\documentclass[12pt,a4paper,twoside]{article}
\usepackage[colorlinks=true]{hyperref}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage[czech]{babel}
\usepackage{graphicx}
\textwidth 16cm \textheight 25cm
\topmargin -1.3cm
\oddsidemargin 0cm
\pagestyle{empty}
\begin{document}
\title{Šablona MLAB}
\author{Jakub Kákona, kaklik@mlab.cz}
\maketitle
\thispagestyle{empty}
\begin{abstract}
\end{abstract}
%%\begin{figure} [htbp]
%%\begin{center}
%%\includegraphics [width=80mm] {SDRX01B_Top_Big.JPG}
%%\end{center}
%%\end{figure}
\tableofcontents
\section{Technické parametry}
\begin{table}[htbp]
\begin{center}
\begin{tabular}{|c|c|c|}
\hline
\multicolumn{1}{|c|}{Parametr} & \multicolumn{1}{|c|}{Hodnota} & \multicolumn{1}{|c|}{Poznámka} \\ \hline
Napájecí napětí analogové části & $\pm$10V & 100mA \\ \hline
Napájecí napětí digitální části & +5V & 300mA \\ \hline
Napájecí napětí LNA & do +20V & max 500mA \\ \hline
Frekvenční rozsah & 0,5 - 200 MHz & Při osazení vybranými součástkami i 450MHz \\ \hline
IIP3 & $>$ 0dB & Předběžný údaj \\ \hline
Šumové číslo & $<$ 30dB & \\ \hline
\end{tabular}
\end{center}
\end{table}
\newpage
\section{Automatický vypouštěč meteobalónů ABL01A}
Celý systém by měl být robotizovaným doplňkem sítě
\href{/doku.php?id=cs:rmds}{radiových detektorů meteorů}, případně pak i
její vizuální varianty (video pozorování
\textsuperscript{\href{\#fn\_\_1}{1)}} a bolidové kamery).
Účel zařízení je zpřesnit odhad trajektorie temné dráhy meteoritu v
atmosféře zavedením korekcí na proudění vzduchových mas během letu. A
tím v důsledku zmenšit plochu dopadové elipsy.
Údaje o proudech v atmosféře budou získány balónovou sondou vypuštěnou
bezprostředně po detekci průletu bolidu atmosférou. Místo vypuštění
balónové sondy by mělo být zvoleno automaticky na základě odhadu dráhy
meteoru a známých souřadnic balónových sil v síti.
Důležitou součástí systému je plně robotizovaná vypouštěcí stanice
(balónové silo), která umožní vypuštění sondy ze známých souřadnic bez
zásahu lidské obsluhy. Vedlejším produktem takového vývoje bude zařízení
schopné v budoucnu automatizovat i vypouštění klasických
meteorologických
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/Radiosonde}{radiosond}.
\subsection{Pozemní vypousteci box}
Pozemní stanici balónové sítě bude tvořit kompaktní krabice obsahující
techniku potřebnou k vypuštění balónové sondy. Zařízení musí být
konstruováno tak, aby bylo schopné vydržet řádově několik roků v
pohotovostním režimu, a čekat na příkaz k vypouštění sondy.
\subsubsection{Technické požadavky}
Většinu řídící elektroniky lze složit z modulů
\href{http://www.mlab.cz/}{stavebnice MLAB}
\paragraph{Komunikace se sítí stanic}
\begin{itemize}
\item
Ethernet - modulem \href{/doku.php?id=cs:eth}{ETH01A}
\item
RS232 - \href{/doku.php?id=cs:rs232single}{RS232SINGLE01A}
\item
GSM (pro odlehlé oblasti)
\end{itemize}
Zároveň bude potřeba také vybavení pro příjem telemetrie z již
vypuštěných radiosond \textsuperscript{\href{\#fn\_\_2}{2)}} z jiných
stanic.
Tyto požadavky splňuje modul
\href{/doku.php?id=cs:stm32f10xrxt}{STM32F10xRxT01A}
\paragraph{Napájení systému}
\begin{itemize}
\item
lokální (stand-alone) - Fotovoltaický panel
\item
Síťové napájení (síťový adaptér + UPS)
\end{itemize}
\paragraph{Diagnostika poruch}
\begin{itemize}
\item
Kontrola úspěšného startu (měření vztlaku balónu)
\item
Měření teplot, tlaku plynové náplně, průtoku média do balónu.
\item
Vlhkost uvnitř krabice (průsak a ztráta vodotěsnosti proražením víka a
podobně)
\end{itemize}
\paragraph{Meteorologická data}
\begin{itemize}
\item
Základní meteorologická čidla (teplota, tlak, rychlost větru) - k
určení možnosti startu. \href{/doku.php?id=cs:aws}{AWS01B}
\item
GPS (pozice stanice a přesný čas) log reportu o startu.
\href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A}
\end{itemize}
\paragraph{Mechanická konstrukce}
\begin{itemize}
\item
Svařovaná plastová bedna s odstranitelným víkem. Dostatečně těsná, aby
nebyla zajímavá pro hlodavce a další havěť.
\item
Konstrukce navržená tak, aby umožnila vypouštění i současných
profesionálních balónových sond.
\item
Aktivace mechanických prvků přepálením vlákna
\item
uzavření balónu zatavením hrdla
\end{itemize}
\subparagraph{Akční členy}
Většina akčních členů by měla být konstruována s důrazem na maximální
spolehlivost. Akční členy proto pravděpodobně budou pružiny s
přepalovacími plastickými pojistkami (silonové vlákno, nebo stuha
přepalovaná výkonovým rezistorem) ke spínáni proudu do rezistorů může
být využit modul \href{/doku.php?id=cs:nfet4x}{NFET4X01B}
\hyperdef{}{firmware}{\paragraph{Firmware}\label{firmware}}
\begin{itemize}
\item
Pozemní stanice by měla mít možnost odmítnout vypuštění na základě
zadané konfigurace jejího majitele.
\end{itemize}
Pro zajištění běhu nezávislých procesů by bylo možná vhodné využít
\href{http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php}{ChibiOS/RT}
\paragraph{Blokové schéma}
\subsection{Balónová sonda}
Neletový prototyp sondy bude vyvinut za použití modulů stavebnice
\href{http://www.mlab.cz/Server/GenIndex/GenIndex.php?lang=cs\&path=/Modules}{MLAB}
\href{/doku.php?id=cs:atmegatq32}{ATmegaTQ3201A},
\href{/doku.php?id=cs:sdcard}{SDcard01B},
\href{/doku.php?id=cs:gps}{GPS01A}
\subsubsection{Technické parametry}
GPS na sondě by měla být udržovaná ve stavu FIX, aby pak nedocházelo ke
zpoždění v důsledku čekání na fix.
\paragraph{Komunikace (Telemetrické údaje)}
\begin{itemize}
\item
Primárním cílem je měření rychlosti a směru větru ve známých bodech.
\item
GPS údaje 10Hz, textový výstup
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA\_0183}{NMEA}
\item
další veličiny jako teploty, tlaky atd. jsou volitelné.
\item
Radio maják a akustický maják?
\item
Radiový přenos telemetrie v pásmu 27-450 MHz: možnost bezlicenčních
pásem (SVN: VO-R-16, VO-R-10)
\item
Radiomoduly: \href{http://www.artbrno.cz}{http://www.artbrno.cz},
\href{http://www.anaren.com}{http://www.anaren.com}
\end{itemize}
GPS je potřeba vybrat tak, aby fungovala i ve větších výškách.
\textsuperscript{\href{\#fn\_\_3}{3)}}
\paragraph{Napájení sondy během letu}
\begin{itemize}
\item
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium\_battery}{Lithiový článek}
(negeneruje teplo, minimální provozní teplota je -60 C)
\item
Hořčíková baterie (generuje teplo pro temperování elektroniky)
\item
\href{http://en.wikipedia.org/wiki/Silver-oxide\_battery}{Stříbro-oxidový
článek} Vydrží nižší provozní teploty a je ekologicky nezávadný.
\item
Ideální by bylo použití
\href{https://www.youtube.com/watch?feature=player\_embedded\&v=OtM6XJlynkk}{superkapacitorů}
\end{itemize}
Řešením problému s nízkou teplotou ve vyšších výškách by mohlo být
předehřátí sondy při startu.
\hyperdef{}{konstrukce}{\paragraph{Konstrukce}\label{konstrukce}}
\begin{itemize}
\item
Balón - \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Polyethylen}{PE} pytel
(kvůli životnosti v zabaleném stavu - guma s časem degraduje)
\textsuperscript{\href{\#fn\_\_4}{4)}}
\item
Možnost dálkového odpojení balónu od sondy (ukončení stoupání)
\item
Prototyp plněný \href{http://cs.wikipedia.org/wiki/Helium}{heliem},
i ekologičtější. A vodík navíc lze vyrábět chemicky přímo během
vypuštění sondy).
\item
Splnění požadavků na bezpečnost provozu (letovou, majetkovou a
personální)
\end{itemize}
\paragraph{Firmware}
\begin{itemize}
\item
Záznam dat v gondole balónu mikroSD karta
\end{itemize}
\paragraph{Blokové schéma}
\subsubsection{Legislativní požadavky}
Pravidla pro lety volných balónů bez pilota jsou definovány v leteckých
předpisech L-2 Pravidla létaní, dodatek 5 a R.
\paragraph{Kategorie balónu}
Balón by měl spadat do kategorie B2, která je definována jako volný
balón s objemem menším než 3,25 m\^{}3, přičemž žádný z rozměrů balónu
nepřekračuje 2 m. Rozměr 2 m je rozměr při jeho maximálním
naplnění/roztažení.
\paragraph{Povolení vyuštění}
Užitečné zatížení představují předměty a materiály, které by v případě
střetu s letadlem mohly způsobit poškození letadla (zejména prskavky,
svítící tyčinky, lámací světla, LED diody apod.) a jakékoliv zatížení o
hmotnosti přesahující 0,1 kg. Vzhledem k této definici bude nutné mít
pro provoz balónu povolení. Všechny informace ohledně letu (jako je
datum, čas, místo vypuštění, užitečné zatížení atp.) musí být zveřejněny
v Letecké informační příručce (AIP). Pro vypuštění ve zvláštních
případech, jako je mimořádné pozorování, je potřeba upozornit
prostřednictvím navigační výstrahy formou zprávy NOTAM, která se musí
podat minimálně 24 hodin před vzletem balónu.
\paragraph{Materiály}
Balón nesmí být plněn hořlavými a výbušnými plyny s výjimkou povolení
ÚCL. Omezení pro materiál antény ani baterií nejsou definovány. Materiál
balónu také není definován, ale při použití balónu o vysoké svítivosti
nebo zhotoveného z materiálů o velké světelné nebo radarové odrazivosti
musí být oznámeno nejbližšímu stanovišti letových provozních služeb.
Materiál (lano, provázek) spojující balón se sondou nesmí vydržet větší
sílu než 230N.
\hyperdef{}{dostup}{\paragraph{Dostup}\label{dostup}}
Pro dostup nejsou omezení.
\paragraph{Místo vypuštění}
Omezení se týká všech Zakázaných, Nebezpečných a Omezených prostorů,
stejně jako dočasně aktivovaných prostorů v době jejich používaní, s
výjimkou kdy tak povolí ÚCL nebo kdy je prostor vyhrazen pro let
předmětného balónu. Provoz balónu blízko hranic a letišť je
problematický, nedoporučuje se.
\paragraph{Řešení legislativních problémů}
\begin{itemize}
\item
Navrhnout bezpečnou sondu, která splní požadavky ÚCL na bezpečnost
letu.
\item
Řídit stoupání a aktivně zabránit vzniku kolize. (Takový systém by
mohl zároveň zjednodušit návrat sondy podobně jako zde
\href{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}{http://www.youtube.com/watch?v=rpBnurznFio}
)
\item
Autodestrukce při hrozící srážce.
\end{itemize}
\subsection{Řídící systém sítě}
\subsubsection{Zpracování dostupných dat}
\begin{itemize}
\item
Odhad vektoru meteoru v atmosféře
\item
Záznam dostupných meteorologických dat pro pozdější rekonstrukci
(družicové snímky, aktuálně měřené hodnoty ČHMÚ, radarové snímky)
\item
sběr dat z jednotlivých stanic
\item
výpočet vektoru a výškových profilů větru
\end{itemize}
\subsubsection{Rozhodovací proces}
Použití nějakého skriptovacího jazyka pro popis procesu
\href{http://www.ros.org/wiki/}{ROS}?
\begin{itemize}
\item
Přidělení příkazu ke startu jednotlivým stanicím.
\item
Přeplánování startu v důsledku neúspěšného vypuštění nebo zamítnutí
stanicí.
\item
Kontrola potenciálního narušení vzdušného prostoru a zakázaných zón.
\end{itemize}
\subsubsection{Správa systému}
\begin{itemize}
\item
registrace jednotlivých stanic a správa uživatelů v kooperaci s
projektem \href{http://www.astrozor.cz/}{Astrozor}
\end{itemize}
\hyperdef{}{dokumentace}{\subsection{Dokumentace}\label{dokumentace}}
\subsubsection{Technická dokumentace}
Technická dokumentace projektu je uložena v SVN repozitáři MLAB na
adrese
\href{http://svn.mlab.cz/svnmlab/Designs/Measuring\_instruments/ABL01A/}{http://svn.mlab.cz/svnmlab/Designs/Measuring\_instruments/ABL01A/}
\subsubsection{Řízení projektu}
Pro správu úkolů a dohled nad jejich plněním v rámci projektu používáme
\href{http://www.mlab.cz/redmine/}{Redmine}
Dokumenty a prezentace týkající se řízení projektu jsou ukládány do:
\begin{verbatim}
svn co https://lynx1.felk.cvut.cz/svn-students/pto/pto-13138-1 svnPTO
\end{verbatim}
\subsection{Lidé}
Projekt je realizován týmem několika studentů ČVUT z katedry měření a
katedry kybernetiky:
\begin{itemize}
\item
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/pomiceva/}{Bc. Eva Pomíchalová}
- Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS)
\item
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/kakonjak/}{Bc. Jakub Kákona} -
Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS)
\item
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/poskozby/}{Bc. Zbyněk Poskočil}
- senzory a měření
\item
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/hanuson1/}{Bc. Ondřej Hanuš} -
Obor Letecké a kosmické systémy (LeKS)
\item
\href{https://usermap.cvut.cz/profile/jichapav/}{Bc. Pavel Jícha} -
Kybernetika a robotika
\end{itemize}
\hyperdef{}{reference}{\subsection{Reference}\label{reference}}
\begin{thebibliography}{99}
\bibitem{DR2G}{Původní konstrukce}
\href{http:// odkaz na nejakou zajimavou konstrukci}{odkaz na nejakou zajimavou konstrukci}
\end{thebibliography}
\end{document}