Rev 3041 Rev 3043
Line 4... Line 4...
4 \usepackage[czech]{babel} 4 \usepackage[czech]{babel}
5 \usepackage{graphicx} 5 \usepackage{graphicx}
6 \usepackage{fancyhdr} 6 \usepackage{fancyhdr}
7 \usepackage{fullpage} 7 \usepackage{fullpage}
8 \usepackage[top=5cm, bottom=10cm, left=2.5cm, right=2.5cm]{geometry} 8 \usepackage[top=5cm, bottom=10cm, left=2.5cm, right=2.5cm]{geometry}
-   9  
-   10 % vzdy trash aux files potom latex, bibtex zprava.cs.aux, potom makeglossaries zprava.cs.glo (z command line) potom latex
-   11 \usepackage[nonumberlist,toc,numberedsection=autolabel,shortcuts]{glossaries} % list of acronyms
-   12 \makeglossaries
-   13  
-   14 \input{glossaries}
-   15  
9 \textwidth 16cm \textheight 20cm 16 \textwidth 16cm \textheight 20cm
10 \topmargin 0cm 17 \topmargin 0cm
11 \oddsidemargin 0cm 18 \oddsidemargin 0cm
12 \pagestyle{fancy} 19 \pagestyle{fancy}
13 \addtolength{\headsep}{30 pt} 20 \addtolength{\headsep}{30 pt}
Line 47... Line 54...
47 \tableofcontents 54 \tableofcontents
48 \newpage 55 \newpage
49   56  
50 \section{Automaticky vypouštěný sondážní balon} 57 \section{Automaticky vypouštěný sondážní balon}
51   58  
-   59 Účelem vývoje celého systému je plná automatizace procesu vypuštění balónu a jeho začlenění do složitější sítě měřících přístrojů.
-   60  
52 \subsection{Cíle konstrukce systému} 61 \subsection{Cíle konstrukce systému}
53   62  
-   63 Jde o inovativní přístroj, který může být využit v několika aplikacích vyžadujících přesná meteorologická měření sondou přímo v místě události.
-   64  
54 \subsubsection{Síť pro detekci dopadu meteorů} 65 \subsubsection{Síť pro detekci dopadu meteorů}
55   66  
56 \begin{figure} 67 \begin{figure}
57 \centering 68 \centering
58 \includegraphics[width=15cm, height=9cm]{img/SchemaCeleSite.png} 69 \includegraphics[width=15cm, height=9cm]{img/SchemaCeleSite.png}
Line 82... Line 93...
82   93  
83 \subsubsection{Automatické vypouštění meteorologických radiosond} 94 \subsubsection{Automatické vypouštění meteorologických radiosond}
84   95  
85 Meteorologické sondy jsou dnes prakticky výhradně vypouštěny ručně nafouknutím balonu vodíkem, jeho uvázáním na na sondu a vypuštěním. Již dříve však bylo učiněno několik pokusů o automatizaci tohoto procesu \cite{automacic_balloon_launcher}. Avšak zatím žádný nedosáhl praktického nasazení. Což je pravděpodobně způsobeno komplikovaností procesu a zajištěním spolehlivosti tohoto řešení. Náročnost úlohy se podstatně zjednodušuje v případě, že vypouštěcí systém bude konstruován na jednorázové použití, jako je tomu v případě aplikace v síti pro detekci dopadu meteorů. 96 Meteorologické sondy jsou dnes prakticky výhradně vypouštěny ručně nafouknutím balonu vodíkem, jeho uvázáním na na sondu a vypuštěním. Již dříve však bylo učiněno několik pokusů o automatizaci tohoto procesu \cite{automacic_balloon_launcher}. Avšak zatím žádný nedosáhl praktického nasazení. Což je pravděpodobně způsobeno komplikovaností procesu a zajištěním spolehlivosti tohoto řešení. Náročnost úlohy se podstatně zjednodušuje v případě, že vypouštěcí systém bude konstruován na jednorázové použití, jako je tomu v případě aplikace v síti pro detekci dopadu meteorů.
86   97  
-   98 V jiných meteorologických aplikacích může být přínosem jednak absence obsluhy a tím i možnost umístění přístroje do odlehlých oblastí. Ale i možnost mít měřící přístroj připravený pro některou speciální meteorologickou událost.
-   99  
87 \section{Pozemní vypouštěcí box} 100 \section{Pozemní vypouštěcí box}
88   101  
89 Pozemní stanici balónové sítě tvoří kompaktní krabice obsahující 102 Pozemní stanici balónové sítě tvoří kompaktní krabice obsahující
90 techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení je 103 techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení je
91 konstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků v 104 konstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků v
Line 98... Line 111...
98 \subsection{Elektronika pozemní stanice} 111 \subsection{Elektronika pozemní stanice}
99   112  
100 Většina řídící elektroniky je složena z modulů 113 Většina řídící elektroniky je složena z modulů
101 \href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB} 114 \href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB}
102   115  
103 Komunikace s řídícím systémem sítě stanic je aktuálně řešena terminálem na RS232 tvořeného modulem \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/RS232SINGLE01A}{RS232SINGLE01A} respektive jeho USB variantou \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/USB232R01B}{USB232R01B}. Další možnosti připojení jsou následující: 116 Komunikace s řídícím systémem sítě stanic je aktuálně řešena terminálem na RS232 tvořeného modulem \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/RS232SINGLE01A}{RS232SINGLE01A} respektive jeho \gls{USB} variantou \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/USB232R01B}{USB232R01B}. Další možnosti připojení jsou následující:
104   117  
105 \begin{itemize} 118 \begin{itemize}
106 \item Ethernet - modul \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/ETH01A}{ETH01A} 119 \item Ethernet - modul \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/ETH01A}{ETH01A}
107 \item Konvertor z TTL na sběrnici CAN \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/TTLCAN01B}{TTLCAN01B} 120 \item Konvertor z \gls{TTL} na sběrnici \gls{CAN} \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/TTLCAN01B}{TTLCAN01B}
108 \item Konvertor z TTL na sběrnici RS485. \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/TTLRS48501A}{TTLRS48501A} 121 \item Konvertor z \gls{TTL} na sběrnici RS485. \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/TTLRS48501A}{TTLRS48501A}
109 \item GSM výhodné pro odlehlé oblasti a odesílání informací o poruchách. 122 \item \gls{GSM} výhodné pro odlehlé oblasti a odesílání informací o poruchách.
110 \item USB - je přímo osazeno na použitém řídícím modulu a lze jej použít jako servisní terminál a k aktualizaci firmwaru pomocí bootloaderu. 123 \item \gls{USB} - je přímo osazeno na použitém řídícím modulu a lze jej použít jako servisní terminál a k aktualizaci firmwaru pomocí bootloaderu.
111 \end{itemize} 124 \end{itemize}
112   125  
113 Jako hlavní řídící MCU této jednotky byl vybrán ARM STM32F103R8T v modulu 126 Jako hlavní řídící \gls{MCU} této jednotky byl vybrán \gls{ARM} STM32F103R8T v modulu
114 \href{/doku.php?id=cs:stm32f10xrxt}{STM32F10xRxT01A}. Firmware je pak dále popsán v kapitole \ref{Box_firmware}. 127 \href{/doku.php?id=cs:stm32f10xrxt}{STM32F10xRxT01A}. Firmware je pak dále popsán v kapitole \ref{Box_firmware}.
115   128  
116   129  
117 \subsubsection{Napájení elektronických subsystémů} 130 \subsubsection{Napájení elektronických subsystémů}
118   131  
Line 129... Line 142...
129   142  
130 \subsubsection{Akční členy} 143 \subsubsection{Akční členy}
131   144  
132 Většina akčních členů je konstruována s důrazem na maximální 145 Většina akčních členů je konstruována s důrazem na maximální
133 spolehlivost. Akční členy proto jsou pružiny s 146 spolehlivost. Akční členy proto jsou pružiny s
134 přepalovacími PE pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha 147 přepalovacími \gls{PE} pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha
135 přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů 148 přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů
136 je využit modul \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/NFET4X01B}{NFET4X01B} 149 je využit modul \href{http://www.mlab.cz/PermaLink/NFET4X01B}{NFET4X01B}
-   150 Nejdříve byl vyroben prototyp odpalování pružiny pro otevírání víka pozemní vypouštěcí stanice. Na kterém byla demonstrována funkčnost takového řešení. Tento pokus nejlépe ilustruje \href{http://www.mlab.cz/redmine/attachments/download/3/video-2013-03-09-23-43-33.mp4}{video}.
137   151  
138 Dále se nám podařilo sestrojit prototyp odpalování pružiny pro otevírání víka pozemní vypouštěcí stanice. Tento pokus nejlépe ilustruje toto -  
139   -  
140 \href{http://www.mlab.cz/redmine/attachments/download/3/video-2013-03-09-23-43-33.mp4}{video}. -  
141   -  
142 U tohoto prototypu bylo zjištěno, že doba přepalování je poměrně dlouhá, což není vhodné. Jedním ze záměrů zhotovitele bylo nezničit odpor, což pravděpodobně nebude možné, aby doba spouštění nebyla příliš dlouhá. 152 U tohoto prototypu bylo zjištěno, že doba přepalování je poměrně dlouhá, v důsledku nízkého topného výkonu rezistoru (47 $\Omega$ @ 12 V) což nebylo vhodné. Bylo to důsledkem snahy zachovat cermetový rezistor pro opakované použití. V dalším experimentu byl rezistor nahrazen miniaturní verzí
143   153  
144 Při jednom z testovacích odpalů bylo zjištěno, že u tohoto řešení pro otevření střechy hrozí sesunutí stuhy či silonu mimo rezistor. Tomuto bylo zabráněno vložením plastového článku navrženého přímo pro tyto účely a vytvořeného pomocí 3D tiskárny. Tento článek usměrňuje stuhu před rezistorem (obrázek \ref{fig:3Dtiskarna}). 154 Při jednom z testovacích odpalů bylo zjištěno, že u tohoto řešení pro otevření střechy hrozí sesunutí stuhy či silonu mimo rezistor. Tomuto bylo zabráněno vložením plastového článku navrženého přímo pro tyto účely a vytvořeného pomocí 3D tiskárny. Tento článek usměrňuje stuhu před rezistorem (obrázek \ref{fig:3Dtiskarna}).
145   155  
146 \begin{figure}[hbtp] 156 \begin{figure}[hbtp]
147 \centering 157 \centering
148 \includegraphics[width=10cm]{img/odpalovac2.jpg} 158 \includegraphics[width=10cm]{img/odpalovac2.jpg}
149 \caption{Prototyp zajišťovacího mechanismu} 159 \caption{Testovací prototyp zajišťovacího mechanismu}
150 \label{fig:odpalovac} 160 \label{fig:odpalovac}
151 \end{figure} 161 \end{figure}
152   162  
153 \begin{figure}[hbtp] 163 \begin{figure}[hbtp]
154 \centering 164 \centering
155 \includegraphics[width=10cm]{img/vodiciClanek.jpg} 165 \includegraphics[width=10cm]{img/vodiciClanek.jpg}
156 \caption{Vodící článek pro vázací balíkový pásek (stuhu)} 166 \caption{Vodící článek pro vázací balíkový pásek (stuhu)}
157 \label{fig:3Dtiskarna} 167 \label{fig:3Dtiskarna}
158 \end{figure} 168 \end{figure}
159   169  
160 V produkční verzi by mela být kosntrukce řešena polyfúzně svařovanou plastovou bednou dostatečně těsnou, aby nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť. 170 V produkční verzi by mela být konstrukce řešena polyfúzně svařovanou plastovou bednou dostatečně těsnou, aby nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť.
161 171
162 Rozměry by měly být upraveny tak, aby umožnila vypouštění i současných profesionálních balónových sond. 172 Rozměry by měly být upraveny tak, aby umožnila vypouštění i současných profesionálních balónových sond.
163   173  
164 Dalším možným řešením otevírání střechy jsou panty. Tyto panty by držely střešní desky v zavřené poloze a po přepálení pásky rezistorem by se tyto desky vyklopily do stran, jak je znázorněno na obrázku \ref{fig:oteviraniStrechy}. Pohyb, který by střešní desky musely vykonat, by byl zajištěn pružinami. Nejvhodnějším řešením je použití zkrutné pružinu u každého pantu. 174 Dalším možným řešením otevírání střechy jsou panty. Tyto panty by držely střešní desky v zavřené poloze a po přepálení pásky rezistorem by se tyto desky vyklopily do stran, jak je znázorněno na obrázku \ref{fig:oteviraniStrechy}. Pohyb, který by střešní desky musely vykonat, by byl zajištěn pružinami. Nejvhodnějším řešením je použití zkrutné pružinu u každého pantu.
165   175  
Line 275... Line 285...
275 \subsection{Firmware pozemní stanice} 285 \subsection{Firmware pozemní stanice}
276 \label{Box_firmware} 286 \label{Box_firmware}
277   287  
278 \subsubsection{Real-time operační systém} 288 \subsubsection{Real-time operační systém}
279 Pro ovládání celého systému byl zvolen real-time operační systém (RTOS). Ten byl zvolen především pro zjednušení programování vypouštěče, konkrétně nastavování periférií procesoru a řízení vícevláknové aplikace na něm běžící.\\ 289 Pro ovládání celého systému byl zvolen real-time operační systém (RTOS). Ten byl zvolen především pro zjednušení programování vypouštěče, konkrétně nastavování periférií procesoru a řízení vícevláknové aplikace na něm běžící.\\
280 Jako RTOS pro tuto aplikaci tak byl zvolen ChibiOS, který splňuje standardní požadavky na RTOS a navíc s ním byly v týmu zkušenosti při programování jiných aplikací pod procesory ARM a ovládání modulů \href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB}. 290 Jako RTOS pro tuto aplikaci tak byl zvolen \href{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php}{ChibiOS}, který splňuje standardní požadavky na RTOS a navíc s ním byly v týmu zkušenosti při programování jiných aplikací pod procesory ARM a ovládání modulů \href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB}.
281   291  
282 \subsubsection{Funkce firmwaru} 292 \subsubsection{Funkce firmwaru}
283   293  
284 Aplikaci pro ovládání odpalování je možné rozdělit na čtyři funkční bloky, které jsou realizovány pomocí vláken. Funkční diagram je zobrazen na obrázku \ref{fig:Diag_firmware}. V následujících odstavcích bude podrobněji rozebrána funkce jednotlivých vláken aplikace. 294 Aplikaci pro ovládání odpalování je možné rozdělit na čtyři funkční bloky, které jsou realizovány pomocí vláken. Funkční diagram je zobrazen na obrázku \ref{fig:Diag_firmware}. V následujících odstavcích bude podrobněji rozebrána funkce jednotlivých vláken aplikace.
285 \paragraph{Blikání LED} 295 \paragraph{Blikání LED}
Line 289... Line 299...
289 \begin{enumerate} 299 \begin{enumerate}
290 \item Příjem příkazu pro odpal 300 \item Příjem příkazu pro odpal
291 \item Příjem příkazu pro zrušení odpalu 301 \item Příjem příkazu pro zrušení odpalu
292 \item Probuzení od časovače 302 \item Probuzení od časovače
293 \end{enumerate} 303 \end{enumerate}
-   304  
294 Ad. 1. Po příjmu příkazu, který zahajuje celou sekvenci odpalování se vypíše na terminál zpráva o zahájení vypouštění a sepne se pin, na kterém je připojen aktuátor, který otevírá víko krabice, ve které je balón uložen (v době vykonávání každého kroku je na terminál vypisována informace o tom, kolik procent z daného kroku je již vykonáno). Pomocí koncového spínače je snímána informace o tom, zda se střecha opravdu otevřela, pokud se tak nestalo, je celá sekvence ukončena. Pokud snímač indikuje otevření střechy, přistupuje se k dalším kroku.\\ 305 \subparagraph{Příjem příkazu pro odpal} Po příjmu příkazu, který zahajuje celou sekvenci odpalování se vypíše na terminál zpráva o zahájení vypouštění a sepne se pin, na kterém je připojen aktuátor, který otevírá víko krabice, ve které je balón uložen (v době vykonávání každého kroku je na terminál vypisována informace o tom, kolik procent z daného kroku je již vykonáno). Pomocí koncového spínače je snímána informace o tom, zda se střecha opravdu otevřela, pokud se tak nestalo, je celá sekvence ukončena. Pokud snímač
-   306 indikuje otevření střechy, přistupuje se k dalším kroku.\\
295 Tím je otevření ventilu a následné zahájení napouštění balónu. Tento krok není v současné době nijak zpětnovazebně snímán - je dán pouze čas, kdy je ventil otevřen. Do budoucna by bylo vhodné použíti měření průtoku k získání informace, zda je balón opravdu napuštěn daným množstvím plynu.\\ 307 Tím je otevření ventilu a následné zahájení napouštění balónu. Tento krok není v současné době nijak zpětnovazebně snímán - je dán pouze čas, kdy je ventil otevřen. Do budoucna by bylo vhodné použíti měření průtoku k získání informace, zda je balón opravdu napuštěn daným množstvím plynu.\\
296 Třetím krokem celé sekvence je přepálení plastové pojistky, která spouští tavící lis. Po pevně dané časové prodlevě, která by měla být dostačující pro přetavení, je pomocí koncového spínače zjištěno, zda se pojistka přetavila. Pokud ano, pokračuje se posledním krokem, pokud ne, dochází opět k přerušení odpalovací sekvence a návrat do výchozího stavu.\\ 308 Třetím krokem celé sekvence je přepálení plastové pojistky, která spouští tavící lis. Po pevně dané časové prodlevě, která by měla být dostačující pro přetavení, je pomocí koncového spínače zjištěno, zda se pojistka přetavila. Pokud ano, pokračuje se posledním krokem, pokud ne, dochází opět k přerušení odpalovací sekvence a návrat do výchozího stavu.\\
297 Posledním krokem je zatavení naplněného balónu. V tomto kroku je opět nadefinován čas, po který dochází k zatavování balónu pomocí odporového drátu. Po uplynutí nadefinované doby je balón zataven, na terminál je vypsána informace o ukončení vypouštění a všechny výstupy jsou v neaktivním stavu.\\ 309 Posledním krokem je zatavení naplněného balónu. V tomto kroku je opět nadefinován čas, po který dochází k zatavování balónu pomocí odporového drátu. Po uplynutí nadefinované doby je balón zataven, na terminál je vypsána informace o ukončení vypouštění a všechny výstupy jsou v neaktivním stavu.\\
298 Ad. 2. V případě příjmu zprávy, která přikazuje ukončení procesu odpalování, se deaktivují výstupy aktivní během vypouštění a uživatel je informován o úspěšném přerušení celé sekvence.\\ 310 Ad. 2. V případě příjmu zprávy, která přikazuje ukončení procesu odpalování, se deaktivují výstupy aktivní během vypouštění a uživatel je informován o úspěšném přerušení celé sekvence.\\
299 Ad. 3. Pro přesné časování během celého procesu odpalování je využito funkce časovače. Ten se v každém kroku odpalování sepne na určitou dobu, která je celočíselným násobkem celkové doby, jež se čeká v daném kroku. Tento postup byl zvolen z toho důvodu, aby mohla být průběžně aktualizována zpráva pro uživatele vyjadřující čas, který zbývá do ukončení daného úkolu. 311 Ad. 3. Pro přesné časování během celého procesu odpalování je využito funkce časovače. Ten se v každém kroku odpalování sepne na určitou dobu, která je celočíselným násobkem celkové doby, jež se čeká v daném kroku. Tento postup byl zvolen z toho důvodu, aby mohla být průběžně aktualizována zpráva pro uživatele vyjadřující čas, který zbývá do ukončení daného úkolu.
Line 368... Line 380...
368 pásem (SVN: VO-R-16, VO-R-10) 380 pásem (SVN: VO-R-16, VO-R-10)
369 \item 381 \item
370 Radiomoduly: \href{http://www.artbrno.cz}{http://www.artbrno.cz}, 382 Radiomoduly: \href{http://www.artbrno.cz}{http://www.artbrno.cz},
371 \href{http://www.anaren.com}{http://www.anaren.com} 383 \href{http://www.anaren.com}{http://www.anaren.com}
372 \end{itemize} 384 \end{itemize}
373 GPS je potřeba vybrat tak, aby fungovala i ve větších výškách. 385 GPS je potřeba vybrat tak, aby fungovala i ve větších výškáchp což je omezeno směrnicí \href{http://en.wikipedia.org/wiki/CoCom#Legacyi}{CoCom}.
374 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_3}{3)}} -  
375   386  
376 \subsubsection{Napájení sondy během letu} 387 \subsubsection{Napájení sondy během letu}
377   388  
378 \begin{itemize} 389 \begin{itemize}
379 \item 390 \item
380 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium\_battery}{Lithiový článek} 391 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium\_battery}{Lithiový článek}
381 (negeneruje teplo, minimální provozní teplota je -60 C) 392 (negeneruje teplo, minimální provozní teplota je -60 $^\circ$C)
382 \item 393 \item
383 Hořčíková baterie (generuje teplo pro temperování elektroniky) 394 Hořčíková baterie (generuje teplo pro temperování elektroniky)
384 \item 395 \item
385 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Silver-oxide\_battery}{Stříbro-oxidový 396 \href{http://en.wikipedia.org/wiki/Silver-oxide\_battery}{Stříbro-oxidový
386 článek} Vydrží nižší provozní teploty a je ekologicky nezávadný. 397 článek} Vydrží nižší provozní teploty a je ekologicky nezávadný.
Line 397... Line 408...
397 \subsubsection{Konstrukce} 408 \subsubsection{Konstrukce}
398 \label{konstrukce} 409 \label{konstrukce}
399   410  
400 \begin{itemize} 411 \begin{itemize}
401 \item 412 \item
402 Balón - \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Polyethylen}{PE} pytel -  
403 (životnost v zabaleném stavu - pryž časem degraduje) 413 Balón - \gls{PE} pytel (má vysokou životnost - pryž časem degraduje) \cite{PE_balony_mogul}
404 \textsuperscript{\href{\#fn\_\_4}{4)}} -  
405 \item 414 \item
406 Možnost dálkového odpojení balónu od sondy (ukončení stoupání) 415 Možnost dálkového odpojení balónu od sondy (ukončení stoupání)
407 \item 416 \item
408 Prototyp plněný \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Helium}{heliem}, 417 Prototyp plněný \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Helium}{heliem},
409 ekologičtější. Další možností byl vodík, který lze vyrábět chemicky přímo během 418 ekologičtější. Další možností byl vodík, který lze vyrábět chemicky přímo během
Line 411... Line 420...
411 \item 420 \item
412 Splnění požadavků na bezpečnost provozu (letovou, majetkovou a 421 Splnění požadavků na bezpečnost provozu (letovou, majetkovou a
413 personální) 422 personální)
414 \end{itemize} 423 \end{itemize}
415   424  
-   425 \paragraph{Návrat sondy}
-   426  
-   427 Vzhledem k nákladnosti vybavení sondy by bylo výhodné, kdyby existovala možnost jejího návratu. Existuje několik návrhů návratových zařízení \cite{Parafoil_Return_Vehicle}, existují také lovci radiosond, kteří by mohli pomoci s hledáním \cite{radiosondy_lovci_EU} , \cite{radiosondy_lovci_SK}
-   428  
416 \subsubsection{Firmware} 429 \subsubsection{Firmware}
417   430  
418 \begin{itemize} 431 \begin{itemize}
419 \item 432 \item
420 Záznam dat v gondole balónu mikroSD karta 433 Záznam dat v gondole balónu mikroSD karta
Line 489... Line 502...
489   502  
490 Bylo zvoleno první řešení, a to navržení bezpečné sondy spadající do kategorie B2. Finální systém bude muset být předložen k posouzení komisi na ÚCL. 503 Bylo zvoleno první řešení, a to navržení bezpečné sondy spadající do kategorie B2. Finální systém bude muset být předložen k posouzení komisi na ÚCL.
491   504  
492 \subsection{Meteorologický balón} 505 \subsection{Meteorologický balón}
493   506  
494 Balón pro meteorologickou sondu je samostatný problém neboť sonda stoupá během letu do výšek až 30 km a dochází tak k namáhání balónu rychlou změnou teploty a nízkými teplotami (-60 $^\circ$). Zárověň se přibližně 13x zvětší objem balónu. 507 Balón pro meteorologickou sondu je samostatný problém neboť sonda stoupá během letu do výšek až 30 km a dochází tak k namáhání balónu rychlou změnou teploty a nízkými teplotami (-60 $^\circ$). Zároveň se přibližně 13x zvětší objem balónu.
495   508  
496 Nosné meteorologické balóny jsou proto obvykle vyráběny z latexu. Jsou používány jako tlakové, což znamená, že nosný plyn je uvnitř pod stálým tlakem mírně větším, než je tlak okolního prostředí. Důvod jejich používání je pravděpodobně jednak historický a také důsledkem faktu, že jiné meteorologické balony se běžně komerčně nevyrábějí. Jejich rozměry a parametry jsou však pro toto využití nevyhovující, protože jejich hmotnosti se pohybují v rozsahu stovek gramů až jednotek kilogramů, přičemž nosnost je přibližně srovnatelná s jejich hmotností. 509 Nosné meteorologické balóny jsou proto obvykle vyráběny z latexu. Jsou používány jako tlakové, což znamená, že nosný plyn je uvnitř pod stálým tlakem mírně větším, než je tlak okolního prostředí. Důvod jejich používání je pravděpodobně jednak historický a také důsledkem faktu, že jiné meteorologické balony se běžně komerčně nevyrábějí. Jejich rozměry a parametry jsou však pro toto využití nevyhovující, protože jejich hmotnosti se pohybují v rozsahu stovek gramů až jednotek kilogramů, přičemž nosnost je přibližně srovnatelná s jejich hmotností.
497   510  
498 \subsubsection{Svařování balónu} 511 \subsubsection{Svařování balónu}
499   512  
Line 574... Line 587...
574 V produkční verzi zařízení bude potřeba zejména vylepšit mechanickou konstrukci vypouštěcího boxu tak, aby byla odolnější proti povětrnostním vlivům. 587 V produkční verzi zařízení bude potřeba zejména vylepšit mechanickou konstrukci vypouštěcího boxu tak, aby byla odolnější proti povětrnostním vlivům.
575 Dále bude potřeba vylepšit firmware tak, aby časování sekvence fungovalo korektním způsobem. 588 Dále bude potřeba vylepšit firmware tak, aby časování sekvence fungovalo korektním způsobem.
576   589  
577 \subsection{Doporučení pro další cvičení} 590 \subsection{Doporučení pro další cvičení}
578 U tohoto konkrétního projektu byla největším nedostatkem výbava fakultních laboratoří. Balón byl svařován v dílně Fakulty strojní a finální box byl sestavován ve velice dobře vybavené \href{http://macgyver.sh.cvut.cz/}{bastlírně} bloku 9 na Strahově. Poděkování patří především provozovatelům právě této Strahovské dílny, která byla týmu k dispozici bez jakýchkoli komplikací včetně kompletního vybavení. 591 U tohoto konkrétního projektu byla největším nedostatkem výbava fakultních laboratoří. Balón byl svařován v dílně Fakulty strojní a finální box byl sestavován ve velice dobře vybavené \href{http://macgyver.sh.cvut.cz/}{bastlírně} bloku 9 na Strahově. Poděkování patří především provozovatelům právě této Strahovské dílny, která byla týmu k dispozici bez jakýchkoli komplikací včetně kompletního vybavení.
579 -  
580 \newpage -  
581   592  
582 \begin{thebibliography}{99} -  
583 \bibitem{cement}{například síť CEMeNt} -  
584 \url{http://cement.fireball.sk/} 593 http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php
585 \bibitem{radiosondy}{radiosondy} 594 \bibliographystyle{ieeetr}
586 \url{http://www.radiosonde.eu/}, \url{http://www.radiosonda.sk/} -  
587 \bibitem{cocom}{směrnice CoCom} 595 \bibliography{zprava.cs}
588 \url{http://en.wikipedia.org/wiki/CoCom\#Legacyi} -  
-   596  
589 \bibitem{moguli}{projekt Mogul} 597 \printglossaries
590 \url{http://cs.wikipedia.org/wiki/Projekt\_Moguli} -  
591 \bibitem{Parafoil_Return_Vehicle}{Autonomous Parafoil Return Vehicle} -  
592 \url{http://mbed.org/users/lhiggs/notebook/autonomous-parafoil-return-vehicle/} -  
593 \bibitem {GPS_ublox}{UBLOX. LEA-6 series [online]. 2013 [cit. 2013-05-12]. Dostupné z: http://www.u-blox.com/en/gps-modules/pvt-modules/lea-6-family.html} -  
594 \bibitem {ChibiOS/RT}\url{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php} -  
595 \bibitem{automacic_balloon_launcher}{A Cost Effective Automatic Balloon Launcher} -  
596 \url{http://www.osti.gov/bridge/purl.cover.jsp?purl=/768881-IVNrhd/native/768881.pdf} -  
597 \end{thebibliography} 598 \glsaddall
-   599
598 \end{document} 600 \end{document}