\documentclass[12pt,a4paper,twoside]{article}\usepackage[colorlinks=true]{hyperref}\usepackage[utf8]{inputenc}\usepackage[czech]{babel}\usepackage{graphicx}\textwidth 16cm \textheight 25cm\topmargin -1.3cm\oddsidemargin 0cm\pagestyle{empty}\begin{document}\title{Šablona MLAB}\author{Jakub Kákona, kaklik@mlab.cz}\maketitle\thispagestyle{empty}\begin{abstract}\end{abstract}%%\begin{figure} [htbp]%%\begin{center}%%\includegraphics [width=80mm] {SDRX01B_Top_Big.JPG}%%\end{center}%%\end{figure}\tableofcontents\section{Technické parametry}\begin{table}[htbp]\begin{center}\begin{tabular}{|c|c|c|}\hline\multicolumn{1}{|c|}{Parametr} & \multicolumn{1}{|c|}{Hodnota} & \multicolumn{1}{|c|}{Poznámka} \\ \hlineNapájecí napětí analogové části & $\pm$10V & 100mA \\ \hlineNapájecí napětí digitální části & +5V & 300mA \\ \hlineNapájecí napětí LNA & do +20V & max 500mA \\ \hlineFrekvenční rozsah & 0,5 - 200 MHz & Při osazení vybranými součástkami i 450MHz \\ \hlineIIP3 & $>$ 0dB & Předběžný údaj \\ \hlineŠumové číslo & $<$ 30dB & \\ \hline\end{tabular}\end{center}\end{table}\newpage\section{Automatický vypouštěč meteobalónů ABL01A}Celý systém by měl být robotizovaným doplňkem sítě\href{/doku.php?id=cs:rmds}{radiových detektorů meteorů}, případně pak ijejí vizuální varianty (video pozorování\textsuperscript{\href{\#fn\_\_1}{1)}} a bolidové kamery).Účel zařízení je zpřesnit odhad trajektorie temné dráhy meteoritu vatmosféře zavedením korekcí na proudění vzduchových mas během letu. Atím v důsledku zmenšit plochu dopadové elipsy.Údaje o proudech v atmosféře budou získány balónovou sondou vypuštěnoubezprostředně po detekci průletu bolidu atmosférou. Místo vypuštěníbalónové sondy by mělo být zvoleno automaticky na základě odhadu dráhymeteoru a známých souřadnic balónových sil v síti.Důležitou součástí systému je plně robotizovaná vypouštěcí stanice(balónové silo), která umožní vypuštění sondy ze známých souřadnic bezzásahu lidské obsluhy. Vedlejším produktem takového vývoje bude zařízeníschopné v budoucnu automatizovat i vypouštění klasickýchmeteorologických\href{http://en.wikipedia.org/wiki/Radiosonde}{radiosond}.\subsection{Pozemní vypousteci box}Pozemní stanici balónové sítě bude tvořit kompaktní krabice obsahujícítechniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení musí býtkonstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků vpohotovostním režimu, a čekat na příkaz k vypouštění sondy.\subsubsection{Technické požadavky}Většinu řídící elektroniky lze složit z modulů\href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB}\paragraph{Komunikace se sítí stanic}\begin{itemize}\itemEthernet - modulem \href{/doku.php?id=cs:eth}{ETH01A}\itemRS232 - \href{/doku.php?id=cs:rs232single}{RS232SINGLE01A}\itemGSM (pro odlehlé oblasti)\end{itemize}Zároveň bude potřeba také vybavení pro příjem telemetrie z jižvypuštěných radiosond \textsuperscript{\href{\#fn\_\_2}{2)}} z jinýchstanic.Tyto požadavky splňuje modul\href{/doku.php?id=cs:stm32f10xrxt}{STM32F10xRxT01A}\paragraph{Napájení systému}\begin{itemize}\itemlokální (stand-alone) - Fotovoltaický panel\itemSíťové napájení (síťový adaptér + UPS)\end{itemize}\paragraph{Diagnostika poruch}\begin{itemize}\itemKontrola úspěšného startu (měření vztlaku balónu)\itemMěření teplot, tlaku plynové náplně, průtoku média do balónu.\itemVlhkost uvnitř krabice (průsak a ztráta vodotěsnosti proražením víka apodobně)\end{itemize}\paragraph{Meteorologická data}\begin{itemize}\itemZákladní meteorologická čidla (teplota, tlak, rychlost větru) - kurčení možnosti startu. \href{/doku.php?id=cs:aws}{AWS01B}\itemGPS (pozice stanice a přesný čas) log reportu o startu.\href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A}\end{itemize}\paragraph{Mechanická konstrukce}\begin{itemize}\itemSvařovaná plastová bedna s odstranitelným víkem. Dostatečně těsná, abynebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť.\itemKonstrukce navržená tak, aby umožnila vypouštění i současnýchprofesionálních balónových sond.\itemAktivace mechanických prvků přepálením vlákna\itemuzavření balónu zatavením hrdla\end{itemize}\subparagraph{Akční členy}Většina akčních členů by měla být konstruována s důrazem na maximálníspolehlivost. Akční členy proto pravděpodobně budou pružiny spřepalovacími plastickými pojistkami (silonové vlákno, nebo stuhapřepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů můžebýt využit modul \href{/doku.php?id=cs:nfet4x}{NFET4X01B}\hyperdef{}{firmware}{\paragraph{Firmware}\label{firmware}}\begin{itemize}\itemPozemní stanice by měla mít možnost odmítnout vypuštění na základězadané konfigurace jejího majitele.\end{itemize}Pro zajištění běhu nezávislých procesů by bylo možná vhodné využít\href{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php}{ChibiOS/RT}\paragraph{Blokové schéma}\subsection{Balónová sonda}Neletový prototyp sondy bude vyvinut za použití modulů stavebnice\href{http://www.mlab.cz/Server/GenIndex/GenIndex.php?lang=cs\&path=/Modules}{MLAB}\href{/doku.php?id=cs:atmegatq32}{ATmegaTQ3201A},\href{/doku.php?id=cs:sdcard}{SDcard01B},\href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A}\subsubsection{Technické parametry}GPS na sondě by měla být udržovaná ve stavu FIX, aby pak nedocházelo kezpoždění v důsledku čekání na fix.\paragraph{Komunikace (Telemetrické údaje)}\begin{itemize}\itemPrimárním cílem je měření rychlosti a směru větru ve známých bodech.\itemGPS údaje 10Hz, textový výstup\href{http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA\_0183}{NMEA}\itemdalší veličiny jako teploty, tlaky atd. jsou volitelné.\itemRadio maják a akustický maják?\itemRadiový přenos telemetrie v pásmu 27-450 MHz: možnost bezlicenčníchpásem (SVN: VO-R-16, VO-R-10)\itemRadiomoduly: \href{http://www.artbrno.cz}{http://www.artbrno.cz},\href{http://www.anaren.com}{http://www.anaren.com}\end{itemize}GPS je potřeba vybrat tak, aby fungovala i ve větších výškách.\textsuperscript{\href{\#fn\_\_3}{3)}}\paragraph{Napájení sondy během letu}\begin{itemize}\item\href{http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium\_battery}{Lithiový článek}(negeneruje teplo, minimální provozní teplota je -60 C)\itemHořčíková baterie (generuje teplo pro temperování elektroniky)\item\href{http://en.wikipedia.org/wiki/Silver-oxide\_battery}{Stříbro-oxidovýčlánek} Vydrží nižší provozní teploty a je ekologicky nezávadný.\itemIdeální by bylo použití\href{https://www.youtube.com/watch?feature=player\_embedded\&v=OtM6XJlynkk}{superkapacitorů}\end{itemize}Řešením problému s nízkou teplotou ve vyšších výškách by mohlo býtpředehřátí sondy při startu.\hyperdef{}{konstrukce}{\paragraph{Konstrukce}\label{konstrukce}}\begin{itemize}\itemBalón - \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Polyethylen}{PE} pytel(kvůli životnosti v zabaleném stavu - guma s časem degraduje)\textsuperscript{\href{\#fn\_\_4}{4)}}\itemMožnost dálkového odpojení balónu od sondy (ukončení stoupání)\itemPrototyp plněný \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Helium}{heliem},i ekologičtější. A vodík navíc lze vyrábět chemicky přímo běhemvypuštění sondy).\itemSplnění požadavků na bezpečnost provozu (letovou, majetkovou apersonální)\end{itemize}\paragraph{Firmware}\begin{itemize}\itemZáznam dat v gondole balónu mikroSD karta\end{itemize}\paragraph{Blokové schéma}\subsubsection{Legislativní požadavky}Pravidla pro lety volných balónů bez pilota jsou definovány v leteckýchpředpisech L-2 Pravidla létaní, dodatek 5 a R.\paragraph{Kategorie balónu}Balón by měl spadat do kategorie B2, která je definována jako volnýbalón s objemem menším než 3,25 m\^{}3, přičemž žádný z rozměrů balónunepřekračuje 2 m. Rozměr 2 m je rozměr při jeho maximálnímnaplnění/roztažení.\paragraph{Povolení vyuštění}Užitečné zatížení představují předměty a materiály, které by v případěstřetu s letadlem mohly způsobit poškození letadla (zejména prskavky,svítící tyčinky, lámací světla, LED diody apod.) a jakékoliv zatížení ohmotnosti přesahující 0,1 kg. Vzhledem k této definici bude nutné mítpro provoz balónu povolení. Všechny informace ohledně letu (jako jedatum, čas, místo vypuštění, užitečné zatížení atp.) musí být zveřejněnyv Letecké informační příručce (AIP). Pro vypuštění ve zvláštníchpřípadech, jako je mimořádné pozorování, je potřeba upozornitprostřednictvím navigační výstrahy formou zprávy NOTAM, která se musípodat minimálně 24 hodin před vzletem balónu.\paragraph{Materiály}Balón nesmí být plněn hořlavými a výbušnými plyny s výjimkou povoleníÚCL. Omezení pro materiál antény ani baterií nejsou definovány. Materiálbalónu také není definován, ale při použití balónu o vysoké svítivostinebo zhotoveného z materiálů o velké světelné nebo radarové odrazivostimusí být oznámeno nejbližšímu stanovišti letových provozních služeb.Materiál (lano, provázek) spojující balón se sondou nesmí vydržet většísílu než 230N.\hyperdef{}{dostup}{\paragraph{Dostup}\label{dostup}}Pro dostup nejsou omezení.\paragraph{Místo vypuštění}Omezení se týká všech Zakázaných, Nebezpečných a Omezených prostorů,stejně jako dočasně aktivovaných prostorů v době jejich používaní, svýjimkou kdy tak povolí ÚCL nebo kdy je prostor vyhrazen pro letpředmětného balónu. Provoz balónu blízko hranic a letišť jeproblematický, nedoporučuje se.\paragraph{Řešení legislativních problémů}\begin{itemize}\itemNavrhnout bezpečnou sondu, která splní požadavky ÚCL na bezpečnostletu.\itemŘídit stoupání a aktivně zabránit vzniku kolize. (Takový systém bymohl zároveň zjednodušit návrat sondy podobně jako zde\href{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio})\itemAutodestrukce při hrozící srážce.\end{itemize}\subsection{Řídící systém sítě}\subsubsection{Zpracování dostupných dat}\begin{itemize}\itemOdhad vektoru meteoru v atmosféře\itemZáznam dostupných meteorologických dat pro pozdější rekonstrukci(družicové snímky, aktuálně měřené hodnoty ČHMÚ, radarové snímky)\itemsběr dat z jednotlivých stanic\itemvýpočet vektoru a výškových profilů větru\end{itemize}\subsubsection{Rozhodovací proces}Použití nějakého skriptovacího jazyka pro popis procesu\href{http://www.ros.org/wiki/}{ROS}?\begin{itemize}\itemPřidělení příkazu ke startu jednotlivým stanicím.\itemPřeplánování startu v důsledku neúspěšného vypuštění nebo zamítnutístanicí.\itemKontrola potenciálního narušení vzdušného prostoru a zakázaných zón.\end{itemize}\subsubsection{Správa systému}\begin{itemize}\itemregistrace jednotlivých stanic a správa uživatelů v kooperaci sprojektem \href{http://www.astrozor.cz/}{Astrozor}\end{itemize}\hyperdef{}{dokumentace}{\subsection{Dokumentace}\label{dokumentace}}\subsubsection{Technická dokumentace}Technická dokumentace projektu je uložena v SVN repozitáři MLAB naadrese\href{http://svn.mlab.cz/svnmlab/Designs/Measuring\_instruments/ABL01A/}{http://svn.mlab.cz/svnmlab/Designs/Measuring\_instruments/ABL01A/}\subsubsection{Řízení projektu}Pro správu úkolů a dohled nad jejich plněním v rámci projektu používáme\href{http://www.mlab.cz/redmine/}{Redmine}Dokumenty a prezentace týkající se řízení projektu jsou ukládány do:\begin{verbatim}svn co https://lynx1.felk.cvut.cz/svn-students/pto/pto-13138-1 svnPTO\end{verbatim}\subsection{Lidé}Projekt je realizován týmem několika studentů ČVUT z katedry měření akatedry kybernetiky:\begin{itemize}\item\href{https://usermap.cvut.cz/profile/pomiceva/}{Bc. Eva Pomíchalová}- Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS)\item\href{https://usermap.cvut.cz/profile/kakonjak/}{Bc. Jakub Kákona} -Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS)\item\href{https://usermap.cvut.cz/profile/poskozby/}{Bc. Zbyněk Poskočil}- senzory a měření\item\href{https://usermap.cvut.cz/profile/hanuson1/}{Bc. Ondřej Hanuš} -Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS)\item\href{https://usermap.cvut.cz/profile/jichapav/}{Bc. Pavel Jícha} -Kybernetika a robotika\end{itemize}\hyperdef{}{reference}{\subsection{Reference}\label{reference}}\begin{thebibliography}{99}\bibitem{DR2G}{Původní konstrukce}\href{http:// odkaz na nejakou zajimavou konstrukci}{odkaz na nejakou zajimavou konstrukci}\end{thebibliography}\end{document}