Rev 3027 Rev 3028
Line 12... Line 12...
12 \pagestyle{fancy} 12 \pagestyle{fancy}
13 \addtolength{\headsep}{30 pt} 13 \addtolength{\headsep}{30 pt}
14 \addtolength{\footskip}{50 pt} 14 \addtolength{\footskip}{50 pt}
15   15  
16 \fancyfoot{} 16 \fancyfoot{}
17 \fancyfoot{\hspace*{5cm}} 17 %\fancyfoot{\hspace*{5cm}}
18 \fancyfoot[L] 18 \fancyfoot[L]
19 {\includegraphics[width=1.5cm, height=1.5cm]{img/datamatrix.png} \hspace{0.5cm} 19 {\includegraphics[width=1.5cm]{img/datamatrix.png} \begin{tabular}{cc}
20 \begin{tabular}{c} -  
21 pomiceva \\ 20 pomiceva & jichapav \\
22 kakonjak \\ 21 kakonjak & poskozby\\
23 hanuson1 \\ 22 hanuson1 & \\
24 jichapav \\ -  
25 poskozby \\ -  
26 \end{tabular} 23 \end{tabular}
27 } 24 }
28 \fancyfoot[R] {\thepage} 25 \fancyfoot[R] {\thepage}
29   26  
30   27  
Line 119... Line 116...
119   116  
120 \subsubsection{Napájení elektronických subsystémů} 117 \subsubsection{Napájení elektronických subsystémů}
121   118  
122 Ve vývojové fázi funkčního vzoru je napájení systému řešeno PC ATX zdrojem, ze kterého jsou využity +5 V a +12 V větve. Toto řešení se neukázalo jako příliš optimální vzhledem ke špatné spolehlivosti PC zdrojů při provozu s nízkou zátěží v dalším prototypu bude proto ATX zdroj pravděpodobně nahrazen jiným spínaným zdrojem určeným pro tento druh aplikace. 119 Ve vývojové fázi funkčního vzoru je napájení systému řešeno PC ATX zdrojem, ze kterého jsou využity +5 V a +12 V větve. Toto řešení se neukázalo jako příliš optimální vzhledem ke špatné spolehlivosti PC zdrojů při provozu s nízkou zátěží v dalším prototypu bude proto ATX zdroj pravděpodobně nahrazen jiným spínaným zdrojem určeným pro tento druh aplikace.
123   120  
-   121 Výhodným řešením by také mohlo být využití fotovoltaických článků, které by v případě umístění na odsuvné střeše bylo možné využít k detekci zakrytí střechy.
-   122  
124   123  
125 \subsection{Mechanická konstrukce} 124 \subsection{Mechanická konstrukce}
126   125  
127 Box tvoří plastová krabice o rozměrech 57x39x42 cm, zakoupená v IKEI a bočnice a střecha z polykarbonátu. Výsledné uspořádání připomíná psí boudu a bylo takto navrženo za účelem snadného otevírání střechy. 126 Box tvoří plastová krabice o rozměrech 57x39x42 cm, zakoupená v IKEI a bočnice a střecha z polykarbonátu. Výsledné uspořádání připomíná psí boudu a bylo takto navrženo za účelem snadného otevírání střechy.
128 Bočnice mají tvar obdélníku, na kterém je posazen přesahující rovnoramenný trojúhelník. Obdélníková část je přichycena ke krabici a na trojúhelníkové části je posazena střecha, která je tvořena ze dvou desek. Tyto střešní desky, které se kvůli dešti navzájem trochu překrývají, jsou uvnitř ve vrcholu střechy spojeny páskou. Při přetavení pásky rezistorem, sjedou samovolně střešní desky po bočnicích na zem. Celý systém je znázorněn na obrázku. 127 Bočnice mají tvar obdélníku, na kterém je posazen přesahující rovnoramenný trojúhelník. Obdélníková část je přichycena ke krabici a na trojúhelníkové části je posazena střecha, která je tvořena ze dvou desek. Tyto střešní desky, které se kvůli dešti navzájem trochu překrývají, jsou uvnitř ve vrcholu střechy spojeny páskou. Při přetavení pásky rezistorem, sjedou samovolně střešní desky po bočnicích na zem. Celý systém je znázorněn na obrázku.
Line 208... Line 207...
208   207  
209 \begin{figure} 208 \begin{figure}
210 \centering 209 \centering
211 \includegraphics[width=10cm]{img/Lahev_helium.jpg} 210 \includegraphics[width=10cm]{img/Lahev_helium.jpg}
212 \caption{Znovuplnitelná lahev na technické plyny} 211 \caption{Znovuplnitelná lahev na technické plyny}
213 \label{fig:redukcni_ventil_vodik} 212 \label{fig:refillable_gas_cilinder}
214 \end{figure} 213 \end{figure}
215   214  
216 \begin{figure} 215 \begin{figure}
217 \centering 216 \centering
218 \includegraphics[width=10cm]{img/redukcni_ventil_vodik.jpeg} 217 \includegraphics[width=10cm]{img/redukcni_ventil_vodik.jpeg}
Line 222... Line 221...
222   221  
223 \begin{figure} 222 \begin{figure}
224 \centering 223 \centering
225 \includegraphics[width=10cm]{./img/redukcni-ventil-autogen-kyslik.jpg} 224 \includegraphics[width=10cm]{./img/redukcni-ventil-autogen-kyslik.jpg}
226 \caption{Redukční ventil na kyslík sloužící jako náhrada za vodíkový redukční ventil s levým závitem} 225 \caption{Redukční ventil na kyslík sloužící jako náhrada za vodíkový redukční ventil s levým závitem}
227 \label{fig:redukcni_ventil_vodik} 226 \label{fig:redukcni_ventil_kyslik}
228 \end{figure} 227 \end{figure}
229   228  
230   229  
231 Helium je pak dávkováno elektromagnetickým ventilem 230 Helium je pak dávkováno elektromagnetickým ventilem
232   231  
Line 327... Line 326...
327 \end{figure} 326 \end{figure}
328   327  
329   328  
330 \section{Balónová sonda} 329 \section{Balónová sonda}
331   330  
-   331 Hlavním úkolem meteorologické sondy je v případě použití systému ke zpřesnění dráhy o dopadu meteoritu změření směru a rychlostí větru. Z tohoto hlediska jde proto o meteorologickou sondu označovanou jako \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Rawinsonde}{Rawinsonde}.
-   332  
332 Neletový prototyp sondy bude vyvinut za použití modulů stavebnice 333 Neletový prototyp sondy bude vyvinut za použití modulů stavebnice
333 \href{http://www.mlab.cz/Server/GenIndex/GenIndex.php?lang=cs\&path=/Modules}{MLAB} 334 \href{http://www.mlab.cz/Server/GenIndex/GenIndex.php?lang=cs\&path=/Modules}{MLAB}
334   335  
335 \href{/doku.php?id=cs:atmegatq32}{ATmegaTQ3201A}, 336 \href{/doku.php?id=cs:atmegatq32}{ATmegaTQ3201A},
336 \href{/doku.php?id=cs:sdcard}{SDcard01B}, 337 \href{/doku.php?id=cs:sdcard}{SDcard01B},
Line 464... Line 465...
464   465  
465 \begin{itemize} 466 \begin{itemize}
466 \item 467 \item
467 Navrhnout bezpečnou sondu, která splní požadavky ÚCL na bezpečnost 468 Navrhnout bezpečnou sondu, která splní požadavky ÚCL na bezpečnost
468 letu. 469 letu.
469 \item -  
470 Řídit stoupání a aktivně zabránit vzniku kolize. (Takový systém by 470 \item Řídit stoupání a aktivně zabránit vzniku kolize. Takový systém by mohl zároveň zjednodušit návrat sondy viz
471 mohl zároveň zjednodušit návrat sondy podobně jako -  
472 \href{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}{zde}) 471 \href{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}{zde})
473 \item -  
474 Autodestrukce při hrozící srážce. 472 \item Autodestrukce při hrozící srážce.
475 \end{itemize} 473 \end{itemize}
476   474  
477 \subsection{Meteorologický balón} 475 \subsection{Meteorologický balón}
-   476 Balón pro meteorologickou sondu je samostatný problém neboť sonda stoupá během letu do výšek až 30 km a dochází tak k namáhání balónu rychlou změnou teploty a nízkými teplotami (-60 $^\circ$). Zárověň se přibližně 13x zvětší objem balónu.
-   477  
-   478 Nosné meteorologické balóny jsou proto obvykle vyráběny z latexu. A jsou používány jako tlakové, což znamená, že nosný plyn je uvnitř pod stálým tlakem mírně větším, než je tlak okolního prostředí. Důvod jejich používání je pravděpodobně jednak historický a také důsledkem faktu, že jiné meteorologické balony se běžně komerčně nevyrábějí. Jejich rozměry a parametry jsou však značně mizerné, protože jejich hmotnosti se pohybují v rozsahu stovek gramů, až jednotek kilogramů přičemž nosnost je přibližně srovnatelná s jejich hmotností.
478   479  
479 \subsubsection{Svařování balónu} 480 \subsubsection{Svařování balónu}
-   481  
-   482  
480 nutno doplnit 483  
481   484  
482 \subsubsection{Evči zpětný ventil} 485 \subsubsection{Evči zpětný ventil}
483 Při jednom pokusu (původně neúspěšném) o nastavení nohavice pro nafukování a zatavování balónu se nám podařilo přijít na velice zajímavý, překvapivě jednoduchý a efektivní způsob řešení zpětného ventilu \ref{fig:ZpetVentilFoto}. Zatavovací mechanismus bude použit v každém případě, ale jako pojistku lze použít tento ventil. 486 Při jednom pokusu (původně neúspěšném) o nastavení nohavice pro nafukování a zatavování balónu se nám podařilo přijít na velice zajímavý, překvapivě jednoduchý a efektivní způsob řešení zpětného ventilu \ref{fig:ZpetVentilFoto}. Zatavovací mechanismus bude použit v každém případě, ale jako pojistku lze použít tento ventil.
484   487  
485 V podstatě jde o přerušení nohavice a následné napojení „nasunutím“ jedné části do druhé (obrázek \ref{fig:ZpetVentil}). Pokud nasuneme spodní část do vrchní (připojené k balónu) a upevníme například pomocí lepicí pásky. Budeme schopni balón bez problémů napustit. Ovšem při pokusu balón vypustit zjistíme, že je to téměř nemožné. Ta část nohavice, které je nasunutá uvnitř, se totiž vlivem opačného tlaku vzduchu (nebo jiného plynu) zdeformuje a zablokuje průchod. Tímto způsobem můžeme velice levně, jednoduše a efektivně vytvořit zpětný ventil, který by měl být pro naše účely naprosto dostačující. 488 V podstatě jde o přerušení nohavice a následné napojení „nasunutím“ jedné části do druhé (obrázek \ref{fig:ZpetVentil}). Pokud nasuneme spodní část do vrchní (připojené k balónu) a upevníme například pomocí lepicí pásky. Budeme schopni balón bez problémů napustit. Ovšem při pokusu balón vypustit zjistíme, že je to téměř nemožné. Ta část nohavice, které je nasunutá uvnitř, se totiž vlivem opačného tlaku vzduchu (nebo jiného plynu) zdeformuje a zablokuje průchod. Tímto způsobem můžeme velice levně, jednoduše a efektivně vytvořit zpětný ventil, který by měl být pro naše účely naprosto dostačující.
Line 544... Line 547...
544 Navrhovaná řešení jednotlivých problémů jsou uvedena v technické části vždy u příslušné kapitoly. 547 Navrhovaná řešení jednotlivých problémů jsou uvedena v technické části vždy u příslušné kapitoly.
545   548  
546   549  
547 \section{Dosažené výsledky} 550 \section{Dosažené výsledky}
548   551  
-   552 Byl vyvinut funkční vzor pozemní stanice automatického vypouštěče a demonstrován jeho fungující stav. Tento prototyp poslouží pro další experimenty a k dalšímu zdokonalení konstrukce.
549   553  
550 \subsection{Možnosti budoucího vývoje zařízení} 554 \subsection{Možnosti budoucího vývoje zařízení}
551   555  
552   -  
-   556 V produkční verzi zařízení by bylo potřeba zejména vylepšit mechanickou konstrukci vypouštěcího boxu, tak aby byla odolnější proti povětrnostním vlivům.
-   557 Dále by bylo potřebné vylepšit firmware tak, aby časování sekvence fungovalo korektním způsobem.
553   558
554 \newpage 559 \newpage
555   560  
556 \begin{thebibliography}{99} 561 \begin{thebibliography}{99}
557 \bibitem{cement}{například síť CEMeNt} 562 \bibitem{cement}{například síť CEMeNt}
558 \url{http://cement.fireball.sk/} 563 \url{http://cement.fireball.sk/}
Line 560... Line 565...
560 \url{http://www.radiosonde.eu/}, \url{http://www.radiosonda.sk/} 565 \url{http://www.radiosonde.eu/}, \url{http://www.radiosonda.sk/}
561 \bibitem{cocom}{směrnice CoCom} 566 \bibitem{cocom}{směrnice CoCom}
562 \url{http://en.wikipedia.org/wiki/CoCom\#Legacyi} 567 \url{http://en.wikipedia.org/wiki/CoCom\#Legacyi}
563 \bibitem{moguli}{projekt Mogul} 568 \bibitem{moguli}{projekt Mogul}
564 \url{http://cs.wikipedia.org/wiki/Projekt\_Moguli} 569 \url{http://cs.wikipedia.org/wiki/Projekt\_Moguli}
-   570 \bibitem{Parafoil_Return_Vehicle}{Autonomous Parafoil Return Vehicle}
-   571 \url{http://mbed.org/users/lhiggs/notebook/autonomous-parafoil-return-vehicle/}
565 \bibitem {GPS_ublox}{UBLOX. LEA-6 series [online]. 2013 [cit. 2013-05-12]. Dostupné z: http://www.u-blox.com/en/gps-modules/pvt-modules/lea-6-family.html} 572 \bibitem {GPS_ublox}{UBLOX. LEA-6 series [online]. 2013 [cit. 2013-05-12]. Dostupné z: http://www.u-blox.com/en/gps-modules/pvt-modules/lea-6-family.html}
566 \bibitem {ChibiOS/RT}\url{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php} 573 \bibitem {ChibiOS/RT}\url{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php}
567 \end{thebibliography} 574 \end{thebibliography}
568 \end{document} -  
569 575 \end{document}
-   576