- |
|
90 |
|
- |
|
91 |
\begin{figure} [htbp] |
- |
|
92 |
\begin{center} |
- |
|
93 |
\includegraphics [width=80mm] {./img/Wind_direction_modified1.JPG} |
- |
|
94 |
\end{center} |
- |
|
95 |
\caption{Jazýčkové kontakty byly nahrazeny magnetometrem} |
- |
|
96 |
\end{figure} |
- |
|
97 |
|
- |
|
98 |
\subsubsection{Srážky} |
- |
|
99 |
|
- |
|
100 |
Pro měření vodních srážek bylo zvoleno klasické čidlo s člunkovým srážkoměrem. A nebylo ani modifikováno. Neboť je nepravděpodobné, že zde vznikne jiná porucha, než zamrznutí, nebo ucpání. |
- |
|
101 |
|
- |
|
102 |
Klasický člunkový srážkoměr generuje impulz při překlopení člunku. Překlápění není příliš časté. Proto je vhodnější zaznamenávat okamžik překlopení pro přesnější lokalizaci srážek v čase. Tento systém zaznamenávání dat je dostatečně robustní pro autodiagnostiku čidla s využitím informace z jiných snímačů. |
- |
|
103 |
|
- |
|
104 |
\subsubsection{Vlhkost a teplota vzduchu} |
- |
|
105 |
|
- |
|
106 |
Měřění relativní vlhkosti a teploty vzduchu je klíčovou součástí meteostanice. Proto byla pro tento účel vybrána speciální čidla \cite{SHT25V01A}, která mají integrováno miniaturní topné těleso umožňující mírné zahřátí senzoru a tím otestování citlivosti senzoru. O tomto testu se předpokládá, že bude aktivován v pseudonáhodném čase nadřazeným systémem. |
- |
|
107 |
|
65 |
|
108 |
|
66 |
\section{Struktura zpracování dat} |
109 |
\section{Struktura zpracování dat} |
67 |
|
110 |
|
68 |
Pro zpracování dat je zvolen víceúrovňový systém, kdy v první úrovni jsou data pouze vyčítána a provedeno jejich základní zpacování do fyzikálního rozměru. |
111 |
Pro zpracování dat je zvolen víceúrovňový systém, kdy v první úrovni jsou data pouze vyčítána a provedeno jejich základní zpracování do fyzikálního rozměru. |
69 |
|
112 |
|
70 |
|
113 |
|
71 |
\subsubsection{Autodiagnostický systém} |
114 |
\subsubsection{Autodiagnostický systém} |
72 |
|
115 |
|
73 |
Z důvodu komplexnosti měřených veličin byly již v prvním stupni zpracování do systému implementovány vlastní metody specifické pro jednotlivá čidla umožňující detekovat značnou část poruch jednotlivých čidel. |
116 |
Z důvodu komplexnosti měřených veličin byly již v prvním stupni zpracování do systému implementovány vlastní metody specifické pro jednotlivá čidla umožňující detekovat značnou část poruch jednotlivých čidel. |
74 |
Další stupeň detekce poruch využívá křížových vazeb mezi jednotlivými veličinami. Uvažované vazby jsou shrnuty v tabulce. Tato úroveň zpracování nevyužívá historii dat, využití historie naměřených veličin se předpokládá až v další úrovni. |
- |
|
75 |
|
- |
|
76 |
|
117 |
|
77 |
|
118 |
|
- |
|
119 |
Další stupeň detekce poruch využívá křížových vazeb mezi jednotlivými veličinami. Uvažované vazby jsou shrnuty v tabulce. Tato úroveň zpracování nevyužívá historii dat, využití historie naměřených veličin se předpokládá až v další úrovni zpracování. |
- |
|
120 |
|
- |
|
121 |
\begin{table}[htbp] |
- |
|
122 |
\caption{Tabulka křížových efektů mezi jednotlivými měřenými veličinami} |
- |
|
123 |
\begin{tabular}{|l|c|c|c|c|c|} |
- |
|
124 |
\hline |
- |
|
125 |
& \multicolumn{ 5}{c|}{Changed variable} \\ \hline |
- |
|
126 |
Impacted variable & Humidity & Wind speed & Wind direction & Rain & Temperature \\ \hline |
- |
|
127 |
Humidity & & Change & Independent & increased & Proportional \\ \hline |
- |
|
128 |
Wind speed & Almost Independent & & Contrained & Independent & Independent \\ \hline |
- |
|
129 |
Wind direction & Independent & Contrained & & Independent & Independent \\ \hline |
- |
|
130 |
Rain & Proportional on high values & Almost Independent & Independent & & Independent \\ \hline |
- |
|
131 |
Temperature & Change & Change & Independent & Decrease & \\ \hline |
- |
|
132 |
\end{tabular} |
- |
|
133 |
\label{} |
- |
|
134 |
\end{table} |
- |
|
135 |
|
78 |
|
136 |
|
79 |
|
137 |
|
80 |
\subsection{Mechanická konstrukce} |
138 |
\subsection{Mechanická konstrukce} |
81 |
|
139 |
|
82 |
Meteostanice má klasickou mechanickou konstrukci, kde je na hlavním nosníku připevněno několik výložníků s jednotlivými snímači. |
140 |
Meteostanice má klasickou mechanickou konstrukci, kde je na hlavním nosníku připevněno několik výložníků s jednotlivými snímači. Vyčítací elektronika je umístěna na výložníku ve vodotěsné elektroistalační krabici. |
83 |
|
141 |
|
84 |
\section{Kalibrace a testování} |
142 |
\section{Kalibrace a testování} |
85 |
|
143 |
|
86 |
Použitá čidla vlhkosti jsou od výroby kalibrována na chybu v toleranci 2\%. Anemometr lze zkalibrovat buď v aerodynamickém tunelu, nebo |
144 |
Použitá čidla vlhkosti jsou od výroby kalibrována na chybu v toleranci 2\%. Anemometr lze zkalibrovat buď v aerodynamickém tunelu, nebo |
87 |
|
145 |
|
88 |
\subsubsection{Instalace} |
146 |
\subsubsection{Instalace} |
89 |
|
147 |
|
90 |
Podmíky istalace meteorologické stanice přímo ovlivňují kvalitu z ní získaných dat. CHMU proto vydal směrnici popisující parametry prostředí, ve kterém může být takové měření prováděno se zaručenou kvalitou dat. |
148 |
Podmínky instalace meteorologické stanice přímo ovlivňují kvalitu z ní získaných dat. CHMU proto vydal směrnici popisující parametry prostředí, ve kterém může být takové měření prováděno se zaručenou kvalitou dat. |
91 |
|
149 |
|
92 |
Větrná korouhev stanice AWS01A musí být směrována podle os magnetometru tak, že kladná část osy X je natočena na geografický sever. Orientace ostatních čidel není kritická. |
150 |
Větrná korouhev stanice AWS01A musí být směrována podle os magnetometru tak, že kladná část osy X je natočena na geografický sever. Orientace ostatních čidel není kritická. |
93 |
|
151 |
|
94 |
|
152 |
|
95 |
|
153 |
|
96 |
\begin{thebibliography}{99} |
154 |
\begin{thebibliography}{99} |
97 |
\bibitem{DR2G}{Původní konstrukce} |
155 |
\bibitem{MAG01A}{Magnetický snímač} \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/MAG01A}{Tříosý digitální magnetometr MAG01A} |
98 |
\href{http:// odkaz na nejakou zajimavou konstrukci}{odkaz na nejakou zajimavou konstrukci} |
156 |
\bibitem{SHT25V01A}{Měření teploty} \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/SHT25V01A}{ Digitální senzor relativní vlhkosti a teploty} |
99 |
|
- |
|
100 |
\end{thebibliography} |
157 |
\end{thebibliography} |
101 |
\end{document} |
158 |
\end{document} |
102 |
|
159 |
|